Regels en aanpassingen 2014

Zucht, ik heb zeker hersens. Deze discussie hebben we al vele malen eerder gehad. Vuurwapens zijn vast ook niet overal verboden. harder dan 130 rijden is vast ook niet overal verboden.
Mijn punt is: je doet een aantal conclusies waarvan ik denk dat als je de mensen zelf spreekt het wel mee valt. Over dat de C6 niet gevaarlijk is verschilt men blijkbaar van mening, ook die discussie is meerdere keren gevoerd.
Accepteer de beslissing en misschien kunnen er met wat ideeën die eerder gezegd zijn in dit topic toch nog iets van info geven. Ik weet niet hoe de crew daar tegenover staat.
greetzz

Juist het verhandelen van buizen vind ik ook uit ten boze dan en het handelen in welk soort lont dan ook direct aan banden leggen. Verlengen van vuurwerk is niet toegestaan bij de wet, stel dat iemand verlengt en daardoor een ongeluk ontstaat.

Het totaal verwijderen van illegaal vuurwerk lijkt me beter, waarom nog tot 5 gram bespreken? Omdat Zena een sponser is? Wat een ruggengraat jongens, als je met niets illegaals geassocieerd wil worden wees een vent en zeg dan alles wat illegaal is wordt hier niet besproken. Heb je die terugkerende discussies ook niet want iemand die pro-illegaal is moet het maar ergens anders gaan opzoeken. Ik ben pro-illegaal dat is bekend maar ik zal me zeker aanpassen als dat hier niet besproken mag worden

De knallers van Zena bevatten maximaal 2 gram flash. Max 2 gram is ook door Europa toegestaan.
Dus ik denk dat het niets te maken heeft met het feit dat Zena hier adverteerder is.

(Als het een overhaaste conclusie is, zeg het dan maar) Ik heb gezien dat 3 mods (waarvan 1 een Supermod) een heel negatieve houding heeft tegenover niet-Nederlands vuurwerk. Als het echt niet vuurwerk was, zou het in heel Europa verboden zijn en laten we eerlijk zijn: Is de Cobra 6 verboden in heel Europa? Nee, want het is gewoon vuurwerk dat niet gevaarlijk is. Het is verbazingwekkend om te zien hoe simpel het is, als je ten minste wat hersens hebt.

Aan jouw posts te zien weet je eigenlijk niet wat er allemaal aan de hand is qua wetgeving in zowel NL en Europa. Ik denk dat je iets meer info moet gaan opslurpen voordat je dit soort uitspraken doet.

Aan jouw posts te zien weet je eigenlijk niet wat er allemaal aan de hand is qua wetgeving in zowel NL en Europa. Ik denk dat je iets meer info moet gaan opslurpen voordat je dit soort uitspraken doet.

Doe niet alsof jij zoiets opeens wel weet.

Verlengen van vuurwerk is niet toegestaan bij de wet, stel dat iemand verlengt en daardoor een ongeluk ontstaat.

Dat is het stomste dat ik ooit heb gehood, en dan tel ik ook nog de claims van "Vuurwerk heeft de kracht van een handgranaat" mee. Als je de lont verlengt, betekent dit dat je meer tijd hebt om genoeg afstand te nemen. Dat klinkt niet echt als iets dat minder veilig is.

Dat is het stomste dat ik ooit heb gehood, en dan tel ik ook nog de claims van "Vuurwerk heeft de kracht van een handgranaat" mee. Als je de lont verlengt, betekent dit dat je meer tijd hebt om genoeg afstand te nemen. Dat klinkt niet echt als iets dat minder veilig is.

Het heeft een reden waarom lont maar een bepaalde tijdsduur heeft.

De knallers van Zena bevatten maximaal 2 gram flash. Max 2 gram is ook door Europa toegestaan.
Dus ik denk dat het niets te maken heeft met het feit dat Zena hier adverteerder is.

10 gram is Europa bepaald. Niet 2 gram. Dus dan zou je eerder 10 gram moeten toestaan

en wat betreft dat verlengen was doorlonten Maxxwell :)

Blijf een beetje raar vinden de regels maar het meeste verplaatst toch naar Facebook en Youtube dus informatie vind je toch wel. Daarvoor hebben we VWC niet nodig dan kan dit een politiek correcte website worden.

