Stijgen de prijzen voor 2023-2024 nog meer door?

Torrr

VWC lid
Zo als iedereen heeft kunnen constateren zijn de prijzen van vuurwerk dit jaar flink gestegen.
Iemand enig idee of dit voor volgend jaar weer zo zal zijn, ik zelf heb daar nog geen signalen van opgevangen en hoop dat het het zelfde blijft of dat er weer een daling te zien zal zijn, mede omdat sommige vaste kosten voor het importeren ook weer zijn gedaald.

Een verdere prijsstijging gaat voor mij betekeken dat ik mijn hobby op een heel laag pitje zal moeten gaan zetten. Ik ben bebieuwd hoe dat bij jullie is ?

Laatst bewerkt:
Zo als iedereen heeft kunnen constateren zijn de prijzen van vuurwerk dit jaar flink gestegen.
Iemand enig idee of dit voor volgend jaar weer zo zal zijn, ik zelf heb daar nog geen signalen van opgevangen en hoop dat het het zelfde blijft of dat er weer een daling te zien zal zijn, mede omdat sommige vaste kosten voor het importeren ook weer zijn gedaald.

Een verdere prijsstijging gaat voor mij betekeken dat ik mijn hobby op een heel laag pitje zal moeten gaan zetten. Ik ben bebieuwd hoe dat bij jullie is ?

voor mij geld hetzelfde, als de prijzen volgend jaar nog verder doorstijgen dan ga ik een jaartje budget cakes stoken. Weiger volgend jaar in een freakactie €150 euro te lappen voor een 100 shots 30mm..

Weiger volgend jaar in een freakactie €150 euro te lappen voor een 100 shots 30mm..

Mee eens, en om een 20 mm bakken te gaan aanschaffen, die btw steeds meer worden aangebden, vind ik gewoon niets. Ik heb niets of weinig met 20 mm. Ben echt een liefhebber van minimaal 25 mm en liefst meer. Maar dan moet het wel betaalbaar blijven, en daar voor vrees ik het ergste.

Voor 24-25 bedoel je dan?

Als de inflatie doorzet, er hogere lonen vanuit Cao veranderingen uitbetaald moeten worden, dan is die kans wel aanwezig. Ben je nog afhankelijk van de vele factoren in China en goedkoper produceren zullen ze daar zeker niet gaan doen. Als Hoekstra's stookolietaks doorgaat komt dat nog bij de prijs van containertransport op...

Goedkoper zal het zeker niet worden, maar de sprong van dit jaar tov 2 a 3 jaar geleden zul je niet weer in één jaar zien.

Ens met Richardus, het zal nog wel iets stijgen, maar niet zo veel als dit jaar. En vergeet ook niet, je loon stijgt ook, als het goed is tenminste. En ik moet eerlijk zeggen dat er dit jaar nog best wel wat leuke aanbiedingen te vinden zijn als je goed zoekt. Zeker is alles flink duurder geworden, maar de freak acties maken zeker een hoop goed voor ons. Ben bang dat de gewone consument wel wat minder aan zal schaffen met de huidige prijzen.

Ik kan je verzekeren dat de lonen niet voor iedereen stijgen...

Ik ben dit jaar al voor een groot deel afgehaakt (geen compounds gekocht), maar bij verdere stijging zwaai ik m'n hobby gedag. Het moet wel leuk blijven..

Houd er wel rekening mee dat dit vooral geld voor bestaande en of uitlopende producten, en die zullen dit jaar denk ik wel helemaal uitverkocht raken.

Op zich waar, maar neem bijvoorbeeld de Tomahawk, die gaat straks 219 kosten en was in de freak 179, dat scheelt toch behoorlijk. Net als big Rhino, 85 euro, toch ook een nette prijs. De tijd van Transbomber voor 75 is wel voorbij, maar die zien we toch ook voorbij komen voor 85/89, dus dat valt nog best mee denk ik.

W-shape Dominator vorig jaar voor €80 gekocht. Dit jaar voor €105. Dat is meer dan 30% verhoging. En zo zijn er nog wel een hoop meer producten die hard zijn gestegen. Het lijkt mij niet dat er weer 30% bovenop komt. Dat zou wel erg heftig zijn. Maar je weet maar nooit!

Bij acties en Freak aanbiedingen zitten tegenwoordig ook nog steeds mooie prijzen dus die zullen dan volgend jaar er ook nog wel zijn.

Ik merk wel aan mijzelf dat de prijzen mij iets weerhouden bij bepaalde producten. Uit principe schaf ik ze dan niet aan, omdat de prijs echt absurd is geworden. Aan de andere kant koop ik zoals altijd. Ik kijk wat ik het waard vind en schaf het dan gewoon aan.

