Nieuwe regels voor vuurwerk op komst

Kan iemand hier een samenvatting van maken die voor de gewone NL'er ook begrijpbaar is. Want dit kunnen mijn hersenen niet aan...

Strijkers hoef ik hier niet te zien. Net als babypijltjes. Gebeuren alleen maar ongelukken mee.

Flash in rollen. Dat zou mooi zijn. Want waarvoor hoeven wij nou nog naar het buitenland? Matten en rollen.

Zwaar professioneel vuurwerk isi n het buitenland toch niet te krijgen. Dit gaat gewoon via de handel. En dit zal altijd blijven bestaan omdat geen consumenten pot op kan tegen een goed jorge, lidu enz blok. Zelfde geld voor shells.
En zolang er mensen zijn die het NL vuurwerk niet goed genoeg vinden zal er niks veranderen aan de handel. Ik vind het NL vuurwerk mooi. Maar het is het gewoon net niet als je in de straat staat te knallen en een huizenblok verder gaat een dik prof. blok de lucht en niemand ziet jou 500grammer van 70 euro meer.

Ben ik niet met je eens. In Spanje mag je ook "zwaar illegaal vuurwerk" kopen. Wat is de definitie van "profesioneel"?

In buitenland mag je ook gewoon klappertjes kopen zoals (profesionele)Vlinders en daar hoor je toch ook nooit wat over. Je mag in meerdere landen "shells" hebben. Kitjes weliswaar maar toch shells.

Maar als sta je bijvoorbeeld Cobra 6 toe. Dan zal je altijd mensen hebben die weer harder moeten. Cobra 6 vind ik persoonlijk leuke knalletjes. Als ze dan nou eens toestaan dan zal je al een grote groep buitenspel zetten die gaan knutselen. Want iedereen is onder de indruk van zo'n knal. En daar gaat het uiteindelijk om. De "wow" factor moet er zijn.

En dan komen we weer met de argumenten van slopen en te vroeg afsteken.

Harder aanpakken, slopen sowieso. En te vroeg afsteken als je dan die ene dag pracht vuurwerk mag afsteken dan moet je wel zo fair zijn en de rest van je het jaar het niet doen en wie het wel doet moet gewoon op de blaren zitten :)

Harder aanpakken, slopen sowieso. En te vroeg afsteken als je dan die ene dag pracht vuurwerk mag afsteken dan moet je wel zo fair zijn en de rest van je het jaar het niet doen en wie het wel doet moet gewoon op de blaren zitten :)

ja harder aanpakken, hoe wil jij mensen die slopen hard aanpakken? je pakt ze toch zelden. De meeste kijken wel goed om zich heen voordat ze iets slopen:sad:

of bedoel jij, de mensen die zijn gepakt met vandalisme? Dan vindt ik dat je totaal gelijk hebt:)

ja harder aanpakken, hoe wil jij mensen die slopen hard aanpakken? je pakt ze toch zelden. De meeste kijken wel goed om zich heen voordat ze iets slopen:sad:

of bedoel jij, de mensen die zijn gepakt met vandalisme? Dan vindt ik dat je totaal gelijk hebt:)

Zoals ik vaker gezegd heb:

Mensen die opgepakt worden voor vandalisme met oudjaar of nieuwjaar zouden dan wat mij betreft alle schade die in December gemaakt is op hen verhalen. Of ze nu wel of niet medeplichtig zijn. Meestal zijn het toch niet echt zulke grote bedragen 40.000 of 3,500 euro. Ik vind het persoonlijk meevallen. Daarom ook maar meteen de hele maand omdat het slopen met vuurwerk niet op 31 dec begint. Overigens vind ik ook dat mensen die slopen zonder vuurwerk ook net zo aangepakt moeten worden. Vandalisme is vandalisme

Dan gaan ze miepen:
Ja maar wat ik sloopte was "maar" 500,- Ik vind als je dan als dader je rechten verliest. Je hoort gewoon van andersmans spullen af te blijven. Doe je het toch, oké. Als je er mee weg komt heb je geluk wordt je gepakt moet je betalen.

