Politie vandaag op bezoek

Wonend in het mid-westen van NL. Ergens van de week politie op bezoek gehad.....

Voor zowel plek als tijd/dag ga ik niet specifieker zijn.

Maar potverdorie. Om alvast te "oefenen" voor oudjaarsdag, had ik samen met mijn zoontje van de week wat kinder vuurwerk gehaald bij de action en lidl. Met grootste lol een veel te grote vuurwerkbril opgezet, en met zn aansteeklontje hebben we de grootste lol gehad met het vuurwerk.

Paar keer, naar buiten geweest, ontzettend leuk.

Jammer genoeg wonen er in de buurt Niet Sociale Bemoeials'ers want de politie stond later aan de deur. Ze hadden tips gekregen dat ik/wij illegaal vuurwerk aan het afsteken waren.

Ik heb ze lachend als een boer met kiespijn het bergje afgestoken vuurwerk laten zien, en de tas met het restant. Was niet genoeg, huis en schuur elke m2 bekeken. Binnen 15 minuten liepen ze, enigszins teleurgesteld, weer weg.

Als de Niet Sociaal Betrokken'ers nu al in de telefoon klimmen om de politie te bellen na ca 2* 10 cat 1 fonteinen.... Wat gaan ze van oud en nieuw vinden? En tot oud en nieuw ga ik natuurlijk met mn zoon elke dag wat cat1 afsteken, nu helemaal. Ga ik nu meerdere keren de politie op bezoek krijgen?

Ik vindt dit op zoveel manieren jammer. Goed hoor. Trots op mijn Nogal Schijtende Buurtbewon'ers. Zo. Mijn irritatie is er ook weer enigszins van mij af geschreven.

Goedenavond!

Jup, dit gebeurt er dus met elk probleem dat in een maatschappij escaleert. Mensen zonder kennis gaan bemoeien en dan zijn de mensen die juist NIET het probleem veroorzaken de lul.. Klote dat het zo makkelijk kan gaan he..

Puur de uitkomst van het niet onder controle hebben van het echte probleem.. 😔

Kansloos. Welkom in de toekomst. Misschien jaarlijks even aan de oproep van Bruls voldoen om met gelijke munt terug te betalen.

Wonend in het mid-westen van NL. Ergens van de week politie op bezoek gehad.....

Voor zowel plek als tijd/dag ga ik niet specifieker zijn.

Maar potverdorie. Om alvast te "oefenen" voor oudjaarsdag, had ik samen met mijn zoontje van de week wat kinder vuurwerk gehaald bij de action en lidl. Met grootste lol een veel te grote vuurwerkbril opgezet, en met zn aansteeklontje hebben we de grootste lol gehad met het vuurwerk.

Paar keer, naar buiten geweest, ontzettend leuk.

Jammer genoeg wonen er in de buurt Niet Sociale Bemoeials'ers want de politie stond later aan de deur. Ze hadden tips gekregen dat ik/wij illegaal vuurwerk aan het afsteken waren.

Ik heb ze lachend als een boer met kiespijn het bergje afgestoken vuurwerk laten zien, en de tas met het restant. Was niet genoeg, huis en schuur elke m2 bekeken. Binnen 15 minuten liepen ze, enigszins teleurgesteld, weer weg.

Als de Niet Sociaal Betrokken'ers nu al in de telefoon klimmen om de politie te bellen na ca 2* 10 cat 1 fonteinen.... Wat gaan ze van oud en nieuw vinden? En tot oud en nieuw ga ik natuurlijk met mn zoon elke dag wat cat1 afsteken, nu helemaal. Ga ik nu meerdere keren de politie op bezoek krijgen?

Ik vindt dit op zoveel manieren jammer. Goed hoor. Trots op mijn Nogal Schijtende Buurtbewon'ers. Zo. Mijn irritatie is er ook weer enigszins van mij af geschreven.

Goedenavond!
Wat een klote volk is het ook. Je had ze in principe niet binnen hoeven te laten dat mag je weigeren. Tenzij ze een huiszoekingbevel hebben.

