Ontheffingen voor verenigingen - overzicht

Nog een paar 'geen' gemeentes:

Loon op Zand.

De Bilt, Baarn, Eemnes en Bunschoten. (Soest staat er al tussen)

Tussenstand ontheffingen:
13 gemeenten mogelijk wel (11,5%)
100 gemeenten zeker niet (88,5%)

Van de overige 229 gemeenten is het nog niet bekend.

Ik bespeur hier toch vooral ontmoediging om ontheffingen te geven in. Dat lijkt me overbodig omdat het met de gestelde eisen totaal niet interessant is om hieraan te beginnen als vereniging. Die verzekering die als aanvullende eis gesteld kan worden en zal worden is sowieso een enorm struikelblok.

Mijn conclusie is dus net als maanden geleden: kansloos!

Leugens en Leugens om een natte droom te verwezelijken.... GL is een vals clubje... dat wisten we al, hebben hier wederom een bevestiging

Misschien een idee om het ook per provincie te rangschikken?

Er staan er in elk geval van Brabant een aantal wel en een aantal nog niet op je lijstje.

Brabant is ook bijna een volledige 'nee' helaas.

Alphen-Chaam
Asten
Baarle-Nassau
Bernheze
Boekel
Breda
Cranendonck
Dongen
Drimmelen
Eindhoven
Etten-Leur
Geldrop-Mierlo
Gemert-Bakel
Gilze en Rijen
Goirle
Halderberge
Heeze-Leende
Land van Cuijk
Loon op Zand
Maashort
Meierijstad
Moerdijk
Nuenen, Gerwen en Nederwetten
Oisterwijk
Oosterhout
Oss
Rucphen
Roosendaal
Son en Breugel
Steenbergen
Tilburg
Valkenswaard
Vught
Waalwijk
Woensdrecht
Zundert

Moet nog beslissen, maar vermoedelijk nee.

Altena
Bergen op Zoom (geen reactie omroep Brabant)
Bergeijk
Best
Bladel
Boxtel
Den Bosch
Deurne (geen reactie omroep Brabant)
Eersel
Geertruidenberg (geen reactie omroep Brabant)
Heusden
Helmond
Hilvarenbeek (geen reactie omroep Brabant)
Oirshot
Reusel-De Mierden
Sint-Michielsgestel
Someren (geen reactie omroep Brabant)
Veldhoven (geen reactie omroep Brabant)
Waalre

Een voorzichtige ja. (Loon op Zand trok ook de keutel in)

Laarbeek.

-

-

Zundert staat bij jou op wel & niet maar in bovenstaand nieuws artikel als niet.

Misschien een idee om het ook per provincie te rangschikken?

Er staan er in elk geval van Brabant een aantal wel en een aantal nog niet op je lijstje.

Brabant is ook bijna een volledige 'nee' helaas.

Alphen-Chaam
Asten
Baarle-Nassau
Bernheze
Boekel
Breda
Cranendonck
Dongen
Drimmelen
Eindhoven
Etten-Leur
Geldrop-Mierlo
Gemert-Bakel
Gilze en Rijen
Goirle
Halderberge
Heeze-Leende
Land van Cuijk
Loon op Zand
Maashort
Meierijstad
Moerdijk
Nuenen, Gerwen en Nederwetten
Oisterwijk
Oosterhout
Oss
Rucphen
Roosendaal
Son en Breugel
Steenbergen
Tilburg
Valkenswaard
Vught
Waalwijk
Woensdrecht
Zundert

Moet nog beslissen, maar vermoedelijk nee.

Altena
Bergen op Zoom (geen reactie omroep Brabant)
Bergeijk
Best
Bladel
Boxtel
Den Bosch
Deurne (geen reactie omroep Brabant)
Eersel
Geertruidenberg (geen reactie omroep Brabant)
Heusden
Helmond
Hilvarenbeek (geen reactie omroep Brabant)
Oirshot
Reusel-De Mierden
Sint-Michielsgestel
Someren (geen reactie omroep Brabant)
Veldhoven (geen reactie omroep Brabant)
Waalre

Een voorzichtige ja. (Loon op Zand trok ook de keutel in)

Laarbeek.

-

-

Zundert staat bij jou op wel & niet maar in bovenstaand nieuws artikel als niet.
14 gemeenten aan de lijst toegevoegd en Zundert stond inderdaad onterecht in het lijstje met "wel" :thumbup:

Dat is dan wel weer positief.

Ja zeker, één van de weinigen met gewoon een nuchtere visie op nieuwe wetgeving.

Het is wel heel jammer dat burgermeesters eigenlijk een beetje als zondebok gebruikt worden door de politiek mbt dit vuurwerkverbod.
Op een paar ratten na kan ik ze het dan ook niet kwalijk nemen om geen vergunning te verlenen, zodat ze zelf niet verantwoordelijk (hoeven) zijn.

