[Stelling] Er wordt winst gemaakt op de WTF box (Cafferata)

RandomDaniel

VWC lid
Een paar dagen terug was er een vurige discussie gaande in een topic over de winstmarges van een vuurwerkwinkel. Ook kwam Cafferata afgelopen jaar met een superstunt, een grote 2kg cakebox: de WTF box, voor 40 euro. Daarom deze stelling, kan men stellen dat er alsnog winst gemaakt wordt op een massaal ingekochte box die voor 40 euro verkocht wordt, of is dit gewoon een publiekstrekker waarmee verlies wordt gedraaid? Edit: ik bedoel vooral het product zelf, niet als men kijkt naar het feit dat je er dingen bij moet kopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal meteen even mijn eigen bijdrage leveren. Ik denk dat er op de WTF box geen verlies wordt gedraaid. Echter zeg ik bewust niet dat er winst wordt gemaakt. Waarom? Ik denk dat de gemiddelde inkoopprijs voor een 2 kilo box voor de winkelier rond de 60 euro ligt. Echter denk ik dat Vuurwerktoppers-winkeliers de WTF box voor 40 euro of minder inkochten. Dit omdat deze box enorm groot is ingekocht, dit levert sowieso een voordeel op. Maar wat ook in de prijs gescheeld heeft is het feit dat deze box zonder kooi is geleverd, en dus uiteindelijk veel slechter bleek te zijn dan op het productfilmpje (ik geloof trouwens dat Cafferata dit bewust heeft gedaan, daarmee hebben ze de consument misleidt). Het niet importeren met kooi zal veel schelen in kosten omtrent verpakking, en vooral veiligheidskosten, denk ik. Vergelijk maar eens het productfilmpje:


En een straatfilmpje:



En bovendien, een winkelier zal, ondanks het feit dat er voor 30 euro aan ander vuurwerk bijgekocht moest worden zal nooit zomaar een product inkopen waar hij verlies op draait. Dan moet er in elk geval geen verlies op gedraaid worden of winst op gemaakt worden. Conclusie: ik denk dat Cafferata door de box zonder kooi te leveren en het groot inkopen van deze cakebox er voor heeft gezorgd dat winkeliers geen verlies draaien op de WTF box.
 
Natuurlijk wordt hier winst gemaakt.
Beetje vreemde topic! Je moet minimaal voor een bepaald bedrag kopen, dus wordt er winst gemaakt. Ook met freakacties wordt er geld verdiend. Alleen zijn er ook onkosten.
 
Of ze er een beetje verlies, break-even staan of winst mee maken: het boeit me eigenlijk geen drol. Winkeliers zijn ondernemer geworden omdat ze het A: (hopelijk) leuk vinden en B: daar hun (extra) boterham mee te kunnen verdienen.
Ikzelf zie de WTF box als een leuke lokker voor de gemiddelde klant. 40 euro voor een degelijke box, top!
Als freak zijnde zie ik dat de WTF box geen 40 euro kost, omdat er 30 euro aan ADVIESprijs producten bijgekocht moeten worden. Omdat deze producten gekocht móeten worden, bereken ik dit als freak door in de WTF box. Resultaat is dat je al gauw zo'n 55 euro betaald voor de box. Dan nog vind ik dit een degelijke prijs en mijn zwager heeft de box toevallig besteld, maar ik vond de box toch heel degelijk presteren nog.

Het is maar net of je een product het geld waard vind. Te duur? Lekker laten liggen.
 
Tis puur een lokker en er word geen of miss 1 a 3 euro winst gemaakt er op. Dus het is puur een stunt om zo toch mensen naar je toe te trekken.
 
Supermarkten, tuincentra, bouwmarkten etc doen dit wekelijks middels een reclamefolder. Je "lokt" mensen naar je winkel en onder de streep heb je de winstmarge. Of er op het specifieke product een verlies wordt geleden ( waarschijnlijk niet ) is dan ook niet meer essentieel.

