Maartendd riep ja-stemmers op te reageren, nou bij dezen dan. Echter na het lezen van het topic zou ik eigenlijk mijn stem weer weg willen halen. Tijdens het stemmen ben ik hier vanuit gegaan:
Een kleine edit: Het gaat er niet om of wij vinden dat de leken er niet mee om kunnen gaan maar of wij, als liefhebbers die soms deskundiger zijn dan profs, het wel zouden kunnen. of het nu verboden is of niet..
Hopelijk zijn we het er allemaal over eens dat er liefhebbers zijn die er goed mee om
zouden kunnen gaan. Dan blijft er nog de groep die het niet kan, maar er zijn er altijd bij die het wel kunnen. In principe zou dus eigenlijk iedereen op ja hebben moeten stemmen.
Maar het topic is een hele andere kant op gegaan. Er wordt gesproken over het legaal afschieten van shells. Om eerlijk te zijn ben ik van mening dat zelfs 2 inch shells niet door particulieren zouden moeten mogen worden gebruikt. Hetzelfde geldt voor potten die kunnen omvallen: weg ermee! Je moet er rekening mee houden dat zo gauw iets legaal is, elke gek van boven de 16, of 18 als ze willen, het kan kopen en afsteken. Het vuurwerk moet dus superveilig en debiel-bestendig zijn. Het meeste vuurwerk wat op dit moment legaal is, is debiel-bestendig, maar als het om shells gaat is het risico een stuk groter. Mensen zijn niet gewend om shells in mortieren te doen. Mensen zijn gewend om het product uit te pakken en meteen af te steken. Shells moet je eerst nog in de buis doen, alsof je het vuurwerk voor een deel nog in elkaar moet zetten zeg maar. Daar zijn mensen niet aan gewend, en als 2 inch shells legaal zouden worden zie ik dat ook nog wel flink fout gaan. Ja, in Frankrijk, Spanje, Polen enz. mag het wel, maar ik denk dat de mensen er daar ook meer aan gewend zijn. Vuurwerk mag daar ook altijd worden verkocht, dus mensen kopen het ook minder snel. In Nederland is dat echt anders. Kijk, van die Belgische vlinders dat moet nog wel gaan, je steekt ze aan, gooit ze weg, en boem, dat was het. Shells zijn toch net dat beetje ingewikkelder wat het als je het mij vraagt gewoon te gevaarlijk maakt.
Ondertussen is er een groep pyro's die zich ontzettend ver verdiept in het onderwerp vuurwerk, en onder die groep mensen zullen er vast zat zijn die hartstikke goed met shells om kunnen gaan. Tot op zekere hoogte vind ik dat leuk, maar ook daar zijn er grenzen. Hiervoor verwijs ik naar een post die ik eerder maakte in het topic over de di blasio elio salutes:
http://www.vuurwerkcrew.nl/forum/showthread.php?p=399417#post399417
Dat vind ik dus gewoon te ver gaan, ook voor liefhebbers. Als iemand met verstand van shells op een open stuk (bv plein) 3 inch, 4 inch, misschien 5 inch shells schiet vind ik dat wel leuk, maar afgaand op filmpjes vind ik 6 inch of groter niet geschikt meer. Dit ligt natuurlijk ook sterk aan in wat voor buurt je de shells wil afsteken, want hoe meer ruimte hoe verder je kunt gaan.
Als het nou op grote afstand in een weiland wordt gedaan is het anders, maar dat gebeurt natuurlijk zelden, dat weet iedereen. Je gaat je mooie shells niet in de middle of nowhere afschieten waar niemand ze ziet.