Shells, ja of nee?

Shells, ja of nee?

• Ja, ik weet wel waar ik mee bezig ben.

Stemmen: 79 49,4%
  • Nee, wet is wet. Weg met die dingen.

Stemmen: 81 50,6%

• Totaal stemmers
    160
Ik snap heel goed wat je bedoeld maar ik kan die poll nu niet meer wijzigen. Eerlijk gezegd zat ik al te wachten op jou reactie waarvan ik ook had verwacht dat die niet direct op de inhoud in zou gaan.:p Ik heb dit topic gister onder het genot van een krat bavaria gemaakt dus dan denk je ook al gauw iets 'simpeler'.. Om de poll nu aan te laten passen lijkt me niet helemaal netjes. Maar van mij mag er best een tussenweg aan worden toegevoegd.

Ik snap heel goed wat je bedoeld maar ik kan die poll nu niet meer wijzigen. Eerlijk gezegd zat ik al te wachten op jou reactie waarvan ik ook had verwacht dat die niet direct op de inhoud in zou gaan.:p Ik heb dit topic gister onder het genot van een krat bavaria gemaakt dus dan denk je ook al gauw iets 'simpeler'.. Om de poll nu aan te laten passen lijkt me niet helemaal netjes. Maar van mij mag er best een tussenweg aan worden toegevoegd.

Dat is nou exact de reden dat ik niet meer drink achter de pc. Dan weet ik op den duur ook niet meer wat ik typ hahahaha. :p

Gelukkig is dit een vuurwerkforum en geen wetenschappelijk discours, dus dat citaat van Jupilerfreak vind ik hier niet echt op z'n plaats. Je had prima kunnen volstaan met het tweede deel van je bericht.

De keuzemogelijkheden zijn prima zo; het enige probleem dat ik ermee had was dat in de "ja"-optie verwerkt zit dat je je als stemmer ook daadwerkelijk met het schieten van shells bezighoudt. Ik ben dan weer één van de ja-stemmers die nooit zelf shells heeft geschoten en dat ook niet van plan is. De sterke tegenstelling in de antwoordmogelijkheden dwingt juist tot een duidelijke keuze, en is daarmee een goed uitgangspunt voor een discussie op het forum.

Ik snap de "nee"-stemmers volkomen, maar ik blijf er uit principe bij dat dit soort zaken niet verboden hoort te zijn. Juist door te legaliseren kun je een hoop misbruik, illegale opslag en stoerdoenerij voorkomen.

Ik ben niet hypocriet om te zeggen dat de shells weg moeten en er dan om 0:00 van te genieten bij een ander op Oud en Nieuw.

Als je echt zeker weet waar je mee bezig bent, je de shells goed verlengt, het publiek op een goede afstand houdt, dan zeg ik: geniet van je vuurwerk.

Dat het gevaarlijk is, is een tweede, maar zoals ik al zei. Als er een goede afstand wordt gehouden, dan is weinig aan de hand.

Ik heb ze zelf ook geschoten hoor en het is vooral de reden dat de politie achter je zit dat ik gestopt ben. Want als de vuurwerkboetes en gezeur om het probleem van prof vuurwerk een stuk lager was en de nadruk lag op 'echte boeven vangen' dan was ik zeker doorgegaan.
Wanneer er een soort van diploma komt, net zoals in de Verenigde Staten, zou ik zeker weer shells gaan schieten. Het blijven bijzondere dingen, het komen aanlopen met je shells en ze daarna in de buis te doen, die daarna de buis met een ontzettende klap verlaat, waarna een mega immens groot boeket volgt, is een beschrijving die je alleen maar kan beschrijven als je shells hebt geschoten.

Gelukkig is dit een vuurwerkforum en geen wetenschappelijk discours, dus dat citaat van Jupilerfreak vind ik hier niet echt op z'n plaats. Je had prima kunnen volstaan met het tweede deel van je bericht.

De keuzemogelijkheden zijn prima zo; het enige probleem dat ik ermee had was dat in de "ja"-optie verwerkt zit dat je je als stemmer ook daadwerkelijk met het schieten van shells bezighoudt. Ik ben dan weer één van de ja-stemmers die nooit zelf shells heeft geschoten en dat ook niet van plan is. De sterke tegenstelling in de antwoordmogelijkheden dwingt juist tot een duidelijke keuze, en is daarmee een goed uitgangspunt voor een discussie op het forum.

