OMT buigt zich op verzoek van kabinet over vuurwerkverbod

Het kabinet en “iets niet kan maken” hahaha, het interesseert ze geen ene reet, parasieten zijn het.
Nou inderdaad. Al 1,5 jaar de ene (loze) belofte na de andere. Alles wat ze niet kunnen maken doen ze toch, en wat ze wel zouden moeten doen dat vertikken ze. Gechargeerd, maar you get the picture. Als wij denken dat ze iets niet kunnen maken, dan moet je er toch serieus rekening mee gaan houden... dat bewijzen ze keer op keer.

Gelukkig zitten we niet al te lang in onzekerheid.. ofwel er lekt vandaag nog iets uit, ofwel morgenavond kondigen ze het aan.
Zo niet, dan 'redden' de EU-regels ons wellicht?
Je leest namelijk:
"Volgens Haagse bronnen moet het demissionaire kabinet vanwege Europese regels snel beslissen of opnieuw een algeheel verbod nodig is. Anders kan de verkoop van vuurwerk niet zomaar aan banden worden gelegd."
Maar wat dat precies inhoudt is mij nog niet helemaal duidelijk..

Nou inderdaad. Al 1,5 jaar de ene (loze) belofte na de andere. Alles wat ze niet kunnen maken doen ze toch, en wat ze wel zouden moeten doen dat vertikken ze. Gechargeerd, maar you get the picture. Als wij denken dat ze iets niet kunnen maken, dan moet je er toch serieus rekening mee gaan houden... dat bewijzen ze keer op keer.

Gelukkig zitten we niet al te lang in onzekerheid.. ofwel er lekt vandaag nog iets uit, ofwel morgenavond kondigen ze het aan.
Zo niet, dan 'redden' de EU-regels ons wellicht?
Je leest namelijk:
"Volgens Haagse bronnen moet het demissionaire kabinet vanwege Europese regels snel beslissen of opnieuw een algeheel verbod nodig is. Anders kan de verkoop van vuurwerk niet zomaar aan banden worden gelegd."
Maar wat dat precies inhoudt is mij nog niet helemaal duidelijk..

Verleden jaar deden ze het toch ook op t laatste moment?

Maar Europa een keer voor ons laten werken zou leuk zijn.

Ik hoop zo op een bericht van iemand die dicht bij deze partijen staan..politiek betrokken zijn?
Gizmo75? Heb je wat meer info misschien

Vind het wel apart. De maatregelen zouden vandaag besproken worden in het catshuis. De 2g maatregel lekt wel uit maar niks over het vuurwerk.. even afwachten nog maar.

Vind het wel apart. De maatregelen zouden vandaag besproken worden in het catshuis. De 2g maatregel lekt wel uit maar niks over het vuurwerk.. even afwachten nog maar.
Lekken van maatregelen heeft vaak een bepaald doel, even de thermometer erin om te kijken hoe het valt.
2g en lockdown hebben maatschappelijk gezien veel meer effect dan een vuurwerkverbod. Dus dat snap ik wel.

@leo303. Ik reageer alleen op de laatste zin. Het OMT is gevraagd voor advies. Als het kabinet voor een bepaalde tijd een beslissing maakt, dan hoeven ze niet met een heel pakket naar de EU. In feite kunnen ze morgen zeggen we doen het en de branche krijgt compensatie zonder tussenkomst van EU. Dat is wat ze zeggen. Maar anderzijds zijn ze te laat kan EU zomaar is moeilijk doen dat het niet aan banden wordt gelegd.

Verder voor iedereen die het lezen wil.

En ze deden het vorig jaar helemaal niet op het laatste moment toen wisten we ook dat hij eraan kwam een week van te voren. Toen was er ook een persconferentie waar ze aangaven vuurwerk komen we volgende week op terug.

Dat terzijde als het kabinet het niet doet en wachten ermee kunnen ze niet zomaar meer gaan verbieden. Dan moet het OMT een goed onderbouwd stuk op papier hebben om te verbieden en kan het nog is verkeerd uitpakken bij de EU.

Ergens ondanks alle stukken die ik zelf schreef, en gezien ze al over lockdown van 2 weken wat ik eerder schreef kom ik aardig in de buurt en denk ik weer positief maar soms gaan mijn emotie ook een eigen leven leiden. Ik zie het nog steeds positief in ondanks alles. En anders lekken ze het wel want dat is vorig jaar ook gebeurd. Het kabinet durft het niet aan inderdaad en ondanks alles wacht ik toch even af tot morgen zou bijna zeggen was het maar zaterdag. Gek genoeg weten ze veel van het OMT en ze praten niet over het verbod dat zit mij niet lekker. Ik wacht af vanaf vandaag.

En wie gisteren heeft geluisterd of heeft gelezen vandaag OMT en veiligheidsregios zijn geweest. Vandaag gaat het om de bewindslieden van Dissel heeft het OMT advies al uitgelicht in het catshuis daarom lekken er ook dingen, media ingewijden gaan echter niet iets roepen als het besproken moet worden.