Er is dus een reden voor het te lang maken van lont of juist het langer branden dan 8 seconden van een lont.
Lont

Om het kruit aan te steken, gebruik je een lont. Een lont is niet zomaar een touwtje. Het bestaat uit een aantal katoendraden die zijn gedrenkt in een papje van kruit en bindmiddel. Door het kruit brandt het lontje heel snel: binnen 3 tot 8 seconden. Deze tijd is wettelijk geregeld. Zou de lont sneller branden, dan kun je niet op tijd wegkomen. Doet de lont er langer over, dan ga je misschien nog eens kijken waarom het zo lang duurt
bron: https://www.brandweer.nl/jeugd/vuurwerk/hoe_werkt_het/

Dus op het moment dat jij je lont verlengt kun je gaan twijfelen over de tijdsduur voor ontbranding en kan er een gevaarlijke situatie ontstaan.
Op het moment dat je het zelf doet heb je natuurlijk wel meer zicht erop hoeveel langer het gaat duren, maar misschien iemand anders niet. Of als er mensen aan komen lopen en je hebt de vertraging 20seconden gemaakt. Je zag nog niet dat er iemand aankwam en nu fietst hij op twee meter van de cobra als hij ontploft. Etc.Etc.

Daarom willen ze het niet.
greetzz

Er is dus een reden voor het te lang maken van lont of juist het langer branden dan 8 seconden van een lont.
Lont

bron: https://www.brandweer.nl/jeugd/vuurwerk/hoe_werkt_het/

Dus op het moment dat jij je lont verlengt kun je gaan twijfelen over de tijdsduur voor ontbranding en kan er een gevaarlijke situatie ontstaan.
Op het moment dat je het zelf doet heb je natuurlijk wel meer zicht erop hoeveel langer het gaat duren, maar misschien iemand anders niet. Of als er mensen aan komen lopen en je hebt de vertraging 20seconden gemaakt. Je zag nog niet dat er iemand aankwam en nu fietst hij op twee meter van de cobra als hij ontploft. Etc.Etc.

Daarom willen ze het niet.
greetzz

Zelfs dan zal zelfs een Cobra 7 niet leiden tot een probleem met de fietser.

Zelfs dan zal zelfs een Cobra 7 niet leiden tot een probleem met de fietser.

Kerel probeer aub wel een klein beetje realistisch te blijven. Iedereen hier weet dat ik ook zeker geen heilig boontje ben. Maar als je een klein beetje logisch nadenkt snap je toch zelf ook wel dat je geen cobra 7 naast je fiets ontploft wil hebben.

Ik vind het zwaardere spul ook prachtig. En heb er ook een andere mening over als vele hier. Vind namelijk dat het tot op zekere hoogte wel moet kunnen. Maar wat jij nu zegt slaat echt helemaal nergens op haha.

De zware knallers nooit op kruispunten afsteken, waar je niet de hele omgeving kan overzien. Als je ze afsteekt zoek een grote ruimte op waar je alles in de omgeving kan zien. Zodat je niet in een keer voor onverwachte situaties komt te staan.

Een cobra 7 naast een fietser zorgt zeker wel voor gehoorbeschadiging of nog erger.
Of gooi jij ze altijd voor je voeten neer en blijf je staan? want er kan toch niks gebeuren :wink:

Maar als je een klein beetje logisch nadenkt snap je toch zelf ook wel dat je geen cobra 7 naast je fiets ontploft wil hebben.
De zware knallers nooit op kruispunten afsteken, waar je niet de hele omgeving kan overzien. Als je ze afsteekt zoek een grote ruimte op waar je alles in de omgeving kan zien. Zodat je niet in een keer voor onverwachte situaties komt te staan.

1. Ik steek vuurwerk af op de parkeerplaats bij mijn huis. Ik sta dan zo dat ik zich heb op wat er van links en rechts komt.
2. Als JIJ eens logisch denkt, zou je al eerder hebben beseft dat ik vuurwerk verdedig ZONDER dat ik Europees vuurwerk in een kwaad daglicht zet.

