oudejaarsvereniging.nl - Houd samen de traditie in leven!

En nog iets; regeren is vooruit zien.

Dus als we dan de positief / negatief terminologie gebruiken.

Dan kan je beter ook de worst case scenarios onderzoeken. Ipv er vanuit dat het wel goed komt. Zo werkt het niet in de echte wereld voor de meeste mensen.

En nog iets; regeren is vooruit zien.

Dus als we dan de positief / negatief terminologie gebruiken.

Dan kan je beter ook de worst case scenarios onderzoeken. Ipv er vanuit dat het wel goed komt. Zo werkt het niet in de echte wereld voor de meeste mensen.
Ik zeg nergens dat het allemaal wel goed komt. Maar volgens jou komt het nergens goed. Daar zit het verschil.

Wat me opvalt is dat je op de website zegt dat een aansprakelijkheidsverzekering verplicht wordt. Waar heb je dat vandaan?

In de wet wordt hier niets over gezegd en in de toelichting staat dat het ‘nuttig’ kan zijn en dat de ‘burgemeester dat kan adviseren’. Maar verplicht is het niet zover ik ben tegengekomen in het wetsvoorstel en de toelichting.
Hi Pyromun, je hebt helemaal gelijk. Dit is niet verplicht en ik heb het gewijzigd. In het Vuurwerkbesluit (artikel 3B.2) stond dit, maar die is alleen van toepassing op professionals. Dank voor de feedback!

Hi Pyromun, je hebt helemaal gelijk. Dit is niet verplicht en ik heb het gewijzigd. In het Vuurwerkbesluit (artikel 3B.2) stond dit, maar die is alleen van toepassing op professionals. Dank voor de feedback!
Hohoho . Als er een vergunning aanvraag is wordt het anders . Zou even afwachten . Het is te kort door de bocht in wat je zegt . Het vuurwerk besluit is hier niet alleen van toepassing.

Hohoho . Als er een vergunning aanvraag is wordt het anders . Zou even afwachten . Het is te kort door de bocht in wat je zegt . Het vuurwerk besluit is hier niet alleen van toepassing.
Ik zal 'm even wat scherper stellen. Een aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht vanuit het ontwerpbesluit. Maar een burgermeester kan dit nog wel stellen als aanvullende voorwaarde voor de ontheffing. Het kan ook voorwaardelijk zijn voor de afgifte van een evenementenvergunning die mogelijk verplicht wordt gesteld door de APV van de betreffende gemeente.

Ik zal 'm even wat scherper stellen. Een aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht vanuit het ontwerpbesluit. Maar een burgermeester kan dit nog wel stellen als aanvullende voorwaarde voor de ontheffing. Het kan ook voorwaardelijk zijn voor de afgifte van een evenementenvergunning die mogelijk verplicht wordt gesteld door de APV van de betreffende gemeente.
Precies we begrijpen elkaar . Ben alleen wel benieuwd . Valt het onder een evenement. Wat daar dan in verplicht gaat worden. Dan ben ik bang dat we naar demo praktijken toe gaan. Dan wordt het voor iedereen groot veld zoeken ?

Precies we begrijpen elkaar . Ben alleen wel benieuwd . Valt het onder een evenement. Wat daar dan in verplicht gaat worden. Dan ben ik bang dat we naar demo praktijken toe gaan. Dan wordt het voor iedereen groot veld zoeken ?
De definitie van een evenement zal in de APV van jouw gemeente opgenomen moeten zijn.

Nu even speculeren: Gemeentes moeten nog lokaal beleid gaan schrijven voor de wet veilige jaarwisselingen. Het kan zijn dat sommige gemeentes daar strenger mee om gaan. Misschien zijn er ook wel gemeentes die een uitzondering voor een evenementenvergunning opnemen voor vuurwerk aangezien de ontheffing al door de burgermeester moet worden gegeven en een evenementenvergunning dan dubbel werk is.

De definitie van een evenement zal in de APV van jouw gemeente opgenomen moeten zijn.

