Prijzen

Handelaren zowel in NL als België hebben afgelopen jaar meer verkocht dan ooit. Wat denken jullie nou, omdat een paar freaks het te duur vinden ze de prijzen gaan verlagen? Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Het zijn commerciële bedrijven met maar 1 doel en dat is zo veel mogelijk winst maken. Zo lang er veel verkocht wordt heeft niemand een reden de prijzen te verlagen, ook al kunnen ze dat technisch wel. Vraag en aanbod blijft de prijs stuwen.

Toch zal het mij niet verbazen als NL wederom een goed jaar gaat draaien en dat het in BE terugloopt. De prijzen zijn immers in BE een stuk hoger en het verschil in aanbod is beperkt tot de artikelen die in NL verboden zijn en merken zoals Alpha, Riakeo, Surex, etc. De liefhebbers van de artikelen die alleen in BE te krijgen zijn zoals voorgenoemde merken bijvoorbeeld zullen dan nog steeds die aankopen doen zolang de prijs acceptabel is. Wie graag pijlen en knalvuurwerk koopt zal dat ook in o.a. BE blijven doen. De gemiddelde consument die voornamelijk cakes en compounds koopt echter zal weinig reden meer hebben om naar BE te gaan aangezien het aanbod in NL groter en goedkoper is. Daarnaast is er ook DE waar het aanbod ook groter is en wederom met betere prijzen.

Het zou voor ons in ieder geval gunstig zijn als er wat gezonde concurrentie ontstaat.

Belgie gaat echt niet teruglopen hoor.
Sterker nog, de toeloop zal alleen maar stijgen. Wij 'freaks' zijn maar een heel klein aandeel.

De reden om naar België te gaan, is voor de meeste mensen simpelweg omdat het belgie is.

Plus, als je het afzet tegen de normale winkels, en niet de handvol freakwinkels die er nog zijn, zijn producten voor de daadwerkelijke aankoopprijs ook echt niet allemaal zoveel duurder dan een paar jaar geleden.

De echte freaks halen toch de krenten uit de pap.

Ik vind de reclame banner van rubro wel grappig die af toe bovenin voorbij komt. We gooien een bom onder de prijzen.. ja dat zullen ze zeker alleen niet in ons voordeel haha.

Belgie gaat echt niet teruglopen hoor.
Sterker nog, de toeloop zal alleen maar stijgen. Wij 'freaks' zijn maar een heel klein aandeel.

De reden om naar België te gaan, is voor de meeste mensen simpelweg omdat het belgie is.

Plus, als je het afzet tegen de normale winkels, en niet de handvol freakwinkels die er nog zijn, zijn producten voor de daadwerkelijke aankoopprijs ook echt niet allemaal zoveel duurder dan een paar jaar geleden.

De echte freaks halen toch de krenten uit de pap.
Dat denk ik ook. En mensen willen toch garantie dat ze vuurwerk hebben en al eerder in het jaar gaan shoppen. Dat niet weer de overheid ergens in november een verbod gaat instellen.

Dat je heel het jaar daar kunt gaan shoppen zal inderdaad wel een rol spelen. Of de gemiddelde consument in de gaten heeft dat ze daar (soms veel) meer betalen dan hier is de vraag.

Ik kan in ieder geval voor mezelf zeggen dat ik afgelopen jaar veel meer in NL gekocht heb dan in BE en als de prijs in BE nog verder omhoog gaat zal dat verschil ook alleen maar groter worden. Alleen voor sommige dingen die in NL en DE niet te krijgen zijn kijk ik dan nog in BE. We zijn niet voor niets "freaks" die heel het jaar op zoek zijn naar het mooiste vuurwerk en dan bij voorkeur ook voor de beste prijs ;)

België draait inderdaad niet op freaks (soms denken we echt dat we veel te belangrijk zijn) maar juist op mensen die nog steeds denken dat alles beter en goedkoper is in BE. Kijk alleen al naar het aantal vaders dat er met jonge kinderen staat. Die willen op school gewoon vertellen dat ze vuurwerk uit België hebben. Ik heb vrienden die met hun zoontje meer dan 4 uur in de auto zitten om vervolgens met producten thuis te komen die, op de oude singleshots na, ook gewoon bij de dealer in het dorp te krijgen zijn, vaak nog voordeliger ook. Ze hebben simpelweg geen idee.

Ik vind het behoorlijk prijzig allemaal op dit moment. Freakshops zijn nog niet open ( waar ik heen ga). Daarbij was het natuurlijk ook altijd prettig dat je het hele jaar door kan bestellen... scheelt toch in mijn ogen in de portemonnee. Hierdoor en door de trend dat de prijzen fors hoger zijn verwacht ik dit jaar persoonlijk een fors kleinere collectie.

Prijzen die stijgen is één ding (gevalletje marktwerking en meso-economische factoren), maar zodra de kwaliteit (van sommige producten) ook nog is achteruit dan gaat het wel heel vervelend worden. Betalen voor kwaliteit vinden we denk ik allemaal niet zo erg, maar een product kopen wat voorheen zéér goed was en nu een totale flop voelt als weggegooid geld wat het allemaal extra zuur maakt.

Prijzen die stijgen is één ding (gevalletje marktwerking en meso-economische factoren), maar zodra de kwaliteit (van sommige producten) ook nog is achteruit dan gaat het wel heel vervelend worden. Betalen voor kwaliteit vinden we denk ik allemaal niet zo erg, maar een product kopen wat voorheen zéér goed was en nu een totale flop voelt als weggegooid geld wat het allemaal extra zuur maakt.
Ik denk dat klanten een bepaald product gewoon niet meer kopen als het tegenviel. Zo werkt het nou eenmaal. Dat had ik met de Crackling Crystal. Die deed het bij mij maar lafjes voor 10 seconden. Zo hoort hij niet te zijn maar ik ga em niet nog een keer kopen

Ik las op een februari update van Panda dat de markt in China zelf ook flink stijgende is, wat niet meehelpt met de prijzen.

Panda fireworks statement.jpg

Ik las op een februari update van Panda dat de markt in China zelf ook flink stijgende is, wat niet meehelpt met de prijzen.

Bekijk bijlage 71636

Zo te zien zijn de containerprijzen nog steeds behoorlijk hoog. Panda laat de prijzen naar de VS zien, die naar Europa liggen volgens mij normaal gesproken altijd hoger dan die naar de VS. Ze zijn wel wat gedaald maar als je daar dan de andere factoren die Panda noemt bij optelt, dan zal er onderaan de streep weinig veranderen qua prijzen in/vanuit China. Beschikbaarheid kan wel een grotere uitdaging worden i.v.m. de keuze die gemaakt is om reeds geproduceerde voorraden voor EU en VS te verkopen in China zelf, inderdaad omdat daar ook de vraag is toegenomen.

Inmiddels zijn de eerste webshops weer open in 2023. Verschilt enorm per winkel hoe goed de prijzen nog zijn. En daar zie je dan duidelijk verschil in volumes denk ik. In deze video bespreek ik een aantal winkels die nu al open zijn.

Ik vind vuurwerk erg leuk, maar dit heb ik er niet meer voor over.
Wat koopjes jagen en een paar dingen voor 0.00 uur en klaar is Kees.

Back
Bovenaan