Politiek draagvlak voor verbod op vuurwerk in grote steden

ylke

VWC lid
Het kan goed zijn dat grote steden volgend jaar met beperkingen of zelfs een geheel verbod op het afsteken van vuurwerk door burgers gaan komen. Na GroenLinks pleit nu ook de PvdA voor beperkingen.

Het is ieder jaar weer raak rond de jaarwisseling. Ook dit jaar zorgde (illegaal) vuurwerk voor overlast en slachtoffers.

Meerderheid

GroenLinks-fracties in de grote steden zijn al een tijd tegen het afsteken van vuurwerk, maar nu willen ook de PvdA-fracties praten over een verbod, schrijft De Telegraaf.

Daarmee ontstaat in linkse steden, zoals Amsterdam, een meerderheid in de coalitie die het afsteken van vuurwerk wil beperken.

Den Haag

In Den Haag vroeg de PvdA-fractie burgemeester Jozias van Aartsen (VVD) te onderzoeken of de stad met Oud & Nieuw op georganiseerde manier vuurwerk kan gaan afsteken. Van Aartsen heeft wel oren naar een verbod. De burgemeester roept het kabinet op in ieder geval de verkoopperiode te verkorten, boetes te verhogen en de afsteekperiode te verlaten naar 23.00 uur.

In 2015 komt Den Haag op 1 januari met een grote vuurwerkshow. De show wordt bekostigd doordat het jaarlijkse nieuwjaarsfeest van de gemeente wordt afgeschaft. Andere grote steden zouden vergelijkbare plannen hebben.

Bron

Echt belachelijk, de hetze tegen vuurwerk gaat maar door!!

Ik laat mij mijn siervuurwerk liefde niet afpakken, nog nooit illegaal gekocht!
Maar als het verboden wordt zal ik dit wel gaan doen en met mij vele mensen!

Het zal wel allemaal, ditsoort verhalen blijf je horen en de striktere regels of zelfs een verbod breiden zich alleen naar uit.
Als er dan een verbod komt zal het me een reet roesten, dan loop ik toch mooi naar Duitsland op 31 december.
Binnen een minuutje sta ik over de grens te stoken, jammer he meneer agent.
Vuurwerkfanaat zal ik blijven, en niemand zal dat gevoel ooit van me afpakken. Ik ga nieteens naar die shows kijken.

Ze dwingen je inderdaad wel om over te gaan op het zwaardere spul handhaven kunnen ze toch niet in dit land.:bonk:

Volgensmij hebben deze mensen totaal niet in de gaten, dat de verkoop van vuurwerk jaarlijks miljoenen euro in de staatskas doen vloeien.
Ik zie het verbod al voor me....dan gaan we in 2018 25% b.t.w betalen om de staatstekorten in te lossen.

Dit zal dus noooooooiitttt gaan gebeuren, beperkingen sluit ik echter niet uit, maar ik ben van mening dat dit nog niet zo verkeerd is. Maar dat kan natuurlijk voortvloeien uit mijn leeftijd.

Gaat echt wel gebeuren, de opbrengsten zijn vele malen lager dan de kosten... dus dat is geen argument.
Het is allemaal te danken aan mensen die niet normaal met vuurwerk om kunnen gaan en mensen die niet normaal met illegaal vuurwerk omgaan. Over een paar jaar is het gebeurd.
Maar geloof me als ze daadwerkelijk de grote steden als proef gaan hanteren dan wordt dat een grote puinzooi volgend jaar. Het is niet te handhaven en de liefhebberij is te groot.

Zolang de lobby van Meneer Bonte door gaat, en de slachtoffers en vernielingen blijven is het met een paar jaar echt gebeurd.

Inkomsten voor de staatskas is al lang geen argument meer.

Ze kunnen weer vuurwerk gaan verbieden in grote steden maar wat schieten ze ermee op? Ja, een paar vuurwerk slachtoffers minder maar dan nog? Geweld tegen hulpverleners blijft gebeuren, als er geen vuurwerk meer is wil toch niet zeggen dat mensen niet meer gaan drinken of auto's en spullen in de hens gaan zetten, de handel in Illegaal vuurwerk word veel groter en er zullen meer escalaties ontstaan in steden omdat de bevolking weer een rede heeft om de hulpverleners maar in elkaar te gaan slaan. Er zijn veel betere dingen om uit te gaan voeren. Cafe's sluiten met O&N, vanaf 3 uur s'nachts niet meer over straat zwalken, geen openbare dronkenschap, vuurwerk bril verplichten etc. Dit slaat echt nergens meer op.