Maar zei het al ik wacht rustig af ongetwijfeld komt er ergens een lek dan weten we het al en anders wacht ik lekker af tot morgen 19:00.

het grote verschil met vorig jaar is dat je nu ziet dat de politiek vooral op zoek is naar compromissen. Geen volledige lockdown, maar iets er tussenin. Dat kan ergens ook gunstig zijn...bijvoorbeeld geen vuurwerkverbod, maar wel een avond met beperkingen oid...

Aan de andere kant kan een halve lockdown natuurlijk ook een voorloper zijn voor nog strengere maatregelen. Maar zoals het er nu naar uit ziet, en gezien de duur van 2 weken, denk ik dat ze juist nu wat half-strenge maatregelen doen om juist de kerstperiode niet volledig dicht te hoeven.

Vuurwerk is voor velen niet zo belangrijk, maar de kerst natuurlijk wel.. dat is voordelig, want ze kunnen natuurlijk niet iedereen uitbundig kerst laten vieren en dan vier dagen later iedereen verbieden om wat viurwerk af te steken.

Daarnaast zijn er vorig jaar ook flink wat rellen geweest. De veiligheidsraad zal ook meenemen dat mensen nu nog meer onvrede hebben en bij een verbod er gegarandeerd grotere rellen gaan komen.

ps. en over 20 jaar kunnen we in ieder geval wat mooie herinneringen ophalen: weet je nog in 2020/2021... lockdown, vuurwerkverbod etc... dit komt gewoon in de geschiedenisboeken ..

Ik denk dan ook dat erg geen totaalverbod komt, maar meer een soort beperking, in welke vorm dan ook. Op die manier kunnen ze hun zin alsnog doordrijven, hoeven ze ook geen miljoenen uit te keren aan compensatie, etc. Denk bijvoorbeeld aan een verbod van afsteken in de stadcentra etc, wat vorig jaar ook al op enkele plekken was...of een beperking kwa afsteektijden...

Maar goed we zullen het vrijdag wel horen...

het grote verschil met vorig jaar is dat je nu ziet dat de politiek vooral op zoek is naar compromissen. Geen volledige lockdown, maar iets er tussenin. Dat kan ergens ook gunstig zijn...bijvoorbeeld geen vuurwerkverbod, maar wel een avond met beperkingen oid...

Aan de andere kant kan een halve lockdown natuurlijk ook een voorloper zijn voor nog strengere maatregelen. Maar zoals het er nu naar uit ziet, en gezien de duur van 2 weken, denk ik dat ze juist nu wat half-strenge maatregelen doen om juist de kerstperiode niet volledig dicht te hoeven.

Vuurwerk is voor velen niet zo belangrijk, maar de kerst natuurlijk wel.. dat is voordelig, want ze kunnen natuurlijk niet iedereen uitbundig kerst laten vieren en dan vier dagen later iedereen verbieden om wat viurwerk af te steken.

Daarnaast zijn er vorig jaar ook flink wat rellen geweest. De veiligheidsraad zal ook meenemen dat mensen nu nog meer onvrede hebben en bij een verbod er gegarandeerd grotere rellen gaan komen.

ps. en over 20 jaar kunnen we in ieder geval wat mooie herinneringen ophalen: weet je nog in 2020/2021... lockdown, vuurwerkverbod etc... dit komt gewoon in de geschiedenisboeken ..

Ik denk dan ook dat erg geen totaalverbod komt, maar meer een soort beperking, in welke vorm dan ook. Op die manier kunnen ze hun zin alsnog doordrijven, hoeven ze ook geen miljoenen uit te keren aan compensatie, etc. Denk bijvoorbeeld aan een verbod van afsteken in de stadcentra etc, wat vorig jaar ook al op enkele plekken was...of een beperking kwa afsteektijden...

Maar goed we zullen het vrijdag wel horen...
Je vergeet een belangrijk detail. Bruls is de voorzitter van de veiligheidsraad.

Anyway, enigszins positief dat het OMT geen advies lijkt te hebben gegeven m.b.t. Vuurwerk / o&n

Ja, ze gaan vanavond om 19:00 uur verder praten.
Ja maar je conclusie dat ze er niet uit zijn over een vuurwerkverbod is op lucht gebaseerd.
Het zegt niet zo veel dat er niks over uit gelekt is.
Gesprekken zullen denk ik veel meer gaan over de verregaande adviezen als een lockdown en 2g-systeem. Vuurwerkverbod kan ook gewoon een hamerstuk zijn.

Ja en de burgemeesters, die zijn qua vw lastige partij, brulaap Bruls voorop
Inderdaad precies, met die Bruls houd ik ook mijn hart vast, die heeft ondertussen Arno Bonte wel ingehaald als je het mij vraagt.

Burgemeesters vind ik sowieso teveel macht hebben tegenwoordig. Ook met dat hele gedoogbeleid, iemand die voor medische redenen 2 plantjes heeft staan word zonder pardon op straat gezet door de burgemeester.

En het is eigenlijk een vreemd principe dat burgemeesters een lokaal verbod op vuurwerk kunnen realiseren terwijl het op landelijk niveau nog niet gerealiseerd is. Burgemeesters worden niet eens door het volk gekozen maar ze nemen wel ingrijpende beslissingen voor het volk.

Back
Bovenaan