Shells, ja of nee?

Shells, ja of nee?

• Ja, ik weet wel waar ik mee bezig ben.

Stemmen: 79 49,4%
  • Nee, wet is wet. Weg met die dingen.

Stemmen: 81 50,6%

• Totaal stemmers
    160

genius

VWC lid
In een ander topic laaide de discussie op of mensen zonder papieren deskundig genoeg zouden zijn om zelf shells te kunnen schieten.

Er komt zoals velen hier wel weten veel bij kijken:

Goed materiaal: denk aan een goed rek met de daarvoor bestemde mortieren van het juiste kaliber.

Een goede locatie: we gaan natuurlijk niet onder een boom staan of in een straat van 5 meter breed.

Kennis van de juiste ontsteking. Elektronisch of toch maar verlengen met visco?

Wat denk jij? Het moet kunnen? Of kan het echt niet omdat het nou eenmaal verboden is?

Een kleine edit: Het gaat er niet om of wij vinden dat de leken er niet mee om kunnen gaan maar of wij, als liefhebbers die soms deskundiger zijn dan profs, het wel zouden kunnen. of het nu verboden is of niet..

het beste lijkt mij gewoon niet aan beginnen.
er zijn te veel mensen die gewoon niet weten hoe dit moet.
met alle gevolgen die je wel kan raden :wink:

Ik vind dat het niet kan. Niet omdat het nu toevallig al verboden is, maar omdat het schieten van shells erg veel risico's met zich meebrengt. Het zijn nou eenmaal niet alleen maar de vuurwerkfreaks die zich verdiepen in het vuurwerk en zich bewust zijn van de gevaren en hier rekening mee houden die dan shells gaan schieten. Jan en alleman kunnen dan aan dit vuurwerk komen.

Dit betekent dat er vast wel weer idioten zijn die shells zonder mortier gaan afsteken, de mortieren plat op straat leggen / op de kop zetten en dan de shell gaan afsteken.

Daarnaast zijn er dan ook veel mensen die geen flauw benul hebben wat een shell inhoud, het er leuk uit vinden zien in een winkel en dan thuis door onwetendheid een (zeer groot) gevaar kunnen veroorzaken.

Shells lekker voor de professionele jongens houden. Scheelt een hoop gewonden en doden.

Persoonlijk vind ik dat het schieten wel moet kunnen mits je genoeg ruimte om je heen hebt. Zelf laat ik het er bij maar in het verleden ben ik er wel bij geweest. Er zit natuurlijk wel veel kracht achter die dingen maar ik vind de reacties erop vaak overdreven. Het zijn geen HE-bommen maar het is vuurwerk. Als je eens een flowerpot of mortar-burst heb meegemaakt weet je waar ik het over heb.
Het probleem ligt hem voor mij vooral bij de opslag. Zelf ben ik ook niet blij als ik weet dat de buurman een karton 6" in een kamer naast mijn huis bewaart.

Daarnaast zijn bv. shellkitjes tot 2" te vinden voor consumenten binnen Europa en ook in de VS is het niet vreemd. Deze dingen hadden hier ook best legaal kunnen zijn. Echter ontbreekt tegenwoordig de kennis en het verantwoordelijkheidsgevoel bij de mensen dus is het daar te laat voor. Zelf vind ik shells veiliger dan die 40 grams voetzoekers die ze in Nederland vrij verkopen de laatste 3 dagen van het jaar..

Nee niet aan beginnen.
Natuurlijk het is verboden, maar ook gevaarlijk.
Het is prachtig zo'n effect in de lucht, maar het is minder mooi als je een flowerpot krijgt of zo iets.
Dan ben je echt niet blij.

Mijn tip, schiet van die legale single shots weg van 2 inch.
Deze geven ook een mooi effect en er zit echt wel leuk en goedkoop spul bij.

