Open consultatierond: Wijziging Ract ivm verbod F3 vuurwerk

kamikaze

VWC lid
Belangrijk nieuwtje om nog enigszins tegenwicht te kunnen geven, om schade te beperken.

De internetconsultatie voor het verbieden van F3 vuurwerk, inclusief vuurpijlen en enkelschotsbuizen (los van elkaar genoemd) is zojuist gepubliceerd.

Voor iedereen die vind hier nog invloed op uit te kunnen oefenen, waarbij ik vooral denk aan de Federatie en andere enigszins juridisch onderlegde partijen.

Ideeën delen staat vrij natuurlijk

Link hieronder:
https://www.internetconsultatie.nl/consumentenvuurwerk2020

Even een stukje uit de tekst gehaald:

Wijziging Ract ivm verbod F3 vuurwerk
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk (Ract). Beoogd is om de jaarwisseling veiliger te laten verlopen door het toegestane consumentenvuurwerk in te perken. Er komt een verbod op enkelschotsbuizen, F3 vuurwerk, knalvuurwerk (incl. knalstrengen) en vuurpijlen. De importeurs en verkopers mogen genoemde vuurwerkproducten niet meer verkopen en de consumenten mogen deze niet meer kopen/afsteken.

Ik heb mijn hart gelucht (niet openbaar overigens). Weet niet of het van enige invloed is/kan zijn, maar niets zeggen helpt zeker niet.

Kunnen we als vwliefhebber nog invloed uit oefenen door kritische vragen te stellen? Zoja hoor ik graag waarover ik vragen moet stellen. Alle kleine beetjes helpen.

Ik maak me niet zo druk hier over. Grote kans dat als het al door gaat het pas volgend jaar word.

Hieronde mijn reactie en hopelijk mag dit een goed voorbeeld voor jullie zijn. De reden dat ik toch heb besloten om 2 punten van het verbod "goed" te keuren, is omdat dit niet te voorkomen is. Ondanks dat het meer dan prima te ondebrouwen is, dat ieder verbod geen zak zal helpen, zullen zij daar niets mee doen. Als zij een optie voorgeschoteld krijgen waarbij een deel toch bij kan dragen aan een verbod, zullen zij de overweging eerder maken om een deel mogelijk niet te verbieden, wanneer goed onderbouwd. Helaas werkt het zo bij hun:

Het doel van het uitbreiden van het vuurwerkverbod is natuurlijk de jaarwisseling veiliger te laten verlopen. Enkele voorstellen lijken daar aan bij te gaan dragen, enkele voorstellen NIET.

De voorstellen om vuurpijlen en F2 singleshots te gaan verbieden lijken wél een positieve bijdrage te gaan leveren. Dit omdat deze producten vaak een hoge bijdrage leveren aan de vuurwerkslachtoffers en vaak worden gebruikt en misbruikt bij geweld tegen hulpverleners. Het waterbedeffect naar een ander, mogelijk illegaal product lijkt relatief beperkt.

Het verbieden van knalvuurwerk en F3 enkelschotsbuizen zal waarschijnlijk dusdanig averechts gaan werken dat het te adviseren is dit verbod NIET door te voeren. Het waterbedeffect naar andere, mogelijk illegale producten lijkt zeer waarschijnlijk. Tevens is het huidige aanbod legaal knalvuurwerk relatief onschadelijk. Het heeft niet genoeg explosieve kracht om (ernstige) verwondingen te veroorzaken, bij verkeerd gebruik of misbruik, dit in tegenstelling tot het illegale alternatief. De kans dat bij het wegvallen van dit product de vraag naar het illegale alternatief ernstig gaat toenemen is zeer groot. Dit gaat juist voorbij aan het doel om de jaarwisseling veiliger te maken en de strijd tegen illegaal vuurwerk te intensiveren.
Hetzelfde geldt voor een verbod op F3 enkelschotsbuizen. Het product is een relatief veilig product, gezien het volgens de OVV geen of verwaarloosbaar aandeel heeft in de vuurwerkslachtoffer en voor zover bekend niet wordt gebruikt/misbruikt bij geweld tegen hulpverleners.

Het volgende is te adviseren, ten behoeve van een veiligere jaarwisseling:
- WÉL een verbod op (lichte) vuurpijlen: dit zorgt mogelijk voor minder slachtoffers
- WÉL een verbod op F2 (knal) single shots: dit zorgt mogelijk voor minder slachtoffers en minder misbruik van legaal consumentenvuurwerk bij geweld tegen hulpverleners
- GÉÉN verbod op knalvuurwerk: het risico van een waterbedeffect naar illegaal vuurwerk weegt zwaarder, dan dat een verbod een positieve bijdrage kan leveren aan de jaarwisseling
- GÉÉN verbod op F3 single shots: het product heeft geen of een verwaarloosbaar aandeel aan de onveiligheid tijdens de jaarwisseling. Het risico op een waterbedeffect naar illegaal vuurwerk is dermate groot, dat een verbod mogelijk averechts gaat werken en de jaarwisseling mogelijk onveiliger zal maken

Een veilige jaarwisseling is het doel en bovenstaande lijkt de beste weg.

Laatst bewerkt:
Mooi gezegd, ik denk dat er dit jaar heel veel meer Shells geschoten gaan worden door f3 single shot verbod...

Ik zie dat mijn reactie door enkelen is overgenomen? Tof, laat onze stem maar horen, laat ze maar merken dat de burger best wel begrijpt dat ze de plank enorm misslaan en inziet dat deze beslissingen voortkomen uit politiek wanbeleid en de incompetentie van het handhavingsorgaan.

Ik zie dat mijn reactie door enkelen is overgenomen? Tof, laat onze stem maar horen, laat ze maar merken dat de burger best wel begrijpt dat ze de plank enorm misslaan en inziet dat deze beslissingen voortkomen uit politiek wanbeleid en de incompetentie van het handhavingsorgaan.

Ben het helaas niet helemaal met je eens. Een tegengeluid geven en al meteen water bij de wijn doen is hetzelfde als capituleren. De tegenstanders kijken dan niet naar de overeenkomsten ze kijken dan al verder om nog meer te gaan (laten) verbieden. Hoe kun je er mee eens zijn dat ploffertjes en vuurpijlen worden verboden , juist 2 dingen dat onlosmakelijk verbonden is met O&N? Je geeft het toch al aan dat alle rotzooi komt van de rotzooi schoppers en dat het beleid niet juist is. Richt je daar dan ook op.

Ben het helaas niet helemaal met je eens. Een tegengeluid geven en al meteen water bij de wijn doen is hetzelfde als capituleren. De tegenstanders kijken dan niet naar de overeenkomsten ze kijken dan al verder om nog meer te gaan (laten) verbieden. Hoe kun je er mee eens zijn dat ploffertjes en vuurpijlen worden verboden , juist 2 dingen dat onlosmakelijk verbonden is met O&N? Je geeft het toch al aan dat alle rotzooi komt van de rotzooi schoppers en dat het beleid niet juist is. Richt je daar dan ook op.
Het afschuiven op gedrag is een gepasseerd station denk ik. Kan wel een interessante zijn voor zienswijzen tegen het uiteindelijk besluit, maar niet voor nu.

Ik heb zelf vooral ingezet op een overgangsregeling voor bezit en afsteken door consumenten, gebouwd op de dichte mist van afgelopen jaar. Als we daar nog 1 of 2 jaar uit weten te trekken, is dat leuk meegenomen na het hamsteren van vorig jaar.

Verder de hierboven gestelde route door vooral het F3 verbod (en dus deels knalvuurwerk en singleshots) ter discussie te stellen. Een iets ander frame dan hierboven dus, maar prima te onderbouwen. F3 is er denk ik ook ooit gekomen als alternatief voor illegaal. Haal dat alternatief weg en dan.

We zijn in een stadium dat er eigenlijk helemaal geen water meer bij de wijn kan. Deze consulatie is eigenlijk alleen een officiele procedure, ze hadden het er het liefst gelijk doorheen geduwd. Echter kan, door op je juiste manier "water bij de wijn" te doen, de visie mogelijk toch iets veranderen.

Ondanks dat wij weten dat de oorzaak van de problematiek juist heel weinig met vuurwerk te maken heeft, heeft mede de media er voor gezorgt dat de burger een andere visie heeft. Deze is gaan roepen om actie en daar heeft de politiek, helaas op de verkeerde manier, actie op ondernomen.

Eerlijk is eerlijk, vuurpijlen, vooral de lichtere (vandaar dat ik dit meermaals benadruk in mijn reactie), wijken vaak van hun voorspelbare baan af. Vaak steekt de consument deze ook nog niet eens veilig af (geen verzwaarder fles of geen goed standaard) en heeft dit product nu eenmaal vaak aandeel bij verwondingen van slachtoffers.

Ook de F2 (knal) single shots worden regelmatig misbruikt. Ondanks dat het gedrag is, wat dat veroorzaakt, wat de politiek ook wel weet, zijn ze van mening niet anders te kunnen dan gehoor te geven aan de roep en dan is verbieden het makkelijkste. Door aan te geven dat ze daar mogelijk wél winst in kunnen behalen door een verbod, staan ze mogelijk meer open om in te zien dat er met een verbod op knallers en F3 single shots, juist géén winst, maar mogelijk zelfs het tegenovergestelde te behalen is.

Het is een soort spelletje, waar we bij mee moeten spelen naar hun spelregels, anders kunnen we het spelletje niet spelen.

En met de wetenschap dat er toch wat verboden gaat worden, al dan niet alles wat genoemd is, moeten we keuzes maken. Ze vinden vuurpijlen gevaarlijker dan F3 single shots, zowel de OVV heeft dat al eens aangegeven en ook de politiek. F2 single shots staan in principe ook hoger op hun lijstje dan ploffertjes, dus hun daarover naar de mond praten, maar een verbod op F3 en ploffertjes afraden, als burger, kan ze heel misschien een andere visie geven, zodat we dat mogelijk nog kunnen behouden.

Enkel tegen ze in gaan niet, daarvoor zijn zij al te ver met het spelletje.

Nijmegen totaal verbod, de verboden artikelen zijn dus nog niet genoeg voor bepaalde plekken? Gaat niet echt de goede kant op vrees ik.

Hebben er nou zo weinig mensen (van ons) gereageeerd op dit voorstel of zijn er gewoon veel reacties niet openbaar?

Back
Bovenaan