Onderzoeksraad: risico's tijdens de jaarwisseling zijn te groot

Jorn89

VWC lid
De risico's tijdens de viering van oud en nieuw zijn onaanvaardbaar groot. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een kritisch conceptrapport over de jaarwisseling. De Raad noemt de jaarwisseling het gevaarlijkste moment van het jaar. Vooral vuurwerk is een probleem.

De Onderzoeksraad heeft de jaarwisseling onderzocht omdat er elk jaar veel misgaat. Zo zijn er jaarlijks 10.000 incidenten, variërend van mishandelingen tot branden. "De omstandigheden, veel mensen op straat en donker, in combinatie met risicovol gedrag van de afstekers zijn een gevaarlijke cocktail tijdens iedere Oud en Nieuw", concludeert de Raad.

Toezicht deugt niet

In veertig procent van de gevallen is vuurwerk de reden dat het misgaat. De kritiek op de controle van vuurwerk is groot. Zo is er van alles mis met het kwaliteitskeurmerk voor legaal consumentenvuurwerk en deugt het toezicht erop niet. Ook het illegale vuurwerk veroorzaakt problemen. De aanpak van illegaal vuurwerk en van illegale vuurwerkhandelaars levert weinig op.

ZIE OOK: Ceriel (27) handelde in zwaar illegaal vuurwerk: 'Ik ben geen crimineel'

Omdat de kracht van het vuurwerk de laatste jaren is toegenomen, in sommige gevallen zelfs vergelijkbaar met dat van één of zelfs meerdere handgranaten, kan dat ernstige gevolgen hebben.
Vuurwerkbom ging af

Anthony raakte zwaargewond nadat hij vuurwerk afstak.

Dat gebeurde bij Anthony Ruys (27) uit Lelystad. Hij stak vier jaar geleden een illegale vuurwerkbom af. Het ging dramatisch mis omdat de bom te vroeg afging, vlak bij zijn hand. "Door de adrenaline voelde ik niet eens dat de helft van mijn hand er af was geschoten. Ik heb nog een paar dingen gezegd, toen ben ik tegen de vlakte gegaan."

Anthony, tegelzetter van beroep, verloor zijn bedrijf. Hij zat anderhalf jaar thuis om te herstellen en onderging verschillende operaties. Van zijn wijsvinger is een duim gemaakt. "Je probeert het elke keer een plekje te geven, maar de wond gaat steeds weer open."

De hand van Anthony vlak na het ongeluk.

Gemeenten rommelen maar wat aan

Anthony kocht zijn illegale vuurwerk gewoon op straat. "Het is net als drugs, op elke straathoek kun je het kopen." De Onderzoeksraad heeft gekeken naar de rol van de politie en de overheid. Over beide zijn ze kritisch. De politie heeft gebrekkige kennis van criminele organisaties achter de vuurwerkhandel. Het is 'dweilen met de kraan open', concludeert de Raad.

Ook blijkt uit het rapport dat gemeenten maar wat aanrommelen. Veel gemeenten weten vaak niet precies wie nou wat moet doen en ook hebben gemeenten ten onrechte vaak zoiets van: 'ach het hoort er nu eenmaal bij'. Dat leidt volgens de Raad tot een niet aanvaardbaar risiconiveau. De Onderzoeksraad doet geen aanbevelingen.

De maat is vol

Voor burgemeester Piet Bruinooge van Alkmaar is de maat vol. Hij pleit voor een algeheel vuurwerkverbod en hoopt dat alle gemeenten dat overnemen. "De Rijksoverheid moet zijn verantwoordelijkheid nemen en een algeheel verbod invoeren. Het is niet meer van deze tijd dat we één keer per jaar een ongeorganiseerde benden toelaten met zoveel gevaren en risico", zegt de burgemeester tegen RTL Nieuws.

Een meerderheid van de Tweede Kamer is tegen een algeheel vuurwerkverbod. "Maar mocht de Onderzoeksraad daar met zijn aanbevelingen toch naar neigen, dan kan daar zomaar verandering in komen", zegt politiek commentator Frits Wester.

Gebruik alleen legaal vuurwerk

Slachtoffer Anthony ziet weinig in een algeheel vuurwerkverbod: "Je houdt de verkoop van illegaal vuurwerk toch niet tegen. Hoe harder je iets verbiedt, hoe liever mensen het doen. Je bent jong en je wilt wat."

Anthony heeft zijn lesje wel geleerd: voor hem geen vuurwerk meer. En hij heeft een tip: "Als je vuurwerk gebruikt; kies dan voor legaal vuurwerk en hou je aan de regels."

Bron:
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/...isicos-tijdens-de-jaarwisseling-zijn-te-groot

Zeer negatief stuk weer bij RTL nieuws..

