Statief

Pyroguy

VWC lid
Ik ging pas even kijken voor een statief, toen zag ik dat deze er in een heleboel prijsklassen zijn. Klopt het dat de goedkopere eigenlijk niks waard zijn? Niet voor filmen in ieder geval? Dat werd mij verteld bij de Dixons..

Misschien kan iemand me vertellen of dit klopt en wat wel een goede statief is.

Voor het filmen is het ideaal om een statief met oliekop te hebben, daarmee kan je vloeiende bewegingen maken, oogt rustiger en je volgt makkelijker met je camera.
Ikzelf gebruik de Velbon CX-686 Videostatief (zijn er ook voor foto), prima ding, veel mensen gebruiken die, absoluut aan te raden en qua prijs niet te gek;
http://www.vergelijk.nl/accessoires_statief/velbon/video_cx_686/

velbon-video-cx-686-5032722.jpg

Goedkopere statieven zijn meestal ok redelijk klein.. er zijn er bij die amper tot mn heup komen. En ik ben al niet zo groot :D

De Velbon CX686 is een hele goede zoals Mike hier al aan geeft. Zelf maak ik gebruik van de Velbon DV7000 series:

Velbon-DV-7000.jpg

Ik ben van mening dat je zelfs met een simpel, goedkoop statief al 90% van de filmers aftroeft. Dát je een statief gebruikt, maakt de beelden al veel beter en minder wiebelig dan zonder statief. Uiteraard biedt een duurder en beter statief ook soepelere draaiing van de kop. Een goedkoop statief zal een beetje schoksgewijs pannen (bewegen/draaien van de camera) terwijl het bij een duurder model veel vloeiender gaat.
Ik zou als ik jou was gaan kijken wanneer je je statief wilt gaan gebruiken. Bij productfilms kun je bijvoorbeeld gewoon voldoende afstand nemen tijdens een demo, waardoor je de camera eigelijk niet eens hoeft te bewegen als je eenmaal de positie gevonden hebt. Dan biedt een duur statief niet veel meer dan een simpel, goedkoop statief. Als je echter overdag bewegende items wil volgen (vuurpijlen die opstijgen, mensen die stoken etc.) is een duurder statief wel aan te raden voor beter beeld.
Voor fotograferen is een eenvoudig statief van 10,- eigelijk al voldoende, omdat je toch niets hoeft te bewegen tijdens de opname.

Houd er ook rekening mee dat betere statieven vaak zwaarder zijn, en mogelijk ook langer, omdat ze hoger kunnen komen (bv. camera op ooghoogte). Dat maakt transport van een duur statief minder makkelijk.

Ik heb zelf sinds een paar weken een heel simpel statiefje van €15,- (König KN-TRIPOD30). Voor mijn doeleinden goed genoeg. Het houdt de camera, maar geeft niet echt vloeiende bewegingen. Voor foto's is het prima iig.

Meestal zijn de goedkopere statieven ook niet erg goed, en dan met name de kop zoals Mattenfreak ook al aangeeft. Als je bij de wat duurdere statieven kijkt dan heb je vaak te maken met statieven die hoger kunnen, stabieler zijn en een soepelere kop hebben. Het ligt er maar net aan wat je eisen zijn, je kunt kiezen tussen statieven vanaf 15,- tot enkele duizenden euro's. De Velbon statieven die Mattenfreak en RedBaron gebruiken zijn wel erg goed en qua prijs niet eens zo heel duur.

Ikzelf maak momenteel gebruik van een Libec TH-650DV statief, kost ong. 200,- en dan heb je een hele soepele kop, kan zeer hoog en is heel stabiel maar moet natuurlijk wel in je budget passen. Het handige daarvan is ook dat je de kop zelf waterpas kunt stellen ook als sta je op een hele schuine helling, zo heb je dus altijd rechte beelden, misschien kan dat met die Velbon statieven ook wel maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

Ikzelf heb een Camlink TP-2500.
Deze heb ik gekocht bij de Ringfoto voor 50 euro, geloof ik.
Ik vind dit een erg fijn statief.
Toch heeft hij een nadeel en dat is dat de kop wat stroef beweegt.
Dat is niet handig als je een hoog vuurwerk effect op de foto wilt zetten.
Want dat moet snel en als het allemaal stroef gaat dan is dat niet fijn.

