Politie en gemeenten waarschuwen voor te hoge verwachtingen landelijk vuurwerkverbod

Guusje

VWC lid

Politie en gemeenten waarschuwen voor te hoge verwachtingen landelijk vuurwerkverbod: ’Geknal zal niet meteen stoppen’​

KOEN VAN EIJK EN MAURITS DE LIEFDE

53 min geledenin BINNENLAND

AMSTERDAM - Ook een landelijk vuurwerkverbod zal het geknal en het belagen van politie en hulpverleners niet direct stoppen. Politie en gemeenten temperen de verwachtingen over de handhaving van het verbod. In eerste instantie zal de aandacht gericht zijn op het tegengaan van handel en verkoop. „Optreden tegen afstekers zal in het begin nog lastig zijn.”

Een landelijk vuurwerkverbod betekent niet dat het tijdens de jaarwisseling stil zal zijn. „Als je iets verbiedt, krijg je illegale handel. Met vuurwerk zal het niet anders zijn.”

© ANP/HH

Een landelijk vuurwerkverbod betekent niet dat het tijdens de jaarwisseling stil zal zijn. „Als je iets verbiedt, krijg je illegale handel. Met vuurwerk zal het niet anders zijn.”

In die gemeenten kon wel vuurwerk worden verkocht, want de handel kon lokaal niet verboden worden. Extra handhavers waren er niet. De gemeente Utrecht bijvoorbeeld kondigde dat afgelopen december al aan. In de Domstad werden de wijkboa’s naar voren gestuurd om in parken en rond kinderboerderijen overtreders op de bon te slingeren. Het effect was nul. Ook in Utrecht was het geknal niet van de lucht.

Een landelijk vuurwerkverbod maakt een eind aan de verkoop, bezit en afsteken. De landelijke korpsleiding van de politie noemt een nationaal verbod ’een startpunt om de vuurwerkproblemen aan te pakken’. „Het is niet alleen een probleem met oud en nieuw. We hebben explosies en aanslagen met vuurwerk het hele jaar door, opslag in woonwijken, illegale handel die vaak is verweven met handel in consumentenvuurwerk. Het helpt mee als we overzicht krijgen”, aldus woordvoerder David Howes Smith van de korpsleiding.

BEKIJK OOK:

Halsema wil ’zo snel mogelijk’ landelijk vuurwerkverbod: ’Lokaal verbod kansloos’

De politiebonden roepen al jaren om een landelijk verbod. Als ál het vuurwerk is verboden, maakt dat handhaven makkelijker. Ook de Boa Bond is daarom groot voorstander van een algeheel verbod. „Het onderscheid tussen het vuurwerk is soms lastig te maken. Best ingewikkeld die etiketten”, zegt voorzitter Ruud Kuis van de Boa Bond.

Daar is Howes Smith het mee eens. Tegelijk noemt hij het verbod ’niet zaligmakend’. „Er zal in het begin te weinig capaciteit zijn om vol in te zetten op de afstekers. De aandacht zal in eerste instantie gaan naar de handel en de verkoop.”

Ook de gemeente Utrecht waakt voor snelle resultaten. „Dit is een cruciale stap naar een vuurwerkvrije jaarwisseling. Lokaal was het verbod te veel versnipperd, Maar het is een kwestie van de lange adem”, zegt een woordvoerder van burgemeester Sharon Dijksma. Of Utrecht dit jaar wél extra boa’s en politie inzet, is nog niet duidelijk. „Voor onze handhavingsstrategie is het nog te vroeg.”

De Bredase burgemeester Paul Depla zei eerder tegen De Telegraaf dat er een plan voor handhaving moet komen: „Anders sla je als overheid een flater.” De korpsleiding gaat ermee aan de slag, kondigt Howes Smith aan.

Ook justitieminister David van Weel heeft toegezegd dat zodra de wet is aangenomen er een uitgebreide ’handhavings- en uitvoeringstoets’ komt. Maar ook hij tempert de verwachtingen van een vuurwerkverbod, zei hij tijdens een eerder debat: „Het is niet dé panacee van alle problemen die we hebben.”

