San Trifone 2022!

Dagshow 2: Boccia-Cavour

De tweede dagshow werd geschoten door Boccia-Cavour. Een erg toffe vuurwerkshow waarbij ik mijn primelens (90mm f2.8) op mijn camera schroefde. Hierdoor kon ik toffe close-ups maken van verschillende salutes en meerslagen shells.

Boccia-Cavour-002- 20221110.jpg

Boccia-Cavour-004- 20221110.jpg

Boccia-Cavour-007- 20221110.jpg

Boccia-Cavour-009- 20221110.jpg

Boccia-Cavour-011- 20221110.jpg

Boccia-Cavour-012- 20221110.jpg

Boccia-Cavour-026- 20221110.jpg

Inmiddels ook weer thuis na een helse terugreis met tussenstop van 11 uur op Milaan Linate Airport...

maar dat was het wel weer waard. Ontzettend gaaf vuurwerk gezien de afgelopen week. Echter: van alle edities was dit misschien wel een van de mindere qua hoeveelheid en intensiteit. De week begon top, ontzettend gave avondshow op de 9e van Itria, echt gaaf met duidelijke thema's en een prachtig tempo.

De 10e waren de dagshows wat wisselend, een matige 1e, een super 2e en de andere 3 waren goed, maar ook niet duidelijk grootser of beter dan voorgaande jaren. Uiteraard wel lekker om die dikke beukers te horen! Maar het was helaas toch iets minder van opzet leek het wel.

De avondshow(s) de 10e begonnen al later dan gepland, de 1e show was kort, rommelig na een intens begin. Opzich prima opwarmer voor een betere 2e show, maar toen hoorden wij dat ze na de 1e show al gingen opruimen. Zonde! De 11e niet meegemaakt gezien we toen al op de terugweg waren.

Wat wel echt duidelijker werd is dat ze ook in Italië steeds meer voor ''veiligheid'' gaan en bezoekers het schietveld afsturen tijdens de opbouw (zelfs controle met drones) en tijdens de dagshows ook niet meer zo dichtbij laten komen. Uiteraard is dat na een aantal shows niet meer tegen te houden, maar het geeft wel aan dat het steeds meer een factor aan het worden is. En eerlijk, als je het mij vraagt, niet geheel onterecht als je ziet hoe met name onze landgenoten zich weten te misdragen in de wijnvelden. Ontzettend zonde en triest. De Italianen ergeren zich er aan, de schieters sturen je bij voorbaat al weg tijdens het opbouwen als ze horen dat je Nederlands bent. Jammer.

Helemaal mee eens, wij nederlanders weten ons altijd goed te misdragen bij dit soort evenementen, kijk ook naar een fallas in valencia waar menig (sorry dat ik het zeg) tokkie zich volledig misdraagt, hierdoor krijg je straks falla vereningen die geen mascletas meer online zetten, of zoals in italie, dat het kijken bij de opbouw er bijvoorbeeld niet meer inzit.
Helaas zit er iets in het nederlands brein waardoor wij ons in het buitenland als god in frankrijk gedragen en schijt hebben aan alles en iedereen, en als je er op aangesproken word, ook nog een grote bek terug gaat geven.

Dit wou ik even kwijt.

Dit was mijn eerste ervaring met italiaans vuurwerk, en inderdaad wat een geweld deze dagen! helaas was de laatste avondshow inderdaad een domper, en dat er niet gekeken kon worden bij de opbouw was ook erg jammer. voor de rest was dit een fantastische en gezellige trip met donders goed vuurwerk.

Tegenwoordig sta je hier idd op 1/2 km afstand naar de dagshows te kijken achter een rij beveiligers. Zelfs in Nederland sta je ondertussen bijna dichter bij dan daar..

Back
Bovenaan