1. Ik steek vuurwerk af op de parkeerplaats bij mijn huis. Ik sta dan zo dat ik zich heb op wat er van links en rechts komt.
2. Als JIJ eens logisch denkt, zou je al eerder hebben beseft dat ik vuurwerk verdedig ZONDER dat ik Europees vuurwerk in een kwaad daglicht zet.

Zou je deze zin kunnen uitleggen. Snap namelijk niet waarom je hem neerzet. Ik wijs je er alleen op dat je wat logischer moet nadenken voor je wat neerzet. :bonk:

Overigens vind ik je wat overdreven heftig reageren tegen me. Terwijl ik je gewoon op een normale manier op iets wijs. Doe je trouwens niet alleen tegen mij. Maar tegen iedereen in dit topic.
Iets verkeerds gegeten?

Heb hier de bezem even door gehaald,

We blijven elkaar ondanks menings verschillen wel netjes behandelen!

Ontopic maar weer!! :)

Heb hier de bezem even door gehaald,

We blijven elkaar ondanks menings verschillen wel netjes behandelen!

Ontopic maar weer!! :)

Goed zo Lars. Zo ken ik je weer!
:thumbsup:

De nieuwe regels. Tja, misschien even goed zo. Denk dat het goed is dat je op deze manier een nuancering afgeeft als het aan geeft waar je als site het mee eens bent (siervuurwerk) en waar niet mee (extreme knallers).

Ja dat zijn jullie wel want Tsjechië en Polen zijn ook het buitenland. Net zo min als Italië, hier "professioneel" maar daar consumentenvuurwerk. Overlast wordt ook door legaal vuurwerk veroorzaakt. En als je dan dat als reden voert kun je met 5 gram flinke overlast geven. Ik vind het prima dat jullie de regels aanpassen maar de argumenten zijn gewoon splinter dun. Als men bij jullie sponsoren Zena vuurwerk /pyrostar nitraten gaat kopen in de herfstvakantie waar jullie nota benen hier nog op het forum reclame voor maken en die gasten in november al beginnen te knallen geeft dat meer overlast dan shells. Want die zijn duur en schiet je niet even op een november avond in de stad.

Ik vind het toch jammer dat ik weer erover moet beginnen. Wat jullie(VWC Staff), Zena, Pyrostar veilig vinden. Vind de overheid hier extreem gevaarlijk vuurwerk. Nitraten zeker van 5 gram zijn handgranaten. Aldus de politie en experts. Niemand gaat een stel fans geloven op een forum. De media leest het politie bericht en leest dat er in België vuurwerk te koop is zo sterk als hand granaten. Complete gevels kun je met nitraatbommen omver knallen. En jullie promoten dit via sponsoren en in oktober met de herfstvakantie aktie. Kan je nu wel zeggen: "Ja valt wel mee" maar als je dan een positief beeld wilt brengen moet je dit soort dingen ook uitbannen. Het heeft geen zin om heel zwaar vuurwerk te verbieden en nog altijd te zwaar vuurwerk voor Nederland wel te bespreken. Dit draagt niet bij aan "de goede" naam van het vuurwerk. Ook informatie verschaffen van illegaal vuurwerk is dan "not done" net als informatie verschaffen hoe je shells moeten schieten. "Nee, dit is levensgevaarlijk professioneel maar we leggen het wel even uit hoe je het moet doen. Hier gelieven niet te bespreken maar via PM kom je een heel eind en anders via andere kanalen maar wij hebben je wel alvast de goede informatie gegeven"

Als je dan wilt aanpassen zou ik, dat is een gratis tip van mij vooruit gaan in de tijd. Ga alvast richting de CE-keurmerken. 150 gram is nu nog een bom op een stok volgens de politie maar 2017 werkelijkheid. En hoe gaan jullie er dan mee om? Weer alles versoepelen naar 10 gram flash? Regels aanpassen, versoepelen, verscherpen. Jullie weten ook niet wat jullie willen. Tijden veranderen, maar het vuurwerk niet. Al jaren hetzelfde vuurwerk alleen de kijk erop wordt anders. Maar KAT.3 vuurwerk is in 2017 hier illegaal en in de rest legaal maar bommen? Zou de EU bommen toestaan dan?

