Nieuwe regels voor vuurwerk op komst

Volgensmij kun je hem ergens (na betaling) downloaden ? iig heb ik hem uitgeprint gelezen :)

Dat zal wel ja. Na betaling. Hier in NL gaat natuurlijk alleen de zon nog voor niets op. Maar Gerwin, stonden er niet meer leuke mogelijke aanpassingen in? We zijn hier met zijn allen natuurlijk erg nieuwsgierig naar!

Bij deze het Wijzigingsvoorstel en de Nota van Toelichting inzake het Vuurwerkbesluit 2010.
In deze documenten staan de wijzigingen omschreven die dit jaar van kracht gaan, zoals bijv. de verruiming van de 10-kiloregeling. Deze staat overigens beschreven in Artikel 2.3.3:

Artikel 2.3.3
Het is verboden per levering meer dan vijfentwintig kilogram consumentenvuurwerk aan een particulier ter beschikking te stellen.

DOWNLOAD > Wijzigingsvoorstel

DOWNLOAD > Nota van Toelichting

Veel leesplezier :wink:

Hmm alle regels zouden toch gelijk getrokken worden? Wil dit zeggen dat in alle landen binnenkort 500 gram is toegestaan? Dat de shellkitjes in bijvoorbeeld tjechie verdwijnen? Aangezien tjechie ook bij de eu is aangesloten?
Dat flash is toegestaan in nederland binnenkort? Dat dit in andere landen waar dit wel is toegestaan verdwijnt.
Ik snap er bar weinig van eerlijk gezegd wat er nu precies gaat gebeuren

In NL blijft alles qua sas hetzelfde.

Wat andere landen doen is voor zichzelf te beslissen. EUwetgeving gaat meer over internationale handel en opslag geloof ik (vind ik ook nog onduidelijk hoor)

Dit is een andere (denk ik) dan waar Gerwin het over heeft.

Edit: Het gaat om die annaconda laat zien.

O, die heb ik nog niet bekeken :D Het is dus het verschil tussen een nieuwe landelijke regelgeving, en de Europese? En die Gerwin besprak was die NLgerichte, en de Europese... Damn, wat complex allemaal.

O, die heb ik nog niet bekeken :D Het is dus het verschil tussen een nieuwe landelijke regelgeving, en de Europese? En die Gerwin besprak was die NLgerichte, en de Europese... Damn, wat complex allemaal.

De EU heeft de CE-markering in het leven geroepen inderdaad, maar daarnaast gelden landelijk gestelde regels ook nog eens. :wink:

En die EUwetgeving gaat toch over meer dan de CE-markering? Vrije doorvoer van vuurwerk? En dan ook zekere daarbij verwachte gelijkschakeling van sassen, opslag e.d.? Waarbinnen landen dan weer eigen invulling kunnen geven?

Kan de EUwetgeving nog van invloed zijn op het nu voorgestelde vuurwerkbesluit, waarin qua vuurwerk geen veranderingen zijn?

Zeker, regels kunnen absoluut veranderen met oog op de "vrije doorvoer", maar per land gelden de nationale regels ook gewoon, dus daar moet men rekening mee houden. Met een CE-markering ben je er nog niet, als een ander EU-land in Nederland wilt verkopen, dan moeten toch die kooien er bijv. omheen, mag er max. 500 gram in zitten en 15 gram per tube.

Het is afwachten wat het allemaal kan en zal veranderen, misschien niets, misschien veel, maar richt je in ieder geval gewoon op de nieuwe regels in het Vuurwerkbesluit, dat is het besluit voor Nederland. :wink:

En die EUwetgeving gaat toch over meer dan de CE-markering? Vrije doorvoer van vuurwerk? En dan ook zekere daarbij verwachte gelijkschakeling van sassen, opslag e.d.? Waarbinnen landen dan weer eigen invulling kunnen geven?

Kan de EUwetgeving nog van invloed zijn op het nu voorgestelde vuurwerkbesluit, waarin qua vuurwerk geen veranderingen zijn?

De staan documenten moet je ook niet met elkaar gaan vergelijken. Waar gerwin het over heeft gaat meer over het vuurwerk zelf. Die andere gaat meer over opslag etc.