Wat ik het belangrijkste vind is dat de klant die puur alleen voor dat product gaat er een prima koop aan heeft gedaan, niets meer of minder.
 
Hier wordt wel degelijk winst mee gemaakt vind ik. Financiële winst misschien niet heel veel en maar vooral marketing winst in de vorm van merkbekendheid, positionering, bereik, productbekendheid, assortimentkennis etc.. Ik denk dat ze hun nieuwe merk WTF (volgens mij was het een nieuw merk van ze) , hiermee wel goed op de markt hebben gelanceerd.

Plus, moest er toen niet ook voor een x bedrag aan andere producten gekocht worden, producten die wellicht een hogere marge hadden. En zoals wij zien, vele pagina's vorig jaar over de box en de bijbehorende campagne en nu blijft die nog steeds hangen als discussiepunt.
 
Op de box zelf draait men geen verlies. Dat zou met omvang van de import van de box financieel niet slim zijn. Lokkertje, sure, maar vergeet niet dat gemiddelde consument ergens tussen de 50 en 100 euro uitgeeft. De bovenste helft spreek je daarvan maar aan (ivm 30 euro extra producten moeten kopen). Dan zou je op 40% van hun uitgaven verlies draaien, waar je ook winst kan pakken.
Break-even, op z'n slechtst.

En waarom? Hiervoor is het al genoemd; inboeten in kwaliteit en transport zonder kooi helft zeker mee om de kosten te drukken
 
Ik denk dat ze door de aantal tonnen die ze inkopen ze er als nog een winst marge in zit hoeveel % ik zou het niet weten zoveel zeecontainers vol en dat maakt het goedkoper voor de importeur
Zie het als een soort korting hoemeer hoe goedkoper.
Gezien de kilo,s ook prijzig zijn in de container.
 
Vraag waar iedereen een antwoord op heeft maar niemand kan beantwoorden.

Wat is winst? Albert Heijn maakt verlies op cola als ze dat in de aanbieding doen maar op een volle kar verdienen ze geld. Door die cola aanbieding verkopen ze meer volle karren, dus maken ze indirect winst op die cola.

Wie maakt winst, winkel of cafferata?

Iedere winkel is niet hetzelfde. Grote winkels zullen goedkoper inkopen dan kleine winkels.

Het kan ook vanuit cafferata een lokker naar de winkels zijn. "Koop jij bij mij voor x bedrag vuurwerk in dan krijg jij van mij x aantal wtf boxen voor 30 euro"


kortom, niemand hier weet precies wat de (inkoop)deals zijn dus niemand kan er antwoord op geven.
 
Inkoopprijs in China ligt schat ik rond de 23 euro. Als ze het heel groot inkopen zal dit vanzelfsprekend nog wat goedkoper worden. Dus in het beste geval 20 euro per box. Dan je transport en handeling er nog bij gerekend. Ik denk dat er een minimale verdienste per box gehaald wordt voor de importeur, echt meer om uit de kosten te komen en om de winkelier vervolgens nog een kleine marge te gunnen (anders zou het voor de winkelier al helemaal een onzin actieproduct worden, die moet immers z'n kostbare ruimte ermee vullen omdat de importeur ermee stunt).
 
Ik wilde eigenlijk niet reageren maar toevallig kwam ik een toepasselijk stukje tegen in de cafferata catalogus van 2019. het antwoord op je stelling is...IMG_20190921_202248.png
 
Als je een beetje de inkoop prijzen weet dan weet je ook dat de winkeliers gewoon verdienen aan deze box. Misschien niet de marge van de normale boxen maar ze gaan hier echt niet op toeleggen. Los van het feit dat het zeer din verspreid was van een x aantal karton per winkel.

Enige waar winkeliers geen geld aan verdienen zijn rotjes die worden tegen inkoopprijs weggezet tenzij ze het voor 50ct per slof(200) verkopen dan maak je er wel verlies op. Maar die paar 100 euro verlies maak je ruimschoots goed met de pappas en mammas die een pakket erbij bestellen.

