Oliebollen

Ik heb vandaag bloem en gist gehaald :D Dat word binnenkort oliebollen bakken jongens! Ga even kijken of ik het nog niet ben verleerd... Dat moet je gewoon ff doen zo voor oud en nieuw, zodat als het oudjaar is, je direct weet wat je wel of niet kunt doen :) Altijd lekkere bollen dus... Nu al zin in! Ik post wel wat fotos ;)

Muahahahahaha. :devil:

zakje2.jpg

inhoud_zakje.jpg

Gevonden? Gisteren toen ik in de straat kwam, kon ik de geur ruiken. Zonder dat ik het gezien had, wist ik dat de oliebollenboer er stond :)

Ik denk dat hij nog zijn draai moet vinden. De smaak was goed, maar er kwam te veel vocht/vet vrij uit het middelste van de appelflap. Dat kan dus nog beter :)

Ik heb mijn deeg hier nu staan te rijsen. Ik ga nu de pan schoon maken. De eerste batch word met rozijnen en appel, de tweede worden neutrale :)

Foto's volgen!

Die met appel en rosijntjes zijn klaar... Zaten naar mijn idee wat teveel rosijnen en appel in, waardoor het beslag iets te zwaar is geworden. De buitenkant is wel knapperig en de binnenkant lekker zacht. Nu eens kijken wat de naturel bollen doen. Ben benieuwd. Het is even een probeerseltje, nieuwe manier van bakken :)

De naturel bollen zijn vele malen beter! Hele lekkere knapperige buitenkant en een fijne luchtige binnenkant. Een tikje aan de flauwe kant, dus bij poging twee wat meer zout toevoegen... Maar als je er een grote bak poeiersuiker over heen doen smaken ze echt heerlijk :D

De naturel bollen zijn vele malen beter! Hele lekkere knapperige buitenkant en een fijne luchtige binnenkant. Een tikje aan de flauwe kant, dus bij poging twee wat meer zout toevoegen... Maar als je er een grote bak poeiersuiker over heen doen smaken ze echt heerlijk :D

Alvast smakelijk!
Welke olie gebruik jij en waar koop je deze?
En op hoeveel graden doe je bakken?
Ik wil er ook gaan maken binnenkort! :)

Je kunt het beste gewoon zonnebloem olie gebruiken en op 180/190 graden :) Zonnebloem olie kun je bij de AH wel halen.

De jaarlijks terugkerende oliebollenkraam staat weer bij ons in de stad, ik kon het niet laten om even eentje te halen :)

De oliebol is nog nooit zo goed geweest als dit jaar. Dat blijkt uit de jaarlijkse AD Oliebollentest, die morgen in de krant verschijnt. Van de 113 bezochte verkooppunten behalen er 79 een voldoende, waarvan liefst 15 een 8,5 of nog hoger.

Zo'n goede score is nooit eerder voorgekomen sinds de test voor het eerst werd gehouden, in 1993. Uit het onderzoek blijkt dat verkopers steeds meer hun best doen om de klant een echt goede oliebol te verkopen. 'De kwaliteit verbetert duidelijk,'zegt directeur Bob Cramwinckel van het Centrum voor Smaakonderzoek. 'Er wordt veel beter gebakken, de consument krijgt betere waar dan voorheen.'

bron

Ja ik heb het gelezen, even een andere vraag wie doet er ook altijd triple/donker bier in zijn beslag, dan rijst het wat beter en is de smaak goed.

Richard Visser is de winnaar van de 19e Nationale Oliebollentest van het AD.

Voor maar liefst de achtste keer eindigde de Rotterdamse kraamhouder op de eerste plaats met een oliebol die door het panel als 'uitmuntend' werd beoordeeld.

media_xl_1056399.jpg

Algemeen hoofdredacteur Christiaan Ruesink van het AD zette Visser vanmorgen bij zijn gebakkraam uitgebreid in het zonnetje. 'Dit is een buitengewone prestatie en het zegt iets over uw vakmanschap.'

Voor de winnaar was er een oorkonde, een beker, een spandoek, schorten voor het personeel, bloemen en champagne. De prijs gaf extra fleur aan nog een ander jubileum: de familie Visser staat dit jaar voor de 60ste keer op de standplaats op de hoek van de Heemraadssingel en de Vierambachtsstraat.

bron

Top even kijken of de tweede plaats bij mij in de buurt is.

en als aanvulling:

Er werden ook 7 nullen uitgedeeld voor de slechtste oliebollen van het jaar! Het ging daarbij om misbaksels van een andere leverancier uit Spijkenisse, alsmede van kramen uit Veldhoven, Rotterdam, Amsterdam/Ouder-Amstel, Den Bosch, Hoorn en Purmerend. De aller-slechtste oliebol komt dit jaar uit Purmerend.

Ook dit jaar sta ik de 30e weer oliebollen en appelflappen te bakken :D

Is nu al heel wat jaren traditie, mijn moeder deed het altijd, en de afgelopen jaren doe ik het zelf. :cool:

Er bestaat geen betere oliebol dan die van mijn vader !

Over die AD test, het is maar net wat iemand lekker vind, want mijn oom woont in Hoorn en vind die oliebol Primá dusja..

jammie!
als ik dit topic zo doorlees krijg ik er echt zin in!
m'n moeder bakt ze altijd op de 31e, tijdens 't vuurwerk afsteken naar binnen en zo'n lekkere oliebol opeten...

de combi van de kruitlucht aan je handen, en de geur van de oliebollen= de perfecte oud &nieuw geur die echt herkenbaar is voor mij!

Back
Bovenaan