Overtreden 25kg regeling levert ongezonde spanning op

Wat ik me ook afvraag is : wat wanneer de EOD erbij wordt geroepen omdat je een cakebox hebt doorgelont bijvoorbeeld , zijn daar extra kosten aan verbonden ?

Ik weet van een kennis die ooit door een ambulance bij een discotheek opgehaald is omdat hij een prettablet teveel genomen had een dikke rekening kreeg achteraf door “eigen schuld” .

Maar op elke overtreding van het vuurwerkbesluit (economische delict) staat de maximale straf van hechtenis van een jaar dus kan er gewoon een huiszoeking gemachtigd worden.

Wat bedoel je daarmee? Ik had gelezen dat voor lichte delicten (strafbaar met minder dan vier jaar hechtenis) er geen 'huiszoekingsbevel' mag worden afgegeven maar enkel een machtiging tot binnentreden.

Wat bedoel je daarmee? Ik had gelezen dat voor lichte delicten (strafbaar met minder dan vier jaar hechtenis) er geen 'huiszoekingsbevel' mag worden afgegeven maar enkel een machtiging tot binnentreden.

Ik las net dat voor elk delict waarvoor een hechtenis als straf kan worden gegeven een huiszoeking gemachtigd kan worden. Stond niks over 4 jaar bij :p

Edit: ik lees nu even de AWBI door.

Indien de naleving van de in het eerste lid bedoelde verplichtingen naar redelijke verwachting ernstig en onmiddellijk gevaar oplevert voor de veiligheid van personen of goederen, feitelijk onmogelijk is dan wel naar redelijke verwachting de strafvordering schaadt ten aanzien van misdrijven waarvoor voorlopige hechtenis is toegelaten, gelden deze verplichtingen slechts voor zover de naleving daarvan in die omstandigheden kan worden gevergd.

Hier maak ik uit op dat ze het mogen machtigen bij delicten waarbij voorlopige hechtenis is toegestaan

Laatst bewerkt:
Ik las net dat voor elk delict waarvoor een hechtenis als straf kan worden gegeven een huiszoeking gemachtigd kan worden. Stond niks over 4 jaar bij :p

Edit: ik lees nu even de AWBI door.

Hier maak ik uit op dat ze het mogen machtigen bij delicten waarbij voorlopige hechtenis is toegestaan

De AWBI is toch alleen van kracht bij zoekend rondkijken en niet bij doorzoeken? De hamvraag is eigenlijk of het bezit van meer de 25kg consumentenvuurwerk een overtreding of misdrijf is. Bij overtredingen mag sowieso geen doorzoeking plaatsvinden.

De AWBI is toch alleen van kracht bij zoekend rondkijken en niet bij doorzoeken? De hamvraag is eigenlijk of het bezit van meer de 25kg consumentenvuurwerk een overtreding of misdrijf is. Bij overtredingen mag sowieso geen doorzoeking plaatsvinden.

Bij binnentreding met als doel aanhouding mag alleen zoekend rondgekeken worden. Bij binnentreding met als doel beslaglegging is doorzoeking mits gemachtigd toegestaan. Dacht ik.

Heb nu wel gevonden wat jij bedoelde in het wetboek strafvordering lid 67

Laatst bewerkt:
Overtreding van het vuurwerkbesluit wordt mits opzettelijk bestraft als economisch delict en bij zeer grote hoeveelheden zelfs als zwaremillieu criminaliteit.

Hij, die een economisch delict begaat, wordt gestraft:

1°. in geval van misdrijf, voor zover het betreft een economisch delict, bedoeld in artikel 1, onder 1°, of in artikel 1a, onder 1°, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren, taakstraf of geldboete van de vijfde categorie;

2°. in geval van een ander misdrijf met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren, taakstraf of geldboete van de vierde categorie;

3°. indien hij van het plegen van het misdrijf als bedoeld onder 2° een gewoonte heeft gemaakt, met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren, taakstraf of geldboete van de vijfde categorie;

4°. in geval van overtreding, voor zover het betreft een economisch delict bedoeld in artikel 1, onder 1°, of in artikel 1a, onder 1°, met hechtenis van ten hoogste een jaar, taakstraf of geldboete van de vierde categorie;

5°. in geval van een andere overtreding, met hechtenis van ten hoogste zes maanden, taakstraf of geldboete van de vierde categorie.