Ik heb dit statief al ruim een jaar, maar ik heb hem maar 4x gebruikt.
Dit komt omdat ik sinds oktober ben begonnen met vuurwerk fotograveren.
Nu begin het allemaal wat meer door te krijgen, mede dankszij tips van Vinnie(vuurwerk) en Proziloc.
Ik moet wel toegeven dat ik er steeds meer lol in begin te krijgen.

Ik heb voor 2010 een eingen gemaakt agenda gemaakt/besteld bij de Blokker en daar ziiten veel eingengemaakt vuurwerk effect foto's bij.:D

Ik heb sinds kort de Canon HF200 Filmcamera. Nu wil ik daar dus een statief bijhebben. Het probleem is dat ik er de ballen verstand heb :s Wie kan er mij vertellen wat voor statief ik kan gebruiken. Moet een goed statief zijn :)

Ik heb zelf een Vanguard Alta 2. Alles van Carbon waardoor hij erg licht is, beweegt ook soepel. Koste net iets meer dan 120 euro.

ik gebruik een Wako KH-25II prijs was rond €250,- best zware statief

heeft olie kop en waterpas en heeft dubbele poten voor meer stabiliteit en reikt ongeveer max. 1.75m hoog. tot kleine 50cm laag

prima statief :)

kh-25II-sm.jpg

ik gebruik een Wako KH-25II prijs was rond €250,- best zware statief

heeft olie kop en waterpas en heeft dubbele poten voor meer stabiliteit en reikt ongeveer max. 1.75m hoog. tot kleine 50cm laag

prima statief :)

image

ja en daar plaats je dan een Canon HV30 op... een enorm statief met een in verhouding een mini camera er op.. ik blijf het een lachwekkend gezicht vinden .. sorry :D No offence.

Veel mensen die gaan filmen maken de fout dat ze een statief kopen voor een fotocamera.. dit omdat deze meestal goedkoper zijn. Nadeel van die statieven is. Is dat je met die statieven niet goed kunt bewegen. Vloeiende bewegingen zijn daar mee uitgesloten.

Bij de aanschaf van een statief moet je altijd kijken waar deze geschikt voor is, foto óf video. als je voor een video statief gaat. kijk of de kop voorzien is van een vloeitstof gedempte kop. dit zorgt voor een vloeiende niet schokkende bewegingen.

Kijk vberder ook naar de hoogte, hoe hoger je statief kan hoe beter. Verder kijk ook wat het maximum draag gewicht is van een statief. Als je net als mij een semi professionele camera hebt (Canon XHA1) is lang niet elk statief geschikt. Deze camera weegt nogal wat. En niet ieder statief kan dat aan.

wat Darksoul zeg ben ik het niet mee eens. goedkope statieven zijn vaak van die wankele knaken dingetjes. waar je gewoon niet mee uit de voeten kunt. Te laag, instabiel, niet stevig. En vaak niet geschitk om mee te filmen eigenlijk

De reden dat ik overigens niet met een Manfrotto video statief film of iets dergelijks. Is omdat ik een statief wil hebben die redelijk lichtgewicht is. Redelijk betaalbaar, stevig, robuust, en van goede eigenschappen zoals een vloeistofkop voorzien is. De Velbon DV7000 heeft dat allemaal in dit geval.

Laatst bewerkt:
ja en daar plaats je dan een Canon HV30 op... een enorm statief met een in verhouding een mini camera er op.. ik blijf het een lachwekkend gezicht vinden .. sorry :D

je bedoelt hv20 :p maar goed

de statief is inderdaad wat te groot voor de camera maar boeit me niet zo gaat erom dat prima statief is :rolleyes:

Voor het filmen is het ideaal om een statief met oliekop te hebben, daarmee kan je vloeiende bewegingen maken, oogt rustiger en je volgt makkelijker met je camera.
Ikzelf gebruik de Velbon CX-686 Videostatief (zijn er ook voor foto), prima ding, veel mensen gebruiken die, absoluut aan te raden en qua prijs niet te gek;
http://www.vergelijk.nl/accessoires_statief/velbon/video_cx_686/

image

Die is wel aantrekkelijk inderdaad! Zal even aan mij broer vragen of hij langs Digital Street gaat in Beuningen :)

