Ontheffingen voor verenigingen - overzicht

Prima avondje gehad, gemeente wil echt meedenken hoe we dit kunnen organiseren. Burgermeester zat er goed in, heeft best vertrouwen dat er dit als gemeente op kunnen pakken. We gaan eerst de hele ontheffing voor elkaar proberen te krijgen met elkaar, zodra dat wil gaan we alles definitief in gang zetten. Dingen waar ik benieuwd naar ben:
- afstand van 60 mtr is lastig.
- aansprakelijkheid, wat als iemand anders het voor mij verkloot.
- opslag vuurwerk, wisten ze zelf ook niet goed.
- waar ga ik het vuurwerk kopen.. Er waren 3 winkeliers bij die nog niks gehoord hebben van de overheid of de importeurs.

Kortom, veel onzekerheid maar de burgervader gaf aan.. Laten we het proberen met elkaar. Volgend jaar zal het zeker anders zijn als we geleerd hebben van deze pilot.

Om het voor de aankomende jaren in onze gemeente (of andere gemeentes) toch mogelijk te maken moeten er toch goede voorbeelden komen en proefkonijnen zijn.
Eerste draft ligt bij de gemeente.. Begin volgende week krijg ik eerste feedback.. Ben benieuwd wat er allemaal afgeschoten gaat worden.

Zijn er meer mensen die er toch mee bezig zijn? Contact me even, wellicht kunnen we elkaar helpen.

Geachte Pietje,

Op 10 juli ontvingen wij uw aanvraag voor een ontheffing van het vuurwerkverbod, ten behoeve van het organiseren van een vuurwerkwedstrijd tijdens de aankomende jaarwisseling aan het mooiste stukje van Leiden en bijbehorend plan.
Goed en mooi om te lezen wat u de afgelopen jaren heeft betekent voor uw buurt, en dat uw buurt de jaarwisseling de komende jaren met elkaar wilt blijven vieren.

De burgemeester verleent voor jaarwisseling 2026/2027 in zijn geheel geen ontheffingen. Uw aanvraag kan dus niet in behandeling worden genomen.
Ik kan me voorstellen dat u op een ander bericht had gehoopt. Hieronder informeer ik u graag over de achtergrond van dit besluit.

Wet veilige jaarwisseling & ontheffingen
Op 1 augustus 2026 treedt de Wet veilige jaarwisseling in werking. Deze wet verbiedt het bezit, gebruik en de verkoop van consumentenvuurwerk in categorie F2. De wet geeft de burgemeester de bevoegdheid om hierop onder voorwaarden een ontheffing te verlenen aan verenigingen en stichtingen. Het gaat uitdrukkelijk om een bevoegdheid, geen verplichting. De burgemeester bepaalt zelf of, en zo ja onder welke voorwaarden, van deze bevoegdheid gebruik wordt gemaakt.

Standpunt gemeente Leiden ten aanzien van de ontheffingen
De burgemeester van Leiden heeft besloten voor de komende jaarwisseling (2026/2027) geen gebruik te maken van de ontheffingsbevoegdheid (zie o.a. deze collegebrief naar de gemeenteraad). Hiervoor zijn de volgende redenen doorslaggevend:

1. De wet en het bijbehorende Besluit veilige jaarwisseling treden zeer kort voor de jaarwisseling in werking.

2. Hierdoor is nog geen beleidsregel vastgesteld waarin de gemeente Leiden criteria, een verdeelsystematiek en een aanvraagprocedure voor ontheffingen heeft vastgelegd. Zonder een dergelijk kader kan een aanvraag niet op een transparante en zorgvuldige wijze worden beoordeeld.

3. Daar komt bij dat onvoldoende handhavingscapaciteit is om de ontheffingen te controleren tijdens oudejaarsavond- en nacht.

4. Ontheffingen worden op zijn vroegst vanaf de jaarwisseling 2027/2028 overwogen, maar ook dan blijft gemeente terughoudend in het verlenen van ontheffingen. Gemeente Leiden werkt namelijk al langere tijd toe naar een vuurwerkvrije jaarwisseling. De burgemeester is van plan de
landelijke lokale-bindingseis in Leiden scherp te toetsen: alleen verenigingen of stichtingen die langdurig in Leiden geworteld en actief zijn, een grote achterban hebben en aantoonbare ervaring hebben met het georganiseerd afsteken van professioneel vuurwerk zouden dan in aanmerking komen
voor een ontheffing. Op basis van de huidige inzichten lijkt slechts een zeer beperkt aantal organisaties aan deze voorwaarden te voldoen.

Zodra meer duidelijkheid is over de jaarwisselingen vanaf 2027/2028, wordt de gemeenteraad hierover geïnformeerd. Voor algemene informatie over de jaarwisseling in Leiden verwijzen we u naar: Jaarwisseling - Gemeente Leiden

Met vriendelijke groet,
Gemeente mevrouwtje.

