Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
UPDATE;
Zoals ik eerder al vermoede is de ernst van het letsel geen factor is het rapport, al gevolg hiervan komt al het letsel op 1 stapel en dit wordt verder gecondenseerd in rapporten van het OVV welke weer de basis vormt van de politieke argumentatie.
Ernst van letsel wordt niet standaard gerapporteerd in het LIS maar kan wel geëxtrapoleerd worden door transformatie van diagnose naar een MAIS score. MAIS score van 1= licht letsel, 2= ernstig letsel.
In vergelijkbare rapporten van veiligheidNL over sportblessures wordt dit bijvoorbeeld gedaan.
In het jaarwisseling rapport 2018-2019 zijn een aantal voorbeeld meegenomen van de rapporten afkomstig van SEH posten.
enkele voorbeelden:
Bekijk bijlage 48083
Bekijk bijlage 48084
Bekijk bijlage 48085
Bekijk bijlage 48086
Zoals je kunt zien is ernst van het letsel niet bepaald en meegewogen.
Bij wijze van spreken is een onterecht verwijzing naar de SEH, iets wat zeker mogelijk is van grote invloed in de rapportage.
Ook de factor over een SEH bezoek een doorverwijzing is vanuit een huisartenpost of dat het gaat om een zelfmelding is wordt niet meegenomen in het rapport.
Ik vermoed dat er bij zelfmelders vaker een onterecht SEH bezoek is.
Jaarlijks 174.000 'zelfverwijzers' onterecht naar spoedeisende hulp
Ik heb inmiddels een offerte opgevraagd bij VeilgiheidNL naar een analyse naar de ernst van het aantal vuurwerk slachtoffers 2018-2019, ingedeeld op basis van MEIS (Abbreviated Injury Scale) score.
Als straks blijkt dat onder die 396 slachtoffers een groot deel bij wijze van spreken een nare blaar op de hand had en verder niks ernstigs dan hebben wij een valide punt op over de discussiëren.
kijk ik ben het met jou manier van aanpak niet altijd eens. Ik vraag me soms af snapt die gozer het wel. Maar goed niet iedereen zit altijd op één lijn. Ik geef ook gelijk toe dat ik dit beetje veel info vind om door te lezen dus heb effe selectief gelezen. Staat naar mijn idee ook dingen in dat ik denk ja wat wil je nou ???? Maar moet toegeven dat er dingen in staan waar je echt wat mee kan en wat naar mijn idee zeker zinvol is als dat eens flink onder de aandacht komt bij mensen dat er meer is dan het verhaaltje dat al het vuurwerk gevaarlijk is en je er alleen maar dood aan kan gaan.
Zo ben ik dan ook wel weer! lekker bezig!![]()
Als je gewond raakt zal je nooit toegeven dat het illegaal vuurwerk betrof. Dus hoe betrouwbaar is het überhaupt allemaal?
De gegevens in dit onderzoek zijn in het algemeen gebaseerd op de door de
patiënt aan de arts verstrekte informatie over het ongeval en het betreffende
vuurwerk. Mogelijk zijn deze antwoorden niet in alle gevallen waarheidsgetrouw
geweest, bijvoorbeeld of het om legaal of illegaal vuurwerk ging. Echter, de
gegevens over illegaal vuurwerk doen niet vermoeden dat er grote
terughoudendheid bestaat om hierover bij medische behandeling informatie achter
te houden. Daarnaast heeft dit naar alle waarschijnlijkheid geen effect op
vergelijkingen met eerdere jaren.
Een ander dubieus aspect in deze is natuurlijk dat de cijfers worden aangeleverd door artsen, die in georganiseerd verband (Manifest) voor een totaalverbod op het afsteken van vuurwerk door burgers zijn. Je zou kunnen zeggen dat artsen een belang hebben bij het aanwijzen van legaal vuurwerk als boosdoener in geval van letsel.