Volgens de vuurwerkbranche gaat het verbod op consumentenvuurwerk helemaal niet helpen. „De politie moet die eencelligen die met cobra’s naar agenten gooien, keihard aanpakken. Sluit ze desnoods preventief op voor oud en nieuw. Als ze écht gaan handhaven, hoef je het consumentenvuurwerk niet te verbieden en kunnen welwillende burgers die zich netjes aan de regels houden van vuurwerk blijven genieten”, aldus woordvoerder Matthijs Spits van branchevereniging VuurwerkCheck.

De club wijst op de peperdure compensatie voor deze winkeliers die de overheid staat te wachten. In veel fietsenwinkels en tabakszaken hebben winkeliers volgens voorschrift opslagbunkers met sprinklerinstallaties gebouwd. Die investeringen moeten gecompenseerd worden. Voorraden moeten worden vernietigd, personeel moet afvloeien. Bij elkaar een kostenpost van 320 miljoen euro, schat de brancheclub in.

Spits: „De grenzen zijn open, Nederlanders huren een busje, rijden naar België of naar Duitsland, kopen nog even wat goedkope boodschappen en rijden met een afgeladen wagen terug naar huis. Vuurwerk verstoppen ze in huis, onder het bed, op zolder. Mensen zijn bereid duizenden euro’s aan vuurwerk uit te geven. Daar willen handelaren wel een graantje van meepikken. Als je iets verbiedt, krijg je illegale handel. Zo gaat dat altijd. Met vuurwerk zal het niet anders zijn.”

De politiebonden roepen al jaren om een landelijk verbod. Als ál het vuurwerk is verboden, maakt dat handhaven makkelijker. Ook de Boa Bond is daarom groot voorstander van een algeheel verbod. „Het onderscheid tussen het vuurwerk is soms lastig te maken. Best ingewikkeld die etiketten”, zegt voorzitter Ruud Kuis van de Boa Bond.

Hier kan je toch boos om worden he. 0 verstand van zaken hebben ze. En dit wil dan een verbod? Mijn bloed gaat hier van koken 😡

• Like
Waarderingen: Koba
Dit soort berichten moet de vvd toch ook aan het twijfelen brengen? Een van hun eisen is dat gemeente een goed plan van aanpak hebben mbt het handhaven? Als gemeente nu al aangeven dat niet te kunnen?

Als de VVD de woorden, ALLEEN EN ALLEEN als na komt dan gaan we dus nog geen verbod krijgen.
Eerst het plan klaar om te handhaven, dan een verbod.

Hopelijk helemaal niet natuurlijk maarja..

Dan doet de politie gewoon wat loze beloftes. Schrijft een papieren werkelijkheid (hoe het te handhaven ZOU moeten zijn). Schrijft erna als het in de praktijk niet gelukt is; oepsie. En dan is het verbod al een feit en wordt nevernooit teruggedraaid.

Eigenlijk maakt het bij een verbod niet meer uit wanneer je stookt, de straf is hetzelfde op maandag 17 augustus als op 31 december. Een heel jaar handhaven wordt wel verdomd lastig. Oud en nieuw staat straks verplicht los van (verboden) vuurwerktraditie. Wanneer ‘vier’ jij oud en nieuw? Ik steek op de 31e niks meer af. Blijven er nog ruim 364 dagen over 😂
Ik begrijp de logica wel dat wanneer al het vuurwerk verboden is elke knal automatisch strafbaar is. Maar als het op de 31e ook niet meer mag legaal dan wens ik ze succes met handhaven op 3 maart, 16 juni, 22 augustus, 4 februari, 11 september, 1 november. Ik zeg niet dat je dit moet doen hoor maar ik zou het niet vreemd vinden.
Niets afsteken gaat ons namelijk sowieso niet lukken, dus iedereen een creatieve oplossing gewenst.