Bah vies Linksbuurtje.. nee laat maar.

"Enigzins teleurgesteld weer weg"
Als agent doe je je werk, prima. Maar je kunt toch ook tevreden weg gaan met de gedachte; Deze burger heeft niets strafbaars gedaan🙂.

Laatst bewerkt:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Er wordt niet zomaar een bevel tot toetreding of huisdoorzoeking afgegeven. Of heb je ze gewoon binnengelaten?
Zo'n machtiging tot binnentreden stelt niks voor. Overtredingen van het vuurwerkbesluit zijn economische delicten. Daarmee gezegd worden de bevoegdheden van de agenten uit de WED gehaald. De WED geeft best veel makkelijke bevoegdheden en en een machtiging wordt dan ook vrij makkelijk uitgegeven door de dienstdoende hulpofficier voor dit soort gevaarlijk vuurwerk. ;)

Zo'n machtiging tot binnentreden stelt niks voor. Overtredingen van het vuurwerkbesluit zijn economische delicten. Daarmee gezegd worden de bevoegdheden van de agenten uit de WED gehaald. De WED geeft best veel makkelijke bevoegdheden en en een machtiging wordt dan ook vrij makkelijk uitgegeven door de dienstdoende hulpofficier voor dit soort gevaarlijk vuurwerk. ;)
Als ze geen van beiden kunnen overleggen/laten zien dan kijken ze maar effe,en komt er bij mij niemand binnen

Als ze dat zo graag willen, gaan ze maar een bevel aanvragen bij een ovd of een ovj ,zo niet lekker buiten blijven man,ben niet gek , ongeacht de reden 😉 en overtreding op basis van een economisch delict geeft ze geen enkele extra bevoegdheid in deze,is geen sprake van evt handel of dergelijks en dan hebben ze nog steeds een bevel nodig (zover ik weet)

Het is juist dat bepaalde overtredingen van het Vuurwerkbesluit als economisch delict onder de WED kunnen vallen. Maar dat betekent niet dat een machtiging tot binnentreden “niks voorstelt” of dat die zomaar wordt afgegeven.

Een machtiging valt onder de Awbi en daarvoor moeten altijd een paar dingen gelden:
  • Er moet een concrete en redelijke verdenking van een strafbaar feit zijn.
  • Binnentreden moet noodzakelijk zijn voor het onderzoek.
  • De hulpofficier moet dit beoordelen en goedkeuren, het is geen formaliteit.
Daarnaast: cat.1-vuurwerk, waar het in het eerste bericht over ging, valt helemaal niet onder de WED. Alleen bij vermoedens van illegaal vuurwerk, grote hoeveelheden of gevaarlijke opslag kan de WED een rol spelen. Een tip dat er illegaal vuurwerk wordt afgestoken is alleen niet voldoende voor binnentreden. Er moet doorgaans aanvullend onderzoek zijn, zoals:
  • eigen waarnemingen van politie (geluid, rook, gevaarlijke situaties),
  • eerdere incidenten,
  • zichtbare opslag of verpakking,
  • concrete informatie uit betrouwbare bron.

Het is juist dat bepaalde overtredingen van het Vuurwerkbesluit als economisch delict onder de WED kunnen vallen. Maar dat betekent niet dat een machtiging tot binnentreden “niks voorstelt” of dat die zomaar wordt afgegeven.