Je kan ook een mooi pijlenpakket kopen en die wegschieten.
De killing arrow, het Nederlandse Zink pijlen pakket, of de Rocket boom zijn mooie legale pijlen.

Het gaat er niet om of we beginnen. Er zijn hier genoeg mensen die het al doen. Die zeggen da ze wél weten wat ze doen. Gaat het mis? dan zijn de gevolgen hun zaak. Het gaat meer om het ja of nee. Kan het of niet, met de Nederlandse wet in het achterhoofd. Er zijn landen in de wereld waar je wel shells of dikke 3" cakes kan schieten zonder dat er een haan naar kraait.

Het gaat er niet om of we beginnen. Er zijn hier genoeg mensen die het al doen. Die zeggen da ze wél weten wat ze doen. Gaat het mis? dan zijn de gevolgen hun zaak. Het gaat meer om het ja of nee. Kan het of niet, met de Nederlandse wet in het achterhoofd. Er zijn landen in de wereld waar je wel shells of dikke 3" cakes kan schieten zonder dat er een haan naar kraait.

Er zijn ook landen waarbij je auto mag rijden onder je 18. Dit wilt niet zeggen dat je dan ook maar moet mogen in NL. Er zijn meer landen waarbij het niet mag en dat is niet voor niks.

Daarnaast is het, als het mis gaat zijn de gevolgen ook bij onschuldige omstanders niet alleen bij jezelf

Er zijn ook landen waarbij je auto mag rijden onder je 18. Dit wilt niet zeggen dat je dan ook maar moet mogen in NL. Er zijn meer landen waarbij het niet mag en dat is niet voor niks.

Daarnaast is het, als het mis gaat zijn de gevolgen ook bij onschuldige omstanders niet alleen bij jezelf

Nee dat zeg ik ook niet. Softdrugs mag hier ook en nergens anders. Betekend niet dat het daar ook maar moet mogen. Dat is mijn punt ook niet. Ben deze poll enkel gestart om de discussie voort te kunnen zetten die in het topic "gepakt" van Mr.Y is stop gezet.

Nederland mag dan niet overal geschikt zijn voor het stoken van shells maar zelfs de regels voor profs zijn op dit eiland zwaar overtrokken.
Het gaat me hier om liefhebbers die het wel (al jaren zonder problemen) doen ook al mag het niet. Bepaalde kalibers gaan dan te ver maar overdrijven wij ook niet met zijn allen om maar te zeggen dat het altijd maar levensgevaarlijk is?

Shells kunnen in mijn ogen niet worden vergeleken met een nitraat of zoiets en ik ben dan ook van menig dat dit niet door jan en alleman mag en kan worden afgeschoten. Als voorbeeld kan ik nog het zware dodelijke ongeval van vorig jaar naar voren halen. Ik denk dat er vaak wordt onderschat dat men met gevaarlijk spul bezig is en nogmaals, shells alleen voor proffesionals.

Laatst bewerkt:
shell pakketten uit bv oostblok of frankrijk zeg maar de 2 inch ding zeg ik volmondig ja maar wat ik wel hoor over 5 6 8 inch zeg ik nee

Het is zo moeilijk joh. Er zijn altijd gekken die er onverantwoord mee omgaan en lui die te weinig info hebben opgesnord en te snel denken dat ze wel weten waar ze mee bezig zijn. Ik vind niet dat zomaar iedereen ermee zou moeten kunnen schieten. Maar de mogelijkheid zou er wel voor iedereen moeten zijn. Dan zou ik dus moeten pleiten voor een verplichte cursus voor je daaraan wilt beginnen, wat meteen inhoudt dat je dus shells voor diegenen zou legaliseren, wat weer de grens voor misbruik veel te laag maakt omdat ook al hebben ze een papiertje, er veel te veel oetdebielen zijn die de regels niet zo nauw nemen of helemaal met voeten treden voor de kick... Die zooi rotte appels in de samenleving zullen het altijd blijven verpesten...