Ik heb ook de Velbon CX-686, nu ongeveer een anderhalf jaar in gebruik.
Voor de prijs een prima statief, ook zit er een fijne draagtas bij.
Enkele minpunten vind ik het slingertje, als je flink draait dan schiet deze soms los, het is niet al te stevig. Rustig aan doen dus.
Het is een vrij licht statief, zorg dat je de ruimte hebt want ze lopen het zo om.
Ik ben zelf 1,88 lang, en van mij had het wel iets hoger gemogen, toch valt er redelijk mee te werken.
De oliegevulde kop draait zeer soepel, mar ik zou er geen knots van een camera opzetten. Ik zelf werk met de panasonic sdr h20, en in combinatie met dit statief heb je een heel leuk setje waar je alle kanten mee op kunt.
Laatste advies wat ik je nog kan geven, zorg dat je de poten zo draait, dat je er geen tussen je benen hebt.
Ik heb voor die 6 tientjes al heel veel plezier van dat ding gehad, een vette aanrader dus.

Owja, goed scherp stellen is onmogelijk ZONDER statief. Je films zullen een stuk beter worden ook.

Laatst bewerkt:
Hoezo zou je geen poot tussen je benen moeten hebben dan?
Maarja, ik gebruik een kleine camera, de Canon FS 100, dus dat is geen probleem.

Ik heb ook de Velbon CX-686, nu ongeveer een anderhalf jaar in gebruik.
Voor de prijs een prima statief, ook zit er een fijne draagtas bij.
Enkele minpunten vind ik het slingertje, als je flink draait dan schiet deze soms los, het is niet al te stevig. Rustig aan doen dus.
Het is een vrij licht statief, zorg dat je de ruimte hebt want ze lopen het zo om.
Ik ben zelf 1,88 lang, en van mij had het wel iets hoger gemogen, toch valt er redelijk mee te werken.
De oliegevulde kop draait zeer soepel, mar ik zou er geen knots van een camera opzetten. Ik zelf werk met de panasonic sdr h20, en in combinatie met dit statief heb je een heel leuk setje waar je alle kanten mee op kunt.
Laatste advies wat ik je nog kan geven, zorg dat je de poten zo draait, dat je er geen tussen je benen hebt.
Ik heb voor die 6 tientjes al heel veel plezier van dat ding gehad, een vette aanrader dus.

Owja, goed scherp stellen is onmogelijk ZONDER statief. Je films zullen een stuk beter worden ook.

Hoezo zou je geen poot tussen je benen moeten hebben dan?

Je moet het statief zo draaien, dat je geen poot tussen je poten hebt haha.
Des te minder risico dat je per ongeluk tegen je statief schopt, als je bijna in je broek piest omdat je een snoeiharde finale ofzo staat te filmen.

Zo sta ik altijd, naar mijn mening de beste stand:

9la910.jpg

:bye:

Ik verwacht de Velbon CX-686 morgen in huis te hebben! Donderdag ga ik dus mijn eerste demo met statief filmen! :)

Staan mensen je niet raar aan te kijken als je daar ineens met een statief staat te filmen? :p

Doe het zelf ook met statief je hoort toch wel is mensen kijk daar iemand die professioneel foto's maakt enzo en mensen denken meteen dat je heel goed bent.. niks van waar natuurlijk maar het is wel grappig.

Ik heb hem binnen! Mijn eerste gedachte: Wat een groot ding! :o Wel heel degelijk en stevig, voor zover ik dat al kan zeggen. Straks even testen met wat foto's. Morgen ga ik hem testen met filmen op een demo. Straks kijken al die mensen mij aan van WTF :S

Ik heb hem binnen! Mijn eerste gedachte: Wat een groot ding! :o Wel heel degelijk en stevig, voor zover ik dat al kan zeggen. Straks even testen met wat foto's. Morgen ga ik hem testen met filmen op een demo. Straks kijken al die mensen mij aan van WTF :S

Goed om te horen!

Er zitten overigens 2 knopjes op de kop.. daarmee kun je de soepelheid van het bewegen van de kop instellen.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan