leuk topic!
Eigenlijk is oud&nieuw voor mij 3 dagen lang, en het gaat me niet alleen om vuurwerk, maar ook om de sfeer er omheen!
28 december (of 29december als er geen zondag tussen zit) sta ik al voor de winkel, 's ochtends vroeg, voor dat deze open is! Dat vind ik zo heerlijk, alles nog een beetje stil, lekker donker, en dan die heerlijke geur van kruit aan de toonbank!
Tassen in de auto laden, en rustig met een big smile op m'n kop terug naar huis!
En dan begint het feest helemaal, alles uitpakken, bekijken, doorlonten, enz enz. Alles nog in de kerstsfeer, kerstboom, lichtjes, donker buiten.
De avond voor oud&nieuw haal ik altijd wat stookmaatjes binnen, gaan we gezellig een pilsie drinken, vers gebakken oliebollen erbij

En dan natuurlijk wat dingen uit testen, grondbloemetjes, wespen, alles dat geen lawaai maakt
Ook gaan we die avond vaak door mijn straat met een stapeltje papieren, langs de deuren, ik maak altijd ff een brief, waarin ik mensen waarschuw voor het openingsgeweld om 10:00 uur enzo, om gezeur te voorkomen. Ze weten nu allemaal wel zo'n beetje dat wij heel normaal met vuurwerk omgaan, en veel komen ook kijken bij grote rollen, en het showtje 's avonds
Die avond kan ik altijd heerlijk slapen, omdat alles relaxed is. Je hebt je vuurwerk binnen, alles doorgelont, klaar om af te steken!
Dan ga ik ook altijd vroeg naar m'n nest, omdat ik weer dat ik op D-day zelf, al om 6 uur wakker ben

Ik weet niet hoe het komt, maar na al die jaren word ik nog steeds zo vroeg wakker op o&n, terwijl ik normaal uitslaap zo lang als ik kan!
Dan is het voor ons een soort traditie geworden om 's ochtends vroeg al te beginnen met romeinse kaarsen in de achtertuin

tussen 7 en 10 uur.
En dan om 10:00, opening... ik zal wel niet vertellen wat daar altijd inzit, maar het is groots
Dan volgt een dag van stoken, stoken, en nog eens stoken. Taveltje erbij, onder het afdak, verse oliebollen, de hele dag door, en met jong en oud stoken.
's avonds gaan de kleintjes naar binnen, en stoken wij op een veld groots door, (veel siervuurwerk)
Om kwart voor 12 naar binnen, snel rollen uitpakken en alles voor de laatste keer checken.
Dan om 00:00 iedereen gelukkig nieuwjaar wensen en de vrouwtjes zoenen, en dan vlucht ik naar buiten om mijn rol eerder uit gelegd te hebben dan die van de buurman

door de jaren heen is het tussen ons ook een traditie geworden om alles zo snel mogelijk neer gelegd te hebben
Dan steken we alles tegelijk aan, en daarna is het non-stop stoken, harde knallers, rollen, blokken, ga zo maar door.
Dan om 02:00 de afsluiter.
Daarna met maatjes binnen een biertje drinken en de films terug bekijken op groot scherm
Dan lekker maffen, en de volgende ochtend genieten van alle rode straten, en om 11:00 met iedereen alles opvegen, en na praten over dé dag van het jaar
En daarna, in de zomerslaap, op naar de volgende decembermaand!
Spookje