Ik snap de "nee"-stemmers volkomen, maar ik blijf er uit principe bij dat dit soort zaken niet verboden hoort te zijn. Juist door te legaliseren kun je een hoop misbruik, illegale opslag en stoerdoenerij voorkomen.

Toch ga ik met Danny mee en zeg ik dit is een "grijs" gebied. Ik stem ja omdat het zo mooi is, en omdat er mensen zijn die er echt verstand van hebben en het op de juiste manier gebruiken. Ik zeg echter ook een kleine nee, omdat ik weet dat als bepaalde mensen het hiet in NL legaal zouden krijgen, zichzelf doodblazen met die dingen....

Precies, maar ik denk dat het wel mogelijk moet gaan worden om shells 2-3 '' te mogen schieten mits je een soort diploma hebt, net zoals ze nu in de VS doen;) Dan is het legaal voor de mensen die het 'willen', en voor de nietswetende is het niet te verkrijgen (of er moet een stomme boer zijn die dan inkoopt en weer illegaal doorverkoopt, maar dit is te voorkomen door het diploma niet al te duur te maken). Top idee lijkt mij:)

Maar even in t kort, ik vindt dat deze dingen zoals ik hierboven al verteld heb eigenlijk illegaal moeten blijven maar semi legaal voor mensen die het perse willen... want mensen die iets willen DOEN HET TOCH;)

Om even terug te komen op wat ik eerder in dit topic zei, ik denk toch dat het in Nederland lastig zal zijn om het te legaliseren onder bepaalde regels. Simpelweg omdat we in Nederland niet genoeg ruimte hebben.

Als het een land was met uitgestrekte stukken grond waar nooit een mens komt zou het makkelijk kunnen.

Om even terug te komen op wat ik eerder in dit topic zei, ik denk toch dat het in Nederland lastig zal zijn om het te legaliseren onder bepaalde regels. Simpelweg omdat we in Nederland niet genoeg ruimte hebben.

Als het een land was met uitgestrekte stukken grond waar nooit een mens komt zou het makkelijk kunnen.

Ik vind dat je een heel goed punt aanschrijft.

Misschien een kritische blik, maar als je nou naar de cakes kijkt, dan heb je daar soms al niet genoeg ruimte voor. Sommige boeketten zijn echt groot. Maar goed, dan speelt mee dat de effecten van cakes lager komen dan die van mortieren.

Plus dat als een mortier eenmaal de lucht in is, er niets kan volgens. Terwijl bij cakes bombettes die omlaag komen dan weer andere bombettes kunnen raken. Heb dat gezien met die Fast Fortunes van Royal.
Concept is erg gaaf, maar door bombettes tegelijk de lucht in de jagen, raken sommige elkaar en krijg je afwijkingen. In dat opzicht zou ik liever mortieren zien met de inhoud van dat potje dat in één shell weggeschoten wordt.

Dit is inderdaad iets om goed over na te denken. Dit bezorgd mij ook een soort van hoofdbreken eerlijk gezegd.

Ik vind gewoon dat mensen met kennis best kunnen schieten mits het niet in een woonwijk is waar dus mensen en dieren geen last ervan hebben of dat spullen erdoor kapot gaan.
Maar ja wat wil je er tegen doen , zit altijd iemand wel bij die er via via aan komt en dan het stukje quickmatch aansteekt :( Je doet er vrij weinig tegen.

Plus dat als een mortier eenmaal de lucht in is, er niets kan volgens. Terwijl bij cakes bombettes die omlaag komen dan weer andere bombettes kunnen raken.

Ik weet niet of je wellis grote buitenlandse shows bezoekt, daar zijn momenten dat je moet rennen voor je leven vanwege een 'dead shell'. Als je dit hebt op een schoolplein, grasveldje met een salute of 6" siershell (die ook maar een beetje aan koers verliest door dat beetje wind wat er in Nederland altijd is). Dit hoor je gelukkig niet vaak

Je zal het maar met een studata hebben :|

Wel is het opmerkelijk dat 6 jaar geleden slechts een handjevol (in vergelijking met nu) shells kon bemachtigen en dat dit nu echt enorm is gegroeid. Er wordt mee gegooid alsof het astro's zijn..