Dit is een citaat uit wet op economische delicten. Ik was er van uitgegaan dat het maximaal een overtreding is en dus maximaal een jaar hechtenis kan worden gegeven.

Maar het zou zomaar kunnen dat ze het ook onder misdrijf kunnen scharen waardoor er dus een maximale straf van 6 jaar hechtenis mogelijk is.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0001...teldeelIV_AfdelingTweede_Paragraaf1_Artikel67

Een bevel tot voorlopige hechtenis kan worden gegeven in geval van verdenking van een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van vier jaren of meer is gesteld;

In het geval van verdenking op misdrijf kan er dus voorlopige hechtenis toegepast worden en mag er een machtiging voor sponsoring afgegeven worden.

Modificeren van vuurwerk kan volgensmij zelfs onder wet wapens en munitie vallen en het bijbehorende strafrecht

Maar wordt dit gezien als overtreding of misdrijf? Je zou het eerste denken aangezien er enkel een geldboete op staat.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0002063/2019-01-01#TiteldeelI_Artikel2

economische delicten, bedoeld in artikel 1, onder 1° en 2°, en artikel 1a, onder 1° en 2°, zijn misdrijven, voor zover zij opzettelijk zijn begaan; voor zover deze economische delicten geen misdrijven zijn, zijn zij overtredingen.

Dus doe je het opzettelijk dan is het een misdrijf.

Maar wordt dit gezien als overtreding of misdrijf? Je zou het eerste denken aangezien er enkel een geldboete op staat.

Gepakt met enkel te veel legaal vuurwerk is een overtreding zoals ik het lees.

Het moet wel ook op een afgesloten plek liggen, dus niet op de zolder of slaapkamer.

Gepakt met enkel te veel legaal vuurwerk is een overtreding zoals ik het lees.

Het moet wel ook op een afgesloten plek liggen, dus niet op de zolder of slaapkamer.

Waar lees je dat?

Milleuwet is typisch een kapstok artikel die ze zeker kunnen gebruiken om je een oor aan te naaien als ze dat willen. Of een rechter daarin meegaat met maximale straffen valt te betwijfelen

Tenzij die afgesloten zijn :p

Het dient niet toegankelijk te zijn voor publiek. Dus wanneer jij het openlijk in je voortuin bewaard onder een overkapping bijvoorbeeld dan is het inderdaad verboden. Wanneer jij dit binnenshuis bewaard is dit voor het publiek niet toegankelijk (huisvredebreuk).

Om er nog even op terug te komen op de richtlijnen van het OM.

https://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/

Richtlijnen
Richtlijnen voor strafvordering zijn aanwijzingen (in de zin van artikel 130, lid 6 Wet RO) inzake de sanctietoepassing en het transactie- en rekwireerbeleid. Ook voor strafvorderingsrichtlijnen geldt dat ze algemeen gelden en toegepast moeten worden, dat burgers er rechten aan kunnen ontlenen en dat ze worden gepubliceerd in de Staatscourant en op deze site.

Ik ging ervan uit dat beleid/richtlijnen niet persee gevolg hoeft te worden maar hierin was ik onjuist, er kunnen wel degelijk rechten aan deze beleidsregels worden ontleent.

https://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/@88217/aanwijzing-kader-0/

RICHTLIJNEN
Artikel 130, lid 4 van de Wet op de Rechterlijke Organisatie bepaalt dat het college van procureurs-generaal algemene en bijzondere aanwijzingen kan geven betreffende de uitoefening van de taken en bevoegdheden van het OM. Richtlijnen maken deel uit van deze aanwijzingen en bevatten dwingende, normatieve regels inzake de strafvordering[4]. In de richtlijnen bepaalt het college het te voeren strafvorderingsbeleid bij de afdoening van diverse soorten van criminaliteit. Bij de totstandkoming van richtlijnen worden invloeden vanuit de politiek en vanuit de samenleving betrokken. Daarnaast worden experts en ketenpartners geraadpleegd.