Ik denk dat je misschien ook beter niet meer van Duits Belgisch vuurwerk kunt spreken. Cakes tot 500 gram met maximaal 25 gram per tube. En of je dat nu in Duitsland of België of Nederland koopt zou niet uit mogen maken.

Ik vind het in elk geval jammer, sorry dat ik verder zo kritisch ben. Maar als het doel is om vuurwerk zijn naam niet verder te beschadigen dan helpen deze regels niets. Stel dat vanaf morgen big boys en cobra 6 niet meer leverbaar zijn gaat de media toch zeuren over België. Als dat in de ban gedaan is gaan ze klagen over geluidoverlast, vervuiling. Als dat in de ban gedaan is door middel van shows via de gemeentes gaan ze klagen dat dat geld kost en het milieu nog steeds. Ze gaan net zolang totdat hun doel bereikt is: ALGEHEEL VERBOD OP VUURWERK. Want vele dingen die zijn op legaal en illegaal van toepassing:

-Gewonden
-Milieu
-Overlast laatste 3 dagen(vooral op de dag zelf)
-angst bij dieren
-gevaarlijk
-vandalisme(geringer dan illegaal)
-troep dat mensen laten liggen

Wat geldt alleen voor zwaar illegaal met name de knallers

-gewonden(soms eentje dood en dan nog vaker zelfgemaakt en geen corba 6)
-vandalisme(meer en zwaarder dan legaal)
-te vroeg knallen? Maar wie zegt dat het geen single shots zijn die mensen bewaard hebben
-gevaarlijker? Weet ik niet, gebeuren altijd nog meer ongelukken met legaal vuurwerk blijkt
uit cijfers

Dus veel verschil zit er niet tussen overlast van legaal-illegaal

Ik zal de nieuwe regels accepteren, zal wel moeten heb geen keus maar ik vind wel dat jullie je doel missen zo met dit beleid.
Goed bericht en beargumenteerd.
Het blijft een krom zooitje op deze manier. Er worden grenzen en regels getrokken die naar mijn inzien tegenstrijdig/dubbel uit de bus vallen. Niet iedereen heeft altijd dezelfde mening over bepaalde onderwerpen, gelukkig maar. Toch denk ik dat de plank al een tijdje misgeslagen word op vwc.

Heb ook een klein beetje het idee dat er vrij weinig te discussiëren valt aangezien de beslissing genomen is en leden daar maar vrede mee moeten hebben.

Tuurlijk word overlast ook door legaal vuurwerk veroorzaakt. Dat ben ik ook met Karol eens. Maar illegaal vuurwerk laten we zeggen boven de 10 gram flash is veel gevaarlijker dan het nl vuurwerk. Als je dat niet kunt of wilt inzien, dan heb je denk toch een plaat voor je hoofd. En dan kun je met argumenten aankomen dat het uitmaakt hoe je ermee omgaat, maar als het mis gaat ofwel met legaal of met illegaal
(dan bedoel ik nogmaals boven 10 gram flash) dan zijn de gevolgen meteen een stuk groter. Dat neemt niet weg dat ik het eens ben dat de gebruiker hier heel veel invloed in heeft. En daar gaat een hoop mis. Als dit niet gebeuren zou, dan was er niet zo'n anti vuurwerk lobby.

-gevaarlijker? Weet ik niet, gebeuren altijd nog meer ongelukken met legaal vuurwerk blijkt
uit cijfers

Dus veel verschil zit er niet tussen overlast van legaal-illegaal

De afgestoken hoeveelheden zijn ook zo lekker vergelijkbaar.....

Je kan het nog verder doortrekken.

Ik lees dit lijntje net en vlak daarna kom ik een bericht tegen bij de Aftershock Rockets van Hardix over het in de grond vastzetten van een legale pijl. Niet om de berichtgever te kwalificeren, maar om aan te geven dat we op een hellend vlak zitten; waarom worden zulke berichten niet verwijderd?

Onjuist gebruik van legaal vuurwerk zorgt voor overbodige overlast en irritaties. Wat is er op tegen om dit soort berichten te verwijderen? Wat is de meerwaarde van zulke berichten?

Back
Bovenaan