Dit doet me serieus denken aan me middelbare school tijd toen ik economie kreeg.
Zo van, een product word gemaakt van "grondstoffen" welke overal vandaan komen en in elkaar gezet op de ene locatie. Vervolgens word het vervoerd naar een groothandel waar het getransporteerd kan worden na de massa winkeliers. Daarna word het in de winkel gezet om te verkopen. Al deze partijen slaan er een slag uit, niet echt een specifieke percentage, maar hierdoor word de prijs dus hoger. Vaak word er naar een getal met 49 of 99 afgerond, omdat dat aantrekkelijker is voor klanten. En vaak betekend bulk-inkopen, korting krijgen. En je niet aan bepaalde regels hoeven houden helpt dan natuurlijk ook enorm.
Of zoiets.
Geen 1 winkel verkoopt 1 product omdat ze NIET denken er geld mee te verdienen, zeker in Nederland waar hebzucht/gierigheid zeer hoog staan. Het is of direct, via het product zelf, of indirect, door bijvoorbeeld het feit dat er extra dingen nodig zijn die dan weer goed verkopen en extra opleveren omdat ze in feite de consument dwingen iets duurders te kopen.
De basis is dat alle lasten gedekt kunnen worden. Je hebt WINST en OMZET, welke 2 totaal verschillende dingen zijn (Maar dit is vaak alleen boeiend voor accountants enzo). Dan heb je nog de btw tarieven en andere belastingen. En goed, hiervoor moet je echt boekhouding hebben gestudeerd om tot de details te treden hoe het allemaal werkt.
Oh en vergeet niet, reclame/promotie is een kostenpost, maar ook een die een goeie omzet kan genereren. Daarom is er zo'n grote handel in niks meer dan bijvoorbeeld visitekaartjes...
Ik uit vast weer een boel onzin. Maar goed...
Voor diegenen die geen zin hebben in een lap tekst.
Ja ik denk dat er WINST word gemaakt, al dan niet een heel klein marge DIRECT, misschien INDIRECT veel meer!