OMT buigt zich op verzoek van kabinet over vuurwerkverbod

Oké dus ze praten al over volgend jaar, Zover zijn we nog lang niet. Zijn aannames hoe het er eventueel eruit komt te zien. Als het waar is wat hun zeggen, reken dan maar dat we elk jaar een klote winter krijgen ook van de overheid.

Maar het goede nieuws is zover zijn we nog lang niet he, even wachten, het zijn voorspellingen voor volgend jaar.

Als men in de politiek roept dat men daar nog enkele weken voor heeft, dan zou ik dat eerder geloven dan wat hier staat :)

Klopt wat @Richardus zegt, Hart van Nederland was daar heel duidelijk in geweest. Dat stuk kwam van mij af maar wil hen nog wel een keer plakken. Niet alle media zegt het zelfde.

Dit stuk is het stuk die hij bedoelde over de EU. Is terug te vinden bij hart van Nederland. Om opheldering te geven staat het er wel degelijk dat het niet zo simpel gaat, vergeleken met vorig jaar.

Gevoelige kwestie

In principe mogen gemeenten zelf bepalen of ze al het vuurwerk verbieden. Landelijk geldt alleen dat zwaar knalvuurwerk en sierpijlen verboden zijn. Volgens Haagse bronnen moet het demissionaire kabinet vanwege Europese regels snel beslissen of opnieuw een algeheel verbod nodig is. Anders kan de verkoop van vuurwerk niet zomaar aan banden worden gelegd.

"Ze moeten met een goed onderbouwd besluit bij de Europese Unie in Brussel aankomen en daarom kijkt het demissionaire kabinet nu naar de experts van het OMT", zegt politiek verslaggever Tomas Riemens. "Maar wat ook meespeelt, is dat het vuurwerkverbod een gevoelige kwestie is, waar burgemeesters en het kabinet liever niet op eigen houtje een besluit over nemen."

Hier geven ze gewoon netjes aan aldus de politiek verslaggever. Nemen ze rustig de tijd zijn ze het haasje, haast is geboden. Hoelanger ze wachten hoe moeilijker het wordt.

Ow? Sta jij garant?
> Wat zijn consumentenrechten?

Jij koopt als een consument een product (in dit geval vuurwerk), als de verkopende partij dit product niet kan leven (bijvoorbeeld door een verbod) heb je gewoon recht op teruggave van het aankoopbedrag.

Dat is waar @Sirens koop je vuurwerk(bestellen) wordt de koop automatisch ontbonden bij een verbod. Je kan bij de meeste winkels niet vooruit schuiven naar volgend jaar en krijg je netjes het bedrag terug gestort. Heb je meerdere bestellingen staan dan is het verhaal, heb je meerdere bestellingen lopen krijg je automatisch al het geld terug waar je recht op heb bij een eventueel verbod. Staat ook in de webshops bij de meeste. Mochten ze het onverhoopt verbieden storten we al het geld terug aan de consument. Is te vinden in meest gestelde vragen.

Hierbij letterlijke tekst van de persconferentie van afgelopen vrijdag (incl. vragen).

https://www.rijksoverheid.nl/onderw...t-rutte-en-minister-de-jonge-12-november-2021

Over vuurwerk:

VRAAG (NU.NL)
Ja nog één vraag. Ik heb ook begrepen dat een... nou in ieder geval vanuit de Kamer is de roep om vuurwerkverbod, de komende jaarwisseling, om de zorg te ontlasten. Eigenlijk exact dezelfde redenen als vorig jaar, want er is niks veranderd. Hoe kijkt het kabinet daartegen aan?

RUTTE
Daar nemen we nog heel even tijd voor. We hoeven dat nog niet vandaag te beslissen, we hopen daar... nou de komende dagen of de komende weken iets naders over te berichten

Ik zat vanmiddag te lezen in onbekende nieuwsbladen van 3 dagen geleden. 1 ervan is het Leids dagblad. Tot vanavond(nu)

Daarin staat ook dat het OMT tijd nodig heeft om met een dergelijk onderzoek te komen en te doen, ze hebben geen dergelijke cijfers waaruit blijkt dat ze niet iets lopen te roeptoeteren. Ik snap alleen niet hoe hun aan 19 november komen wat verschillende media ons doet blijken want in de bladen die ik las stond geen datum. Kabinet wil ook even de tijd nemen. Of de beslissing valt deze week nog en anders in de komende weken inderdaad. Het idee is om weer de zorg te ontlasten en de handhaving. Handhaving is ermee niet ontlast maar heb ook me twijfels horeca is open mochten de maatregelen weer vervallen sowieso tot 20:00 ik krijg hier kriebels van want ook in de horeca gebeurd veel, vechtpartijen, te veel alcohol drinken hiermee ontlast je de zorg ook niet.

