Politie haalt vuurwerkshops offline: 2000 Nederlandse kopers

Mensen hebben toch wel last van vuurwerk. Illegaal of niet. Als het illegale vuurwerkoverlast gedaald is dan beginnen ze weer te zeiken over de rotjes (Scheetjes) hier in Nederland die ze te hard vinden te knallen. Ook cat 1 vinden de zeikers hard knallen. Dus zeiken blijven ze altijd ook al is er geen illegaal vuurwerk meer. Ze moeten gewoon 2 gram flash knallers legaliseren! Want zeg nou eerlijk, wat is een rotje

Zijn er trouwens al mensen die ook daadwerkelijk bezoek hebben gehad? Geloof best dat dat zo is, maar heb daar nog niet veel over gelezen. En is het niet vreemd dat ze dit nu zo groot in de media gooien, pretentie en bangmakerij wellicht nu de meeste mensen al gepakt zijn?

Waar is de tijd gebleven dat je hier kon praten over lawinepijlen met mede freaks. Nu zie ik hier staan ''Goede actie''. Biiiiiiizar en lachwekkend:bonk:

als je eens zou stoppen om alles voor de views en likes te doen, en geen info over marktjes en shops geeft. dan zou het niet zo'n issue zijn. maar het is te gemakkelijk geworden voor kleuters om aan zwaar spul te komen, en dan word alles inderdaad minder op fora.

en daar bedoel ik niet alleen jou vlogjes mee. maar ook die van XR1 en de rest. alsof die polen en tsjechen op jullie stonden te wachten om alles maar te filmen wat er op markten te krijgen is..

en hier dus het resultaat er van.

Zijn er trouwens al mensen die ook daadwerkelijk bezoek hebben gehad? Geloof best dat dat zo is, maar heb daar nog niet veel over gelezen. En is het niet vreemd dat ze dit nu zo groot in de media gooien, pretentie en bangmakerij wellicht nu de meeste mensen al gepakt zijn?

Ik ken iemand die gisteravond een bezoek heeft gehad. Gelukkig niks aangetroffen omdat hij het gekocht had voor een verjaardag een tijdje geleden. Alleen cakes maar die waren al op na de verjaardag

Maarreh die webshops zijn er niet alleen voor NL, ook bv voor Polen zelf en andere landen. Mag NL om hun nationale probleem dan zomaar zo'n hele webshop voor heel EU offline halen? Wat hier illegaal is, is het niet overal.

Maarreh die webshops zijn er niet alleen voor NL, ook bv voor Polen zelf en andere landen. Mag NL om hun nationale probleem dan zomaar zo'n hele webshop voor heel EU offline halen? Wat hier illegaal is, is het niet overal.

Dit was een gezamenlijke actie van NL,Italië,Frankrijk en Polen zelf. Ook is profspul voor consumenten verboden in Polen.

ik denk dat het illegale vuurwerk nooit zal verdwijnen , zolang dat het gewoon te koop blijft op markten en winkels in polen en tsjechie zullen er altijd wel figuren zijn die zo nu en dan een ritje maken en de wagen vol gooien om hier weer te verkopen , wat mij betreft mag het nog harder aangepakt worden dat illegale spul

Wat heel erg zou helpen is wanneer de nederlandse overheid ook eens de hand in eigen boezem steekt. Wanneer men 'gewoon' de Europese regels had doorgevoerd dan had je een stuk minder excessen en een veel beter controleerbare markt.

Ik heb zelf weinig meer met knalvuurwerk en heb het geluk dat het nederlandse siervuurwerk geweldig is. Echter is er voor de mensen die van een bescheiden knalletje houden geen legaal alternatief voor dit soort webshops of andere illegale kanalen. Eenmaal kennis gemaakt met die illegale kanalen blijkt dat je daar ook niet zulk bescheiden knalvuurwerk kan kopen.

Ik vind het een beetje te vergelijken met de scheiding tussen alcohol-softdrugs en de illegale markt met harddrugs.

Het is mijn mening, dat de overheid ook blaam treft door deze webshops al dan niet onbedoeld in het zadel te helpen.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat de volgende stap is. Krijgt Belgie dan opeens de volle aandacht? Staan ze weer aan de grens of gaan ze het Zena weer moeilijk maken.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat de volgende stap is. Krijgt Belgie dan opeens de volle aandacht? Staan ze weer aan de grens of gaan ze het Zena weer moeilijk maken.