Oké dus de onderzoeksraad durft geen advies voor een vuurwerkverbod uit te geven want ze weten dat het probleem bij de handhaving ligt tijdens oud en nieuw en niet zo zeer bij het legale vuurwerk. Zo maar een gokje hoor...

Vervolgens is er weer een domme burgemeester die het als reden ziet om een totaalverbod uit te roepen terwijl dat alleen maar de illegale handel stimuleert en het probleem van handhaving niet opgelost wordt.

Oké dus de onderzoeksraad durft geen advies voor een vuurwerkverbod uit te geven want ze weten dat het probleem bij de handhaving ligt tijdens oud en nieuw en niet zo zeer bij het legale vuurwerk. Zo maar een gokje hoor...

Vervolgens is er weer een domme burgemeester die het als reden ziet om een totaalverbod uit te roepen terwijl dat alleen maar de illegale handel stimuleert en het probleem van handhaving niet opgelost wordt.
en daarom vind ik dat het maar verboden moet worden dan kunnen we eens zien hoe ze de s.hit gaan oplossen die daardoor ontstaat. Ik ga dan wel i Duitsland vieren met de vrouw samen.

Okay wat hier boven staat zou echt wel kloppen en zitten ook best heftige verhalen bij.
Maar laat ik nu eens de knuppel in de hoenderhok gooien, ..... wat een hypocrieten zijn deze mensen.
Als ze het echt allemaal zo goed met ons voor hebben, waarom hebben ze niet eens naar de wintersport gekeken.... je schikt je werkelijk kapot wat dit feestje de gemeenschap kost.
Ik google nu ff snel op periode 2011 - 2012 moet je rekening houden dat tot en met dit jaar een gipsvlucht pp €2000,-- kost en dan heb je nog geen behandeling gehad.

citaat:

In Oostenrijk alleen al vielen het afgelopen seizoen 28 doden onder wintersporters en raakten 4.573 personen zwaargewond. En dan trekt seizoen 2011/2012 de gemiddelden nog naar beneden. De zevenjarige gemiddelden liggen op 5.905 zwaargewonden en 38 doden. In Frankrijk bezochten in 2011 140.000 wintersporters de dokter naar aanleiding van een ongeluk op de piste. De Europese wintersportlanden verzamelen elk jaar gegevens over ongevallen met een wintersport als oorzaak. Een aantal interessante getallen vind je hier.

bron https://skiinformatie.nl/ongevallen-op-wintersport-in-cijfers

en deze van 2017

https://www.letselschade.nl/sport-vakantie/wintersport-leidt-tot-meer-en-ernstiger-letsel-ooit/

en deze dan

https://www.letselschade.nl/sport-vakantie/jaarlijks-3-700-000-letsels-door-sport/

Laat je je aub niks wijsmaken dat ze enorm begaand zijn met jou veiligheid en gezondheid... welnee waarom is bovenstaande 0,0 aan de orde geweest als het gaat om schade en ellende?

Welnee ze willen gewoon van het vuurwerk af en gooien het op veiligheid en gezondheid voor en van de burgers.... dikke bullshit.

De risico's tijdens de viering van oud en nieuw zijn onaanvaardbaar groot. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een kritisch conceptrapport over de jaarwisseling. De Raad noemt de jaarwisseling het gevaarlijkste moment van het jaar. Vooral vuurwerk is een probleem.

De Onderzoeksraad heeft de jaarwisseling onderzocht omdat er elk jaar veel misgaat. Zo zijn er jaarlijks 10.000 incidenten, variërend van mishandelingen tot branden. "De omstandigheden, veel mensen op straat en donker, in combinatie met risicovol gedrag van de afstekers zijn een gevaarlijke cocktail tijdens iedere Oud en Nieuw", concludeert de Raad.

Toezicht deugt niet

In veertig procent van de gevallen is vuurwerk de reden dat het misgaat. De kritiek op de controle van vuurwerk is groot. Zo is er van alles mis met het kwaliteitskeurmerk voor legaal consumentenvuurwerk en deugt het toezicht erop niet. Ook het illegale vuurwerk veroorzaakt problemen. De aanpak van illegaal vuurwerk en van illegale vuurwerkhandelaars levert weinig op.

ZIE OOK: Ceriel (27) handelde in zwaar illegaal vuurwerk: 'Ik ben geen crimineel'

Omdat de kracht van het vuurwerk de laatste jaren is toegenomen, in sommige gevallen zelfs vergelijkbaar met dat van één of zelfs meerdere handgranaten, kan dat ernstige gevolgen hebben.
Vuurwerkbom ging af

Anthony raakte zwaargewond nadat hij vuurwerk afstak.