Ik snap de hele context vuurwerkverbod niet want de zorg en handhaving worden niet ontlast. Het ene mag wel waarschijnlijk je eigen tot 20:00 klem drinken bijvoorbeeld maar een potje aansteken mag niet want oh de zorg kan het niet aan hoor alle paniek. Er wordt gemeten met 2 maten op het moment zoals het er nu uitziet. Vuurwerk verbieden de rest kan doorgaan. Als ik die bladen lees wordt er niets ontlast zeker niet met handhavers in het uitgaansgelegenheid. En de zorg valt nog te bezien.

Ik wordt niet wijzer wanneer de beslissing valt. Hoop zelf dat ze snel komen dan weten we waar we aan toe zijn, ookal zie ik het nog positief in.

Als ik het zo lees moet het OMT met goed advies komen om te verbieden maar totaal onnodig ook als als je het verbieden gaat.

Al met al hangt het nu van het OMT af en nee wat sommige beweren Bruls zit hier niet bij. Ik ben reuze benieuwd waar ze mee komen want dergelijke cijfers hebben ze niet. Wat heeft siervuurwerk gedaan naast het verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Daar zijn geen cijfers van want dat is niet getest vorig jaar. Daarom maakt het interessant waar ze mee komen en waar hun advies op gebaseerd is om de zorg te ontlasten los van corona. Het gaat immers om vuurwerkslachtoffers. En die waren er ook namelijk 108 toch nog tegen 385 2 jaar geleden een verschil van 277. Maar met het verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen dat is niet getest of er een daling of steiging was, daar kan het omt sowieso niet op adviseren want het is niet gemonitord afgelopen jaarwisseling hoeveel slachtoffers er waren met alleen siervuurwerk.

Kijk ik wil niks suggereren ofzo zeker niet. Maar dat hele advies valt nog te bezien. Maar als ik er over na denk valt het advies nog te bezien. Vooral toen er ook nog is geen verkoop was op legaal vuurwerk er zijn geen cijfers met legaal siervuurwerk.

Laatst bewerkt:
Nou jongens, hopen dat komende week de week van de waarheid wordt. Elke duidelijkheid is welkom, de een wenselijker dan de ander.

Nou jongens, hopen dat komende week de week van de waarheid wordt. Elke duidelijkheid is welkom, de een wenselijker dan de ander.

Precies kom op met het verlossende woord. Wel in positieve zin natuurlijk. Zodat deze discussie niet meer gevoerd hoeft te worden.

Maar 1 ding is wel morgen start de spannende week en hoop ik dat vrijdag het antwoord komt. Dit is gewoon niet meer te doen de spanning.

We weten toch allemaal dat binnen een week de maatregelen nog niet helpen? Als ze een week langer willen wachten dan zou ik bijna denken dat ze hogere besmetting cijfers nodig hebben voor een dergelijke aankondiging van een verbod..

Ik snap ook ergens wel waarom de branche en met name de grootste importeurs niet reageren. Ten kosten van de winkeliers hebben deze grote importeurs die actief zijn in de rest van Europa geld gekregen voor het 2020 verbod en de gehele voorraad mogen houden. Deze voorraad is ook grotendeels naar de andere landen gegaan dus even kort door de bocht 2x cashen. Er zijn kosten gemaakt maar dus ook vergoed + opbrengst van verkopen in het buitenland. Nu bij een tweede verbod komt er weer geld binnen..

De grote importeurs weten toch wel dat het eindig is in NL dus die bekijken het puur bedrijfsmatig..zsm zoveel mogelijk geld verdienen.

De winkeliers zijn hier alleen de dupe van en dat vind ik erg jammer aangezien sommige nog geen euro gezien hebben.

