Politiek draagvlak voor verbod op vuurwerk in grote steden

Kijk een algeheel verbod is niet is strijd met eu regels(wat ik hier wel eens voorbij zie komen zo van wacht maar op 2017) in strijd is bv 1000 gram nitraat met andere woordenverruiming ,maar afzwakking wel zelfs een algemeen verbod.soms hoop ik erop want dan zal je zien hoe snel ze daarvan terugkomen. Bossen criminelen staan dan op de mensen te voorzien van vuurwerk grote chaos op oudjaar etc.er zijn nou eenmaal open grenzenwaar Nederland niks aan kan doen smokkel word gemeengoed. Niet dreigen ze moeten gewoon doen en je zal zien dat Nederland de grote verliezer wordt.
sorry voor spel of fouten ben bezig op grand mijn tab is leeg

Er moet meer sociale controle komen, dit is niet te handhaven door de politie op deze wijze.
Lopen achter de feiten aan. En ik geloof echt wel dat het een kleine groep is, en ieder jaar staat er weer een ander groepje op.
Klopt, elke paar jaar weer een nieuwe generatie. En als je eerlijk bent, vroeger gooiden wij ook wel eens een strijker in een prullenbak, maarja dat ging 9 van de 10 keer goed, maar nu ze er cobra's in flikkeren wordt het toch een wat ander verhaal.

Die sociale controle kan veel uithalen inderdaad. Zoiets moet dan ook deels vanuit de gemeente gestuurd worden, zij kennen de probleemwijken en -straten. Vaak is er al wel zoiets als een burgerwacht of wijkagent, nou als dat nu eens uitgebreid werd op dit soort dagen, dan zag het er allemaal al heel anders uit. Behalve in de echte tokkie-buurten, daar zal het minder goed werken, maar daar werkt waarschijnlijk toch niks (en niemand).

Nederland zal zich flink in de vingers snijden. Het is niet het vuurwerk dat het doet, maar de mensen. Gooi iedereen op een hoop tijdens een collectief vuurwerkshow, doe er wat drank bij en de vernielingen, geweld tegen hulpverleners en opgeschoten gedrag zullen niet op 1 hand te tellen zijn.

Cocaine is illegaal in Nederland, maar in elke discotheek kan je wel een snuifje kopen. Wapens zijn illegaal(zonder vergunning), maar zoek en gij zult vinden. Er zijn zoveel producten in het illegale circuit dat de overheid nooit de overlast kan stoppen met een verbod.

De meeste slachtoffers zijn idioten die zelf knutselen of stunten. De meeste vernielingen worden aangericht door opgeschoten en aangeschoten jeugd. In Wateringseveld was tijdens de jaarwisseling van 2012/2013 een proef waarbij er een sportcafé openging tijdens de jaarwisseling. De meeste jongeren waren daar te vinden en de meeste drankjes werden gesponsord door de gemeente. Ook dit jaar was er een grote tent te vinden in wateringse veld waar jongeren zich verzamelden om een gezellige jaarwisseling te hebben. Er lopen jongerenwerkers, agenten en supervisors omheen en er wordt niet gekloot. Niemand wilt daar in diskrediet worden gebracht. Tuurlijk waren er wel wat jongeren die het nodig vonden om met illegaal spul te *****n. Maar 90% werd opgevangen in de tent en gedroeg zich keurig.

Zo kan het dus ook.

Maar weet iemand hoe oud die gassies zijn die meestal de dingen slopen? Op filmpjes zoals die brug en die strooizoutbak zie (en hoor)ik bijna alleen maar van die 12-13 jarige jochies. Ik ben zelf 13 jaar en sommige mensen hier vragen zich af hoe dat soort jochies aan dat zware vuurwerk komen.Het is zo makkelijk eigenlijk, zeker als dat soort gasten op de Middelbare school komen. Ik kan er ook makkelijk aan komen (ik zit in het tweede) maar ik koop die troept niet. Ik denk dat dat soort jochies dingen opblazen om stoer te lopen doen voor de hogere klassen oip het middelbaar en hun oudere vriendjes. Wat een maatschappij toch.