En verder hoeven er voor mij geen boetes boven op of gevangenisstraf mits men betaald.

Dan heb je nog 1 punt en dat zijn het grootste probleem: Minderjarige. Ik heb geen kinderen en dat wordt mij vaak verweten in de discussie. Maar ik vind dat je de schade die kinderen aanrichten gewoon bij de ouders moet verhalen. 12+ weet ook dat je geen dingen mag slopen van een ander. Ik zou niet weten waarom zij dan alternatieven straffen moeten krijgen. Daarmee leer je het ze nooit af.

En daar zit ook meteen markt in. Je kunt je kind verzekeren en volgens mij bestaat zoiets al. Maar dan zijn alle "slachtoffers" gedekt met oudjaar en wordt er weliswaar gesloopt maar de geleden partijen ondervinden dan het minste overlast ervan.

Mensen moeten weer leren zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden. En niet zoals nu als er bijvoorbeeld een ongeluk gebeurd. Ja de weg was glad, te lage zon, onoverzichtelijke bocht. Nee, mensen. Je reed te hard! En dat zie je met dat vuurwerk ook. Hand eraf, ja was illegaal niet veilig. Nee mensen, je moet geen kruit van 100 strijkers in een glazen potje doen! :bonk:

In buitenland mag je ook gewoon klappertjes kopen zoals (profesionele)Vlinders en daar hoor je toch ook nooit wat over. Je mag in meerdere landen "shells" hebben. Kitjes weliswaar maar toch shells.

Maar als sta je bijvoorbeeld Cobra 6 toe. Dan zal je altijd mensen hebben die weer harder moeten. Cobra 6 vind ik persoonlijk leuke knalletjes. Als ze dan nou eens toestaan dan zal je al een grote groep buitenspel zetten die gaan knutselen. Want iedereen is onder de indruk van zo'n knal. En daar gaat het uiteindelijk om. De "wow" factor moet er zijn.
Ik ben het tot op zekere hoogte met je eens.
De Nederlandse vuurwerkconsument zal eigenlijk nooit tevreden zijn. Worden straks nitraten en 20 grams tubes toegestaan, dan nog zal er weer een groep zijn die roept om vlinders en 30 grams tubes, en zo verder... Mede daarom zal de illegale handel ook gewoon blijven bestaan, er zal immers altijd vraag blijven naar meer/groter/harder. Feit is echter wel dat hoe dichter het consumentenvuurwerk het professionele zal benaderen, hoe minder de behoefte wordt voor het illegale. Op een gegeven moment wegen de risico's (voor de meeste mensen) namelijk niet meer op tegen het nèt iets mooiere/hardere vuurwerk, als je in de winkels iets vergelijkbaars kunt aanschaffen. De huidige rigide regeltjes in Nederland, vooral omtrent knalvuurwerk, werken illegale handel en knutselprojecten enorm in de hand.

Ik ben het tot op zekere hoogte met je eens.
De Nederlandse vuurwerkconsument zal eigenlijk nooit tevreden zijn. Worden straks nitraten en 20 grams tubes toegestaan, dan nog zal er weer een groep zijn die roept om vlinders en 30 grams tubes, en zo verder... Mede daarom zal de illegale handel ook gewoon blijven bestaan, er zal immers altijd vraag blijven naar meer/groter/harder. Feit is echter wel dat hoe dichter het consumentenvuurwerk het professionele zal benaderen, hoe minder de behoefte wordt voor het illegale. Op een gegeven moment wegen de risico's (voor de meeste mensen) namelijk niet meer op tegen het nèt iets mooiere/hardere vuurwerk, als je in de winkels iets vergelijkbaars kunt aanschaffen. De huidige rigide regeltjes in Nederland, vooral omtrent knalvuurwerk, werken illegale handel en knutselprojecten enorm in de hand.

