Hallo Vuurwerk Mannen en Vrouwen,
Mijn naam is erik, 53 jaar, uit het midden v h land, en al sinds heel jong vuurwerkfan. Grappig want de rest van mijn familie had er helemaal niks mee. Was er eerder tegen. Sterretjes dat wel, verder was het zonde. Maar ik vind het prachtig en heeel spannend. Ook al jong dol op met kaarsen spelen, fikkie stoken, etc. Maar vroeger was het vuurwerk niet zo veel, als je het met nu vergelijkt. Tenminste ik heb het niet gezien, en er mocht ook niet zo veel volgens mij. Strenge regels. Weinig kruitinhoud.
Het was vooral spannend en leuk om de folders te bekijken. Zoals nu internet filmpjes kijken. Je moest het allemaal zelf bij elkaar fantaseren. En om 12 uur zag je op tv groot vuurwerk, op het strand van Scheveningen geloof ik. Bij ons in de buurt was het niet zo veel. De dagen voor oud en nieuw hopen dat grotere jongens wat voor je mee wilden nemen uit de vuurwerkwinkel. Rotjes, babypijltjes, mini-matjes, en fonteintjes. Dat soort dingen. En zoeken op nieuwjaarsdag heel vroeg. Hopen dat iemand zijn restant in plastic zak op straat had laten liggen. Vaak vond je wel los spul en als je geluk had een restje in een zak.
O ja, en dan rotjes zonder lont uit elkaar pulken, en kruit op een hoop gooien. Onder de tafeltennistafel, op zolder. En ehh..., met een sjekkie in je mondhoek.... Echt. En dat gaat natuurlijk een keer fout. Enorme steekvlam, wenkbrauwen en stuk haar weg, gloeiend gezicht. Snel onder de koude douche. Viel gelukkig mee. En geen brand. Wel hele vloerbedekking op zolder vol met schroeiputjes. En onderkant tafeltennistafel beetje zwart. Zo leer je dat.
Later toen ik zelf mocht kopen, was je vooral afhankelijk van de winkelier (speelgoed/vuurwerk), wat die je vertelde over effecten en uitwerkingen. Er klopte vaak weinig van. De winkelier zei maar wat, en overdreef altijd erg. Ofwel, het viel vaak tegen. Of was mijn verwachting te hoog...?
Toen ik een jaar of 19 of 20 was besloot ik om het eens heel anders te doen. De winkelier had ook 3 grote pijlen in het assortiment. Dikke stokken, en grote kartonnen kokers met plastic gekleurde punt bovenop, en eronder in. dezelfde kleur een plastic kapje over de lont. Dit was "professioneel", dat moest ook wel, want ze waren 25 gulden per stuk. Dit keer ging ik voor kwaliteit: alle 3 de pijlen. Zo veel geld, dit moest wel goed zijn. De speelgoed/vuurwerkwinkelier beschreef weer wat voor enorm effect ze zouden moeten geven.... Uit ervaring wist ik ondertussen dat ik het flink af moest zwakken, maar dan nog, dit kon toch niet slecht zijn. Zo duur en zo groot.
Je voelt hem al aankomen. Pijl 1, 1 kleurtje en klaar, pijl 2, ander kleurtje en klaar, pijl 3, ging omhoog en verder niks. Hoog gingen ze wel. Ik was zo teleurgesteld. Terug naar de speelgoedwinkel/vuurwerkhandel, maar helaas ik kreeg niks terug. Toen was ik klaar met vuurwerk. Zonde van mijn geld, altijd teleurstelling.
Zo'n 10 jaar geleden, toen mijn oudste een jaar of 8 of 9 was, toen vroeg ze om vuurwerk. En het was me al opgevallen dat het vuurwerk al beter was dan vroeger. Dus toen is het weer begonnen. Niet heel groots. Gewoon leuk, een meterpakket, met wat extra potten erbij. Een jaar of 4 of 5 geleden de eerste cakes en 1 cakebox (Rubro Sick Six). En dat beviel zo goed, dat het elk jaar iets meer werd. Alleen siervuurwerk. Dat knalt al hard genoeg als je de juiste cake/cakebox kiest. En zeker als je vlakbij staat in een nieuwbouw straatje. Maar voor volgend jaar ben ik van plan om weer wat te minderen.
Groeten, Erik