Spijkenissers gevangenis in na afsteken mortierbommen.

Dat heeft hij naar mijn mening net wel.
Er is geen ongeluk gebeurd.
Dat zegt genoeg.

Je kan van een professioneel pyrotechnieker toch niet verwachten dat hij op 31 december Wolf en Rubro cakeboxies gaat doorlonten?
Die shells liggen gewoon klaar in de bunker, daarmee schieten is zijn beroep.
Zo iemand heeft een passie voor vuurwerk.

zo werk het niet, dat het nu goed ging zegt niet dat het veilig is.

Ik verwacht van proffesionele pyrotechnieker dat hij de offciele veiligheids afstanden handhaaft, als deze man voor een profesionele show het publiek binnen kleine afstand laat staan dan is hij z'n werk/vergunning ook kwijt.

Ik ga toch ook niet redeneren dat Max verstappen niet beboet hoeft te worden als hij met 300 km/h over de snelweg raced ?

De traditie gaat maar door 2 zaken kapot.

1) Door de overheid.
2) Door het gebrek aan eenheid tussen de liefhebbers.

Tijdens Fallas klappen ze salutes weg in smalle straten.
Daar kan dat wel.

de breedte van een salute is vele malen kleiner dan een shell met effect. bij een salute ontbrand alles in 1 keer en bij een shell is juist de bedoeling het effect en deeltje zo ver mogenlijk te spreiden.

dat ik dit moet uitleggen hier op een vuurwerkforum verbaast mij.

Houd maar op laurens, jij bent degene die denkt alles te weten. Juichend sta je op de banken als er iemand gepakt word met een paar rotjes en zelf steek je dikke bakken uit belgie af? Je loopt iedereen te trollen en beledigd zijn als mensen daar een opmerking over maken.

Tijdens een crema om half 4 in de nacht vlakbij plaza de la virgen gingen op ongeveer 15 meter afstand in een straatje van dezelfde breedte zo een 200 shells sier en salute de lucht in.

Maar ook dichter bij in voornamelijk het frans sprekende gedeelte van België sta je op 50 meter afstand een show met 6 inch shells te bekijken.

Als je dan de wijsheid in pacht hebt? De Nederlandse 40 grams vuurpijlen zijn in théorie en praktijk gevaarlijker als een 2.5 inch voorgeladen shell. Een vuurpijl kent namelijk geen vaste baan terwijl een voorgeladen shell altijd recht omhoog zal vliegen. Waar komt nu toch die panische reactie vandaan als we het over shells hebben?

Houd maar op laurens, jij bent degene die denkt alles te weten. Juichend sta je op de banken als er iemand gepakt word met een paar rotjes en zelf steek je dikke bakken uit belgie af? Je loopt iedereen te trollen en beledigd zijn als mensen daar een opmerking over maken.

Tijdens een crema om half 4 in de nacht vlakbij plaza de la virgen gingen op ongeveer 15 meter afstand in een straatje van dezelfde breedte zo een 200 shells sier en salute de lucht in.

Maar ook dichter bij in voornamelijk het frans sprekende gedeelte van België sta je op 50 meter afstand een show met 6 inch shells te bekijken.

Als je dan de wijsheid in pacht hebt? De Nederlandse 40 grams vuurpijlen zijn in théorie en praktijk gevaarlijker als een 2.5 inch voorgeladen shell. Een vuurpijl kent namelijk geen vaste baan terwijl een voorgeladen shell altijd recht omhoog zal vliegen. Waar komt nu toch die panische reactie vandaan als we het over shells hebben?

Ik ben het niet vaak met je eens maar nu begin je goede praat te krijgen.

Bijdeweg.

Ook ik keur het gedrag van deze boys uit spijkenisse af. De straf blijf ik idioot vinden. Vind rechters ook weinig creatief in nederland. Ik had ze 2 oud en nieuws laten werken op de spoed eisende hulp van het plaatselijke ziekenhuis plus een dikke geld boete. +/- maandsalaris.

Nu gaan die 2 de bak in. Ontslag op staande voet. Huur of hypotheek kan niet meer betaald wórden. Loopt vaak uit op een scheiding.

De gevolgen van een gevangenisstraf zijn wel ff zwaarder dan men hier in eerste instantie denkt.

Leuk stukje fictie, helaasis de werkelheid anders. Maargoed jij kan ook alleen maar op de man spelen , in mijn ogen heb je dan al verloren

Bijdeweg.

Ook ik keur het gedrag van deze boys uit spijkenisse af. De straf blijf ik idioot vinden. Vind rechters ook weinig creatief in nederland. Ik had ze 2 oud en nieuws laten werken op de spoed eisende hulp van het plaatselijke ziekenhuis plus een dikke geld boete. +/- maandsalaris.

Nu gaan die 2 de bak in. Ontslag op staande voet. Huur of hypotheek kan niet meer betaald wórden. Loopt vaak uit op een scheiding.

De gevolgen van een gevangenisstraf zijn wel ff zwaarder dan men hier in eerste instantie denkt.

Ben je even vergeten dat deze mannen al een fikse taakstraf hebben gekregen? En heeft dat geholpen?

Waarom zou 2 dagen taakstraf en een dikke boete ze er dan van weerhouden om het weer te doen?

