Oogartsen tellen 46 slachtoffers

Ricow

VWC lid
Rond de jaarwisseling hebben voor zover nu bekend 46 mensen oogletsel opgelopen. De komende dagen zal dat aantal nog toenemen. Dat zei oogarts Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis Rotterdam in het Radio 1 Journaal.

Gisteravond waren er al 17 mensen met oogletsel. Daar zijn er in de loop van de nacht nog meer slachtoffers bijgekomen. "Landelijk staat de teller nu al op 46 ogen, daarvan zijn acht ogen blind geworden, één oog is inmiddels verwijderd."

Volgens De Faber zijn dat nog niet alle slachtoffers. "Het jaar is nog jong, we zullen de komende dagen dat cijfer zien stijgen, daar ben ik van overtuigd."

Lichtpuntje
De Faber ziet ook een lichtpuntje. Dit jaar zijn er minder kinderen met oogletsel in de ziekenhuizen binnengebracht.

"Hoe dat komt, weten we niet precies. We vermoeden dat de voorlichting op basisscholen goed geweest is, en dat de kinderen een vuurwerkbril hebben gedragen."

Omstanders
Meer dan de helft van de slachtoffers stak het vuurwerk niet zelf af.

Het oogletsel is volgens De Faber grotendeels veroorzaakt door legaal vuurwerk. "Dat is verkeerd aangestoken of te vroeg ontploft."

Het merendeel van de verwondingen werd veroorzaakt door vuurpijlen en 'cakes', een doos waar siervuurpijlen uitkomen. Die dozen ontploften te snel.

Oorlogsgebied
De Faber waarschuwde in december voor het verkeerd gebruik van vuurwerk. Hij noemde Nederland met de jaarwisseling een oorlogsgebied.

De Nederlandse oogartsen pleiten al vijf jaar voor een algeheel verbod op consumentenvuurwerk. "Vuurwerk is prachtig om naar te kijken, maar het moet niet het laatste zijn wat je ogen zien."

Vorig jaar
Rond de vorige jaarwisseling raakten in totaal 264 ogen beschadigd. 24 mensen raakten blind aan een oog, acht ogen moesten worden verwijderd, waarvan twee bij kinderen. Die cijfers werden halverwege januari bekendgemaakt.

Het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap registreert dit jaar voor de zesde keer het door vuurwerk veroorzaakte oogletsel. Het aantal patiënten ligt in die jaren tussen de 217 en 308.

bron: http://nos.nl/artikel/592487-oogartsen-tellen-46-slachtoffers.html

Minder oogletsel bij kinderen

Oogartsen hebben het druk met vuurwerkslachtoffers, maar volgens Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis Rotterdam is er wel een lichtpuntje: dit jaar zijn er opnieuw minder kinderen onder de slachtoffers.

"In Rotterdam hebben we nog geen minderjarigen gezien die zo ernstig gewond zijn dat ze er een blind oog aan overhouden of dat een oog verwijderd moest worden", aldus de oogarts. Volgens De Faber komt deze daling door goede voorlichting op scholen en door het gebruik van een vuurwerkbril.

Bron: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/minder-oogletsel-bij-kinderen

Nou... Beter 46 dan 47 want dát is weer een minder..
Wat je zegt klopt, maar auto ongelukken zullen ook nóóit verkomen worden, en dan kan je wel zeggen 1 is teveel maar ik denk dat de hele wereld blij zal zijn als er weer 10% minder ongelukken zijn.
Ik snap je bedoeling, maar het is echter onrealistisch.

Wat is hier nu positief aan.
Ieder slachtoffer is er 1 teveel !.

Je moet bij Groenlinks gaan werken jij

"Volgens De Faber zijn dat nog niet alle slachtoffers. "Het jaar is nog jong, we zullen de komende dagen dat cijfer zien stijgen, daar ben ik van overtuigd.""

Hij bid gewoon dat er meer slachtoffers komen. En waar enige twijfel is zegt die gewoon dat vuurwerk schuldig is.

Sorry maar domme reactie vind ik.
Ieder slachtoffer is er een teveel klaar!

De oplossing is dat een verbod. Klaar, doe toch niet zo dom. Er kleeft eenmaal altijd een risico met vuurwerk en er zullen altijd slachtoffers vallen. Dus dat er nu minder vallen is positief. Nog steeds natuurlijk jammer dat er vallen en proberen te minderen maar een oud en nieuw zonder slachtoffers is een utopie.

Een verbod is het enigste middel om dat te voorkomen met daarbij flink hoge straffen zoals 5 jaar celstraf op in het bezit hebben van vuurwerk. Dan pas heb je een oud en nieuw zonder slachtoffers. Dus als dat het je waard is zou ik Groenlinks stemmen

Toch kan dit aantal flink omlaag. Ik zie mensen tijdens het genieten van het vuurwerk vaak zonder bril. Ook bij diverse polls komt er uit dat niet iedereen een bril draagt. Ik vind dit toch eigenlijk gewoon ontzettend dom. En zeker niet stoer. Doe gewoon een bril op, zeker ook omstanders.

je kan ook van andere dingen blind worden. Moeten we ons hele leven geen robot pak aan. Zodat we nooit gewond kunnen raken.

Maar om het gezeik te minderen. Kunnen we brillen misschien wel laten verplichten. Verder moeten mensen cakes gewoon beter vast zetten. Ik zet hoe groot ze ook zijn altijd 2 kleine stenen eromheen en zo is nog nooit wat gevallen.

Doe gewoon een bril op? En wat als het regent en je staat onder een lantaarn. Je ziet helemaal niks meer dus hoezo doe een bril op? Als de een het niet wil dan draagt hij dit niet. En gaat het fout ja dan is het toch echt degene zijn eigen schuld.

Tot nu toe al 93 gewonden tijdens het skieen.

Dit ski-sezoen zijn er al 93 gewonden gevallen waarvan 27 ernstig. Zelfs bekende sportmensen die gewend zijn aan snelheid en gevaar (M Schumacher) raken zeer ernstig gewond bij deze uit de hand gelopen hobby. Zelfs als ze beschermende maatregelen hebben genomen. DIT KAN ZO NIET LANGER !!

De regering moet hier iets aan doen, ik zeg 1 keer per jaar een proffessionele ski-show met getrainde en gecertificeerde skieers op een afgesloten berg met het publiek op een veilige afstand...

Zucht..media....

Ik zeg vanaf volgende jaarwisseling iedereen(jong & oud )bij aanschaf van vuurwerk een gratis vuurwerkbril meegeven of die gene hem dan wel of niet op zet is dan z'n verantwoordelijkheid maar misschien dat het dan de oogletsel dan omlaag kan " laat de traditie niet door dit naar de knoppen gaan "

Back
Bovenaan