Nu even speculeren: Gemeentes moeten nog lokaal beleid gaan schrijven voor de wet veilige jaarwisselingen. Het kan zijn dat sommige gemeentes daar strenger mee om gaan. Misschien zijn er ook wel gemeentes die een uitzondering voor een evenementenvergunning opnemen voor vuurwerk aangezien de ontheffing al door de burgermeester moet worden gegeven en een evenementenvergunning dan dubbel werk is.
Een aanvraag voor een vergunning is een evenement. Of het beestje moet er een nieuwe naam voor krijgen . Dus ten alle tijden , komt hier papier werk bij kijken . Persoonlijk denk ik zelf dat die onder een risico factuur valt (vuurwerk) . Dat er weinig gemeenten er luchtig over zullen doen . Heb heel veel evenementen georganiseerd. Dus weet hoe het werkt er word te luchtig in deze gedacht. Maar we gaan het zien . Dit gaat in ieder geval helemaal niks worden . Ze krijgen de aanvragen nu al moelijk weg of laten ze links liggen . Als je nieuw bent en komt kijken . Dan moet je je eerst bewijzen. Het is te mooi om waar te zijn . En wat u zegt van de avp enzo dat klopt is in elke gemeente anders. En de ene gemeente is de ander niet .

Exact dit. Stel dat je én een evenementenvergunning moet hebben én een gebruiksmelding, dan is bij wet geregeld dat een evenementenvergunning alleen voldoende is. Soortgelijk iets kan ik me bij een evenementenvergunning en een vuurwerkontheffing ook voorstellen.

Exact dit. Stel dat je én een evenementenvergunning moet hebben én een gebruiksmelding, dan is bij wet geregeld dat een evenementenvergunning alleen voldoende is. Soortgelijk iets kan ik me bij een evenementenvergunning en een vuurwerkontheffing ook voorstellen.
Laat me dat maar is zien . Weet niet over wat voor evenement je het dan hebt . En zeker niet met risico spullen . Overal is een aanvraag voor nodig . Zodra er een product komt . Muziek / drank. Op de site van meneer staat al . Er moet een hel staan rondom het terrein . Dan hebben we het al over een evenement met veiligheidsplan . Veel plezier 😉

Laat me dat maar is zien .
Artikel 2.1 lid 3 van het Besluit Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. Alstublieft.

Als je doelt op én een evenementenvergunning én een vuurwerkontheffing, daarvan zeg ik dat ik me kan voorstellen dat het op een soortgelijke wijze zou kunnen gaan werken.

Het is heel makkelijk. Punt een je moet iets oprichten . Stichting.vereninging enz. Als dat op orde is Oke . Dan ga je . Met de gemeente in contact ligt eraan waar je vandaan komt . De ene gemeente is de ander niet . Sommige zijn soepel de andere verdomd moeilijk . Dan wil je wat gaan organiseren dit is dus een evenement . Daar gaan we in wat voor categorie valt deze ? Wat je aan klikt je gaat van links naar rechts . Maar dat terzijde jullie komen er nog wel op terug . Dan heb ik net voorwaarde gelezen over hekken en meerdere dingen . Dan moet je al een veiligheidsplan gaan schrijven . Nou de meeste gaan al stoppen . Met wat ze moeten doen en wat de eisen zijn. Maar Oke je hebt je plan af en aanvullende informatie. Dat stuur je op naar de gemeente. Dan gaan die het beoordelen. Vaak wat ik weet en wat ik hoor kan zelf uit de evenement-horeca branche dat het de eerste keren fout gaat . Als plan 2 in werking gaat met een veiligheidsplan gaan er heel veel afhakken zit een totaal ander kosten plaatje aan .

Ik heb zelf jaren de lokale koningsdag georganiseerd en er zit (in onze gemeente) nog wel een gradatie in.

Tot 500 man bezoekers is het een kleinschalig evenement met relatief weinig eisen mits goed onderbouwd.

Daarna wordt het al lastiger, maar alsnog te doen. Vanaf 500 man begint ehbo, beveliging etc. Mee te spelen.

De enige vraag is, hoe ga ik zorgen dat er max onder de 500 man komt ( in principe schat ik in max 100 man vanuit de 'vereniging'. Zou dan al betekenen een afgesloten terrein met entree toezicht...

Ik heb zelf jaren de lokale koningsdag georganiseerd en er zit (in onze gemeente) nog wel een gradatie in.

Tot 500 man bezoekers is het een kleinschalig evenement met relatief weinig eisen mits goed onderbouwd.

