Ontheffing oud en nieuw met behulp van een schietbedrijf.

Het is inmiddels bekend dat de meeste gemeentes niet willen meewerken aan het idee om vuurwerk te laten afsteken door verenigingen.

Nu is er een mogelijkheid voor de echte liefhebbers om dit alsnog te kunnen verwezelijken en ook zonder de maximale 200kg regeling.

Een schietbedrijf of beziger zou mits hij tijd hebben (naast de vele oud en nieuw shows) een stookavond kunnen organiseren onder zijn toezicht op oudejaarsavond. Het vuurwerk (enkel f2) wordt op de afgesloten locatie gebracht en dient bij het bedrijf vooraf gekocht/besteld te worden.

Om niet teveel in details te verdwalen ben ik als eerste benieuwd in hoeverre hier echt interesse voor zou zijn.

Wat denken jullie?

En wie brandt zn vingers aan aansprakelijkheid (we weten allemaal wat voor randdebielen er bestaan, hoe houd je die buiten zo'n initiatief?)?

Denk dat er vele met dit idee rondlopen. Maar..... Dan heb je nog alsnog de burgemeester die weer roet in het eten kan gooien!
De provincie verleend inprincipe de vergunning en niet de burgemeester maargoed de locatie is natuurlijk niet midden in een woonwijk ergens maar een afgelegen gebied. De locatie zal ook niet toegankelijk zijn voor onbevoegden.

Betreft de aansprakelijkheid is er natuurlijk een lijst van afspraken waar je als deelnemer ook aan moeten houden.

Het is inmiddels bekend dat de meeste gemeentes niet willen meewerken aan het idee om vuurwerk te laten afsteken door verenigingen.

Nu is er een mogelijkheid voor de echte liefhebbers om dit alsnog te kunnen verwezelijken en ook zonder de maximale 200kg regeling.

Een schietbedrijf of beziger zou mits hij tijd hebben (naast de vele oud en nieuw shows) een stookavond kunnen organiseren onder zijn toezicht op oudejaarsavond. Het vuurwerk (enkel f2) wordt op de afgesloten locatie gebracht en dient bij het bedrijf vooraf gekocht/besteld te worden.

Om niet teveel in details te verdwalen ben ik als eerste benieuwd in hoeverre hier echt interesse voor zou zijn.

Wat denken jullie?
De beziger moet het vuurwerk dan ook zelf ontbranden, dit mogen anderen zonder papieren niet doen, ook niet onder toezicht.
Nou dat!!! Deze topic kan sluiten!!!!!

Degene met papieren mag wel toezicht houden op de anderen die helpen met de voorbereiding van de “show”. Maar hij zal inderdaad degene zijn die het lontje aansteekt of op de knop drukt.

Alleen je omgevingsvergunning moet je 14 weken van te voren aanvragen, dat is ongeveer nu. Best krap.

Ook zal de ontvangende gemeente dit direct rijmen met verenigingen, publiek, etc. Kans op afwijzing is extreem groot vanwege de al hoge druk op hulpdiensten.

Theoretisch een aardig idee. Al ben je dan meer samen een show aan het sponsoren en helpen opbouwen.

Stel je vindt een beziger die hierin mee wil werken, risico’s wil dragen etc, dan zul je waarschijnlijk geen ontheffing krijgen.
Ik vrees dat het dus bij een hersenspinsel blijft.

Ook is er dan nog steeds de 60 meter regel dacht ik?
Ongelofelijk, 60 meter is een een bebouwde buurt gewoon niet te doen.
Ik heb alles bekeken of er voor mij een mogelijkheid was om alles op te tuigen, maar ik zie alleen maar problemen.

Al die voorbereidingen en risico's en om nu 's avonds ergens op een veldje 200 kg vuurwerk de lucht in te knallen is het mij niet waard. Daarbij kan bij slecht weer, zoals wel vaker is de laatste jaren alles ook voor niks zijn. Misschien denk ik er volgens jaar anders over, maar voor nu Cat.1 en een mogelijke schuurvondst ;-)

@zwelgje79 als je alleen 20mm schiet kan het een stuk compacter. Die 60m is verknipt, want die is vanaf 1" tot 2".
Oja, blijf ook wel even 250 meter uit de buurt van rieten daken (die zag ik niet terug in de infographic btw) .

Degene met papieren mag wel toezicht houden op de anderen die helpen met de voorbereiding van de “show”. Maar hij zal inderdaad degene zijn die het lontje aansteekt of op de knop drukt.

Alleen je omgevingsvergunning moet je 14 weken van te voren aanvragen, dat is ongeveer nu. Best krap.

Ook zal de ontvangende gemeente dit direct rijmen met verenigingen, publiek, etc. Kans op afwijzing is extreem groot vanwege de al hoge druk op hulpdiensten.

Theoretisch een aardig idee. Al ben je dan meer samen een show aan het sponsoren en helpen opbouwen.