Dhr Wassenberg probeerde het later bij Dhr van Dissel nog een keer.. OMT is hierin dus geen partij voor het kabinet omdat het qua besmetting aanpak niks doet.

Timestap is t=2h45m13s

Dhr Wassenberg probeerde het later bij Dhr van Dissel nog een keer.. OMT is hierin dus geen partij voor het kabinet omdat het qua besmetting aanpak niks doet.

Timestap is t=2h45m13s

I.t.t. Hun eerdere verslag geeft het OMT hier nu duidelijk aan dat vuurwerk inderdaad niks met outbreak management te maken heeft. Ze gaan dus (helaas?) geen objectief onderzoek doen naar de noodzaak van het verbieden van enkele uren siervuurwerk. Mijn inziens logisch, ze hebben het druk genoeg met de belangrijke zaken waar ze als expert wel voor zijn aangesteld en laten zich niet misbruiken door de politiek.

Nu ligt de bal weer bij Rutte en het kabinet en mijn gevoel daarbij is niet positief. De linkse lobbie, achterkamertjes, Bruls en sentimenten zullen vermoedelijk weer tot een verbod leiden. En niet alleen voor dit jaar.

Maar daar komt de duidelijke reactie van Kuipers bij dat de vuurwerkgewonden in ziekenhuizen geen probleem oplevert voor de corona hulp maar dat hij liever ziet dat wat aan die aantallen besmettingen gedaan wordt (aantal gasten thuis, evenementen).

2 argumenten TEGEN een vuurwerkverbod:
1. Geen problematische druk op ziekenhuizen (aldus Kuipers, en Gommers eerder)
2. Niet relevant voor coronabestrijding (van Dissel)
=>
Duidelijke signalen voor de politiek, om siervuurwerk gewoon toe te laten, maar in te zetten op beperken/voorkomen evenementen en andere groepsvorming (uitgaansgebieden) en aantallen in thuissituatie.

Geen reden tot vuurwerkverbod!

En laat ze eens wat doen aan voorlichting over alcoholmisbruik ivm vuurwerk, verantwoord stoken en vuurwerkbril...

Hieronder de brief waarin vorig jaar het verbod werd aangekondigd:

Hierin staat dat een wetswijziging m.b.t. het vuurwerkbesluit nog moet worden genotificeerd bij de Europese Commissie. Hiervoor staat 3 maanden en bij een spoed aanvraag ca 6 weken. Nu het een politiek spel word, zal de E.C. dan wel akkoord gaan met een spoed procedure? De Nederlandse regering heeft ruim voldoende tijd gehad om dit via een normale procedure te regelen lijkt mij, omdat het volgens het OMT totaal geen zin heeft om vanwege Corona normaals vuurwerk met O&N te verbieden.

Datum 13 november 2020

Betreft Kabinetsbesluit tot tijdelijk vuurwerkverbod

Geachte voorzitter,

Door de ontwikkelingen rond COVID-19 en de grote druk op de zorg en
handhaving is dit jaar door verschillende partijen de oproep gedaan om tijdens
deze jaarwisseling het afsteken van vuurwerk eenmalig te verbieden. Zowel de
voorzitters van de veiligheidsregio’s, de SEH-artsen, vertegenwoordigers uit de
zorg en hulpverlening, als de politie en de politie- en boabonden hebben zich
uitgesproken voor het dit jaar beperken van de verkoop en het afsteken van
eindejaarsvuurwerk. Ook in uw Kamer is de wens geuit om deze druk voor de
artsen en verpleegkundigen in de ziekenhuizen en de handhavers op straat niet
nog meer op te laten lopen tijdens de jaarwisseling.