Naar die van Gerwin ben ik erg benieuwd. Vooral wat betreft naar de regel wat betreft het lont. :rolleyes:

Naar die van Gerwin ben ik erg benieuwd. Vooral wat betreft naar de regel wat betreft het lont. :rolleyes:

Daar zal die wel bedoelen dat een 2e viscolont is toegestaan. :wink:
Geen verplichting overigens, aan de importeur of ze dit doorvoeren.

Daar zal die wel bedoelen dat een 2e viscolont is toegestaan. :wink:
Geen verplichting overigens, aan de importeur of ze dit doorvoeren.

Aaahh, het kwam bij mij (en anderen denk ik) zo over dat visco nu eindelijk gewoon in de winkel verkocht zou mogen worden. Jammer dat het niet zo is.

Visco mag zoiezo verkocht worden dat valt in het zogeheten grijze gebied net zoals schietkisten. Je mag het verkopen maar gebruiken dmv koppelen aan vuurwerk echter niet.

En visco wordt laatste jaren in redelijk wat winkels hier al verkocht.

Ik weet niet of we meer mogen.
Er zijn ook gewoon mensen die het legale vuurwerk in NL al weg willen
En nu zeker al meer.
Maarja,flash zou wel leuk zijn,en wat lichte strijkers enz.

Strijkers hoef ik hier niet te zien. Net als babypijltjes. Gebeuren alleen maar ongelukken mee.

Flash in rollen. Dat zou mooi zijn. Want waarvoor hoeven wij nou nog naar het buitenland? Matten en rollen.

Zwaar professioneel vuurwerk isi n het buitenland toch niet te krijgen. Dit gaat gewoon via de handel. En dit zal altijd blijven bestaan omdat geen consumenten pot op kan tegen een goed jorge, lidu enz blok. Zelfde geld voor shells.
En zolang er mensen zijn die het NL vuurwerk niet goed genoeg vinden zal er niks veranderen aan de handel. Ik vind het NL vuurwerk mooi. Maar het is het gewoon net niet als je in de straat staat te knallen en een huizenblok verder gaat een dik prof. blok de lucht en niemand ziet jou 500grammer van 70 euro meer.

Strijkers hoef ik hier niet te zien. Net als babypijltjes. Gebeuren alleen maar ongelukken mee.

Flash in rollen. Dat zou mooi zijn. Want waarvoor hoeven wij nou nog naar het buitenland? Matten en rollen.

Zwaar professioneel vuurwerk isi n het buitenland toch niet te krijgen. Dit gaat gewoon via de handel. En dit zal altijd blijven bestaan omdat geen consumenten pot op kan tegen een goed jorge, lidu enz blok. Zelfde geld voor shells.
En zolang er mensen zijn die het NL vuurwerk niet goed genoeg vinden zal er niks veranderen aan de handel. Ik vind het NL vuurwerk mooi. Maar het is het gewoon net niet als je in de straat staat te knallen en een huizenblok verder gaat een dik prof. blok de lucht en niemand ziet jou 500grammer van 70 euro meer.

Ben het helemaal met je eens. Het is het soms net niet, die 500 grammers. Ik ben van mening dat ze flash in rollen gewoon toe moeten staan, en ipv 15 gram in tubes 20/30. Dan kan je net wat mooiere effecten toepassen die in profblokken van + - 2 inch ook terug komen.

Ben het helemaal met je eens. Het is het soms net niet, die 500 grammers. Ik ben van mening dat ze flash in rollen gewoon toe moeten staan, en ipv 15 gram in tubes 20/30. Dan kan je net wat mooiere effecten toepassen die in profblokken van + - 2 inch ook terug komen.

Precies!
En zolang dat niet is toegestaan in Nederland blijf je vuurwerktoerisme houden, ondanks de strenge controles. Bovendien kicken velen op de controles, het mag niet en dat maakt het juist zo spannend.
Als men nu flash zou gaan toestaan en meer kruit per tube en ook bijv. knalpijlen met zo'n 10gram hoogwaardige flash, dan zal het vuurwerktoerisme aanzienlijk afnemen. Dan wordt de illegale handel flink teruggedrongen.
Maar zolang dat niet gebeurd zal de illegale handel niet of nauwelijks afnemen.

Maar goed vorige week is het kabinet gevallen, nu maar hopen dat er een beter kabinet komt die WEL luistert naar het Nederlandse volk. Misschien dat het dan ook beter mag gaan met de vuurwerkwetgeving. Alleen maar hopen dat groenlinks het niet voor het zeggen krijgt.

Back
Bovenaan