Dat gebeurde bij Anthony Ruys (27) uit Lelystad. Hij stak vier jaar geleden een illegale vuurwerkbom af. Het ging dramatisch mis omdat de bom te vroeg afging, vlak bij zijn hand. "Door de adrenaline voelde ik niet eens dat de helft van mijn hand er af was geschoten. Ik heb nog een paar dingen gezegd, toen ben ik tegen de vlakte gegaan."

Anthony, tegelzetter van beroep, verloor zijn bedrijf. Hij zat anderhalf jaar thuis om te herstellen en onderging verschillende operaties. Van zijn wijsvinger is een duim gemaakt. "Je probeert het elke keer een plekje te geven, maar de wond gaat steeds weer open."

De hand van Anthony vlak na het ongeluk.

Gemeenten rommelen maar wat aan

Anthony kocht zijn illegale vuurwerk gewoon op straat. "Het is net als drugs, op elke straathoek kun je het kopen." De Onderzoeksraad heeft gekeken naar de rol van de politie en de overheid. Over beide zijn ze kritisch. De politie heeft gebrekkige kennis van criminele organisaties achter de vuurwerkhandel. Het is 'dweilen met de kraan open', concludeert de Raad.

Ook blijkt uit het rapport dat gemeenten maar wat aanrommelen. Veel gemeenten weten vaak niet precies wie nou wat moet doen en ook hebben gemeenten ten onrechte vaak zoiets van: 'ach het hoort er nu eenmaal bij'. Dat leidt volgens de Raad tot een niet aanvaardbaar risiconiveau. De Onderzoeksraad doet geen aanbevelingen.

De maat is vol

Voor burgemeester Piet Bruinooge van Alkmaar is de maat vol. Hij pleit voor een algeheel vuurwerkverbod en hoopt dat alle gemeenten dat overnemen. "De Rijksoverheid moet zijn verantwoordelijkheid nemen en een algeheel verbod invoeren. Het is niet meer van deze tijd dat we één keer per jaar een ongeorganiseerde benden toelaten met zoveel gevaren en risico", zegt de burgemeester tegen RTL Nieuws.

Een meerderheid van de Tweede Kamer is tegen een algeheel vuurwerkverbod. "Maar mocht de Onderzoeksraad daar met zijn aanbevelingen toch naar neigen, dan kan daar zomaar verandering in komen", zegt politiek commentator Frits Wester.

Gebruik alleen legaal vuurwerk

Slachtoffer Anthony ziet weinig in een algeheel vuurwerkverbod: "Je houdt de verkoop van illegaal vuurwerk toch niet tegen. Hoe harder je iets verbiedt, hoe liever mensen het doen. Je bent jong en je wilt wat."

Anthony heeft zijn lesje wel geleerd: voor hem geen vuurwerk meer. En hij heeft een tip: "Als je vuurwerk gebruikt; kies dan voor legaal vuurwerk en hou je aan de regels."

Bron:
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/...isicos-tijdens-de-jaarwisseling-zijn-te-groot

Zeer negatief stuk weer bij RTL nieuws..

En hier gaat het dus al gelijk helemaal mis( zie dikgedrukte) want het spreekt elkaar tegen hahahahaha
Dus een uit de duim gezogen en op luchtkastelen gebaseerd onderzoek wat niet strookt met de realiteit en dus al vooropgesteld is om het vuurwerk als boosdoener te noemen.

ONZIN!!!

Gr
Marchel

en dan een leuk verhaal van de kosten van ALLEEN de ski mensjes van 2010 notabene

Directe medische kosten
De totale directe medische kosten van slachtoffers die
worden behandeld op een SEH-afdeling in Nederland
of in Nederland in een ziekenhuis worden opgenomen
met blessure door skiën bedroegen in 2010 2 miljoen
euro per jaar. De gemiddelde directe medische kosten
bedragen 1.100 euro per letsel.
Aangezien het alleen de slachtoffers betreft die in
Nederland behandeld worden, kunnen we niet zeggen
dat het gemiddelde van 1.100 euro representatief is
voor het gemiddelde van alle skiblessures. Het is
daarom niet zinvol de gemiddelde kosten te
vergelijken met die van andere sporten.
De gemiddelde kosten lijken te stijgen met het
toenemen van de leeftijd van de geblesseerde skiër,
en zijn afhankelijk van het type blessure. Zo zijn
bijvoorbeeld fracturen (€ 1.300) gemiddeld genomen
duurder dan oppervlakkige letsels (€ 590). Fracturen
zijn verantwoordelijk voor meer dan de helft van de
totale directe medische kosten (54%).
Verzuimkosten
De totale verzuimkosten van slachtoffers die worden
behandeld op een SEH-afdeling in Nederland of in
Nederland in een ziekenhuis worden opgenomen na
een skiblessure bedroegen in 2010 3,5 miljoen euro
per jaar, de gemiddelde verzuimkosten 4.900 euro per
skiblessure.
De verzuimkosten zijn bij oudere skiërs hoger dan bij
jongere skiërs. Drie kwart van de verzuimkosten door
skiën komt voor rekening van fracturen.

