Oud & Nieuw in korte broek! Stoken in Panama [Fotos en video]

\_niels_/

VWC lid
Zoals veel mensen misschien wel mee hebben gekregen, was ik afgelopen jaarwisseling niet in Nederland omdat ik sinds anderhalf jaar op wereldreis ben met een zeilboot. Dat betekent veel nieuwe dingen ontdekken en op andere manieren de jaarwisseling vieren. Vorig jaar deden we dat met een paar sterretjes en een paar dikke vuurwerkshows op de achtergrond. Dat was leuk, maar het zelf afsteken miste ik toch wel enorm. Dit jaar zijn we met de jaarwisseling in Panama, en hier mag je zelf vuurwerk kopen en afsteken. En dus hebben we onze boot in een haven achter gelaten en zijn we naar de hoofdstad gereisd. Op zoek naar vuurwerkwinkel!

Op een magisch mooie locatie, met aan de ene kant de skyline van Panama City en aan de andere kant de Grote Oceaan, hebben we een fantastische oudejaarsavond en jaarwisseling gehad. Lekker stoken wat we in de dagen ervoor op de kop hadden weten te tikken, genietend van het uitzicht en van alle vuurwerkgeluiden die op de achtergrond te horen waren. Helaas geen grote vuurwerkshow in de stad dit jaar (die was vervangen door een droneshow die uiteindelijk niet door ging) maar het zelf mogen stoken en kijken naar het vuurwerk van anderen was geweldig! Daar kan geen show tegenop. De video komt zo snel mogelijk online! Hier wel alvast wat fotos!

IMG-20241229-WA0006.jpg

IMG-20241230-WA0023.jpg

IMG_20241230_220800.jpg

IMG_20250101_000636.jpg

Wordt vervolgd!

Zo leuk om te zien hoe oud en nieuw in andere landen wordt beleefd en ook leuk om te zien hoe vuurwerkwinkels/ vuurwerk verkoop er in andere landen aan toe gaat!

Bedankt voor je verslag en geniet nog van je reis!

Jaarwisseling 14/15 was ik in Bocas del Toro (Panama), groep van feesteilanden. Beetje zoals wij hier Spaanse en Griekse eilanden hebben trekt de (zuid en midden) Amerikaanse jeugd die kant op om te feesten. Een groot gekkenhuis op straat met gepassioneerde Argentijnen die daar stonden te feesten en te zingen en Chinese supermarkthouders die shells en groot kaliber cakes de lucht in joegen.

Heerlijke jaarwisseling.

Zelfs Blackboxx in Panama…grappig te zien.
Het valt mij dat veel Amerikaanse vuurwerk merken in omliggende landen van Amerika verkocht wordt.
Dat zie ik op de foto's van Niels.
En een oud collega die naar Suriname op vakantie was geweest, had een aantal foto's naar mij gestuurd en daar zag je dezelfde Amerikaanse merken.
Zelfs een Osama bin Laden fontein.
Ik ben benieuwd of de Red Lantarn cake echt uit die fabriek komt of dat het dezelfde constructie is als wat er in Nederland is met Red Lantarn.

Ik geloof dat het inderdaad vooral Amerikaans spul is wat hier te koop is. En inderdaad wel wat aan de prijs, vooral de grotere blokken. Ik ga er in de video nog wat verder op in :)

Bocas del Toro had ik in de chat ook al wat over gehoord ja (misschien wel van jou). Leek me ook leuk maar daar waren we nog niet. Het ging in Panama City niet zo los als jij omschrijft en het is ook niet vergeleken met Nederland, maar zelf kunnen stoken was wel echt heerlijk.

Inmiddels staat de video ook online! Het is niet het spektakel van collecties van duizenden dollars en de hele avond cakes stoken, maar hopelijk vinden jullie het alsnog leuk om te zien :D

Ik heb met een grote glimlach zitten genieten van je filmpje en kreeg zo waar kippenvel toen het 'los" ding om 00.00 uur

Inmiddels staat de video ook online! Het is niet het spektakel van collecties van duizenden dollars en de hele avond cakes stoken, maar hopelijk vinden jullie het alsnog leuk om te zien :D

Geweldig filmpje! En leuk om weer eens een ophaalverslag van je te lezen :)

Fijn dat je eindelijk weer wat hebt kunnen stoken Niels! Leuk video ook! Zo duur is het gelukkig in NL (nog) niet. Volgend jaar weer hier?

Fijn dat je eindelijk weer wat hebt kunnen stoken Niels! Leuk video ook! Zo duur is het gelukkig in NL (nog) niet. Volgend jaar weer hier?
Ja heerlijk! Enorm van genoten. Nee nog niet terug in Nederland volgend jaar. Het kriebelt enorm om weer een jaarwisseling in Nederland te vieren, maar de reiskriebels zijn nog groter. Het zou wel eens kunnen dat we dan in Nieuw Zeeland zitten. Wellicht het jaar daarop weer terug, maar dan moeten we wel flink doorvaren.

Gaaf om te zien zeg, kan me voorstellen dat de reis nog meer oproept dan vuurwerk.
Nu nog gecombineerd ook, geniet er van en goede reis nog!!

Ja heerlijk! Enorm van genoten. Nee nog niet terug in Nederland volgend jaar. Het kriebelt enorm om weer een jaarwisseling in Nederland te vieren, maar de reiskriebels zijn nog groter. Het zou wel eens kunnen dat we dan in Nieuw Zeeland zitten. Wellicht het jaar daarop weer terug, maar dan moeten we wel flink doorvaren.
Nieuw Zeeland is echt een prachtig land.
In 1994 en 2014 op vakantie geweest.
Zo veel gezien en ook vuurwerk tijdens de vakantie in 2014.
Geniet van de zeilreis, ik ben een landrot maar ik heb genoten van de films van Laura Dekker op YouTube.

Geniet ervan en kijk uit met al dat water.

Back
Bovenaan