Daarna wordt het al lastiger, maar alsnog te doen. Vanaf 500 man begint ehbo, beveliging etc. Mee te spelen.

De enige vraag is, hoe ga ik zorgen dat er max onder de 500 man komt ( in principe schat ik in max 100 man vanuit de 'vereniging'. Zou dan al betekenen een afgesloten terrein met entree toezicht...
Leuke vraag dat kan elke gemeente gaat daar anders mee om . Maar het gaat in deze niet om het aantal mensen . Is een veiligheids kwestie . Met spreiding van de effecten . En omdat het onder een risico factor valt zijn daar eisen aan verbonden . En hoeveel mensen er komen dat is aan je zelf geef je er reuring aan . Of zie je het wel . Maar je schietveld moet te allen tijden afgeschermd . Al is het met lint - hek werk . Anders zou iedereen het schietveld kunnen betreden . Het is allemaal een prachtig verhaal . Maar kijk hoeveel demos er nog zijn . Die kant moet je gewoon uit denken en daar komt het nodige bij kijken. Er wordt heel luchtig gedacht . Veel winkeliers branden de vingers er niet meer aan . En vooral in de wat grotere steden wordt het helemaal. Moeilijk gemaakt kwa papier werk .

Zeker, maar wat daarin de veiligheidseisen gaan worden is nog onbekend en kan klaarblijkelijk per gemeente gaan verschillen.

Daarnaast gaat het weldegelijk om de hoeveelheid mensen. Hoe minder mensen, hoe minder streng de eisen en dus de bijkomende zaken.

Wellicht dat 'mijn' vereniging straks uit max. 20 man bestaat. Dan hoef ik (vanuit mijn gemeente) daar verder geen plan op te schrijven, maar alleen een plan letterlijk vuurwerkgericht (wat, waar, wanneer, hoe icm de afstanden).

Werk genoeg, maar ik zie (hier) mogelijkheden. Los van of ik er achter sta of niet.

Zeker, maar wat daarin de veiligheidseisen gaan worden is nog onbekend en kan klaarblijkelijk per gemeente gaan verschillen.

Daarnaast gaat het weldegelijk om de hoeveelheid mensen. Hoe minder mensen, hoe minder streng de eisen en dus de bijkomende zaken.

Wellicht dat 'mijn' vereniging straks uit max. 20 man bestaat. Dan hoef ik (vanuit mijn gemeente) daar verder geen plan op te schrijven, maar alleen een plan letterlijk vuurwerkgericht (wat, waar, wanneer, hoe icm de afstanden).

Werk genoeg, maar ik zie (hier) mogelijkheden. Los van of ik er achter sta of niet.
Ooo je bedoeld het zo . Ik dacht kwa toeschouwers. Maar wat je zegt met een vereniging werkt zo niet . Je moet met een vereniging of anders . Het zakelijk bekijken . Niet zoals hoe jij denkt . En heb het dan niet over een verdien model . Of iets. Plus je mag maar met 8 man Op het schietveld . En elke gemeente is anders en heeft een andere apv en voorwaarden.

In Valencia mag er eigenlijk alleen bij de vereniging worden afgestoken, er is inderdaad sprake van verenigingen daar, jij bent waarschijnlijk een Hollander die denkt dat je in Valencia overal maar blind trueno's neer kan gooien. Dan begrijp je het zelf niet.

Ik zeg nergens dat het allemaal wel goed komt. Maar volgens jou komt het nergens goed. Daar zit het verschil.

ik heb al aangegeven dat er mogelijk een aantal clubs zijn waar het mogelijk wel kan.

En ook dat de aanvraag strenger is dan een normale vergunning.

En dat ik denk, omdat men het vuurwerk uit het landschap wil hebben, dat het een kwestie van tijd is voordat het in de gemeentes waar zo'n club aanvankelijk wel mag blijft bestaan.

Maar dat is allemaal niet relevant voor mij.

Want ik ga niet met een clubje in een weiland of groot plein staan met beveiliging, ehbo en de hele rattaplan om met kleine of grote groep wat vuurwerk af te steken. Waarvan voor veel mensen hier het aantal kg slechts een fractie is van wat ze per persoon zouden hebben normaal.

Ieder zijn ding.

Back
Bovenaan