Des te meer juich ik het toe dat er burgervaders zijn die het wél willen proberen ondanks alle obstakels.

Ja zeker, één van de weinigen met gewoon een nuchtere visie op nieuwe wetgeving.

Het is wel heel jammer dat burgermeesters eigenlijk een beetje als zondebok gebruikt worden door de politiek mbt dit vuurwerkverbod.
Op een paar ratten na kan ik ze het dan ook niet kwalijk nemen om geen vergunning te verlenen, zodat ze zelf niet verantwoordelijk (hoeven) zijn.

Des te meer juich ik het toe dat er burgervaders zijn die het wél willen proberen ondanks alle obstakels.
Precies hoe ik er ook over denk. Ondanks dat ik zelf al flink erdoor benadeeld wordt, kan ik het ze echt niet kwalijk nemen. Het is een draak van een wet met zó veel haken en ogen…

Mooi dat er gekeken wordt naar de mogelijkheden in plaats van de onmogelijkheden.

Precies hoe ik er ook over denk. Ondanks dat ik zelf al flink erdoor benadeeld wordt, kan ik het ze echt niet kwalijk nemen. Het is een draak van een wet met zó veel haken en ogen…

Mooi dat er gekeken wordt naar de mogelijkheden in plaats van de onmogelijkheden.

Ja, Leiden is helaas niet positief over vergunningen.

Wat mij ook vooral nieuwsgierig maakt is de evaluatie na de jaarwisseling.

Zullen er succesvolle vergunning aanvragen zijn en is dit dan iets waar steeds meer gemeentes toch voor open zullen staan?
Of is het (helaas) gewoon een zoethoudertje geweest om toch de wet door te drukken en vuurwerk volledig uit te bannen..?

Die vragen kunnen we hopelijk in 2027 beanwoorden.

:rolleyes:

Zo veel misstanden weer in dit nieuws artikel...

'Daarnaast moet de aanvrager geregistreerd staan in het handelsregister en mag er maximaal 200 kilo vuurwerk van categorie F2 (zoals vuurpijlen, cakes, compoundboxen en knalvuurwerk) worden afgestoken.'

Dus dankzij dit vuurwerkverbod mag ik nu als vereniging ineens 200 kilo aan vuurpijlen & astronauten afsteken?

Of het zichzelf gigantisch tegenspreken: 'er zijn geen aanvragen -> we hebben geen handhaving om te controleren.'

Als er al geen handhaving is voor nauwelijks een handjevol aanvragen hoe ga je dan in vredesnaam deze wet überhaupt handhaven.

Ik weet niet of het bij meer gemeentes al mogelijk was maar vanaf vandaag is het mogelijk om een aanvraag te doen als vereniging of stichting om een vuurwerk show met oud en nieuw te morgen schieten. Wel interessant om te lezen welke voorwaarden aan een aanvraag worden gesteld. Zoals bij de aanvraag moet al worden aangegeven welk vuurwerk er wordt afgestoken.

Hieronder het bericht van de gemeente Westland:

Ben je een vereniging of stichting en wil je tijdens de komende jaarwisseling vuurwerk afsteken? Vraag dan een ontheffing aan! 🎇

Vanaf 1 augustus 2026 geldt een vuurwerkverbod voor consumenten.

Alleen verenigingen en stichtingen die verbonden zijn met gemeente Westland kunnen een aanvraag indienen.

Je kunt dit tot uiterlijk 14 september 2026 doen. Lees alle regels op onze website 👉 https://www.gemeentewestland.nl/vuurwerkontheffing

#vuurwerkontheffing #GemeenteWestland

Ik weet niet of het bij meer gemeentes al mogelijk was maar vanaf vandaag is het mogelijk om een aanvraag te doen als vereniging of stichting om een vuurwerk show met oud en nieuw te morgen schieten. Wel interessant om te lezen welke voorwaarden aan een aanvraag worden gesteld. Zoals bij de aanvraag moet al worden aangegeven welk vuurwerk er wordt afgestoken.

Hieronder het bericht van de gemeente Westland:

Ben je een vereniging of stichting en wil je tijdens de komende jaarwisseling vuurwerk afsteken? Vraag dan een ontheffing aan! 🎇

Vanaf 1 augustus 2026 geldt een vuurwerkverbod voor consumenten.

Alleen verenigingen en stichtingen die verbonden zijn met gemeente Westland kunnen een aanvraag indienen.

Je kunt dit tot uiterlijk 14 september 2026 doen. Lees alle regels op onze website 👉 https://www.gemeentewestland.nl/vuurwerkontheffing

#vuurwerkontheffing #GemeenteWestland

;) ;)

Succes voor de mensen in het Westland, je kan per omgaande je ontheffing aanvragen.

Back
Bovenaan