Interessant topic. Mijn gedachten, deels gevoed door feiten:
De hoge inflatie als geheel op macro-economisch niveau is volgend jaar niet verdwenen. Economen zijn het er over eens dat deze in 2024 wat afzwakt, maar hoge loon- en energiekosten houden de inflatie nog steeds hoog volgend jaar, wat wellicht ook uitwerking heeft op de vuurwerkbranche en de verkoopprijzen.
Echter, als de argumenten die importeurs en winkeliers nu gebruiken voor het rechtvaardigen van de forse prijsstijgingen waar zijn (dat kunnen we als consument lastig beoordelen bij gebrek aan inzage in de boekhouding), dan zouden de prijzen volgend jaar vanuit diezelfde argumenten geredeneerd (veel) minder hard moeten stijgen.
Ik vrees echter dat de recente bewegingen in de markt zich voortzetten. Daarbij doel ik op de shift van cake naar compound en de transitie naar lagere kalibers. Deze laatste in combinatie met de hogere prijzen is voor mij funest. Ik heb sowieso niets met 20mm en als ik daar dan ook nog een 'aanzienlijke' prijs voor moet betalen is de lol er voor mij snel af. Ook al kan ik het prima betalen, ik wil het simpelweg niet.
En dan ook nog - ja daar ben ik weer, sorry deels mijn vakgebied - de consument. Consumenten zijn zich steeds bewuster van 'prijs/kwaliteit' (en ook duurzaamheid maar dat even terzijde). Hierbij speelt minder besteedbaar inkomen vanuit inflatie o.a. een rol, maar bijvoorbeeld ook een nieuwe generatie in opkomst met andere behoeften en verwachtingen (GenZ), waarbij vuurwerk voornamelijk in trek is. Waar freaks al regelmatig aangeven de nieuwe prijzen niet te gaan betalen, geldt dit voor een consument niet anders, ook al beseffen de consumenten zich dat nu nog vrij beperkt. Echter, ik hoorde bij diverse demo's vorig jaar al veelvuldig gelach en cynische opmerkingen bij het omroepen van de prijs van een artikel dat werd geschoten. De consument is niet gek, heeft steeds meer en hogere verwachtingen qua value for money binnen zijn budget en zal lang niet altijd met minder kwaliteit voor eenzelfde of hogere prijs genoegen nemen. Bedenk dat wij als freaks prijzen nu over de hele linie al fors vinden, hoe een consument in december een vuurwerkwinkel binnenstapt en nog beduidend hogere prijzen ziet. Vanuit zijn budget koopt hij wat artikelen en maakt na het afsteken de afweging 'was dit het nou waard?'. Sommigen schroeven hun budget het jaar daarop wie weet op, maar ik vermoed dat velen ook zullen afhaken (dat zie je in de bepaalde andere branches nu ook). Daarbij wijkt vuurwerk ook af van veel andere producten en diensten. Een consument weet hoe bier smaakt en kan daarbij een goede rationele afweging maken wat hij ervoor wil betalen (wel wat meer dan voor corona blijkt), maar bij vuurwerk is dit vooral een gok met wat advies van een verkoper en eventueel het zien van een filmpje op internet. Dat maakt het nog wat risicovoller gelet op retention en loyalty.
Deze trend gaat er komen. Voor velen van hen is vuurwerk 'leuk voor erbij', maar geen primaire levensbehoefte. Dat zul je komende jaarwisseling niet terug zien in de omzetcijfers als totaal, maar de jaren daarop in toenemende mate zeker wel. Dat geldt voor veel andere markten namelijk ook. Dat gaat - denk ik - een vervelende neerwaartse spiraal opleveren voor vuurwerk vanuit aanbodelasticiteit. Los daarvan werken de negatieve publiciteit in de media en de roep om een vuurwerkverbod (en daarmee imagoschade) ook niet bepaald mee.
Conclusie: vanuit prijsoogpunt zie ik dit jaar en deels ook volgend jaar nog weinig risico en reden tot zorg, maar daarna zie ik het vanuit verschillende invalshoeken zeer somber in.