Eigenlijk maakt het bij een verbod niet meer uit wanneer je stookt, de straf is hetzelfde op maandag 17 augustus als op 31 december. Een heel jaar handhaven wordt wel verdomd lastig. Oud en nieuw staat straks verplicht los van (verboden) vuurwerktraditie. Wanneer ‘vier’ jij oud en nieuw? Ik steek op de 31e niks meer af. Blijven er nog ruim 364 dagen over 😂
Ik begrijp de logica wel dat wanneer al het vuurwerk verboden is elke knal automatisch strafbaar is. Maar als het op de 31e ook niet meer mag legaal dan wens ik ze succes met handhaven op 3 maart, 16 juni, 22 augustus, 4 februari, 11 september, 1 november. Ik zeg niet dat je dit moet doen hoor maar ik zou het niet vreemd vinden.
Niets afsteken gaat ons namelijk sowieso niet lukken, dus iedereen een creatieve oplossing gewenst.
Exact wat er gaat en moet gebeuren

Spits heeft absoluut gelijk. Voor het vuurwerkverbod tijdens de coronajaren zag je af en toe een Shell de lucht in gaan of hoorde je in de stilte van de nacht een Cobra. Maar sinds die tijden lijkt het wel alsof iedereen de weg naar het 'grote werk' heeft gevonden.

Zelfs mensen die normaal gesproken niet echt van vuurwerk hielden, kwamen ineens met illegale knallers aanzetten. Gewoon omdat het zo makkelijk te krijgen was. Geinig toch? En mijn legale spulletjes? Dat werd kindervuurwerk genoemd.

Het hele circus van illegale knallers, mensen die elkaar beschieten met shells en andere achterlijke praktijken, lijkt pas echt uit de hand te zijn gelopen na twee keer een vuurwerkverbod. De boefjes weten inmiddels precies hoe ze eraan komen en nog belangrijker, hoe ze er geld mee kunnen verdienen.

De politiek heeft daarmee zelf hand gehad in het creëren en faciliteren van het probleem, om vervolgens zelf een oplossing te geven in de vorm wat het probleem in eerste instantie heeft doen ontstaan (of minstens laten escaleren). Het is bijna alsof ze in plaats van het probleem op te lossen, dit bewust hebben willen laten escaleren. Maar hey, we mogen natuurlijk niet te hard denken, want anders ondermijn je de democratie.

Spits heeft absoluut gelijk. Voor het vuurwerkverbod tijdens de coronajaren zag je af en toe een Shell de lucht in gaan of hoorde je in de stilte van de nacht een Cobra knallen. Maar sinds die tijden lijkt het wel alsof iedereen de weg naar het 'grote werk' heeft gevonden.

Zelfs mensen die normaal gesproken niet echt van vuurwerk hielden, kwamen ineens met illegale knallers aanzetten. Gewoon omdat het zo makkelijk te krijgen was. En mijn legale spulletjes? Die werden spottend ‘kindervuurwerk’ genoemd.

Het hele circus van illegale knallers, mensen die elkaar beschieten met shells en andere achterlijke praktijken, lijkt pas echt uit de hand te zijn gelopen na twee keer een vuurwerkverbod. De boefjes weten inmiddels precies hoe ze eraan komen en, nog belangrijker, hoe ze er geld mee kunnen verdienen.

De politiek heeft daarmee zelf hand gehad in het creëren en faciliteren van het probleem, om vervolgens zelf een oplossing te geven in de vorm wat het probleem in eerste instantie heeft doen ontstaan (of minstens laten escaleren). Het is bijna alsof ze in plaats van het probleem op te lossen, dit bewust hebben willen laten escaleren. Maar hey, we mogen natuurlijk niet te hard denken, want anders ondermijn je de democratie.
Deels mee eens. Ik denk dat het verbod op legaal knalvuurwerk, single shots, pijlen en matten een grotere trigger is geweest dan de corona verboden. Er is voor de jeugd niks leuks legaals overgebleven en de illegale handel is hier op ingesprongen.