Laten we wel realistisch blijven, ik bekijk zojuist een bericht met filmpje waarbij een complete brug opgeblazen wordt en in de brand vliegt, verder het verhaal van die kat, auto's en schuren in fik. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dit kan werkelijk niet, ik was ook geen lievertje maar dit gaat echt te ver. Deze personen hebben het verpest, en blijven het verpesten en ergens wordt er een grens getrokken van hier en niet verder... de wel bekende druppel.

Ja hier moet ik je gelijk in geven die gore ********ken en oproerkraaiers verpesten het voor ons als liefhebbers. Maar ik moet het allemaal nog zien bij mij in de buurt is het alleen maar dolle pret en word er niks vernield alleen maar feest gevierd en vuurwerk afsteken doe ik toch wel. Niemand houd t me tegen hierzo..

Iedereen loopt wel te mekkeren over kinderen die alles slopen maar dat is met de jaren minder geworden. Elk jaar wordt er minder schade gemeld. Dat neemt dus al af.

Daarbij dat schijnt die paar miljoen houdt niet op bij de schades. Je moet de importeurs uitkopen en winkeliers. Dat zal ook éénmalig miljoenen kosten en mensen die ontslagen worden of uitkering moeten aanvragen. Je praat dan toch echt niet meer over 10 miljoen BTW.

Dat een gemeente bepaald dat er geen vuurwerk afgestoken mag worden zit er in te komen zo gaat het in andere landen ook. In grote steden daar mag ook geen vuurwerk afgestoken worden. Ligt er echt aan welke gemeente.

Maar het is de media die de boel opblaast. Jaren lang is er een daling en als er 80.000 mensen klagen is het hele land in last maar het gaat nergens over. De politiek zeker op lokaal niveau heeft niet veel invloed. Zeker niet als de rekening gepresenteerd wordt. Als een gemeente een verbod wil instellen zullen de verkopers een claim indienen en die moet toch de gemeente betalen en niet het rijk. Zo'n verbod komt er niet, ja op ten duur wel natuurlijk maar dat is meer voor het milieu dan wat ongelukken en geluidsoverlast.

Maar weet iemand hoe oud die gassies zijn die meestal de dingen slopen? Op filmpjes zoals die brug en die strooizoutbak zie (en hoor)ik bijna alleen maar van die 12-13 jarige jochies. Ik ben zelf 13 jaar en sommige mensen hier vragen zich af hoe dat soort jochies aan dat zware vuurwerk komen.Het is zo makkelijk eigenlijk, zeker als dat soort gasten op de Middelbare school komen. Ik kan er ook makkelijk aan komen (ik zit in het tweede) maar ik koop die troept niet. Ik denk dat dat soort jochies dingen opblazen om stoer te lopen doen voor de hogere klassen oip het middelbaar en hun oudere vriendjes. Wat een maatschappij toch.
Ik denk inderdaad ook dat komt door groepsgedrag. Even laten zien dat je zo stoer bent om dingen te slopen.

Laten we wel realistisch blijven, ik bekijk zojuist een bericht met filmpje waarbij een complete brug opgeblazen wordt en in de brand vliegt, verder het verhaal van die kat, auto's en schuren in fik. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dit kan werkelijk niet, ik was ook geen lievertje maar dit gaat echt te ver. Deze personen hebben het verpest, en blijven het verpesten en ergens wordt er een grens getrokken van hier en niet verder... de wel bekende druppel.

Link?