Ik weet niet of je wellis grote buitenlandse shows bezoekt, daar zijn momenten dat je moet rennen voor je leven vanwege een 'dead shell'. Als je dit hebt op een schoolplein, grasveldje met een salute of 6" siershell (die ook maar een beetje aan koers verliest door dat beetje wind wat er in Nederland altijd is). Dit hoor je gelukkig niet vaak

Je zal het maar met een studata hebben :|

Wel is het opmerkelijk dat 6 jaar geleden slechts een handjevol (in vergelijking met nu) shells kon bemachtigen en dat dit nu echt enorm is gegroeid. Er wordt mee gegooid alsof het astro's zijn..

In dat geval zal je het begrip shell verder moeten definiëren.

Heb je het over een 2/3/4" sferische shell met eenvoudige peony of een 6" studata ja. Ook dan is er nog sprake van verschil. Daarom plaatst deze vraagstelling mij voor een hoofdbreken, omdat er verschillende voor en tegen argumenten te bedenken zijn.

In dat kader beschouwd, kan ik begrijpen dat er mensen zijn die roepen dat al het vuurwerk maar verboden moet worden. Probleem opgelost. Maar goed, zo worden problemen in totalitaire regimes dus opgelost. Blijkbaar snakt half Nederland tegenwoordig naar een totalitair regime. En daar maakt de overheid dankbaar gebruik van.

Daarom moeten we dus door blijven gaan met discussiëren en vooral niet opgeven. Buigen en meebewegen, maar vooral niet breken. Want zodra je breekt, ben je de *mannelijk geslachtsdeel*.

Mijns inziens is shells schieten voor mensen die weten hoe ze dat moeten doen! Willen ze deze dingen gaan verkopen in NL, dan moeten ze er op zijn minst een cursus per regio voor geven hoe deze dingen gebruikt moeten worden. Natuurlijk is er dan een maximum aan de grootte van de shells. Het moet namelijk ook op de 29-31e in iemands huis kunnen zijn!
Shellkitjes tot 2 inch zouden van mij wel mogen, maar dan wel met een flinke uitleg erbij. Groter is gewoon gevaarlijker voor de omgeving en de persoon zelf, hiervoor moet gewoon een cursus en een test gedaan worden. Tevens moet met dan bij dorpen/ steden plaatsen aanwijzen waar het mag en waar het niet mag!

*Kan helaas niet uit ervaring spreken! Maar ik hoop toch echt dat ze in NL hierover na willen denken! Uiteraard heb ik vaak genoeg shells gezien, dat is toch immens...

Maartendd riep ja-stemmers op te reageren, nou bij dezen dan. Echter na het lezen van het topic zou ik eigenlijk mijn stem weer weg willen halen. Tijdens het stemmen ben ik hier vanuit gegaan:
Een kleine edit: Het gaat er niet om of wij vinden dat de leken er niet mee om kunnen gaan maar of wij, als liefhebbers die soms deskundiger zijn dan profs, het wel zouden kunnen. of het nu verboden is of niet..
Hopelijk zijn we het er allemaal over eens dat er liefhebbers zijn die er goed mee om zouden kunnen gaan. Dan blijft er nog de groep die het niet kan, maar er zijn er altijd bij die het wel kunnen. In principe zou dus eigenlijk iedereen op ja hebben moeten stemmen.