Op zich waar, maar neem bijvoorbeeld de Tomahawk, die gaat straks 219 kosten en was in de freak 179, dat scheelt toch behoorlijk. Net als big Rhino, 85 euro, toch ook een nette prijs. De tijd van Transbomber voor 75 is wel voorbij, maar die zien we toch ook voorbij komen voor 85/89, dus dat valt nog best mee denk ik.

laten we eerlijk wezen, die tomahawk en die iron kin beauty zijn toch schoolvoorbeelden waar we volgend meer van gaan zien? laten we niet vergeten dat we vorig jaar en het jaar daarvoor makkelijk dubbele compounds met 4kg kruit konden halen voor dat geld. of €115 euro betaalde voor een funke blok. je kan funke nu ook voor 170-180 kopen. je gaat mij niet wijs maken dat de tomahawk of iron kin beauty beter presteren dan funke blokken, maar ze zijn wel duurder..

zolang men het vuurwerk blijft kopen stijgt de prijs gewoon. wat het voor mijzelf betekent is dat ik kritisch kijk naar het product en of ik het geld waard vind. Meestal schaf ik dan eerder bijzondere producten aan ipv "standaard" 30mm box.

De laatste tijd zakken de prijzen in de supermarkten weer licht, ter indicator hoe het staat qua inflatie. Daarnaast zijn verschillende economieën er niet al te best aan toe waaronder die van China. Als de bouwbubbel daar barst en de jongeren nog steeds geen baan hebben kan het wel een gunstig voor ons uitpakken (minder loonstijgingen daar etc). Dat wat betreft inkoop. Aan onze zijde zijn de lonen flink gestegen, olie en gas is nog erg onzeker dus die kunnen wel impact hebben. Al met al denk ik dat het niet zo sterk zal zijn als dit jaar qua verhoging maar het zal niet zakken ben ik bang.

Ik zie dit jaar ook vooral veel freakwinkels die zich houden aan de actie prijzen die vooraf bepaald zijn door de importeurs of minimaal hier van afwijken. Dit geeft ook een groot prijsverschil tov de vorige jaren. Ik denk dat een paar grote prijsstunters op de vingers zijn getikt.

Volgend jaar is echt koffie dik kijken. Als bijv putin gas bij geeft of verliest dan heeft dit grote invloed op alle prijzen en dan dus ook voot het vuurwerk.

Containerprijzen zijn nu momenteel weer normaal tov pre corona en de economie in China is niet best maar tegelijkertijd is de productie voor vuurwerk elk jaar moeilijker en moeilijker.

Kortom echt geen idee maar de hobby wordt voor sommige mensen in de oude vorm onbetaalbaar maar ik zal het altijd blijven doen ook al betekent dit alleen budget cakes schieten.

laten we eerlijk wezen, die tomahawk en die iron kin beauty zijn toch schoolvoorbeelden waar we volgend meer van gaan zien? laten we niet vergeten dat we vorig jaar en het jaar daarvoor makkelijk dubbele compounds met 4kg kruit konden halen voor dat geld. of €115 euro betaalde voor een funke blok. je kan funke nu ook voor 170-180 kopen. je gaat mij niet wijs maken dat de tomahawk of iron kin beauty beter presteren dan funke blokken, maar ze zijn wel duurder..

Dubbele compounds voor 179 eurie? Die heb ik gemist denk ik...

Maar ik snap je punt wel, ik ga ook echt niet ontkennen dat alles duurder is geworden, mijn punt is echter, als je een beetje goed rond kijkt valt er nog genoeg leuks te kopen voor redelijke prijzen.

De stijgingen van vorig jaar waren absurd, dit jaar valt het mij nog mee. Je moet producten zoals de Tomahawk en Iron Kin Beauty niet als maatstaf nemen, dat zijn echt uitzonderingen en die bestonden altijd al, Qua freak prijzen is het niet meer zoals vroeger maar er zijn nog steeds een hoop leuke producten voor schappelijke prijzen te vinden met dank aan de shops die nog steeds speciale acties voor ons organiseren.

Interessant topic. Mijn gedachten, deels gevoed door feiten:

De hoge inflatie als geheel op macro-economisch niveau is volgend jaar niet verdwenen. Economen zijn het er over eens dat deze in 2024 wat afzwakt, maar hoge loon- en energiekosten houden de inflatie nog steeds hoog volgend jaar, wat wellicht ook uitwerking heeft op de vuurwerkbranche en de verkoopprijzen.

Echter, als de argumenten die importeurs en winkeliers nu gebruiken voor het rechtvaardigen van de forse prijsstijgingen waar zijn (dat kunnen we als consument lastig beoordelen bij gebrek aan inzage in de boekhouding), dan zouden de prijzen volgend jaar vanuit diezelfde argumenten geredeneerd (veel) minder hard moeten stijgen.

Ik vrees echter dat de recente bewegingen in de markt zich voortzetten. Daarbij doel ik op de shift van cake naar compound en de transitie naar lagere kalibers. Deze laatste in combinatie met de hogere prijzen is voor mij funest. Ik heb sowieso niets met 20mm en als ik daar dan ook nog een 'aanzienlijke' prijs voor moet betalen is de lol er voor mij snel af. Ook al kan ik het prima betalen, ik wil het simpelweg niet.