Volgens staat vast dat hier een gepaste straf op zijn plek is toch? Een taakstraf oid zou dat hier niet zijn, aangezien men dit reeds heeft gehad en er blijkbaar niet van heeft geleerd...maar een half jaar de gevangenis in (tot zelfs 9 maand) dat is in mijn ogen buiten elke proportie...

Dit zijn twee liefhebbers die volgens mij heel goed weten hoe met shells e.d. om te gaan. Nu ligt hun hele leven in puin ben ik bang. Dat wens je echt niemand toe behalve moordenaar, verkrachters en dat soort lui.

Laatst bewerkt:
Ik ben het met laurence eens! Als je dit in een straat / woonwijk af wil steken dan ben je gewoon niet goed in je hoofd. Het feit dat een gevangenisstraf meerdere consequenties heeft ( baan kwijt etc... ) dat hadden ze zich eerder moeten bedenken. Als het niet goed gaat met zo'n 8inch dan zijn de gevolgen niet te overzien! Mensen die in fallas aanwezig zijn waar ze een meter bij je vandaan shells schieten die kiezen daar bewust voor, mensen die in je straat staan te kijken weten voor 99% niet wat jij allemaal afsteekt en wat de gevaren daar van zijn.

Buiten dit allemaal zijn de meeste andere straffen voor andere delicten gewoon te laag helaas, welkom in Nederland

Ik weet wie het geweest zijn, en vind het op persoonlijk vlak heel vervelend voor ze.
Maar je weet dat de straffen zwaarder zijn geworden, hebt feitelijk best een aarsige hoeveelheid massa-explosief in een woonwijk gebracht (want shells zijn ADR-klasse 1.1), geschoten op korte afstand van publiek en -minder relevant- waarschijnlijk hiermee nog een mooi economisch delict staan.

Eerste keer is meestal een straf om iets af te leren. Dat heeft niet gewerkt, dan ga je nu maar op de blaren zitten. Dat deze straf flink is kan niemand ontkennen. Maar ik denk wel meer dan terecht. Nu de rest van de serieuze vergrijpen flink omhoog in straffen (moord/doorslag/aanranding/misbruik etc)

er zijn nog meer foto's waar je wel de echte buizen ziet

Ik denk dat hij bedoeld dat het wel een sensatiekop boven het artikel is en dan zo'n foto erbij.
Let wel dat het gros van de mensen nu dus uitgaat dat die ton een bom was. Dus het doel is bereikt.. bah

Mijn punt is zijn laatste zin uit post#63.
Tsja, wie de bal dus kaatst.....

Ben je het er niet mee eens dat een salute die laag klapt in een smalle straat een heel ander effect heeft dan een shell met sterren die laag klapt ?

De dikkere burst zal wellicht een ruitje sneuvelen maar dat is beter dan sterren koppen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Precies. Zoals de meeste benadrukken : Grenzen moeten getrokken worden. Shells tot 250mm in een woonwijk afsteken, laat staan opslaan in je huis, kan echt niet. Ik bedoel, in vergelijking met een paar rotjes brengt dit wél een serieus gevaar op. Na zelfs een tweede keer gepakt te zijn met een frats als dit, is het wel een lange straf, maar niet onredelijk. Na één keer zou de lol er allang af moeten zijn, lijkt mij. Hou het gewoon niet in je huis en steek het ergens op 't platteland af ofzo.. En ja, het is moeilijk, dat als je dit misschien 10 jaar geleden gedaan had een taakstraf van 180 uur kreeg en nu de rest van je carrière kwijt bent aan een strafblad, maar helaas kunnen wij als normale burgers er niets aan doen. Je bent je bewust van de risico's en moet dan helaas de verantwoordelijkheden ervoor dragen..

Ik vind dat 350+ kilo legaal vuurwerk in een schuurtje de laatste drie dagen van het jaar ook net zo gevaarlijk! Stel dat er iets mee gebeurd dan kan je vooraf ook niet zeggen wat de uitkomst is als daar een vuurtje bij komt. Maar tot veroordelingen van 9 maanden celstraf komt het niet zelfs niet bij recidive! Waarom dan wel bij iemand die een shell afsteekt. Ik keur het niet goed maar dit is echt wel van de zotte.

Ik vind dat 350+ kilo legaal vuurwerk in een schuurtje de laatste drie dagen van het jaar ook net zo gevaarlijk! Stel dat er iets mee gebeurd dan kan je vooraf ook niet zeggen wat de uitkomst is als daar een vuurtje bij komt. Maar tot veroordelingen van 9 maanden celstraf komt het niet zelfs niet bij recidive! Waarom dan wel bij iemand die een shell afsteekt. Ik keur het niet goed maar dit is echt wel van de zotte.

Ligt er denk ik ook aan of dat legale vuurwerk massaexplosief is en zo ja of er dan nog een kooi omzit.

Wellicht een tip, laat de kooi er nog even om heen zitten als je de vuurwerk op dag 1 hebt gehaald.

Precies. Zoals de meeste benadrukken : Grenzen moeten getrokken worden. Shells tot 250mm in een woonwijk afsteken, laat staan opslaan in je huis, kan echt niet.

Dus van af 250 mm kan dus wel ? Ik neem aan dat je het anders bedoeld ? :confused:

Back
Bovenaan