Dat doen ze al (zie de recente berichtgeving maar)

Anyways,

Het hing al een tijdje in de lucht dat er blijkbaar een grote razzia aan de gang was geweest in Polen bij de grote webshops. Ik vond dat het nog lang geduurd heeft. Zeker nadat men via neppe shops geprobeerd heeft om schrik aan te jagen. Dat heeft blijkbaar niet voldoende geholpen en dus is er een tijd terug een grote actie op touw gezet om dan de grote shops maar op te rollen.

Terecht in mijn ogen, immers cat 3 en 4 vuurwerk hoort niet in handen thuis van particulieren. En ja dat is ook in Polen Verboden!

Of het zal helpen dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Het zal zeker een bepaalde schrik aan jagen. En met het oprollen van deze shops heeft men een grote klanten database in handen. En de daar aan gekoppelde bestellingen. Ik verwacht dan ook nog wel dat menig klant nog wel een bezoekje zal krijgen. En ja met een bestelling en betaling in de hand is dat al een bewijsstuk om bij je binnen te komen.

Wat ik verder hoop is dat de youtubers die deze shops promoten, en daarmee dus potentiële (jonge, vaak te jonge) kopers aanzette tot strafbare feiten (aankoop- en gebruik) ook op een bezoekje van politie en justitie mogen rekenen, graag zelfs. Immers in mijn ogen zette hun ze aan tot het plegen tot strafbare feiten, en ook dat is strafbaar. Er zijn er zelfs bij die daar (in)direct nog een cent aan overhielden, walgelijk. Maar ja alles voor de views het geld, en het gratis vuurwerk! nogmaals, walgelijk!

Tja alles voor de vieuws dus alles maar aan de grote klok hangen.
Beter voor de vuurwerktraditie dat ze die shops hebben opgerold. Teveel jonge mensen en mensen die er geen verstand van hadden die zomaar lukraak prof vuurwerk in huis konden halen.
De situatie dat je een netwerk/contacten moet hebben om aan zwaarder vuurwerk te komen is veel beter.
Daarvoor moet je liefhebber zijn en zeker niet te jong.

Mensen moeten vind ik ook beter nadenken voordat ze dingen op internet zetten, alles en iedereen kan het lezen. Bijv, presteert een consumenten artikel volgens berichten op het forum goed kan je er van op aan dat die ter keuring wordt geroepen, en dus afgekeurd wordt.

Dat doen ze al (zie de recente berichtgeving maar)

Anyways,

Het hing al een tijdje in de lucht dat er blijkbaar een grote razzia aan de gang was geweest in Polen bij de grote webshops. Ik vond dat het nog lang geduurd heeft. Zeker nadat men via neppe shops geprobeerd heeft om schrik aan te jagen. Dat heeft blijkbaar niet voldoende geholpen en dus is er een tijd terug een grote actie op touw gezet om dan de grote shops maar op te rollen.

Terecht in mijn ogen, immers cat 3 en 4 vuurwerk hoort niet in handen thuis van particulieren. En ja dat is ook in Polen Verboden!

Of het zal helpen dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Het zal zeker een bepaalde schrik aan jagen. En met het oprollen van deze shops heeft men een grote klanten database in handen. En de daar aan gekoppelde bestellingen. Ik verwacht dan ook nog wel dat menig klant nog wel een bezoekje zal krijgen. En ja met een bestelling en betaling in de hand is dat al een bewijsstuk om bij je binnen te komen.

Wat ik verder hoop is dat de youtubers die deze shops promoten, en daarmee dus potentiële (jonge, vaak te jonge) kopers aanzette tot strafbare feiten (aankoop- en gebruik) ook op een bezoekje van politie en justitie mogen rekenen, graag zelfs. Immers in mijn ogen zette hun ze aan tot het plegen tot strafbare feiten, en ook dat is strafbaar. Er zijn er zelfs bij die daar (in)direct nog een cent aan overhielden, walgelijk. Maar ja alles voor de views het geld, en het gratis vuurwerk! nogmaals, walgelijk!

Waarschijnlijk werd dit bericht afgesloten met: Snapte?

Hier nog de press release van Europol, het is een tamelijk grote actie:

80 tons of F4 explosives seized and 4 webshops blocked
Eurojust/Europol joint press release

6 December 2018

Illegal fireworks are a huge Europe-wide problem. Their unregulated distribution causes considerable safety risks to those shipping and buying them due to their substantial explosive character, as well as millions of euro in tax losses for some economies.

A remarkably high level of cooperation and coordination among judicial, police and customs authorities, and the extensive support of Eurojust and Europol, contributed to the successful dismantling of this sophisticated organised crime group (OCG). Action days in Poland, the Netherlands and Germany in the past three weeks have resulted in 35 OCG members arrested in Poland, nine of whom are still detained, and the seizure of fireworks, the blocking of webshops and more than 150 searches of residences and businesses. Four webshops involved in the sale of the illegal fireworks by the OCG, bombashop.com, ultrasshop.com, psychoeffect.eu and pyrofans.eu, were blocked at the request of the Dutch authorities, and their data were seized.