In theorie: ja, als iemand de juiste info zich eigen heeft gemaakt, zou hij er verantwoord mee moeten kunnen omgaan en kan het.
In praktijk: nee, mensen zoeken graag grenzen op, gaan er overheen, ook met de juiste info en zelfs papiertje is er nog altijd een groep die er fout mee omgaat en elke fout kan levens betekenen.

Zoals de vraagstelling in de poll is, zou ik kunnen kiezen voor 'ja, ik weet waar ik mee bezig ben' want lees hier al jaren en weet alle info wel te vinden. Alleen zou ik het niet doen bij gebrek aan ruimte en financieën.

Ik onthoud me, zoals vrijwel altijd in een poll, van stemming. Zwartwit antwoorden op vraagstukken bestaan niet.

Eens met Richardus dat het moeilijk kiezen is tussen deze twee antwoorden. Ik heb het zelf nooit gedaan, en ben het ook niet van plan. Maar ik vind principieel dat de overheid dit soort dingen niet hoort te verbieden. Als je shells legaal verkoopt met duidelijke instructies moeten mensen daar verantwoordelijk mee om kunnen gaan. Wie dat niet kan (lees: wie schade of gewonden veroorzaakt door onverantwoordelijk gebruik) keihard aanpakken; de rest lekker hun feestje laten hebben.

Volgensmij zien jullie het gevaar niet in en vooral niet als mensen drank op hebben om 24:00 en dan de shells gaan afsteken.
Ik denk niet dat iemand de straat gaat afzetten en de juiste afstand kan nemen.
Daarom blijft het voor de prof die de papieren heeft.
Zo zou je ook pijlen met meer gram kunnen toelaten etc etc.
en opslag is ook niet te doen.
Ik zie vaak filmpjes dat de shells zonder mortier worden afgestoken.
en als er een mortier moet worden gekocht dan gaan ze besparen want het vuurwerk is al duur genoeg.
Stook gewoon legaal.

Ik ben ervoor dat sommige vuurwerk freaks hier ze wel mogen afsteken, vind het zelf echte pracht dingen, maar ik kan ze zelf niet afsteken. Dus voor mij zit het er niet in, maar als anderen, met een kennis van deze producten het afsteken, hoor je me niet klagen. Zolang ze maar alles goed laten verlopen, geen zin in negatief nieuws.

Persoonlijk zeg ik nee.
Shells blijven nou eenmaal een apart stukje vuurwerk waar ik van vindt dat ze niet in de handen van een leek terecht moeten komen.

Een shellkitje van max 2 inch is een van de dingen die we hier helaas missen in Nederland,en die ik graag in de toekomst nog zou zien.maar groter kaliber moet je overlaten aan mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

ik zeg nee .
natuurlijk heb je zat leden hier die het op een juiste manier doen , maar helaas zijn er naar mijn weten ook leden die min of meer scheit aan de veiligheid hebben , en gewoon 3'' in de straat afsteken van 10 meter breedte .
ik weet niet veel van shells af , maar aangezien het ongeluk van grouver , en de veiligheids afstanden die er niet voor niks zijn , zou het zonde zijn als er ooit een shell fout gaat bij een freak die in de straat afsteekt, en dat er daardoor gewonden , of erger vallen tijdens oud en nieuw ...

daarom zeg ik keihard NEE , er is zat ander leuk vuurwerk , laat de shells maar aan de prof shows over.

Ik zelf begin er (nog) niet aan. Ik heb er geen behoefte aan en ik vermaak mij prima met Nederlands en Belgisch siervuurwerk,

Wat ik interessant vind is om te weten wat de mensen zeggen zeggen die Ja hebben ingevuld.

Niet om een bitch fight te veroorzaken, maar ben gewoon benieuwd waarom sommigen wel vinden dat je als amateur shells mag schieten. Liefst een beetje onderbouwt want dan kan er nog inhoudelijk eventueel op gereageerd worden.

Back
Bovenaan