Maar het topic is een hele andere kant op gegaan. Er wordt gesproken over het legaal afschieten van shells. Om eerlijk te zijn ben ik van mening dat zelfs 2 inch shells niet door particulieren zouden moeten mogen worden gebruikt. Hetzelfde geldt voor potten die kunnen omvallen: weg ermee! Je moet er rekening mee houden dat zo gauw iets legaal is, elke gek van boven de 16, of 18 als ze willen, het kan kopen en afsteken. Het vuurwerk moet dus superveilig en debiel-bestendig zijn. Het meeste vuurwerk wat op dit moment legaal is, is debiel-bestendig, maar als het om shells gaat is het risico een stuk groter. Mensen zijn niet gewend om shells in mortieren te doen. Mensen zijn gewend om het product uit te pakken en meteen af te steken. Shells moet je eerst nog in de buis doen, alsof je het vuurwerk voor een deel nog in elkaar moet zetten zeg maar. Daar zijn mensen niet aan gewend, en als 2 inch shells legaal zouden worden zie ik dat ook nog wel flink fout gaan. Ja, in Frankrijk, Spanje, Polen enz. mag het wel, maar ik denk dat de mensen er daar ook meer aan gewend zijn. Vuurwerk mag daar ook altijd worden verkocht, dus mensen kopen het ook minder snel. In Nederland is dat echt anders. Kijk, van die Belgische vlinders dat moet nog wel gaan, je steekt ze aan, gooit ze weg, en boem, dat was het. Shells zijn toch net dat beetje ingewikkelder wat het als je het mij vraagt gewoon te gevaarlijk maakt.

Ondertussen is er een groep pyro's die zich ontzettend ver verdiept in het onderwerp vuurwerk, en onder die groep mensen zullen er vast zat zijn die hartstikke goed met shells om kunnen gaan. Tot op zekere hoogte vind ik dat leuk, maar ook daar zijn er grenzen. Hiervoor verwijs ik naar een post die ik eerder maakte in het topic over de di blasio elio salutes:
http://www.vuurwerkcrew.nl/forum/showthread.php?p=399417#post399417
Dat vind ik dus gewoon te ver gaan, ook voor liefhebbers. Als iemand met verstand van shells op een open stuk (bv plein) 3 inch, 4 inch, misschien 5 inch shells schiet vind ik dat wel leuk, maar afgaand op filmpjes vind ik 6 inch of groter niet geschikt meer. Dit ligt natuurlijk ook sterk aan in wat voor buurt je de shells wil afsteken, want hoe meer ruimte hoe verder je kunt gaan.

Als het nou op grote afstand in een weiland wordt gedaan is het anders, maar dat gebeurt natuurlijk zelden, dat weet iedereen. Je gaat je mooie shells niet in de middle of nowhere afschieten waar niemand ze ziet.

Dromen blijft leuk!

Maar toch vind ik GENOEG RUIMTE maar teveel debielen! Iedere freak weet dondersgoed dat het dromen over semi legaliseren onzin is! Het heeft jaren geduurt voordat wij 500 gram kregen wat denken jullie zelf? Er komt meer bij kijken bij het semi legaliseren van shells.

Als je een keer shells wilt schieten kun je blijven dromen op dat semi legalisatie spul! Je kunt beter hopen op een handelaar en de risico`s voor lief nemen als je zo graag shells wilt schieten!

Als je een keer shells wilt schieten kun je blijven dromen op dat semi legalisatie spul! Je kunt beter hopen op een handelaar en de risico`s voor lief nemen als je zo graag shells wilt schieten!

Het risico dat daaraan vast zit WIL ik niet eens lopen. Daarom hoop ik dat men in NL in ieder geval eens bijvoorbeeld 1,5inch in overweging neemt. Je moet toch ergens beginnen? Het grote voordeel van een shell zit hem gewoon in het mooie "ronde" effect, dat is het unieke. Overigens, de goede NL bolpijlen kunnen dit ook wel nabootsen op kleine schaal!

Sterker nog, ik denk dat een bolpijl, bijvoorbeeld uit het Killing Arrow pakket (wel de grootste pijl dan) dit effect wel overtreft hoor. 1,5 inch is 3,75 cm en de diameter van de bolpijlen van Killing Arrow zijn nog wat groter en ja inderdaad kruitinhoud is maar 40 gram maar als je kijkt naar de grootte van het effect van deze pijlen kan daar in mijn optiek geen 1,5 inch shell tegenop.

Ja gestemd, in Valencia lekker 2 inch shellkitjes wegjagen heb ik denk ik wel genoeg kennis voor. De grote balletjes die je in nederland tegen komt laat ik lekker liggen.

Het is mooi om te zien maar je moet er niet aan beginnen. Als er wat fout gaat zijn de gevolgen niet te overzien. Je verzekering betaalt namelijk 0 uit.

Back
Bovenaan