En dan ook nog - ja daar ben ik weer, sorry deels mijn vakgebied - de consument. Consumenten zijn zich steeds bewuster van 'prijs/kwaliteit' (en ook duurzaamheid maar dat even terzijde). Hierbij speelt minder besteedbaar inkomen vanuit inflatie o.a. een rol, maar bijvoorbeeld ook een nieuwe generatie in opkomst met andere behoeften en verwachtingen (GenZ), waarbij vuurwerk voornamelijk in trek is. Waar freaks al regelmatig aangeven de nieuwe prijzen niet te gaan betalen, geldt dit voor een consument niet anders, ook al beseffen de consumenten zich dat nu nog vrij beperkt. Echter, ik hoorde bij diverse demo's vorig jaar al veelvuldig gelach en cynische opmerkingen bij het omroepen van de prijs van een artikel dat werd geschoten. De consument is niet gek, heeft steeds meer en hogere verwachtingen qua value for money binnen zijn budget en zal lang niet altijd met minder kwaliteit voor eenzelfde of hogere prijs genoegen nemen. Bedenk dat wij als freaks prijzen nu over de hele linie al fors vinden, hoe een consument in december een vuurwerkwinkel binnenstapt en nog beduidend hogere prijzen ziet. Vanuit zijn budget koopt hij wat artikelen en maakt na het afsteken de afweging 'was dit het nou waard?'. Sommigen schroeven hun budget het jaar daarop wie weet op, maar ik vermoed dat velen ook zullen afhaken (dat zie je in de bepaalde andere branches nu ook). Daarbij wijkt vuurwerk ook af van veel andere producten en diensten. Een consument weet hoe bier smaakt en kan daarbij een goede rationele afweging maken wat hij ervoor wil betalen (wel wat meer dan voor corona blijkt), maar bij vuurwerk is dit vooral een gok met wat advies van een verkoper en eventueel het zien van een filmpje op internet. Dat maakt het nog wat risicovoller gelet op retention en loyalty.

Deze trend gaat er komen. Voor velen van hen is vuurwerk 'leuk voor erbij', maar geen primaire levensbehoefte. Dat zul je komende jaarwisseling niet terug zien in de omzetcijfers als totaal, maar de jaren daarop in toenemende mate zeker wel. Dat geldt voor veel andere markten namelijk ook. Dat gaat - denk ik - een vervelende neerwaartse spiraal opleveren voor vuurwerk vanuit aanbodelasticiteit. Los daarvan werken de negatieve publiciteit in de media en de roep om een vuurwerkverbod (en daarmee imagoschade) ook niet bepaald mee.

Conclusie: vanuit prijsoogpunt zie ik dit jaar en deels ook volgend jaar nog weinig risico en reden tot zorg, maar daarna zie ik het vanuit verschillende invalshoeken zeer somber in.

Er staan nu al weken rijen in Baarle. Online verkoop zakt niet in. Vuurwerk is populairder dan ooit. Mensen leggen er veel geld voor weg. DE vooruitzichten zijn goed en zeker niet somber. En voor freaks ziet het er al helemaal ook goed uit. Steeds meer winkels willen graantje meepikken van dit kleine stukje van de markt. Sommigen doen dat echt goed, anderen minder omdat ze nog niet de body hebben om echt scherp de prijzen neer te zetten, of nog niet de know how hebben hoe een freak "denkt". Maar al met al mooie ontwikkelingen !

Zal veel ook niet afhangen hoeveel er overblijft dit jaar? Afgelopen jaren natuurlijk na 3 jaar eindelijk kunnen verkopen en vrijwel alle voorraden waren op.
Veel freakwinkels zijn pas laat open gegaan omdat er gewoonweg niks meer te verkopen was.

Ik verwacht zelf dat winkeliers dit jaar wel veel over houden en dat dan volgend jaar allemaal in de freak te verkrijgen is.

Andere kant is natuurlijk als wij massaal deze prijzen accepteren waarom zouden ze niet verder verhogen?

Er staan nu al weken rijen in Baarle. Online verkoop zakt niet in. Vuurwerk is populairder dan ooit. Mensen leggen er veel geld voor weg. DE vooruitzichten zijn goed en zeker niet somber. En voor freaks ziet het er al helemaal ook goed uit. Steeds meer winkels willen graantje meepikken van dit kleine stukje van de markt. Sommigen doen dat echt goed, anderen minder omdat ze nog niet de body hebben om echt scherp de prijzen neer te zetten, of nog niet de know how hebben hoe een freak "denkt". Maar al met al mooie ontwikkelingen !

Ik bekijk dit niet vanuit de lange rijen in Baarle, maar vanuit consumentengedrag en marktontwikkelingen op een breder niveau en over een langere termijn en heb geen reden om aan te nemen dat vuurwerk een uitzondering is op de trends. We gaan het ervaren de komende jaren.

Back
Bovenaan