En vooral dat laatste wat je daar noemt, het knutselen zal alleen maar (flink) toenemen als het zou lukken om knallers als nitraten, vlinders en knalpijlen (lawinepijlen) uit te bannen. Wat toch niet zal lukken zolang er vraag naar is en de regels hier in Nederland hetzelfde blijven.
Bovendien is op zelfmaak, anders als bij de illegale handel totaal geen controle op, anders dan bij de illegale handel is niet in te schatten hoeveel kilo zelfgefabriceerd vuurwerk er in Nederland is. Bovendien iedereen die een beetje kennis heeft hoe je een harde knal moet fabriceren kan er heel makkelijk met zeer eenvoudige middelen er zo een maken.

Deze discussie wordt op vuurwerkfora vaak gevoerd, voor de liefhebbers mag dit allemaal denk ik ook zo onderhand wel eens duidelijk zijn. Ik maak me meer zorgen om de rest van nederland, die door een paar zielige personen op de verkeerde manier worden beïnvloed.
Iemand een idee hoe we dit op een goede, rustige en werkende manier naar buiten kunnen brengen. Zodat er weer anders wordt gedacht over vuurwerk?
We hebben even de tijd, nu zal er niemand mee bezig zijn! :)

Deze discussie wordt op vuurwerkfora vaak gevoerd, voor de liefhebbers mag dit allemaal denk ik ook zo onderhand wel eens duidelijk zijn.

De discussie die er vaak is, is eigenlijk:

1. Illegaal vuurwerk en vandalisme

2. Illegaal vuurwerk maar dat klopt niet want de meeste ongelukken gebeuren door punt 1 slopen en stunten maar veelal door zelfmaak. 100 strijkers in een potje is ook geen illegaal vuurwerk meer maar een zelfgemaakt projectiel
wat vooral in de jaren '90 erg populair was de laatste jaren bija niet meer
gehoord

Wanneer is er nu echt een ongeluk gebeurd met een nitraat? Dus zonder in een vuilnisbak of 10 bij elkaar?

En we hebben het veelal over illegaal vuurwerk en dat is knal. Siervuurwerk hoor je nauwelijks zeker profesioneel vuurwerk niet. Af en toe eens een shell maar ik vind dat je het in verhouding moet zien.

Als er 50.000 shells de lucht ingaan met oudjaar en er valt 1 dode bij. Ja, dan krijg je: Ja, een is teveel. Maar tegen de domheid van de mens kan je toch niets beginnen! Domme mensen gaan dood, heel simpel. Je kunt er borden bijzetten, bijsluiters, beveiligingen mensen zijn eigenwijs, onverstandig, dom en stom. Er zullen altijd doden vallen.

De eerste die zijn hand eraf knalt met een cobra 6 moet nog komen. En er zitten er 300 in een karton er zijn weet ik veel niet hoeveel kartonnen verkocht.

Alcohol en drugs doen de meeste kwaad met oudjaar en vuurwerk. Ik heb geen problemen met iemand die drugs gebruikt, ik heb geen problemen met iemand die alcohol gebruikt ik heb ook geen problemen met iemand die drugs en alcohol tegelijk gebruikt. Ik heb ook geen problemen met alcohol, drugs en vuurwerk. Als diegene maar zijn eigen hand eraf knalt.

Maar omdat Alcohol een algemene legale drugs is hoor je niemand er over. Je moet is voor de grap een XTCpilltje naar frankrijk meemenen. Wordt je opgepakt als de grootste crimineel maar al dat jeugd daar mag zich wel lekker in coma zuipen.

Nog een factor;

Vuurwerk wordt meerendeels gebruikt door (asociale) jongeren. Jongere zijn sowieso associaal omdat ze geen besef hebben wat iets kost of iets werkt. Daarbij weten ze alles zooo goed al met met hun 17 jaar. Grote jongens hoor. Dan lachen ze zich dood met een taakstraf van 16 uur omdat ze het 2 weken later nog eens doen omdat het zo grappig is

Kortom er zijn verschillende factoren wat je niet kunt verwijten aan het illegale vuurwerk zelf. Als iedereen er mee omging zoals het hoorde gebeurde er bijna niets. Tuurlijk kan er een productiefout inzitten of pijl uit de richting worden geblazen door een windvlaag maar zoiets heet overmacht.