Deels mee eens. Ik denk dat het verbod op legaal knalvuurwerk, single shots, pijlen en matten een grotere trigger is geweest dan de corona verboden. Er is voor de jeugd niks leuks legaals overgebleven en de illegale handel is hier op ingesprongen.
Ja, helemaal mee eens. Die aanloop heeft daar zeker tot toe bij gedragen.

• Like
Waarderingen: GMP
Mensen die zeggen ik steek het nu iedere dag af zien even niet wat de impact daadwerkelijk is, het is een traditie wat om zeep geholpen wordt. Ik heb niet de behoefte om iedere dag af te steken. Ik heb behoefte om samen met familie vrienden en kinderen om 2400 uur buiten gezellig leuk vuurwerk af te steken om het nieuwe jaar te luiden. en dat wordt bruut om zeep geholpen nu. Het gezellig met ze allen elkaar het beste wensen, buren die je niet vaak spreekt doe je een praatje mee. Het sociale aspect wordt vernietigd. Ik ga echt niet meer tot 2400 uur wachten op het nieuwe jaar, ik duik dan maar me bed in want het is een dag als alle andere 364 dagen. Het naar het moment toe leven, je collectie samenstellen, je bestellingen doen, de mooie freakakties zoeken, de drie dolle dagen vroeg je nest uit om met je kinderen de winkels te bezoeken, sfeer proeven en mede freaks zien genieten..... mensen het is meer dan alleen afsteken, wellicht is dat nog het minst belangrijke. Al dit is straks weg, realiseer je dit wel.

Laatst bewerkt:
Nee nee politie! Nu niet je keutel intrekken!

En dat doen ze dus wel.
Als je in Spanje (Valencia) met vuurwerk aan het kloten bent, krijg je een knuppel van de politie in je nek.
Als je in Duitsland met een alarm pistool op straat loopt, wordt er door de politie met scherp op je geschoten.
En in Nederland krijg je psycholoog in je nek, die gaat uitzoeken of je slechte jeugd hebt gehad.

En dat doen ze dus wel.
Als je in Spanje (Valencia) met vuurwerk aan het kloten bent, krijg je een knuppel van de politie in je nek.
Als je in Duitsland met een alarm pistool op straat loopt, wordt er door de politie met scherp op je geschoten.
En in Nederland krijg je psycholoog in je nek, die gaat uitzoeken of je slechte jeugd hebt gehad.
Mede het probleem in Nl algemeen.
De politie mag bijna niets. Als ze al eens iets doen dan worden filmpjes er van op socials gedeeld en persoonlijke adressen van de agenten gedeelt.....

Mensen die zeggen ik steek het nu iedere dag af zien even niet wat de impact daadwerkelijk is, het is een traditie wat om zeep geholpen wordt. Ik heb niet de behoefte om iedere dag af te steken. Ik heb behoefte om samen met familie vrienden en kinderen om 2400 uur buiten gezellig leuk vuurwerk af te steken om het nieuwe jaar te luiden. en dat wordt bruut om zeep geholpen nu. Het gezellig met ze allen elkaar het beste wensen, buren die je niet vaak spreekt doe je een praatje mee. Het sociale aspect wordt vernietigd. Ik ga echt niet meer tot 2400 uur wachten op het nieuwe jaar, ik duik dan maar me bed in want het is een dag als alle andere 364 dagen. Het naar het moment toe leven, je collectie samenstellen, je bestellingen doen, de mooie freakakties zoeken, de drie dolle dagen vroeg je nest uit om met je kinderen de winkels te bezoeken, sfeer proeven en mede freaks zien genieten..... mensen het is meer dan alleen afsteken, wellicht is dat nog het minst belangrijke. Al dit is straks weg, realiseer je dit wel.

Ik sluit mij hier 100% bij aan.

Back
Bovenaan