Op verzoek van uw Kamer heeft het kabinet zich gebogen over de (juridische)
mogelijkheden voor een tijdelijk verbod voor het verkopen en afsteken van
vuurwerk en over de gevolgen voor de vuurwerkbranche. Tijdens het notaoverleg
van 3 november jl. is aan uw Kamer toegezegd dat het kabinet spoedig met een
standpunt over deze kwestie zou komen. Met deze brief, mede namens de
minister van VWS en de minister voor MZS, wordt aan die toezegging voldaan.
Het kabinet geeft met deze brief mede gehoor aan de wens van de betrokken
partijen om tijdig duidelijkheid te hebben. Het kabinet buigt zich in het kader van
COVID-19 breder over de mogelijkheden en de maatregelen rond de feestdagen
en komt daar in een aparte brief op terug.
Kabinet besluit tot tijdelijk vuurwerkverbod

Het kabinet heeft in relatie tot COVID-19 en het beslag op de zorgcapaciteit
besloten om te komen tot een eenmalig en tijdelijk vuurwerkverbod voor
eindejaarsvuurwerk tijdens de komende jaarwisseling. Het betekent dat eenmalig
het verkopen en afsteken van eindejaarsvuurwerk tijdens oud en nieuw is
verboden.
Het wijzigen van landelijke regels rond vuurwerk in verband met COVID-19 vergt
tijdige aanpassing in bestaande wet- en regelgeving. Door nu een besluit te
nemen over een tijdelijk vuurwerkverbod, wil het kabinet eraan bijdragen dat de
druk op de zorg en de handhaving tijdens de jaarwisseling niet nog verder
Ministerie van
Infrastructuur en
Waterstaat
Ons kenmerk
IENW/BSK-2020/222940
Pagina 2 van 3
oploopt. Afgelopen jaar zijn op 31 december en 1 januari 385 mensen op de
eerste hulp (SEH) geweest en ongeveer 900 bij een huisartsenpost (HAP), totaal
1300 bezoeken aan een arts.

Tegemoetkoming voor de branche
Voor individuele ondernemers en verkopers betekent een vuurwerkverbod een
omzetdaling. Daarbij is de branche gewend om al vroeg in het jaar voorraden in te
kopen, terwijl zij het nu niet kunnen afzetten in de markt. Daarom verbindt het
kabinet aan het tijdelijke vuurwerkverbod een vergoeding voor de branche. Zij
kunnen voor een tegemoetkoming in deze omzetdaling aanspraak maken op de
algemene steunmaatregelen in het kader van COVID-19: de TVL en de NOW.
Daarnaast komt het kabinet met een tegemoetkoming in de kosten die
voortkomen uit dit verbod, zoals (extra) kosten voor veilige opslag en transport,
voor de branche. De verdere invulling van de regeling en de kostenvergoedingen
worden nader uitgewerkt, waarbij ook rekening zal worden gehouden met het
specifieke karakter van de sector, te weten dat de verkoop van dit vuurwerk
slechts gedurende drie dagen per jaar mag plaatsvinden. Het kabinet stelt voor
maatregelen voor de branche ca. 40 miljoen beschikbaar.
We gaan er vanuit dat de branche na publicatie van deze brief al lopende
bestellingen waar mogelijk annuleert en oplossingen organiseert om de
hoeveelheid vuurwerk dat in omloop komt in Nederland te beperken. Goed is
hierbij op te merken dat de voorraad op basis van de geldende regelgeving net als
in andere jaren altijd veilig moet worden opgeslagen of op veilige wijze moet
worden getransporteerd naar een opslaglocatie, ook voor en na de periode rond
de jaarwisseling. Veel importeurs beschikken naast opslaglocaties in Nederland
ook over opslaglocaties in Duitsland. Vanzelfsprekend zal er snel in overleg
worden getreden met de sector.

Fop- en schertsvuurwerk (zoals sterretjes) wordt niet verboden
In de Europese Pyrorichtlijn is vastgelegd dat lidstaten omwille van openbare
orde, gezondheid of veiligheid het gebruik en/of de verkoop van vuurwerk kunnen
verbieden voor de categorieën vuurwerk F2 en F3. F1 vuurwerk kan niet door
lidstaten worden ingeperkt: dit soort licht vuurwerk mag, wegens het geringe
veiligheidsrisico, het hele jaar door worden verkocht en afgestoken (door
personen vanaf 12 jaar). Het kabinet kan F1 vuurwerk dan ook niet verder
inperken dan wel verbieden. Het verbod geldt dus niet voor het zogeheten fop- en
schertsvuurwerk, zoals sterretjes, trektouwtjes, sierfonteintjes of knalerwten. Een
structureel verbod op het verkopen en afsteken van F3 vuurwerk gold al voor de
aankomende jaarwisseling.