Alle ellende wordt gewoon veroorzaakt met oudjaar die de kunde niet hebben of gewoon van nature erg dom zijn en ik vind dat je die harder moet aanpakken en niet het vuurwerk verbieden. En hardere knallen al gaan we alleen al richting belgië haar consumentenvuurwerk besluit gaan we al een stap vooruit en zullen heel veel mensen niet meer gaan knutselen.

Illegaal vuurwerk is goed! :cool:

De discussie die er vaak is, is eigenlijk:

1. Illegaal vuurwerk en vandalisme

2. Illegaal vuurwerk maar dat klopt niet want de meeste ongelukken gebeuren door punt 1 slopen en stunten maar veelal door zelfmaak. 100 strijkers in een potje is ook geen illegaal vuurwerk meer maar een zelfgemaakt projectiel
wat vooral in de jaren '90 erg populair was de laatste jaren bija niet meer
gehoord

Wanneer is er nu echt een ongeluk gebeurd met een nitraat? Dus zonder in een vuilnisbak of 10 bij elkaar?

En we hebben het veelal over illegaal vuurwerk en dat is knal. Siervuurwerk hoor je nauwelijks zeker profesioneel vuurwerk niet. Af en toe eens een shell maar ik vind dat je het in verhouding moet zien.

Als er 50.000 shells de lucht ingaan met oudjaar en er valt 1 dode bij. Ja, dan krijg je: Ja, een is teveel. Maar tegen de domheid van de mens kan je toch niets beginnen! Domme mensen gaan dood, heel simpel. Je kunt er borden bijzetten, bijsluiters, beveiligingen mensen zijn eigenwijs, onverstandig, dom en stom. Er zullen altijd doden vallen.

De eerste die zijn hand eraf knalt met een cobra 6 moet nog komen. En er zitten er 300 in een karton er zijn weet ik veel niet hoeveel kartonnen verkocht.

Alcohol en drugs doen de meeste kwaad met oudjaar en vuurwerk. Ik heb geen problemen met iemand die drugs gebruikt, ik heb geen problemen met iemand die alcohol gebruikt ik heb ook geen problemen met iemand die drugs en alcohol tegelijk gebruikt. Ik heb ook geen problemen met alcohol, drugs en vuurwerk. Als diegene maar zijn eigen hand eraf knalt.

Maar omdat Alcohol een algemene legale drugs is hoor je niemand er over. Je moet is voor de grap een XTCpilltje naar frankrijk meemenen. Wordt je opgepakt als de grootste crimineel maar al dat jeugd daar mag zich wel lekker in coma zuipen.

Nog een factor;

Vuurwerk wordt meerendeels gebruikt door (asociale) jongeren. Jongere zijn sowieso associaal omdat ze geen besef hebben wat iets kost of iets werkt. Daarbij weten ze alles zooo goed al met met hun 17 jaar. Grote jongens hoor. Dan lachen ze zich dood met een taakstraf van 16 uur omdat ze het 2 weken later nog eens doen omdat het zo grappig is

Kortom er zijn verschillende factoren wat je niet kunt verwijten aan het illegale vuurwerk zelf. Als iedereen er mee omging zoals het hoorde gebeurde er bijna niets. Tuurlijk kan er een productiefout inzitten of pijl uit de richting worden geblazen door een windvlaag maar zoiets heet overmacht.

Alle ellende wordt gewoon veroorzaakt met oudjaar die de kunde niet hebben of gewoon van nature erg dom zijn en ik vind dat je die harder moet aanpakken en niet het vuurwerk verbieden. En hardere knallen al gaan we alleen al richting belgië haar consumentenvuurwerk besluit gaan we al een stap vooruit en zullen heel veel mensen niet meer gaan knutselen.

Illegaal vuurwerk is goed! :cool:

Klasse!
Heel goed gesproken, ik kan er niets meer aan toevoegen.