Als je dan realistisch wilt blijven zijn dit dierenbeulen en vandalen. En als het verboden wordt komen er andere dingen. Brandstichting, laat Den Haag 1 jaar zonder vuurwerk als proef eens kijken wat er gebeurd. Komen ze echt van terug, wordt weer ouderwets rellen

Volgens mij worden de meeste vernielingen aangericht met illegale knallers! Waarom een verbod op consumenten vuurwerk?? Volgens mij heeft dat helemaal geen nut en motiveert het illegale spul alleen maar meer te kopen. Gewoon lik op stuk beleid. Overtreders die de boel slopen direct de cel in en heel oud en nieuw laten zitten en een passende taakstraf geven. Gelukkig woon ik in de vuurwerk vriendelijkste provincie van Nederland, waar 87% !! tegen een vuurwerkverbod is en dat maar betuttelend vind. :p In onze provincie gunnen we elkaar nog wat en zitten ook niet direct over alles te zeiken. Dat zinloos slopen vind ik ook maar niets en heeft niets meer met vuurwerk te maken, maar meer met opvoeding.

3 dagen is ook al niet lang... Moet je nagaan als ze 2 dagen schrappen... Gigantische drukte bij de winkels, en of het nou helpt de overlast te verminderen? En dan nog de afsteekperiode verlaten naar 23:00. Er is een grote groep die overdag stookt, en dat zouden ze nu dan van iedereen willen ontnemen? Rare ideeën allemaal.

Het inkorten van de verkooptijd gaat het echt niet oplossen hoor en wat iedereen al zegt de boosdoener is het illegale vuurwerk en niet het legale vuurwerk en ten tweede denk dat de vuurwerkverkopers hier ook niet mee akkoord gaan ik help de laatste 3 dagen ook altijd mee met de vuurwerkverkoop en als ik zie dat het vaak flink aanpoten is in 3 dagen laat staan dan in 2 of zelfs 1 verkoopdagen

En wat betreft inkorten afsteekperiode is het natuurlijk absurd om het te veranderen na 23:00 die gasten in de tweede kamer hebben echt paar gaatjes in hun hoofd

23:00 uur afsteken is echt niet de oplossing, dan wordt er alsnog gesloopt. Beetje vreemde manier van denken.

Om 23:00 uur pas stoken zou van de gekke zijn. Ik wil later ook met mijn kind overdag zijn eerste rotjes afsteken. Om 00:00 uur kun je dit niet meer rustig doen door alle drukte. Zou gewoon een stukje magie wegnemen...

Om 23:00 uur pas stoken zou van de gekke zijn.
Dat gaan ze ook echt niet invoeren. Ze (Tweede Kamer e.a.) hebben meerdere malen aangegeven al problemen te hebben om het huidige beleid te handhaven. Zodoende horen we de hele week voor oudjaarsdag ook niets. Kortom, gaan ze niet doen vermoed ik, simpelweg niet te handhaven en zal tevens niet het gewenste resultaat geven denk ik.

Ben bang dat we er vroeg of laat een moeten geloven. Maar ik hoop dat we het nog lang genoeg kunnen uitstellen!

Ook heb ik het vermoeden dat een verbod op vuurwerk de drang naar het vernielen van eigendom van de gemeente flink omhoog zal helpen. Jongeren die extra dingen gaan opblazen door het verbod etc. In Den Haag steken ze massaal alle auto's in de hens laat staan de grote vuren op de weg. Mensen zullenn naar de centrale vuurwerkshows gaan en met drank op (champagne) achter het stuur stappen. Jongeren zullen echt wel vuurwerk gaan kopen, en je kan niet op iedere hoek van de straat iemand zetten die boetes kan uitdelen. Los daarvan zijn die shows niet eens haalbaar zoveel pyrotechnici zijn er niet, want per schietlocatie moet er minimaal één iemand zijn met de juiste papieren. En dat zou dus betekenen dat niet in iedere gemeente een show zou zijn.
Nog niet gesproken over alle belastingcentjes wat niet meer in de staatskas komen, het is niet alleen de BTW wat geheft wordt op de verkoop van het product aan de consument, maar ook de inkoop, invoerheffing, loonheffing etc. Nog niet te spreken over de armoede die in China omhoog gaat. Want veel van het gemaakt vuurwerk in China is voor de markt in Nederland bedoelt. Al deze mensen zouden zonder werk zitten.