In Poland, 80 tons of F4 fireworks were seized from a warehouse, an amount large enough to fill four large shipping containers. Unmarked parcels containing illegal fireworks were also intercepted and seized in Poland, the Netherlands and Germany prior to distribution to the buyers, thus avoiding possible harm to innocent people, including postal employees.

The members of the OCG are being investigated by the Polish authorities for participation in a criminal organisation, trafficking in pyrotechnic material and explosives, tax fraud and money laundering. The Polish investigation targeted the OCG, which was active since 2012. The OCG, primarily composed of Polish nationals, was involved in the trafficking of fireworks illegally sold online to clients throughout Europe, and shipped by courier and normal post in unmarked packages. The OCG was suspected to have shipped approximately 1 500 kg of pyrotechnics, including approximately 500 kg of F4 class, every day to different Member States.

The German investigation targeted the buyers of illegal fireworks in Germany, who ordered via one of the webshops without possessing licences for explosives.

During simultaneous house searches of the 50 suspects throughout Germany, customs authorities seized 315 kg of pyrotechnics and improvised explosive devices plus firearms and ammunition. Several houses required evacuation to ensure that the pyrotechnics and explosives could be removed safely. In addition, 74 allegedly illegal postal shipments, with a gross weight of approximately 400 kg, were detected and checked at courier services. Pyrotechnics inside the shipments were seized. (Click on image to enlarge).

2018-12-06_Fireworks-infographic-thumbnail.jpg

*klik* voor groter

The objective of the Dutch investigation was to halt the activities of middlemen and consumers, as well as the distribution of illegal fireworks on behalf of the OCG in the Netherlands. The Dutch authorities blocked Dutch Instagram accounts from which illegal fireworks were sold.

In preparation for the action day, multiple European Investigation Orders (EIOs) were exchanged between Poland, Germany, the Netherlands and France requesting searches of premises and seizures. Eurojust enhanced cooperation between parties and promoted discussions about the goals of the actions. It also supported coordination of the investigations during coordination meetings and facilitated the execution of EIOs.

At Europol, multiple operational meetings were held since 2017. Data from the servers used by the online webshops was analysed, and intelligence packages were shared with all the involved Member States, informing them about suspicious clients who ordered pyrotechnics from these different webshops. Europol experts were sent to Poland to support the police actions there.

Thanks to the success of this action, the flow of illegal fireworks in Europe has been greatly reduced, just in time to interrupt the New Year’s buying season.

Die YT'ers neem ik het mss nog meer kwalijk dan de pubers die in al hun naïviteit een bestelling plaatsten. En maar promoten, en maar filmen, en maar geilen op de views, en maar doen alsof het 'no big deal is', zo veilig als wat... jaja.
Een gozertje van 14 met een paar Euro zakgeld en een internetverbinding kan je dan niet eens zoveel kwalijk nemen, een volwassen "vlogger" die aanzet tot zoiets des te meer imho. Zeker als nu zelfs blijkt dat zij van diverse scams op de hoogte waren... verwerpelijk.
Maar ik vlak die Polen zelf ook niet uit, met die complete boterberg op hun hoofd. Cat4 op de post, Europa rond, koekkoek..

Volgens Nieuwsdorp is door het offline halen van de websites zo'n 80 procent van de toestroom van illegaal vuurwerk gestopt.
Dat is ook wel weer erg naïef gedacht door de blauwe pet. Of het is verkeerd verwoord. Misschien is 80% van de online toestroom via webshops nu aangepakt, maar 80% van de zwarte markt? No way... Ze hebben nu 30/40 ton gepakt, hoeveel zal daarvan postpakketje zijn geweest? 5%? 10%? Maximaal.
Niettemin, goede stap gezet. Hierdoor worden die cat4 knallers weer een stuk lastiger bereikbaar voor onwetende stoere stokers. Toch een groot aandeel in de overlast en helaas ook schade e.d. tijdens de jaarwisseling. Grootste bedreiging voor onze hobby, tezamen met bestuurlijke en politieke zeikwijven.

Ha ha, die Italianen lopen onbekommerd rond in die mini-fabriek. Hier zou de omgeving zijn geevacueerd in een straal van 100 meter (of meer?) en de EOD zijn opgetrommeld, toch?

Edit: in dat Europol-verhaal komt Italie niet voor.

Back
Bovenaan