Gemeente Leiden
Beleidsmedewerker Veiligheid
Team Veiligheid
@Pietje PYRO

Goh, bof jij even 🥴🤮

Leiden krijgt vuurwerkshow 'van wereldformaat' met Oud en Nieuw | Sleutelstad https://share.google/I2oqF1BQjWGjdPtrX

@Pietje PYRO

Goh, bof jij even 🥴🤮

Leiden krijgt vuurwerkshow 'van wereldformaat' met Oud en Nieuw | Sleutelstad https://share.google/I2oqF1BQjWGjdPtrX

“Hier op het plein speelt zich dan een grote show af. Een combinatie van licht, special effects, vuurwerk, met daarbij de nodige muziek”
400.000 euro!! Voor een locatie waar geen shells afgestoken kunnen worden.
Ik lees dus: een hele hoop bullshit en weinig vuurwerk.

Wereldformaat mijn dikke kontgat.

Geef mij €5000 en ik maar er in mijn eentje een mooiere show van. Wat een stelletje €&@%#-proleten…

Het vuurwerkverbod is kut!

@Pietje PYRO

Goh, bof jij even 🥴🤮

Zie ze daar eens staan met hun oliebolletje.. speciaal voor het persmoment voor het bekend maken voor hun oud en nieuw feestje.

Weer veelzeggend in dit geval, een burgemeester die in de media zegt:

“Ik geef dit geld liever uit aan een mooi feest dan aan het vervangen van vernielde bushokjes of ondergrondse containers”, legt hij uit. “

De burgemeester doet de aanname dat het zelf afsteken van vuurwerk door burgers in verband staat met relschoppen en het plegen van vernielingen. Zo gaat het framen ongestoord verder. Ik hoop dat tijdens deze show daar in Leiden er onzettend veel consu vuurwerk afgestoken gaat worden.

“Ik geef dit geld liever uit aan een mooi feest dan aan het vervangen van vernielde bushokjes of ondergrondse containers”, legt hij uit. “
Hij zal het nog wel merken als ie volgend jaar alsnog de poeplap moet trekken voor alle schade veroorzaakt door gefrustreerde jeugd die door het verbod in de armen is gedreven van de illegale handel.

Maar niemand die em dan hieraan herinnert, laat staan dat ie enige vorm van verantwoording zal hoeven afleggen. Of wie ook.

De burgemeester hoopt van harte dat de mensen dit een goed alternatief gaan vinden..

Dus begin van de avond met de middelste en oudste met het OV of fiets(geen parkeerplek te krijgen natuurlijk) naar de stad voor een jeugd programma. De jongste moet dan naar bed dus de vrouw kan niet mee. Dan naar huis en middelste naar bed.

Vervolgens mag mijn vrouw dan met de oudste weer terug naar de stad om het vuurwerk te gaan kijken. Ik blijf dan thuis voor de andere twee die slapen.

Mijn vrouw staat daar dan met een puber tussen allemaal dronkenlappen in de kou terwijl ik thuis zit in m'n uppie op de bank. Hetzelfde geld voor onze ouders die normaal gesproken gezellig bij ons komen vieren. Die gaan niet naar de stad dus zitten ook thuis.

En dit moet een alternatief zijn voor gezellig met de hele familie, vrienden en buren oud en nieuw in de straat vieren...?

De burgemeester hoopt van harte dat de mensen dit een goed alternatief gaan vinden..

Dus begin van de avond met de middelste en oudste met het OV of fiets(geen parkeerplek te krijgen natuurlijk) naar de stad voor een jeugd programma. De jongste moet dan naar bed dus de vrouw kan niet mee. Dan naar huis en middelste naar bed.

Vervolgens mag mijn vrouw dan met de oudste weer terug naar de stad om het vuurwerk te gaan kijken. Ik blijf dan thuis voor de andere twee die slapen.

Mijn vrouw staat daar dan met een puber tussen allemaal dronkenlappen in de kou terwijl ik thuis zit in m'n uppie op de bank. Hetzelfde geld voor onze ouders die normaal gesproken gezellig bij ons komen vieren. Die gaan niet naar de stad dus zitten ook thuis.

En dit moet een alternatief zijn voor gezellig met de hele familie, vrienden en buren oud en nieuw in de straat vieren...?
Precies dat, voor de meeste mensen is oud een nieuw een feestje dat je met familie en/of vrienden viert. Die ene dag dat je mensen uit de buurt spreekt die je het hele jaar niet spreekt. In plaats daarvan met z'n allen naar het centrum voor een (waarschijnlijk tegenvallende) show is geen alternatief voor de meesten en als je kleine kinderen hebt vaak ook niet te doen.

In een stadscentrum, waar je dan vervolgens door groepen jongeren bekogeld wordt met "zwaar illegaal knalvuurwerk"
O shit nee, dat gebeurt nu natuurlijk niet meer na 1 augustus, stom van mij ... :frusty:

Klinkt stressvoller dan zelf je vuurwerk afhalen.

Back
Bovenaan