Al het andere spul zit gewoon marge op wat natuurlijk logisch is. De verkoper moet ook elk jaar zijn keuringen/brood/personeel/huur enz betalen.
 
Is het niet zo dat zo ongeveer iedere importeur een bepaald product uitkiest welke zodanig aangeboden wordt dat het interessante producten zijn voor weggaven bij besteding van een bepaald bedrag in de voorverkoop? dat cafferata het nu groter aangepakt heeft om de WTF aan te prijzen en mooie reclame is voor de winkels maakt het niet heel veel anders dan dat ene cakeje welke je krijgt bij besteding van 100,- bij de Formido. Nu is het concept gewoon omgedraaid, maar direct op het product zelf zal al met al nagenoeg geen marge zitten. Indirect zal het voldoende opleveren als lokkertje
 
Dit doet me serieus denken aan me middelbare school tijd toen ik economie kreeg.

Zo van, een product word gemaakt van "grondstoffen" welke overal vandaan komen en in elkaar gezet op de ene locatie. Vervolgens word het vervoerd naar een groothandel waar het getransporteerd kan worden na de massa winkeliers. Daarna word het in de winkel gezet om te verkopen. Al deze partijen slaan er een slag uit, niet echt een specifieke percentage, maar hierdoor word de prijs dus hoger. Vaak word er naar een getal met 49 of 99 afgerond, omdat dat aantrekkelijker is voor klanten. En vaak betekend bulk-inkopen, korting krijgen. En je niet aan bepaalde regels hoeven houden helpt dan natuurlijk ook enorm.

Of zoiets.

Geen 1 winkel verkoopt 1 product omdat ze NIET denken er geld mee te verdienen, zeker in Nederland waar hebzucht/gierigheid zeer hoog staan. Het is of direct, via het product zelf, of indirect, door bijvoorbeeld het feit dat er extra dingen nodig zijn die dan weer goed verkopen en extra opleveren omdat ze in feite de consument dwingen iets duurders te kopen.

De basis is dat alle lasten gedekt kunnen worden. Je hebt WINST en OMZET, welke 2 totaal verschillende dingen zijn (Maar dit is vaak alleen boeiend voor accountants enzo). Dan heb je nog de btw tarieven en andere belastingen. En goed, hiervoor moet je echt boekhouding hebben gestudeerd om tot de details te treden hoe het allemaal werkt.

Oh en vergeet niet, reclame/promotie is een kostenpost, maar ook een die een goeie omzet kan genereren. Daarom is er zo'n grote handel in niks meer dan bijvoorbeeld visitekaartjes...

Ik uit vast weer een boel onzin. Maar goed...

Voor diegenen die geen zin hebben in een lap tekst.

Ja ik denk dat er WINST word gemaakt, al dan niet een heel klein marge DIRECT, misschien INDIRECT veel meer!
 
er wordt naar mijn(ik geef toe)zure mening altijd winst gemaakt.er zijn zaken die Al 30jaarplus vuurwerk verkopen en de mensen nog steeds wijs proberen te maken dat ze nog steeds him sprinkler systeem aan het afbetalen zijn.in Nederland gaat niks voor niks weg dus maken ze vet winst .....
 
er wordt naar mijn(ik geef toe)zure mening altijd winst gemaakt.er zijn zaken die Al 30jaarplus vuurwerk verkopen en de mensen nog steeds wijs proberen te maken dat ze nog steeds him sprinkler systeem aan het afbetalen zijn.in Nederland gaat niks voor niks weg dus maken ze vet winst .....

Alleen afhankelijk van wat voor een soort sprinkler kop je hebt, zal je om de 10jr en in een enkel geval 25 jr al je koppen moeten vervangen.
Dus men maakt je niks wijs, want daar blijf je in moeten investeren helaas
 
Back
Bovenaan