Toch wel zorgelijk, alle media verdraaien het rapport nu al. Zie nos.nl, telegraaf.nl, RTL nieuws, etc. Dit wordt een rake klap.

Waarom kunnen we ons nog steeds lekker met z'n allen kapot roken en zuipen.... precies.
Levert knaken op, en het interesseert ze echt geen ene reet dat je eraan kapot gaat.
(excuus voor mijn woord gebruik) het klopt gewoon niet wat ze zeggen.

Waarom kunnen we ons nog steeds lekker met z'n allen kapot roken en zuipen.... precies.
Levert knaken op, en het interesseert ze echt geen ene reet dat je eraan kapot gaat.
(excuus voor mijn woord gebruik) het klopt gewoon niet wat ze zeggen.

Kan er ook niet meer zo tegen nee. Echt te ziek voor woorden wat een macht de media hierin heeft. :angry:

Daarnaast heb ik dat al vaker gezegd, consumentenvuurwerk gaat heus wel een keer verboden worden. De vraag is alleen nog even hoe lang dat nog gaat duren, kan nog best lang zijn omdat het toch om veel geld gaat. Laten we er nog maar even van genieten!

Er zijn op vwc genoeg uitgewerkte topics met cijfers wbt vuurwerk tov andere vrijetijdsbesteding. Het feit is gewoon met het hoofdstuk vuurwerk is beter te scoren en winst te behalen door tegenstanders dan met de andere voorbeelden.

Toch wel zorgelijk, alle media verdraaien het rapport nu al. Zie nos.nl, telegraaf.nl, RTL nieuws, etc. Dit wordt een rake klap.

Dit dus. Hier gaat nog lang over het gesproken worden ben ik bang. En misschien zelfs acties in de politiek als gevolg.

Tsja. Twee miljoen mensen in dit land die vuurwerk kopen, goed voor zo'n tien Kamerzetels. Wanneer trekken die massaal hun bek eens open?

Bij skiën vallen er meer dodelijke slachtoffers dan bij vuurwerk... owja een dodelijk slachtoffer kost natuurlijk niet zo veel :bonk:

Nou als die met ze camera weer bij de vuurwerkverkoop punt staat waar ik kom nou wacht maar af beetje huichelen lekker video maken uitzenden en iedere keer met negatief nieuws komen.

lees de 28ste maar

Net als die zwarte pieten discussie moet ook hier geen aandacht meer aan besteed worden, zodra er een verbod komt dan gaat de hel pas los breken.

https://hetccv.nl/fileadmin/Bestand...ng/Landelijk_beeld_jaarwisseling2017-2017.pdf

Meer hoef ik niet te zeggen, lees dit documentje even door en je krijgt een goed beeld van de problemen rond de jaarwisseling. Zouden de lui van een onderzoeksraad ook eens moeten doen.

EDIT; voor de mensen die het vluchtig lezen, laat je niet misleiden door het 'groot aantal' incidenten rondom vuurwerk. Iets is nogal snel een 'incident', maar let vooral op de verhouding met het aantal aanhoudingen per categorie.

Er wordt met verschillende maten gemeten. Alcohol, het verkeer en sporten zorgen voor veel meer schade, kosten, doden en gewonden per jaar.

Even wat cijfers over sporten uit 2014:

- "Jaarlijks worden 160.000 sporters behandeld op de SEH (spoedeisende hulp). In totaal gaat het om 1.5 miljoen sportblessures per jaar: de meeste mensen gaan niet naar een arts".
- "Jaarlijks overlijden twaalf Nederlandse sporters ten gevolge van een ongeval tijdens de sport. Het gaat hier om een niet-natuurlijke dood".
- "Jaarlijks sterven in Nederland 200 tot 400 mensen tijdens de sport door een hartstilstand".
- "Jaarlijks lopen 65.000 Nederlandse sporters een hoofdblessure op".
- "Jaarlijks lopen 1.300 sporters een hersenschudding op. Ander hersenletsel is voor rekening van 700 sporters per jaar".
- "jaarlijks worden ongeveer 12.000 sporters opgenomen in het ziekenhuis na een sportongeval".

Bron: https://sport.infonu.nl/diversen/102769-meest-gevaarlijke-sporten.html

Sporten ook maar verbieden? Nee natuurlijk niet, risico en schade oplopen hoort bij het leven.
Het argument dat mensen bij sporten alleen zelf schade van oplopen houdt ook geen stand. Ik betaal er flink aan mee d.m.v. ziektekostenverzekering.

Back
Bovenaan