Dat het meer oplevert is tegenwoordig niet zozeer waar als je alles optelt.

Verkoop van vuurwerk 2014.
67.000.000/21% btw is 14.070.000,-
Daarbij is niet alle btw inkomsten van personeel etc opgeteld.

Echter als je tegenwoordig kijkt naar alle vernielingen en extra inzet van hulpdiensten kom je wel ruim boven de opbrengsten uit.

Nu verdienen ze er nog aan als ze het verbieden helemaal niks meer en het slopen wordt er echt niet minder om denk zelfs erger.Als je iets gaat verbieden wordt het juist aantrekkelijk voor veel mensen
om het juist toch te gaan doen.

als ze dit verbieden gaan de jongeren auto's in de fik steken en huizen en prullenbakken en dan gaat men juist het zware spul kopen en zelf knutselen

Dat zal de overheid dat nog een smak geld kosten als ze 1500 winkeliers moeten gaan dokken voor alle investeringen die ze hebben gedaan en dan hebben we het nog niet eens over de importeurs gehad.

Dat het een bende gaat worden is een feit, hoe ze dit gaan beteugelen is een grote vraag en gok.
Als ze dit daadwerkelijk gaan verbieden is dat een zeer slechte keus, en getuigd van zwakte en
daaddracht om juist de oorzaak aan te pakken. Dat lukt ze niet dus dan maar verbieden, slechte zaak en een beslissing van een kat in het nauw.

Hier komen ze nog wel op terug.
Nederland is toch een vrijland !!
Ik geloof er niks meer van ,
Het wordt een naare controlle maatschapij
Bah , ik kan beter in rusland gaan woonen

Dat het meer oplevert is tegenwoordig niet zozeer waar als je alles optelt.

Verkoop van vuurwerk 2014.
67.000.000/21% btw is 14.070.000,-
Daarbij is niet alle btw inkomsten van personeel etc opgeteld.

Dus de inkomsten voor de staat zijn nog een stuk lager dan de hier snel uitgerekende 14 miljoen. Volgens mij gaan er nog flink wat kosten vanaf, waardoor het werkelijke bedrag voor de overheid een paar miljoen zal bedragen.
Zet daar tegenover de jaarlijkse belastinginkomsten van NL van zo'n 130-135 miljard (dus geen miljoen) en je zal snel zien dat het voor de overheid een schijntje is wat aan vuurwerkinkomsten wordt verdiend.
Helaas is dat dus een non-argument.

Laten we wel realistisch blijven, ik bekijk zojuist een bericht met filmpje waarbij een complete brug opgeblazen wordt en in de brand vliegt, verder het verhaal van die kat, auto's en schuren in fik. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dit kan werkelijk niet, ik was ook geen lievertje maar dit gaat echt te ver. Deze personen hebben het verpest, en blijven het verpesten en ergens wordt er een grens getrokken van hier en niet verder... de wel bekende druppel.

nederland is dom loopt een beetje met de kudde mee.
als de politie zich meer zou verdiepen in het opsporen van raddraaiers en ze daadwerkelijk voor de kosten laat opdraaien(wat niet altijd gebeurt)en veel strenger straft en ook echt huisarrest geeft
en met oud en nieuw zag ik om 10 uur 1 keer een politie wagen.
En 1 keer een groep bikers.
Voorderest niks gezien.
Elke grote vuurwerkvangst is een anonieme burger die tipt.

Voorbeeld.
Neem nou alberto stegeman het is toch van de zotte dat je hem moet inschakelen als mensen zijn opgelicht.
En dat dan wel ineens de politie in actie komt en onderzoek komt.
Als alberto alles heeft ontmaskert
En dat de mensen zonder alberto erbij worden uit gelachen.
Het is toch raar dat alberto zo vuurwerkadressen heb en zo handelaren oprolt.
En dat de politie dat op een presenteerblaadje krijgt.

Als de overheid meer zou doen en met zwaardere straffen komt strengere controles goede handhaving youtube controleert en een goed plan.
Zal vuurwerk niet verboden hoeven worden.
Je vist raddraaiers eruit heel makkelijk(zijn altijd de zelfde die brandstichting doen en vernieling plegen elk jaar weer)

Iedereen zou is samen moeten werken goed moeten praten en met een plan van aanpak moeten komen.
Iets verbieden is altijd heel makkelijk gezegt.

Er moet meer sociale controle komen, dit is niet te handhaven door de politie op deze wijze.
Lopen achter de feiten aan. En ik geloof echt wel dat het een kleine groep is, en ieder jaar staat er weer een ander groepje op.

Back
Bovenaan