Uiteraard kijk ik naar de uitwerking van de cake en bepaal daarop het bedrag dat ik zou willen uitgeven. Is dat een prijs onafhankelijk van de andere producten? Of een meerprijs tov het gemiddeld aangeboden vuurwerk van dat jaar? Vaak is het 't laatste. Daar zit het lastige, want er kunnen flinke prijsverhogingen worden doorgevoerd op nieuwe producten.
Ik vertrouw de filmpjes niet van nieuwe producten, zeker niet vroeg in het seizoen. Enkel straatfilmpjes zijn waarheidsgetrouw. Bij nieuwe boxen ga ik dan ook zeker af op kruitinhoud, omdat dit een goede indicatie is voor het geweld en effect grootte. Dat er producenten zijn die met 1750 gram hetzelfde geweld kunnen produceren als met een 2000 grams cake, geloof ik. Maar als er boxen zijn van 1100 gram, die in de tekst zeggen dat ze 1500 gram zijn, en voor een prijs voor 2000 gram worden aangeboden, dat geloof ik niet meer, tenzij het een zeer bijzonder effect is (Vaak niet).
Juist bij nieuwe producten moet je op de prijs letten, aangezien hierop prijsverhogingen op worden doorgevoerd door de leveranciers/importeurs. Zo wen je langzamerhand aan de nieuwe prijsstellingen. Deze verhogingen hebben niks te maken met inflatie of kosten, maar gewoon wat de (vuurwerk)gek ervoor geeft (Marketing). Dit doen ze door prijzen te verhogen en inhoud/kosten te verlagen. Het laatste is voor de meeste consumenten minder zichtbaar, want het blijft een grote doos vuurwerk.
Ik probeer in elk geval mijn geduld zo af en toe te bewaren en een goede deal te sluiten met top vuurwerk dat niet nieuw is (tezamen met een uitzonderlijk product uit de nieuwe lijn). Maar wat is nieuw? Een omlabeling is ook al nieuw... Alhoewel importeurs dat nu ook al weer weten en versie 2.0 gaan uitbrengen met een andere hogere prijs en lagere inhoud. Hiermee voorkom je dat je product "oud" wordt en je kan dan weer een nieuwe prijs bepalen!
Ja, ik kijk naar de effecten van het vuurwerk, maar ik ben niet gek en kijk zeker naar de prijs. Vroeg kopen en freakacties horen hier bij! Maar feit is dat mijn vuurwerkkosten jaarlijks flink blijven stijgen.