En alsof het nog niet genoeg is, gaat de overheid alle importeurs en winkeliers afkopen? Alle bunkers? Al het vuurwerk wat nu nog in de bunkers ligt? Alle panden? Alle werknemers en werkgevers die in de vuurwerkbranche (niet de schietbedrijven) werken.

Een verbod is gewoon niet mogelijk! Dat moeten die van GroenLinks ook eens inzien! Ik ben het spuugzat, ieder jaar hetzelfde liedje...

Ook heb ik het vermoeden dat een verbod op vuurwerk de drang naar het vernielen van eigendom van de gemeente flink omhoog zal helpen. Jongeren die extra dingen gaan opblazen door het verbod etc. In Den Haag steken ze massaal alle auto's in de hens laat staan de grote vuren op de weg. Mensen zullenn naar de centrale vuurwerkshows gaan en met drank op (champagne) achter het stuur stappen. Jongeren zullen echt wel vuurwerk gaan kopen, en je kan niet op iedere hoek van de straat iemand zetten die boetes kan uitdelen. Los daarvan zijn die shows niet eens haalbaar zoveel pyrotechnici zijn er niet, want per schietlocatie moet er minimaal één iemand zijn met de juiste papieren. En dat zou dus betekenen dat niet in iedere gemeente een show zou zijn.
Nog niet gesproken over alle belastingcentjes wat niet meer in de staatskas komen, het is niet alleen de BTW wat geheft wordt op de verkoop van het product aan de consument, maar ook de inkoop, invoerheffing, loonheffing etc. Nog niet te spreken over de armoede die in China omhoog gaat. Want veel van het gemaakt vuurwerk in China is voor de markt in Nederland bedoelt. Al deze mensen zouden zonder werk zitten.

En alsof het nog niet genoeg is, gaat de overheid alle importeurs en winkeliers afkopen? Alle bunkers? Al het vuurwerk wat nu nog in de bunkers ligt? Alle panden? Alle werknemers en werkgevers die in de vuurwerkbranche (niet de schietbedrijven) werken.

Een verbod is gewoon niet mogelijk! Dat moeten die van GroenLinks ook eens inzien! Ik ben het spuugzat, ieder jaar hetzelfde liedje...

Je vergeet erbij te vertellen dat de regels voor vuurwerk een aantal jaar geleden zijn versoepeld van 200g naar 500g, dat is 1 en bovendien zijn de regels vorig jaar opnieuw versoepeld door categorie 1 vuurwerk het hele jaar door te mogen verkopen, iets wat daarvoor niet eens mocht en dan zouden ze het nu ineens weer moeten verbieden?

Het verbieden van vuurwerk in grote steden, hmm een interessante uitspraak.
Wellicht is de mogelijkheid van het verbeteren van het strafrecht systeem in Nederland een optie.
Het slopen van spullen in Nederland wordt immers bestraft met een taakstraf en eventueel een geldboete of een celstraf wat niet vaak voorkomt.
Die taakstraf werkt niet, kooien verschonen bij een dierenasiel etc en later op de dag gaan wandelen met de honden. Dat is al een voorbeeld wat hier in de buurt wordt gebruikt om jongeren te straffen.
Dat lijkt mij niet straffen.
Die geldboete moet omhoog, het liefst niet alleen de schade zelf maar daar nog bovenop een extra honderden euro.
En dan die celstraf, hooguit een dagje of 2?
Verplicht de hele dag oud en nieuw in de cel en of bij andere feestdagen.
Ook dagen als koningsdag mogen ze brommen.
Geen genade voor diegene die tijdens de jaarwisseling, maar ook vóór de jaarwisseling en na de jaarwisseling spullen slopen met vuurwerk.

GroenLinks en PVDA, geen goede combinatie voor toekomstig Nederland, maar dat is slechts mijn politieke voorkeur.

Back
Bovenaan