Dank je wel maar valt me op dat in het seizoen er meer mensen het juist niet met me eens zijn ;) :D Maar komt misschien door mijn liberaal gedrag op dit gebied

Ik denk dat je ook een grens moet trekken.
als we de zelfde wetgeving krijgen als België willen veel mensen weer harder
en gaan ze knutselen met zilverkruit

van de andere kant lijkt het me ook wel weer goed omdat ze dan geen singleshots of pijlen op de grond houden voor de knal maar gewoon een nitraatje afsteken
wat veel veiliger is

Ik denk dat je ook een grens moet trekken.
als we de zelfde wetgeving krijgen als België willen veel mensen weer harder
en gaan ze knutselen met zilverkruit

van de andere kant lijkt het me ook wel weer goed omdat ze dan geen singleshots of pijlen op de grond houden voor de knal maar gewoon een nitraatje afsteken
wat veel veiliger is

Het helemaal uitbannen van het knutselen met vuurwerk is een utopie en zal ook nooit gebeuren, ook niet als de zgn lawinepijlen legaal worden. Altijd zullen er wel mensen zijn die met kruit en met grote (stalen)pijpen en bom willen maken. Maar dat heb je nu ook en dat blijf je houden.
Echter er zijn zat mensen voor wie de knal van een nitraat of vlinder hard genoeg is en graag altijd ook zulk soort knallen willen, maar als ze via de illegale handel niet meer aan deze knallers kunnen komen, dan gaat het gros van deze mensen inderdaad knutselen met single shots bijv. door de bombettes eruit te peuteren, en het kruit verzamelen in een hulsje (al dan niet van metaal)of single shots op de grond laten knallen ipv. in de lucht.
En ik denk dat als we qua vuurwerkbeleid dezelfde regels alleen al zouden krijgen als in België dat de illegale handel wel met 60% zal afnemen.
Toch blijf je altijd mensen houden voor wie het niet hard genoeg kan zijn.
En mensen die zelf gaan fabriceren, die blijf je toch altijd houden, maar het worden er dan wel een stuk minder.

Maar inderdaad, een nitraat of een vlinder is altijd een stuk veiliger dan eigenfabricaat.

Er wordt zoveel "voorlichting" gegeven en nog steeds zijn er mensen die knutselen. Daar doe je niets tegen, zolang ze zichzelf maar verwonden. Mensen leren uiteindelijk maar alleen van hun eigen fouten. Ik denk dat witte reus gelijk heeft dat je misschien wel al 98% tevreden stelt met de knal en dus knutselwerk vrijwel wordt uitgesloten.

Ik vind maargoed ik heb geen kinderen. Dat de ouders meer verantwoordelijkheid moeten krijgen. Als je ziet te knutselen met vuurwerk en zitten er ook hier zat op het forum thuis op je buro dan moeten je ouders dat toch zien en eventueel ingrijpen. Ik zie het al voor me:

Vader: "Wat ben je doen zoon?"
Zoon: "Een vuurwerkbom aan het maken"
vader: "Kijk je uit jongen"
zoon: Ik weet wat ik doe, pap
Vader: Oké, dan is het goed

Zo moet het ongeveer gaan anno 2010. Ik kreeg altijd klappen van mijn moeder als ze illegaal vuurwerk thuis zag liggen laat staan als ik er mee ging knutselen thuis! :D

Er wordt zoveel "voorlichting" gegeven en nog steeds zijn er mensen die knutselen. Daar doe je niets tegen, zolang ze zichzelf maar verwonden. Mensen leren uiteindelijk maar alleen van hun eigen fouten. Ik denk dat witte reus gelijk heeft dat je misschien wel al 98% tevreden stelt met de knal en dus knutselwerk vrijwel wordt uitgesloten.

Ik vind maargoed ik heb geen kinderen. Dat de ouders meer verantwoordelijkheid moeten krijgen. Als je ziet te knutselen met vuurwerk en zitten er ook hier zat op het forum thuis op je buro dan moeten je ouders dat toch zien en eventueel ingrijpen. Ik zie het al voor me:

Vader: "Wat ben je doen zoon?"
Zoon: "Een vuurwerkbom aan het maken"
vader: "Kijk je uit jongen"
zoon: Ik weet wat ik doe, pap
Vader: Oké, dan is het goed

Zo moet het ongeveer gaan anno 2010. Ik kreeg altijd klappen van mijn moeder als ze illegaal vuurwerk thuis zag liggen laat staan als ik er mee ging knutselen thuis! :D

Zoals ik hierboven lees zeg je dat ouders meer verantwoordelijkheid omtrend
zelfbouw moeten nemen en vervolgens zeg je dat je het zelf ook aan illegaal vuurwerk en zelfbouw deed.

