Politie vandaag op bezoek

Zeker. Wanneer ze bij het zoekend rondkijken/toetreden iets illegaals zien liggen is dat een heterdaad en is een telefoontje naar de hulpofficier voldoende voor een doorzoekingsbevel.

Helder! Dan maar paar mooie manieren verzinnen om alles keurig netjes weg te werken. Iemand nog een doos van een kerstboom liggen waar die vanaf moet? Kan ik daar volgend jaar mijn Triple Melody in doen.

Politie aan de deur? Meestal hoef je ze niet binnen te laten als je dat niet wilt. Alleen in noodgevallen (acuut gevaar), bij betrapping op heterdaad, (bijv je bent illegaal vuurwerk aan het overladen) of met een machtiging tot binnentreding of huiszoekingsbevel moet je de agenten binnenlaten. Laat je niet overrompelen en geef geen toestemming als je dat niet wilt in de gevallen dat dit niet verplicht is.

Als de politie aan je deur staat: rechten, plichten en tips

Is er een huiszoekingsbevel? Dit zijn je rechten en plichten
Er is een groot verschil tussen de theorie en de praktijk is zo’n geval. Wanneer de politie voor je deur staat zal je idd overrompeld zijn en spelen er diverse emoties en sociale factoren mee waardoor de politie ook zonder toetredings/doorzoekingsbevel in praktijk ver zal komen. Gewoon door te vragen en toestemming te krijgen.

Zo zal er sprake zijn van schaamte voor de buurt en gezin als ze de auto voor je deur parkeren en aanbellen. Stress over wat er gaat komen. Wanneer ze vragen om binnen te komen speelt onze opvoeding en beleefdheid mee om ze toch netjes binnen te laten. Wanneer ze vragen of ze in de schuur of een kast mogen kijken zal er de angst bestaan dat je de situatie alleen maar verdachter maakt wanneer je dat weigert. Door alle emoties bij elkaar zul je achteraf gezien niet altijd de juiste afwegingen maken.

Er is een groot verschil tussen de theorie en de praktijk is zo’n geval. Wanneer de politie voor je deur staat zal je idd overrompeld zijn en spelen er diverse emoties en sociale factoren mee waardoor de politie ook zonder toetredings/doorzoekingsbevel in praktijk ver zal komen. Gewoon door te vragen en toestemming te krijgen.

Zo zal er sprake zijn van schaamte voor de buurt en gezin als ze de auto voor je deur parkeren en aanbellen. Stress over wat er gaat komen. Wanneer ze vragen om binnen te komen speelt onze opvoeding en beleefdheid mee om ze toch netjes binnen te laten. Wanneer ze vragen of ze in de schuur of een kast mogen kijken zal er de angst bestaan dat je de situatie alleen maar verdachter maakt wanneer je dat weigert. Door alle emoties bij elkaar zul je achteraf gezien niet altijd de juiste afwegingen maken.
En al deze zaken die jij nu opsomt geven precies aan waarom je dus NIET mee moet werken. Ik begrijp dat meebuigen niet zo goed met een extreem invasieve intimidatietaktiek van aanbellen na een anonieme tip. Lekker makkelijk zo voor ze zonder enige weerstand.

Een anonieme tip alleen is dus niet voldoende voor bevel tot binnentreding. Daarom komen ze vissen aan je voordeur . En als jij zoals zo vele normale nette mensen het idee hebt dat je het wel uit kunt leggen want je hebt alleen maar F1 afgestoken bevestig je exact wat ze willen horen. Je bekent dat je je met vuurwerk hebt bezig gehouden. De anonieme tip en de visexpeditie aan je voordeur rechtvaardigd nu ineens nader onderzoek , je hebt immers bekend . Ze weten niet of die tip klopt, en of ze uberhaupt aan de goede deur staan als je niet ingaat op wat ze allemaal zeggen en vragen.

Begrijp me niet verkeerd, ik veroordeel je niet, maar 2 man politie aan de deur krijgen voor onzin, ze ook nog gezellig vrijwillig in je prive woning uitnodigen, bekennen dat je van vuurwerk houd en ze ook nog wat te drinken aanbieden...het is niet iets wat ik persoonlijk zou doen.

Zoals iemand anders al zei in deze thread. Laat ze maar werken voor hun geld. En inderdaad dat telefoontje plegen naar de hulpofficier. En als hij druk is met het regelen van allerlei andere bevelen voor overvallers , drugshandelaren, plofkrakers of inbrekers mogen ze wachten tot hij hiermee klaar is en daarna hun verhaal doen. Terwijl ze buiten staan. Geen interactie met ze hebben verder. Altijd beleefd blijven , maar ik zou helemaal nergens antwoord op geven als mij dit zou overkomen.

Als je ze binnen uitnodigt heb je achteraf geen poot om op te staan. Als ze een bevel tot binnentreding krijgen en er is niets kun je wel klagen, met name bij de ombudsman. De nationale ombudsman is zeer kritisch op alles omtrent huiszoekingen en hoe dat verlopen is. Klachten worden serieus bekeken.

Een huiszoeking is een zeer zwaar middel omdat het ernstig ingrijpt in de prive sfeer van een persoon. Als ik dit verhaal lees van die forum gast die met zijn zoontje wat F1 afsteekt en dan politie aan de deur krijgt dan stoort mij dat enorm. Ze hebben nergens tijd voor als er echt wat is, maar hier is dan wel alle aandacht voor .

Altijd omdraaien, zij willen het gevoel weken dat je moet meerwerken als je niks te verbergen hebt en je je automatisch verdacht maakt als je z niet binnenlaat.
Dus verbaas reageren met "huiszoekingen doen jullie toch alleen bij criminelen?" en dan gewoon de deur dicht doen

Back
Bovenaan