Regelgeving wat betreft transport consumenten vuurwerk

Succes, als je wordt aangehouden. Je bent je vuurwerk kwijt en krijgt een boete. Mocht het anders zijn, dan ben ik erg benieuwd naar het wetsartikel waarin staat dat vuurwerk buiten de toegestane tijden vervoert mag worden :wink:
Mogelijk was ik iets te voorbarig. Het valt of staat met de aangepaste omschrijving in het RACT/VWbesluit van dit jaar.

Mogelijk was ik iets te voorbarig. Het valt of staat met de aangepaste omschrijving in het RACT/VWbesluit van dit jaar.
Ja precies dat. We weten het nog niet omdat we nog niet weten hoe de aanpassingen aan de wet er precies uit gaan zien en helaas weten we dat waarschijnlijk pas medio december

Ik kwam toevallig dit bericht van de NOS tegen.
https://nos.nl/artikel/2357856-naderend-verbod-op-vervoer-moet-duits-en-belgisch-vuurwerk-weren.html

Opeens is dit topic van jaren terug toch weer actueel geworden.

Nos zegt dus het volgende;

Naast het verkopen en afsteken wordt ook het vervoer van vuurwerk dit jaar verboden. Dat zei minister Grapperhaus gisteravond na het Veiligheidsberaad. Hierdoor kan de politie het vuurwerk dat Nederlanders in het buitenland kopen in beslag nemen.

Nu is het zo dat je het hele jaar door maximaal 25 kilo legaal vuurwerk in je bezit mag hebben op een niet voor publiek toegankelijke plaats. Je mag het dus gewoon opslaan in je schuur en vervoeren in de kofferbak van je auto.

Zodra de nieuwe regels ingaan zijn mensen die vuurwerk vervoeren in overtreding, of ze dat nu lopend doen of met de auto. Zodra je met je in bijvoorbeeld België gekochte vuurwerk de grens over komt mag de politie het in beslag nemen.

Vuurwerkbesluit
Vanwege de coronacrisis wil het kabinet dat dit jaar in Nederland geen vuurwerk wordt verkocht en afgestoken. Om dat nog voor de jaarwisseling mogelijk te maken moet de wetgeving worden aangepast via een spoedprocedure die door de Europese Commissie moet worden goedgekeurd. Het kabinet wil dit uiterlijk 15 december geregeld hebben in een nieuw vuurwerkbesluit.

Tot die tijd kunnen Nederlanders nog wel maximaal 25 kilo legaal vuurwerk kopen in het buitenland.

Is dit misschien de reden dat er al jaren geen grenscontroles zijn? Omdat vrijwel al het F2 vuurwerk gewoon vervoert mag worden naar Nederland (het hele jaar door) ?

https://nos.nl/artikel/2357856-naderend-verbod-op-vervoer-moet-duits-en-belgisch-vuurwerk-weren.html

Is dit misschien de reden dat er al jaren geen grenscontroles zijn? Omdat vrijwel al het F2 vuurwerk gewoon vervoert mag worden naar Nederland (het hele jaar door) ?

Heb het wat jaren geleden ook een keer aangekaart. Dit is gewoon een maas in de wet geweest. Maar kan mij niet herinneren dat er ooit een controle is geweest waar ze vuurwerk in beslag hebben genomen van alleen vuurwerk wat ook in Nederland is toegestaan.

Nu was het wel zo dat Belgie 'vroegah' grotendeels interesant was vanwege het knalvuurwerk en zwaardere pijlen, althans kan mij niet herinneren dat ik wel eens de grens over ging met niet meer dan 25kg vuurwerk.

Dat is inderdaad de conclusie die ik in 2015 aan de hand van de wet- en regelgeving al had getrokken.

Maandag maakte Justitieminister Ferd Grapperhaus bekend dat niet alleen het verhandelen en verkopen van vuurwerk dit jaar in Nederland verboden is, maar dat ook het vervoeren van vuurwerk verboden wordt. Dat zou betekenen dat er niet zoals andere jaren massaal vuurwerk in Duitsland gehaald kan worden op de laatste drie dagen van het jaar. Maar dat heeft dinsdag nog niet tot het afzeggen van bestellingen geleid, meldt ook Laurens Aalbers van FWS Feuerwerk.

FWS Feuerwerk handelt vanuit Bad Bentheim, net over de grens bij Enschede. Aalbers: „In dat dorp zit ook een bungalowpark waar heel veel Nederlanders verblijven. De privacywetgeving verbiedt ons om te vragen waar kopers met hun vuurwerk naar toe gaan. Als ze op het park verblijven is er niks aan de hand, maar als ze ermee naar Nederland rijden is dat hun eigen verantwoordelijkheid. We stimuleren niet om dat te doen.”

’Maas in de wet’
Wolff zegt „een maas in de wet” gevonden te hebben waardoor Nederlanders bij zijn bedrijf in het Duitse Elten (dichtbij Arnhem) toch vuurwerk kunnen kopen. „Er is niks illegaals aan, iedereen krijgt van ons een getekende garantie dat ze met hun vuurwerk naar huis kunnen rijden”, verzekert hij. Hoe dat precies werkt wil hij pas in december bekendmaken „want we dansen wel op het randje van de wet. We moeten het goed dichttimmeren.” Wolff organiseert ook plekken in het landelijk gebied op de grens met Nederland, waar vuurwerk afgestoken mag worden, aangezien dat in Duitsland wel is toegestaan. „Uiteraard wel binnen de geldende coronaregels”, zegt hij.

De vuurwerkhandelaren denken dat het voor de handhaving „ondoenlijk” zal zijn om alle Nederlandse vuurwerkkopers aan de grens te controleren. „Er rijden op de verkoopdagen tienduizend vuurwerkforenzen per uur over de grens”, aldus Aalbers. Zijn bedrijf en ook anderen richten dit jaar een afhaalstraat voor vuurwerk in. Kopers krijgen op een tijdslot hun bestelling aan de auto afgeleverd en er wordt gevraagd zoveel mogelijk alleen te komen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1511913214/vuurwerkbestellingen-in-duitsland-blijven-binnenstromen-gaat-als-een-malle

Wolff zegt „een maas in de wet” gevonden te hebben waardoor Nederlanders bij zijn bedrijf in het Duitse Elten (dichtbij Arnhem) toch vuurwerk kunnen kopen. „Er is niks illegaals aan, iedereen krijgt van ons een getekende garantie dat ze met hun vuurwerk naar huis kunnen rijden”, verzekert hij.

Dan ben ik toch wel heel erg benieuwd hoe hij de wet dan zo kan omzeilen dat mensen naar huis kunnen rijden zonder dat ze in de problemen zouden komen. Zou dit graag op tijd willen weten, misschien dat ik dan daar ook gebruik van kan maken wanneer ik vuurwerk in Duitsland ga ophalen.

Ik heb ook iets bedacht: huur (met een groep) een auto met Duits kenteken en rijdt daarmee (meermaals) over de grens. Pakkans dan toch stukken kleiner, denk ik.

Mocht dit elders al geopperd zijn: mea culpa.

Back
Bovenaan