Een machtiging valt onder de Awbi en daarvoor moeten altijd een paar dingen gelden:
Daarnaast: cat.1-vuurwerk, waar het in het eerste bericht over ging, valt helemaal niet onder de WED. Alleen bij vermoedens van illegaal vuurwerk, grote hoeveelheden of gevaarlijke opslag kan de WED een rol spelen. Een tip dat er illegaal vuurwerk wordt afgestoken is alleen niet voldoende voor binnentreden. Er moet doorgaans aanvullend onderzoek zijn, zoals:
  • eerdere incidenten,
Én in dit specifieke geval zou dat dus nooit worden afgegeven 😉

Wat een verhaal is dit dan joh, niet best dat dit zomaar kan. Echt geen stijl en ongelooflijk triest van zowel de snitchers als de dienstdoende agenten....
Kun je geen aangifte doen van zulk ongewenst politiebezoek zonder bijzondere opgaaf van reden? Dit is redelijk brutaal van ze om om die reden zomaar binnen te kijken en je niet op je woord te geloven. Ze denken dat je de boel belazert wat toch niet bleek te kloppen. Kon er nog een excuus vanaf? Nee zeker?

Zijn je kinderen er niet van geschrokken? Bizar verhaal, goed dat je 't hier deelt!

Politie aan de deur? Meestal hoef je ze niet binnen te laten als je dat niet wilt. Alleen in noodgevallen (acuut gevaar), bij betrapping op heterdaad, (bijv je bent illegaal vuurwerk aan het overladen) of met een machtiging tot binnentreding of huiszoekingsbevel moet je de agenten binnenlaten. Laat je niet overrompelen en geef geen toestemming als je dat niet wilt in de gevallen dat dit niet verplicht is.

Als de politie aan je deur staat: rechten, plichten en tips

Is er een huiszoekingsbevel? Dit zijn je rechten en plichten

• eerdere incidenten,
Artikel 20 Wet Economische Delicten geeft de agenten op straat een bijzonder lage drempel om een woning te doen binnen treden. Een telefoontje is genoeg om een machtiging te regelen. We hebben het dan enkel over binnentreden en zoekend rondkijken.

'Voor zover dat redelijkerwijs nodig is voor de vervulling van hun taak' is en dus niet 'een redelijke verdenking van een strafbaar feit' zoals jij zegt. Nogmaals, een machtiging stelt als het gaat om de WED niks voor. Ik spreek uit ervaring. ;)

Een melding illegaal vuurwerk in combinatie met vuurwerk, ongeacht de klasse, afsteken is dus al voldoende. Daarbij weten wij de geschiedenis van onze betrokkene niet. Misschien is hij al vaker in aanraking gekomen met de politie door vuurwerk.

En art. 23 van de Wet Economische Delicten geeft de agenten op straat weer een lage drempel om vervoermiddelen te onderzoeken. Daar gaan jaarlijks ook aardig wat discussies over op het forum. De politie mag gewoon teringveel wanneer het gaat om vuurwerk (WED), bij grenscontroles mogen ze geloof ik nog meer maar die wetten heb ik nooit hoeven leren.

Laatst bewerkt:
Artikel 20 Wet Economische Delicten geeft de agenten op straat een bijzonder lage drempel om een woning te doen binnen treden. Een telefoontje is genoeg om een machtiging te regelen. We hebben het dan enkel over binnentreden en zoekend rondkijken.

'Voor zover dat redelijkerwijs nodig is voor de vervulling van hun taak' is en dus niet 'een redelijke verdenking van een strafbaar feit' zoals jij zegt. Nogmaals, een machtiging stelt als het gaat om de WED niks voor. Ik spreek uit ervaring. ;)

Een melding illegaal vuurwerk in combinatie met vuurwerk, ongeacht de klasse, afsteken is dus al voldoende. Daarbij weten wij de geschiedenis van onze betrokkene niet. Misschien is hij al vaker in aanraking gekomen met de politie door vuurwerk.

En art. 23 van de Wet Economische Delicten geeft de agenten op straat weer een lage drempel om vervoermiddelen te onderzoeken. Daar gaan jaarlijks ook aardig wat discussies over op het forum. De politie mag gewoon teringveel wanneer het gaat om vuurwerk (WED), bij grenscontroles mogen ze geloof ik nog meer maar die wetten heb ik nooit hoeven leren.
Klopt, we weten niet de geschiedenis van de betrokkene en of het hele verhaal wel wordt verteld. 😉

Back
Bovenaan