Nieuwe vuurwerkbesluit 1-07-2012 ingegaan.

He zyzal, volgens mij heb je daar iets heel goeds ontdekt, volgens mij is hier door member 500gram al eenkeer een vraag over gesteld. Als je het zo leest dan zou het heel goed kunnen ja, zou echt top zijn!!!

Alleen zit je nog met 2 gr flash voor de burst en voor 2" moet je wat meer hebben, tenzij het een percentage is tov de totale kruitinhoud zoals in belgie.

Ik vind het wel een vooruitgang. Maar aangezien je weer de volle pot moet betalen voor dat soort cakes.. zal het niet zoveel worden.
Kijk naar de spring wind haha of een 1,5 of 2 inch shell kit. Abnormaal duur.

Btw Thresher, als een 2 inch met meal coated rice hulls en 2 gram flash als
(booster) gebruikt heb je echt wel een goede break hoor !

Ik vind het wel een vooruitgang. Maar aangezien je weer de volle pot moet betalen voor dat soort cakes.. zal het niet zoveel worden.
Kijk naar de spring wind haha of een 1,5 of 2 inch shell kit. Abnormaal duur.

Btw Thresher, als een 2 inch met meal coated rice hulls en 2 gram flash als
(booster) gebruikt heb je echt wel een goede break hoor !

Met 2 gram zit je al aan de max toch, dan moet je gaan combineren gram flash en meal maar of dat toegestaan is?

Dit staat in de wet.
10*gram zwart buskruit of maximaal 4*gram nitraat/metaal of maximaal 2*gram Flash

Ik ben al behoorlijk aan het zoeken geweest maar ik kan nergens vinden of het nu echt legaal is om grondbloemen enz. af te steken. en zijn er lijsten met wat nou cat 1 cat 2 en cat 3 zijn ? (ivm leeftijden wie mag wat wel en niet)

Ik ben al behoorlijk aan het zoeken geweest maar ik kan nergens vinden of het nu echt legaal is om grondbloemen enz. af te steken. en zijn er lijsten met wat nou cat 1 cat 2 en cat 3 zijn ? (ivm leeftijden wie mag wat wel en niet)

Cat 1 is kindervuurwerk ( nu ook grondbloemen etc) vanaf 12jr
Cat 2 is fonteinen, cakes etc vanaf 16 jaar
Cat 3 is de 100.000 klapper vanaf 18 jaar

Dit is zoals ik het nu ken

Cat 1 is kindervuurwerk ( nu ook grondbloemen etc) vanaf 12jr
Cat 2 is fonteinen, cakes etc vanaf 16 jaar
Cat 3 is de 100.000 klapper vanaf 18 jaar

Dit is zoals ik het nu ken

ok thanks. ik heb volgens mij een jaar of 2 geleden ook gelezen dat ze single shots en de zwaardere cakes ook naar 18 jaar wilden brengen. (dus cat 3) kan iemand bevestigen of dit echt zo is?

Klopt bijna :)

Voor alle cakes geld categorie 2 ook de 500 Grams.

Voor ratelbanden geld dit:

Categorie 2

100 gram zwart buskruit in totaal; per compartiment maximaal 0,5 gram zwart buskruit

Categorie 3

1000 gram zwart buskruit in totaal; per compartiment maximaal 0,5 gram zwart buskruit

Voor Singelshots geld dit:

Categorie 2

25 gram pyrotechnische stoffen of preparaten in totaal; de burstlading van de pyrotechnische unit bevat of maximaal 10 gram zwart buskruit of maximaal 4 gram nitraat/metaal of maximaal 2 gram perchloraat/metaal; knallading is niet toegestaan

Categorie 3

40 gram pyrotechnische stoffen of preparaten in totaal; de burstlading van de pyrotechnische unit bevat of maximaal 10 gram zwart buskruit of maximaal 4 gram nitraat/metaal of maximaal 2 gram perchloraat/metaal; knallading is niet toegestaan