Stel je vindt een beziger die hierin mee wil werken, risico’s wil dragen etc, dan zul je waarschijnlijk geen ontheffing krijgen.
Ik vrees dat het dus bij een hersenspinsel blijft.
Dit mag wel.

Zolang ik vanuit de beziger ( certificaat houder) toestemming heb en een veiligheidsinstructie zou er niks aan de hand moeten zijn .
En het bedrijf moet het vuurwerk leveren, ik kan niet bijvoorbeeld eigen cakes meebrengen.
En natuurlijk de veiligheids regels ed waar bedrijven zich aan moeten houden.

De provincie verleend inprincipe de vergunning en niet de burgemeester maargoed de locatie is natuurlijk niet midden in een woonwijk ergens maar een afgelegen gebied. De locatie zal ook niet toegankelijk zijn voor onbevoegden.

Betreft de aansprakelijkheid is er natuurlijk een lijst van afspraken waar je als deelnemer ook aan moeten houden.
Dat klopt. Maar als hij het als een(groot) evenement gaat zien dan heeft hij er weldegelijk wat over te zeggen.

Interesse zat, vermoed ik. Maar mede afhankelijk van wat kan en mag, waar het zou zijn, welke kosten ermee gemoeid zijn, beleid bij annulering, etc.

Er zijn al tel van initiatieven geweest die laten zien dat animo er is, maar ook de nodige neus-stoot momentjes, die mensen terughoudend/gereserveerd of argwanend maken.

Dit mag wel.

Zolang ik vanuit de beziger ( certificaat houder) toestemming heb en een veiligheidsinstructie zou er niks aan de hand moeten zijn .
En het bedrijf moet het vuurwerk leveren, ik kan niet bijvoorbeeld eigen cakes meebrengen.
En natuurlijk de veiligheids regels ed waar bedrijven zich aan moeten houden.
Als certificaat houder heb je niet veel toestemming ;)
(En dat weet je ook want je kent de regels via je examen)

Het is de toepassingsvergunninghouder (3x woordwaarde) aan het roer, deze is verzekerd voor een wettelijk vereiste aansprakelijkheid etc.
Ja je kunt proberen een gemeente te "overrulen" met een melding als bedrijf. (Want een "normale" aanvraag gaat via de provincie, niet de gemeente)
De vraag is, zet je daar goed of kwaad bloed mee richting de toekomst?

Wat denken jullie?
Een idee die al door meerdere schietbedrijven genoemd is als alternatief en volledig legaal.
De regeling voor het bedrijfsmatig ontbranden van vuurwerk zegt:
“assistenten: personen die onder verantwoordelijkheid van de toepasser meewerken aan het vuurwerkevenement en onder toezicht van de afsteker staan”

Het afsteken van vuurwerk mag 100% gebeuren door een persoon (18+) die geen certificaat heeft.

Cirkeltje van 60 meter, buiten die cirkel een tent, BBQ en koude drankjes. Klinkt als een freakmeeting op professioneel niveau.

Als certificaat houder heb je niet veel toestemming ;)
(En dat weet je ook want je kent de regels via je examen)

Het is de toepassingsvergunninghouder (3x woordwaarde) aan het roer, deze is verzekerd voor een wettelijk vereiste aansprakelijkheid etc.
Ja je kunt proberen een gemeente te "overrulen" met een melding als bedrijf. (Want een "normale" aanvraag gaat via de provincie, niet de gemeente)
De vraag is, zet je daar goed of kwaad bloed mee richting de toekomst?
Sorry als ik de verkeerde benaming heb gebruikt. Ik zelf heb ook geen papieren en wil ook niet de indruk wekken! Ik ben gewoon liefhebber die regelmatig bij shows helpt. En daar ook regelmatig vuurwerk heb afgestoken
( verschillende bedrijven)

Ik doelde meer op dat een burgemeester evt het kan zien als als een evenement ipv een simpel showtje met wat liefhebbers. En dan komen er ineens hele andere voorwaarden erbij kijken en tevens ook kosten ed, en dan zal jijzelf als organisatie snel al denken laat maar zitten.

Zie nu de situatie in Zoetermeer, waarbij de burgemeester gewoon zegt
' ik geef geen toestemming meer '

Ze gaan het je gewoon zo moeilijk mogelijk maken, helaas!

Creatief maar voor mij niet interessant. Je gaat geen toestemming krijgen om dit bij jou in de straat te doen vanwege veiligheidsregels. En je mag alsnog niets afstaken omdat je als consument geen papieren hebt van de professional dus je mag alleen maar kijken.

En als je alleen mag kijken: Laat dan de gemeente betalen voor een gemeentelijke vuurwerkshow op gemeentelijke locatie.

Nee, voor mij is de vuurwerktraditie: Zelf in kleine kring vuurwerk afsteken met wat familie / bekenden in eigen straat.

Back
Bovenaan