Leuk topic.
Om eerlijk te zijn overvallen spanningen mij meestal. Als ik voldoende afleiding, is er meestal geen probleem. Maar afgelopen 2 jaar lag in de nacht van 28 op 29 december gewoon wakker van de spanning, ondanks de afleiding die ik gezocht heb. Zo heb ik mij sinds mijn 13e, 14e jaar niet meer gevoeld. Dat overviel mij echt volledig!
De nacht erop probeer ik dan wel extra rust te pakken. Ik probeer er dan extra vroeg in te gaan. Meestal neem ik de 29e nog geen biertje of andere middelen die helpen bij de stress en het slapen.
En dan heb ik ook melatonine liggen wat iedereen bij het Kruidvat kan komen, wat helpt bij inslapen. Maar met echte spanning is het dan moeilijk om door te slapen. Werkt in dat opzicht niet veel anders dan wat bier, alleen je voelt je na gebruik minder brak.
Op doktersrecept heb ik pammetjes liggen wat mij zeker kan helpen bij de nachtrust, maar goed is dat niet. Er kleven zeker risico's aan als verslaving en de pammetjes drukken het gevoel ook erg omlaag, waardoor de beleving vele malen minder intens is. Dan wordt het de vraag, geen pammetje en het volle stresserige maar intense gevoel of bewust voor vervlakking kiezen? Ik raad sowieso iedereen nadrukkelijk af voor deze optie te kiezen. Het is niet voor niets op doktersrecept verkrijgbaar! Alleen als het écht écht niet anders kan zou ik hier voor kiezen.
Ook is het wel eens voorgekomen dat er voortijdig gestookt werd. Niet hele dagen buiten hangen, maar snel een grondbloem in de avond als ik naar de AH ging voor een boodschap ofzo. Grootste knelpunt voor mij is wat betreft de avond van 30-12. Als ik niets te doen heb, pak ik een biertje. Maar daardoor vervagen grenzen ook en wordt stoken, zeker als je met maatjes bent met dezelfde instelling, erg aantrekkelijk tegen de kruitstress.
Een stevige erwtensoep of lasagne maken is een goede vervanging tegen de stress. Erwtensoep maken 2 jaar terug was het beste dat mij is overkomen tegen de spanning. En de dag erna hebben de gasten onwijs genoten van mijn kookkunsten. Dit kan ik iedereen aanraden. Niet alleen leuk om te doen, maar ook gewoon lekker als het goed gaat en je houdt er een groot gevoel aan voldoening aan over.