Richtlijnen dienen ter ondersteuning bij de afdoening van strafzaken als tot strafvervolging of tot een OM-afdoening is besloten. In de richtlijnen is per feit zichtbaar wat als landelijk uniform uitgangspunt bij de beoordeling van strafzaken wordt gehanteerd. Omdat een straf proportioneel moet zijn, dient altijd een beoordeling van het individuele geval plaats te vinden. Het toepassen van alle strafvorderingsrichtlijnen in een strafzaak gebeurt daarom in twee stappen:

1.Uitgangspunt. Bij de eerste stap wordt aan de hand van de richtlijnen bepaald welke sanctie als landelijk uitgangspunt[5] geldt voor soortgelijke feiten.

2 Maatwerk. Bij de tweede stap van de beoordeling wordt bepaald of het gevonden uitgangspunt passend is in de specifieke strafzaak die ter beoordeling voorligt. De richtlijnen benoemen naast het uitgangspunt enkele veelvoorkomende strafverzwarende factoren. Daarnaast zijn er strafverminderende omstandigheden, waarmee rekening gehouden kan worden. Bij afdoening van met name commune delicten zal standaard ook gekeken worden naar de schade van het slachtoffer, onderliggende sociale problematiek, impact op de omgeving en persoonlijke omstandigheden. Zo kan geringe of grote draagkracht invloed hebben op de hoogte van de geldboete en het wel of niet hebben van een dagbesteding invloed hebben op de omvang van de taakstraf. Soms zijn rapportages nodig om inzicht te krijgen in de mate van toerekeningsvatbaarheid of in het bestaan van een verstandelijke handicap of geestesziekte.
Stap 2 biedt de officier van justitie de professionele ruimte om per geval te komen tot een op maat gesneden sanctie. Hij maakt daarbij een zorgvuldige afweging van alle belangen. Uit het oogpunt van transparantie zal de officier van justitie zijn beslissing onderbouwen en de strafeis motiveren.[6]​

In de bijlagen bij deze aanwijzing is opgenomen hoe de richtlijnen zijn opgebouwd, welke verhoudingen er worden aangehouden tussen de verschillende sanctiemodaliteiten, hoe omzetting naar andere sanctiemodaliteiten plaatsvindt en welke afrondingsregels er in de richtlijnen worden toegepast.

Dat gezegd/gevonden te hebben,

De richtlijn is niet van toepassing op delicten die zijn te beschouwen als zware milieucriminaliteit.

Hierbij valt te denken aan zeer grote partijen (handelsindicatie) of flinke handel. Er is dan sprake van illegale opslag en illegale handel.

Dus ik zou met hoeveelheden van 100+ kilo wel op passen.

Laatst bewerkt:
In een andere topic had ik volgende geschreven.

Als je nu voor 200 kilo aan leeg geschoten dozen hebt ben je dan ook in overtreding. Dat kan zeker toch niet het geval zijn.

Maar je hebt 175 kilo leeg geschoten dozen en 1 cakebox van 25 kilo welke nog niet afgestoken is, ben je dan ook in overtreding?

De kans dat je gepakt wordt in het kader van de 25kg-regel is verwaarloosbaar klein. Je moet gewoon enorm veel pech hebben: Toevallig passerende politie-agenten, een politiecontrole langs de weg of een concrete tip van omwonenden lijken mij goeddeels de enige factoren die tot het noodlot kunnen leiden. Een te grote hoeveelheid legaal vuurwerk heeft simpelweg veel te weinig prioriteit bij de overheid om daar uitgebreid onderzoek naar te doen, zoals dat bij het illegale vuurwerk wel eens is voorgekomen.

Zaken als webshops controleren en fora uitpluizen zijn uiterst kostbaar en zullen zo goed als niet plaatsvinden, wat dit betreft.

Kortom: Hier en daar wat voorzichtigheid, niet teveel media-aandacht opzoeken en een beetje goed in je omgeving bekend staan en je hoeft je wat mij betreft geen zorgen te maken.

Hoe zou het trouwens gaan als mensen thuis dummy's hebben staan. Echte dummy's of afgeschoten cakes die als dummy dienen. Er zijn er genoeg die dit hebben. Zou dit ook meegeteld worden (en dan doel ik met name of afgeschoten cakes die als dummy dienen)?

Aangezien ze karton en klei ook meerekenen en dus niet naar kruitgewicht kijken.

Zou natuurlijk belachelijk zijn, maar je weet maar nooit!

Back
Bovenaan