Ik haalde mijn ouders er vroeger echt niet bij als ik ergens mee bezig was,
waarom zou dat voor de jongeren van nu anders zijn.
Het experimenteren is van alle tijden. Door het internet heeft het echter een grote vlucht genomen. Informatie over zelfbouw is tegenwoordig eenvoudiger te krijgen waardoor meer mensen gaan experimenteren.
Zolang de informatie juist en compleet is, is er meestal weinig aan de hand. Anders wordt het als deze onjuist of incompleet blijkt te zijn.

mvg. tommy-gun

Tijdschrift voor Omgevingsrecht
Aflevering 2, juni 2010

Illegaal vuurwerk: biedt Pyrorichtlijn uitzicht op oplossing?

Samenvatting:

Jaarlijks wordt op grote schaal door particulieren vuurwerk afgestoken dat in Nederland niet is toegestaan als consumentenvuurwerk, maar wel als professioneel vuurwerk Vooral zwaar knalvuurwerk dat in Nederland niet wordt gebruikt bij vuurwerkevenementen, is een belangrijke bron van onveiligheid en leidt tot veel ongelukken en materiële schade. Naar aanleiding van een ingrijpende wijziging van het Vuurwerkbesluit ten gevolge van een Europese richtlijn (‘Pyrorichtlijn’) per 4 juli 2010 wordt in deze bijdrage bekeken of een invoerverbod van ‘oneigenlijk’ professioneel vuurwerk in Nederland dichterbij komt. Geconcludeerd wordt dat de Pyrorichtlijn hiervoor wel ruimte biedt, maar dat die nog niet is benut.

Prof. mr. G.A. Biezeveld
Prof. mr. G. (Gustaaf) A. Biezeveld is bijzonder hoogleraar Milieurecht aan de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) en redacteur van TO. Tevens is hij coördinerend milieuofficier van justitie bij het Functioneel Parket (Den Haag) en als zodanig betrokken bij de landelijke aanpak van verboden consumentenvuurwerk.

Om het gehele artikel te kunnen lezen, dien je jezelf eerst (gratis) aan te melden:
http://www.bjutijdschriften.nl/tijdschrift/tijdschriftomgevingsrecht/2010/2

Tijdschrift voor Omgevingsrecht
Aflevering 2, juni 2010

Illegaal vuurwerk: biedt Pyrorichtlijn uitzicht op oplossing?

Samenvatting:

Jaarlijks wordt op grote schaal door particulieren vuurwerk afgestoken dat in Nederland niet is toegestaan als consumentenvuurwerk, maar wel als professioneel vuurwerk Vooral zwaar knalvuurwerk dat in Nederland niet wordt gebruikt bij vuurwerkevenementen, is een belangrijke bron van onveiligheid en leidt tot veel ongelukken en materiële schade. Naar aanleiding van een ingrijpende wijziging van het Vuurwerkbesluit ten gevolge van een Europese richtlijn (‘Pyrorichtlijn’) per 4 juli 2010 wordt in deze bijdrage bekeken of een invoerverbod van ‘oneigenlijk’ professioneel vuurwerk in Nederland dichterbij komt. Geconcludeerd wordt dat de Pyrorichtlijn hiervoor wel ruimte biedt, maar dat die nog niet is benut.

Prof. mr. G.A. Biezeveld
Prof. mr. G. (Gustaaf) A. Biezeveld is bijzonder hoogleraar Milieurecht aan de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) en redacteur van TO. Tevens is hij coördinerend milieuofficier van justitie bij het Functioneel Parket (Den Haag) en als zodanig betrokken bij de landelijke aanpak van verboden consumentenvuurwerk.