Wet- en regelgeving
Zoals hierboven aangegeven vraagt het eenmalige, tijdelijke vuurwerkverbod
aanpassing van de regels. Een tijdelijk vuurwerkverbod wordt juridisch geregeld
met een grondslag in de Tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid en
vormgegeven in het Vuurwerkbesluit. Door gebruik te maken van de Tijdelijke wet
COVID-19 Justitie en Veiligheid kan worden afgezien van normaliter verplichte
voorpublicatie, voorhang en nahang. Na deze procedure kan het besluit tijdig
worden verwerkt in het Vuurwerkbesluit. Dit betekent tevens dat de wijziging een
eenmalig karakter heeft en dus niet geldt voor een volgende jaarwisseling. De
Tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid vereist dat zo spoedig mogelijk
Ministerie van
Infrastructuur en
Waterstaat
Ons kenmerk
IENW/BSK-2020/222940
Pagina 3 van 3
gemotiveerd aan beide Kamers der Staten-Generaal mededeling wordt gedaan dat
gebruik wordt gemaakt van de wet. Met deze brief wordt daaraan voldaan. Het
streven is dat de regelgeving uiterlijk 15 december is aangepast.
De maatregel zal bovendien genotificeerd moeten worden bij de Europese
Commissie. De notificatierichtlijn kent een spoedprocedure voor de situatie dat
een lidstaat vanwege een ernstige en onvoorziene situatie in zeer korte tijd
technische voorschriften moet uitwerken om deze onmiddellijk daarop vast te
stellen en in werking te doen treden. In zo’n geval geldt de standstill van drie
maanden niet, maar moet wel gewacht worden op de bevestiging van de Europese
Commissie dat deze ook van mening is dat er sprake is van spoed. Het streven is
dat zo spoedig mogelijk contact hierover met de Europese Commissie plaatsvindt.

Het kabinet beraadt zich verder op de mogelijkheden om de handhaving van het
tijdelijke vuurwerkverbod te versterken.

Tot slot
Hoewel het kabinet zich ten volle beseft dat deze maatregel tot teleurstelling zal
leiden bij liefhebbers van vuurwerk, hopen we ook op begrip, en de bereidheid om
een bijdrage te leveren aan het ontlasten van de medewerkers in de zorg, de
hulpverlening en de politie, die we nu op zoveel fronten al maanden vragen om
boven hun macht te werken.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS DE MINISTER VAN JUSTITIE
INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, EN VEILIGHEID,

S. van Veldhoven - Van der Meer Ferd Grapperhaus

Hieronder de brief waarin vorig jaar het verbod werd aangekondigd:

Hierin staat dat een wetswijziging m.b.t. het vuurwerkbesluit nog moet worden genotificeerd bij de Europese Commissie. Hiervoor staat 3 maanden en bij een spoed aanvraag ca 6 weken. Nu het een politiek spel word, zal de E.C. dan wel akkoord gaan met een spoed procedure? De Nederlandse regering heeft ruim voldoende tijd gehad om dit via een normale procedure te regelen lijkt mij, omdat het volgens het OMT totaal geen zin heeft om vanwege Corona normaals vuurwerk met O&N te verbieden.

Denk een goed punt. Als ze een verbod aankondigen zullen ze eerst de haalbaarheid ervan bij de EU hebben geverifieerd. Met de eerder genoemde standpunten van Gommers, Kuipers en Van Dissel zou het toch niet mogelijk moeten zijn dat de EU meegaat op basis van de frauduleuze argumenten. Maar het blijft politiek, al ben ik wel positief gestemd hoor! Voor nu kunnen we niets anders dan afwachten, hopelijk snel duidelijkheid. En laten we alvast niet onszelf gek maken als de motie er komt, want die komt ongetwijfeld. Volgens mij hebben de laatste verkiezingen ons geen windeieren gelegd met het verlies van GL. Zoals Gizmo75 al aangaf: het meerendeel is sowieso niet voor een definitief vuurwerkverbod.

Zoveel waarden moet je nou ook niet hechten aan die EU. In Oostenrijk mag je als ongevaccineerde je huis niet meer uit en daar hoor je ze ook niet over. Dan stelt een verbod helemaal niks voor.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan