Overtreden 25kg regeling levert ongezonde spanning op

Maar staat er ergens specifiek dat dit om totaal gewicht gaat? Anders zou het makkelijk weerlegbaar zijn naar 25 kg kruit. Of is dat te makkelijk gedacht.

Let wel op dit is overgenomen van een forum uit 2015 dus weet niet of dit nog klopt.
Artikel 2.3.3

Het is verboden per levering meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk aan een particulier ter beschikking te stellen. Voor de bepaling van de hoeveelheid consumentenvuurwerk wordt uitgegaan van het gewicht van het vuurwerk als zijnde onverpakt.
De definitie van onverpakt vuurwerk volgens het Vuurwerkbesluit:

onverpakt vuurwerk: vuurwerk inclusief het omhulsel en eventuele verpakking, detailhandelsverpakking of assortimentverpakking doch exclusief de transportverpakking als bedoeld in het ADR;

Ik ben nog druk aan het zoeken op de achtergrond naar mazen in de wet en begin er langzaam een paar te vinden naar mijn idee. Maar dat zal mij nog wel weken/maanden kosten om het allemaal tot in de puntjes uit te werken zodat het waterdicht is. En wie weet kom ik er na een aantal maanden achter dat het echt niet kan, maar blijf wel goede hoop houden.

En dat verhaal van die 150 kilo in de kofferbak en 350 thuis blijkt ook heel raar te zijn, omdat er verschillende berichten over zijn die elkaar tegen spreken in Rijswijk. Men spreekt daar over handel in illegaal vuurwerk en niet over die persoon die gewoon voor zijn buurt een show organiseerde. Ik vraag mij nu dan ook af of dit twee verschillende zaken zijn of over 1 en hetzelfde gaat?

Die met 150 kilo illegaal vuurwerk in de auto is getipt door buren, en die van buurtshow is onduidelijk waar dat wegkomt en of dat wel überhaupt is gebeurt.... Maar het zou wel raar toevallig zijn als het beide uit dezelfde stad komt. :shocked: Of ze hadden iets met elkaar te maken en de 1 heeft de ander verneukt voor straf vermindering of iets.

Ik ben nog druk aan het zoeken op de achtergrond naar mazen in de wet en begin er langzaam een paar te vinden naar mijn idee. Maar dat zal mij nog wel weken/maanden kosten om het allemaal tot in de puntjes uit te werken zodat het waterdicht is. En wie weet kom ik er na een aantal maanden achter dat het echt niet kan, maar blijf wel goede hoop houden.

En dat verhaal van die 150 kilo in de kofferbak en 350 thuis blijkt ook heel raar te zijn, omdat er verschillende berichten over zijn die elkaar tegen spreken in Rijswijk. Men spreekt daar over handel in illegaal vuurwerk en niet over die persoon die gewoon voor zijn buurt een show organiseerde. Ik vraag mij nu dan ook af of dit twee verschillende zaken zijn of over 1 en hetzelfde gaat?

Die met 150 kilo illegaal vuurwerk in de auto is getipt door buren, en die van buurtshow is onduidelijk waar dat wegkomt en of dat wel überhaupt is gebeurt.... Maar het zou wel raar toevallig zijn als het beide uit dezelfde stad komt. :shocked: Of ze hadden iets met elkaar te maken en de 1 heeft de ander verneukt voor straf vermindering of iets.

Kan je nu al vertellen dat je die niet vind, het is geen belasting wet.... Maargoed het is aan je eigen om je tijd te verspillen ;)

Kan je nu al vertellen dat je die niet vind, het is geen belasting wet.... Maargoed het is aan je eigen om je tijd te verspillen ;)

Toch is er wel een maas te vinden, alleen wordt het wel een beetje puzzelen.

1 25 kilo in huis
2 25 kilo in je auto
3 Je mag 25 kilo overhouden op een niet publiek toegankelijke plaats

Maakt totaal 75 kilo

Dus 25 stoken uit je huis en de 25 uit de auto is 50.

Tja, waar laat ik die andere 25 kilo :angel:

Ik zocht naar de definitie van woonhuis in het artikel over vuurwerk besluit, daar staat dat een woonhuis moet voldoen aan de inrichting om te wonen. Een garage los van de woning of schuur is geen woonhuis ;) Er staat alleen dat de consument niet meer dan 25 kilo in een woonhuis mag hebben en niet meer dan 25 kilo mag vervoeren.

Verder zijn er nog regels voor verkopers van vuurwerk die tijdens de verkoopdagen 500 kilo mogen hebben buiten een bunker en zonder sprinkler installatie (dit zou dan ook voor consumenten moeten opgaan), wel met een meldingsplicht bij de gemeente. En wat zaken op papier over wat er aanwezig is en hoe te blussen en nooduitgangen gebeuren.

Daarnaast (afhankelijk van gemeente) mag je een thuis winkel beginnen indien je geen verkoop aan huis hebt, een webwinkel is geen verkoop aan huis.

Maar nogmaals, dan ben ik creatief aan het denken om de regels te omzeilen en moet het echt goed uitzoeken, maar ik zie nog mogelijkheden.

Ik zocht naar de definitie van woonhuis in het artikel over vuurwerk besluit, daar staat dat een woonhuis moet voldoen aan de inrichting om te wonen. Een garage los van de woning of schuur is geen woonhuis ;) Er staat alleen dat de consument niet meer dan 25 kilo in een woonhuis mag hebben en niet meer dan 25 kilo mag vervoeren.

Verder zijn er nog regels voor verkopers van vuurwerk die tijdens de verkoopdagen 500 kilo mogen hebben buiten een bunker en zonder sprinkler installatie (dit zou dan ook voor consumenten moeten opgaan), wel met een meldingsplicht bij de gemeente. En wat zaken op papier over wat er aanwezig is en hoe te blussen en nooduitgangen gebeuren.

Daarnaast (afhankelijk van gemeente) mag je een thuis winkel beginnen indien je geen verkoop aan huis hebt, een webwinkel is geen verkoop aan huis.

Maar nogmaals, dan ben ik creatief aan het denken om de regels te omzeilen en moet het echt goed uitzoeken, maar ik zie nog mogelijkheden.

Stel je geeft een feest met oud en nieuw en er komen veel mensen en die komen in tien auto's. Niet iedereen van hun steekt gaat vuurwerk afsteken en in je huis mag maar maximaal 25 kilo liggen, ongeacht het aantal gasten. Zorg dat het vuurwerk over alle auto's wordt verdeeld, want dat mag tenslotte. dan heb je dus 10 keer de 25 en de 25 kilo thuis. Maakt 275 kilo vuurwerk :)
Stel je krijgt geen visite, dan kun je altijd directe buren vragen of zij 25 kilo in hun huis willen stallen. Je moet wel de buren zo ver zien te krijgen.

Ach, het maakt voor mij niet veel uit omdat ik genoeg buren heb om het te plaatsen en anders nog wel andere plekken, maar de gedachte over mogelijkheden zijn wel leuk.

Toch is er wel een maas te vinden, alleen wordt het wel een beetje puzzelen.

1 25 kilo in huis
2 25 kilo in je auto
3 Je mag 25 kilo overhouden op een niet publiek toegankelijke plaats

Maakt totaal 75 kilo

Dus 25 stoken uit je huis en de 25 uit de auto is 50.

Tja, waar laat ik die andere 25 kilo :angel:
tja zo werkt het niet. De wet zegt "voorhanden hebben" dat is eigenlijk gewoon hetzelfde als "erbij kunnen" of "toegang hebben tot"
Ze kunnen dat dus een beetje vrij interpreteren en mocht het zover komen dan zal de rechter ook zijn interpetatie ervan geven.

Heb je 25kg in huis dan mag je niet ook nog eens 25kg in je auto bewaren want die auto heb jij ook gewoon toegang tot dus ook toegang tot het vuurwerk.

Je moet het vuurwerkbesluit zelf lezen en niet een artikel erover. In de wet staat niks over 25kg per woonhuis maar over 25kg voorhanden hebben.

lid 1: Het is verboden vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik voorhanden te hebben buiten een inrichting als bedoeld in:

Het eerste lid is niet van toepassing:

tijdens de perioden dat consumentenvuurwerk ingevolge artikel 2.3.2 ter beschikking mag worden gesteld of ingevolge artikel 2.3.6 tot ontbranding mag worden gebracht, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is;

Je hebt gelijk, irritant! Ik ga er ook geen moeite meer aan verspillen, je hebt gelijk dat dit niet te doen is en ik heb er ook helemaal geen last van. Pure tijdverspilling wat je zegt idd.

Heb je 25kg in huis dan mag je niet ook nog eens 25kg in je auto bewaren want die auto heb jij ook gewoon toegang tot dus ook toegang tot het vuurwerk.

Dat klopt, maar als je 25 kilo in huis hebt mag jij bij een winkel gewoon 25 kilo inladen. Dus indirect is het dus een maas in de wet :)

Kennen/zijn jullie mensen die beboet zijn voor het in bezit hebben van meer dan 25 kg LEGAAL vuurwerk binnen de verkoopdagen?
Ik ken namelijk helemaal niemand en heb ook nog niet gehoord over dergelijke verhalen.
Eerlijk gezegd maak ik me daar helemaal niet druk over... Ik zit al jaren flink over deze grens maar heb sterk het idee dat dit gedoogd wordt. Correct me if I'm wrong.

Dat klopt, maar als je 25 kilo in huis hebt mag jij bij een winkel gewoon 25 kilo inladen. Dus indirect is het dus een maas in de wet :)

Het gaat in dit geval om het voorhanden hebben van. Wanneer jij het in je auto bewaard, ongeacht waar deze staat is het eigendom van jou. Het is niet zo dat wanneer jij dit in een auto voor het huis laat liggen dit opeens eigendom word van de auto bijvoorbeeld. Dit valt dan onder eigen bezit en dan tevens onder het huishouden waar jij in woont.

Back
Bovenaan