Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Zoals ik het RAC lees moet er vanaf 15 gram per schot een combinatie zijn, bijvoorbeeld één schot moet een mine zijn.@fireworkaddict
Tarantula van Argento = 1.3G
Hij is maximaal 2000 gram wat resulteert in 20 gram/shot.
Effecten komen niet tot aan de grond, het aantal flash/shot zit op de 2 gram zoals in de RACT beschreven.
Dit zou in Nederland dus legaal moeten zijn
Je verhaal is grotendeels correct, kleine aanvulling van in het zwart gedrukt.Mijn reactie blijft alleen praktisch gelijk:
Technisch gezien moet het geheel binnen RAC vallen.
In praktijk is dit zeer moeizaam te controleren en lastig 'op straat' vast te stellen. Er staat immers op de cake / compound niet de exacte samenstelling.
Maar wanneer je per cake over de 500 gram gaat, of per compound over de 2000 gram dan hang je al. Dan hebben we het nog niet over het wel/niet gecombineerd met mine effect waardoor we in Nederland binnen het RAC vallen, maar dit in Duitsland niet noodzakelijk is.
Huidige RAC: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027932/2024-01-01#BijlageI
De herziene, verder beperkende RAC per 1-december: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027932/2025-12-01#BijlageI = qua flash zo ver terug gedrongen (5% van 25 gram = 1,25 gram). dat veel Duitse 1.4G producten er niet aan voldoen, laat staan 1.3G.
En dan maken we al gebruik van de 'maas' in de wet voor gecombineerde functies. Dus mine + enkel shots. Anders zit je vast aan 15 gram per schot met max 0,75 gram flash.
Voorbeeldje: zitten er alleen salutes in, zonder sier = voldoet niet aan RAC.
Zitten er geen minen in, dan valt het al niet onder de gecombineerde samenstelling. Al staat die omschrijving bewust wel in het Nederlands op de CE labels, juist vanwege die classificatie.
Knalt die harder dan 120dB (wat die gevoelsmatig doet, want die burst was serieus hard) valt die direct onder 1.3G ipv 1.4G. Wat ik dan weer niet in RAC kan vinden.

Sorry, was iets te snel dan.@Airforce : je bent te snel. Ik was net een kleine toevoeging aan het typen.
Technisch gezien had IK dus te snel op 'post' gedrukt.
1. Die 5% is in het herziene RAC opgenomen, niet een herzien ADR toch? Of heb ik die volledig gemist?
Juist daar zit de verdere beperking in per 1-december.
2. Daar zat ik naar te zoeken en kwam wel degelijk de 120dB grens voor F2 tegen,. Wellicht alleen in Nederland (want ieder EU lid mag verdere restricties toepassen).
De geluidslimiet zelf staat niet in RAC omschreven. Het RAC is beperkt tot F1, F2 en theater producten.

We hebben beide gelijk, de hoogte breedte verhouding is een onderlinge importeursafspraak. Het voorbeeld van de 100sh blokken van Funke gaat erom dat ze bestaan uit 5 repen, waarvan 4 in compound vorm. De vijfde is een losse reep, en dat is niet toegestaan volgens het RAC:@Airforce Als jij er meer weet van hebt, kan je dan misschien duiden of de stabiliteitsregel voor een cake (bij een compound gevoegd in dit geval) een harde eis uit het RAC is of slechts een extra maatregel vanuit de Nederlandse importeurs zelf? Even voortbordurend op de tegenstrijdige berichten die ik van jou en @Gototop kreeg als antwoord op die vraag.
We hebben beide gelijk, de hoogte breedte verhouding is een onderlinge importeursafspraak. Het voorbeeld van de 100sh blokken van Funke gaat erom dat ze bestaan uit 5 repen, waarvan 4 in compound vorm. De vijfde is een losse reep, en dat is niet toegestaan volgens het RAC:
Punt 6: Samengesteld vuurwerk, zijnde consumentenvuurwerk, bestaat uit een assemblage met één aansteeklont en één reservelont en heeft geen externe ondersteuning nodig. De vuurwerkartikelen die het assemblage vormen, zijn bevestigd op een gemeenschappelijke plaat en aan elkaar verbonden door:
- –een koppeling van de aansteeklont van het ene vuurwerkartikel aan de reservelont van het andere vuurwerkartikel; of
- –een koppeling van de afzonderlijke vuurwerkartikelen met een gecertificeerd koord; of
- –een combinatie van de methoden genoemd onder de eerste twee opsommingstekens.
Ik raad echt aan het RAC eens door te nemen, het is goed te lezen, niet te lang en echt enorm leerzaam.
)Maar mag je die losse reepcake wel uit de doos halen? Want op de doos staat het kruitgewicht van beide samen en de gebruiksaanwijzing met het veiligheidsvoorschrift. Op het wikkel van de reep zelf niet neem ik aan.Maaaar technisch gezien, kan je die laatste reep als solo cake aansteken en dan mag het dus weer wel (zolang die besluit niet om te vallen)
Maar mag je die losse reepcake wel uit de doos halen? Want op de doos staat het kruitgewicht van beide samen en de gebruiksaanwijzing met het veiligheidsvoorschrift. Op het wikkel van de reep zelf niet neem ik aan.
Moet even verder kijken, maar denk dat dat geintje niet op gaat. Die eis zullen ze oo kwel stellen aan een batterij van enkelschotsbuizen, denk je niet?Maaaar technisch gezien, kan je die laatste reep als solo cake aansteken en dan mag het dus weer wel (zolang die besluit niet om te vallen)

Moet even verder kijken, maar denk dat dat geintje niet op gaat. Die eis zullen ze oo kwel stellen aan een batterij van enkelschotsbuizen, denk je niet?![]()
Het ligt er denk ik aan hoe het op de verpakking staat, maar anders kun je dit in mijn mogen zien als een assortimentspakket, bestaande uit een compound en een losse cake. In NL heb je ook dit soort assortimentspakketten, maar dan bestaande uit 2 compounds (zoals Triple X, Magnum P.I. enz.)Maaaar technisch gezien, kan je die laatste reep als solo cake aansteken en dan mag het dus weer wel (zolang die besluit niet om te vallen)
Vanaf 1 december 2025 zijn de kooiproducten/1.3G producten verboden. Daarop is één uitzondering: consumentenvuurwerk dat reeds in het bezit was van een particulier voordat deze regeling in werking trad, blijft aangewezen als consumentenvuurwerk tot 1 februari 2026.Was beetje ongerust met het 1.3 spul thuis opslaan maar dat was dus onterecht