Om het gehele artikel te kunnen lezen, dien je jezelf eerst (gratis) aan te melden:
http://www.bjutijdschriften.nl/tijdschrift/tijdschriftomgevingsrecht/2010/2

Hee, wordt het nu niet eens hoog tijd dat die biezeveld gewoon opstapt en z'n biezen pakt, nu er een nieuw kabinet gevormd wordt.
Wat denkt die man daar mee te bereiken?
Dat invoerverbod in Nederland het voorkomt dat het helemaal niet meer in Nederland binnenkomt?
Wil ie hiermee de illegale handel, (de zgn lawinepijlen, vlinders, nitraten en strijkers) met 80% terugbrengen en de lawinepijlen zelfs helemaal?
Dat gaat hem nooit lukken (hoop ik!), want als Nederland daarvoor "opslot zit" dan komt het nog wel Europa binnen en is het gewoon nog te koop in de Zuid-Europeze landen en komt het alsnog Nederland binnen. Bovendien doet bijv. Zwitserland niet eens mee met Europa, hoewel Zwitserland niet makkelijk is wat het smokkelen van goederen betreft, gezien de grenscontroles daar.
Iedereen kan gewoon in België en landen zoals Frankrijk, Italië en Spanje gewoon aan wat harder knalwerk komen dan de Nederlandse kanonslagen.

Hij heeft nogal een hoge dunk van zichzelf, maar feitelijk is ie gewoon DOM. Lees de media maar over hem, dat zegt al genoeg.

"Naar aanleiding van een ingrijpende wijziging van het Vuurwerkbesluit ten gevolge van een Europese richtlijn (‘Pyrorichtlijn’) per 4 juli 2010"

Ik wist niet dat het al was ingegaan, dat vuurwerkbesluit? Weet iemand anders hier meer van?

"Naar aanleiding van een ingrijpende wijziging van het Vuurwerkbesluit ten gevolge van een Europese richtlijn (‘Pyrorichtlijn’) per 4 juli 2010"

Ik wist niet dat het al was ingegaan, dat vuurwerkbesluit? Weet iemand anders hier meer van?

Het betreft de CE-markering: Richtlijn pyrotechnische artikelen.
Dit wordt ook wel de "Pyrorichtlijn" genoemd. Vuurwerkartikelen die dit jaar nieuw op de markt worden gebracht en zijn goedgekeurd, krijgen een CE-keurmerk. Importeurs hebben tot 4 juli 2010 de tijd om hun CE-keurmerk te behalen.

Voor professioneel -en theathervuurwerk is 4 juli 2013 als ultimatum vastgesteld.
Deze datum geldt ook als uiterste verkoopdatum voor producten die nu op de markt zijn en niet voorzien zijn van een CE-keurmerk. Voor de Nederlandse vuurwerkverkoop komt die datum overeen met 31 december 2012.

Het Vuurwerkbesluit zal op korte termijn een grootse herziening ondergaan; dit is officieel nog niet van kracht. Diverse wetsartikelen zullen worden herzien en gewijzigd zodat het overeenstemd met de Richtlijn pyrotechnische artikelen.

Laatst bewerkt:
Het Vuurwerkbesluit zal op korte termijn een grootse herziening ondergaan; dit is officieel nog niet van kracht. Diverse wetsartikelen zullen worden herzien en gewijzigd zodat het overeenstemd met de Richtlijn pyrotechnische artikelen.

Dus is het handig om nu alvast vuurpijlen te gaan halen in België, aangezien er dacht ik een redelijke kans was dat veel vuurpijlen gaan verdwijnen of moeten worden aangepast?

Dus is het handig om nu alvast vuurpijlen te gaan halen in België, aangezien er dacht ik een redelijke kans was dat veel vuurpijlen gaan verdwijnen of moeten worden aangepast?

Er ging wat veranderen in de wet met Belgische vuurpijlen. Dit betekend niet dat ze verdwijnen, maar je mag minder kopen dan nu. Een bepaald aantal kilo dacht ik. :wink:

Back
Bovenaan