16 en 17 jarigen mogen alles kopen, uitgezonderd de CE-gekeurde 100.000 klappers en grote singleshot mortieren (2" voorgemonteerd).
Het grappige is dat 16 en 17 jarigen wél 100K rollen en 2" mortieren mogen kopen die NIET CE-gekeurd zijn. Dit jaar mag de restvoorraad die nog niet een CE keurmerk heeft nog steeds worden verkocht. Dat kan het rare gevolg hebben dat een winkelier de ene 100K rol níet mag meegeven aan een 16 jarige, en de andere 100K rol wél, indien hij zowel oude als nieuwe voorraad heeft liggen.
18 jarigen (en ouder) mogen zonder nadenken alles aanschaffen in Nederland, wél of geen CE-keurmerk.

het probleem van de rollen speelde afgelopen jaar ook al aangezien er toen ook al rollen met ce-keurmerk waren.

Bedankt darksoul, ben benieuwd of er op gelet gaat worden, zou ***lig zijn als ik om vuurwerk ging en met een ouder iemand terug moet komen voor een 2"

16 en 17 jarigen mogen alles kopen, uitgezonderd de CE-gekeurde 100.000 klappers en grote singleshot mortieren (2" voorgemonteerd).

Fout ;) Zie mijn eerdere bericht. Ook als 16 Jarige mag je 2 Inch kopen mits maximaal 25 Gram Pyrotechnische stoffen en 100K Mits minder dan 100 Gram pyrotechnische stoffen.

Je moet het wel goed zeggen he :rolleyes:

Theoretisch gezien heb jij helemaal gelijk.

De praktijk wijst echter uit dat geen enkele 100K rol minder dan 100 gram kruit bevat. (Een 20K rol misschien wel?)
Een 2" voorgemonteerde mortier zal ook in praktijk nooit minder dan 25 gram kruit bevatten. Er zijn wel kleinere "grote single shots" zoals van Zena...maar of die minder dan 25 gram bevatten...?

Praktisch gezien kun je dus samenvatten dat 16 en 17 jarigen geen 100K rollen en grote singleshots mogen kopen. Uiteraard wel kleine single shots als Thunder King en Asian Thunder en kleine ratelbanden.

Crackling balls zijn categorie 1 (mits ze een CE keurmerk hebben) en mogen dus nu al aangekocht en afgestoken worden vanaf 12 jaar.

kan iemand mij uitleggen wat het verschil tussen bursts en knal zijn?

daar maken ze in dat besluit een scheiding mee ksnap er niks van :D

Als je het hele Vuurwerkbesluit wil snappen, ben je wel even bezig hoor :p

Onder een "burst" wordt de knallading verstaan die nodig is om het siereffect te verspreiden. Een "knal" is het geluid wat ontstaat bij een burst. Wanneer het besluit rept over "een knallading is niet toegestaan", wordt daarmee bedoelt dat er geen lading mag zijn die zuiver is ontworpen om een knal te produceren, zonder siereffect. Dat is dus geen burst, want een burst gaat altijd samen met een sierboeket.

ok ik snap het :)

maar wat een onzin je doet er een beetje kruit bij met kleur en het is een burst op de grond :D

Als je het hele Vuurwerkbesluit wil snappen, ben je wel even bezig hoor :p

Onder een "burst" wordt de knallading verstaan die nodig is om het siereffect te verspreiden. Een "knal" is het geluid wat ontstaat bij een burst. Wanneer het besluit rept over "een knallading is niet toegestaan", wordt daarmee bedoelt dat er geen lading mag zijn die zuiver is ontworpen om een knal te produceren, zonder siereffect. Dat is dus geen burst, want een burst gaat altijd samen met een sierboeket.

Is dit ook een reden dat een thunderking harder gaat dan een losse knaller in nederland?
Ik bedoel daarmee te zeggen dat het aantal kruit in een 'burst' meer mag zijn dan in een losse knaller?

Nee, luchtvuurwerk zoals een Thunder King mag tot 2 gram flash bevatten, wat veel harder knalt dan het zwarte buskruit wat in grondvuurwerk zit zoals kanonslagen.

Ik raad je aan om Regeling Nadere Eisen aan Vuurwerk te lezen.

Back
Bovenaan