• BELANGRIJK!

Het in bezit hebben en afsteken van buitenlands vuurwerk is verboden in Nederland en is dus op eigen risico!

Vuurwerkcrew.nl heeft besloten om g��n zwaar knalvuurwerk (zoals de Cobra 6) op het forum te plaatsen.
    Buitenlands knalvuurwerk met een totale inhoud tot 2 gram bus- of flashkruit mag besproken worden.

Deze keuze hebben wij gemaakt op basis van meningen van leden, diverse partijen (winkeliers / importeurs / branche-verenigingen) en de maatschappij die zich steeds sterker afkeert tegen vuurwerk in het algemeen vanwege het misbruik van zwaar knalvuurwerk.
    Uiteindelijk levert het veel negativiteit op voor het imago van vuurwerk, de media staat er vol mee!

Is (zwaar) knalvuurwerk gevaarlijk? Nee, bij gebruik volgens de gebruiksaanwijzing niet.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor vernielingen? Nee, vernielingen worden veroorzaakt door idioot gebruik van het vuurwerk.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor overlast? Volgens de maatschappij zeker en de media dikt dit daarom graag aan!

Stook verstandig en zorg dat je geen overlast veroorzaakt met het afsteken van vuurwerk, zo behouden we met elkaar die mooie vuurwerktraditie in Nederland!

Nieuwe regels m.b.t. buitenlands knalvuurwerk Discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goed punt, ik heb de poll gemist denk ik.
Volgens mij telt een stem van een forumlid niet zo zwaar hier.

Maar nogmaals, het is begrijpelijk dat je regels stelt en ik ben ook geen voorstander van zwaar illegaal vuurwerk maar je moet dit niet in een doofpot gaan stoppen. Als iemand besluit shells te gaan schieten dan kun je beter een advies daarin geven dan het erover te 'praten' te verbieden. Dat je hier geen discussie wil over waar je shells en buizen kunt kopen kan ik wel begrijpen maar dat spreekt voor zich.

Ik heb het nog niet eens over shells, maar meer over mooie professionele bakken zoals o.a. bijvoorbeeld een 36 shots 2,5" bak, of een mixed bak van klassek tot 3/ enz. Dat is gewoon mooi om naar te kijken, zeker wanneer er mensen zijn die deze hebben gehad en een filmpje willen delen. Maar dat zou dan in principe hier dan ook niet meer mogen want het is meer dan 2". Daar stoor ik me aan. Verder mag er wel gesproken worden over knallers tot 2 gram flash! Hoe hypocriet is dat dan wel niet? Toevallig wel de hoeveelheid flash dat bij onze zuiderburen gekocht kan worden en de winkeliers die hier adverteren en sponsoren. Denk je dan werkelijk dat dit niet gewoon DE reden is waarom men dit nu verbiedt? Ik ben voorstander om dan ook alles wat illegaal is hier te verbieden, ook tot 2 gram flash knallers, pijlen van meer dan 40gr. Enz.

Jep, dat zou een rode draad beleid zijn maar zoals je zelf al aangeeft is dat dus niet het geval.
Verbieden cq. niet bespreekbaar maken blijf ik onnodig vinden.

Tja hoe anders zou vwc eruit zien als alle hypocrisie zou zijn verdwenen ? Ach wie weet het stroomt ervan over .we moeten het er maar mee doen hoe het nu is.

Dit is zo waar !!
Denken we niet bij na,maar als wij constant staan te knallen met legaal spul wekt dit ook echt wel irritatie op bij mensen inderdaad.

hier ben ik het zo niet mee eens, hoor jij het omaatje daags naderhand bij de primera in de rij tegen het andere omaatje zeggen dat ze het geknal niet zo erg vind, maar bang is voor het siervuurwerk? zo ja, laat mij weten waar jij woont, verhuis ik die kant op :D

Ik respecteer de keuze van VWC.
Al vind ik het gruwelijk jammer.
Maar ik zat dus te denken.
Is het een optie om een sub toppic te openen (beheerd door vwc crew zelf) met de meest gevaarlijke/belangrijke dingen.
Bv een toppic over de cobra 6 met enkel wat info.
En waar wordt vermeld dat er bv imitaties rond zwerven die te snel afgaan of weigeren te herkennen aan een zwarte onder dop (eventueel met foto)
Of over een veel voorkomende prof blok met info welk lont te ontsteken.
Of over de zink 901/2/3 waar wordt vermeld wat te doen als er geen stok bij zit.

Heel simpel.
Zo haal je toch een stuk gevaar uit de maatschapij zonder een negative nasmaak.
Ik doel dus echt en enkel gevaarlijk of spul met speciale inhoud.
Dus een lid kan iets sturen via een pb.
En een MOD kan dan bepalen of het noemens waardig belangrijk genoeg is om even te vermelden.

Is dat een optie?

Laatst bewerkt:
Ik respecteer de keuze van VWC.
Al vind ik het gruwelijk jammer.
Maar ik zat dus te denken.
Is het een optie om een sub toppic te openen (beheerd door vwc crew zelf) met de meest gevaarlijke/belangrijke dingen.
Bv een toppic over de cobra 6 met enkel wat info.
En waar wordt vermeld dat er bv imitaties rond zwerven die te snel afgaan of weigeren te herkennen aan een zwarte onder dop (eventueel met foto)
Of over een veel voorkomende prof blok met info welk lont te ontsteken.
Of over de zink 901/2/3 waar wordt vermeld wat te doen als er geen stok bij zit.

Heel simpel.
Zo haal je toch een stuk gevaar uit de maatschapij zonder een negative nasmaak.
Ik doel dus echt en enkel gevaarlijk of spul met speciale inhoud.
Dus een lid kan iets sturen via een pb.
En een MOD kan dan bepalen of het noemens waardig belangrijk genoeg is om even te vermelden.

Is dat een optie?

Ik kan je mededelen dat er verschillende informatietopics in de maak zijn om inderdaad mensen te voorzien in de belangrijkste info over dit soort dingen :)

Ik kan je mededelen dat er verschillende informatietopics in de maak zijn om inderdaad mensen te voorzien in de belangrijkste info over dit soort dingen :)

Zeer blij om te lezen.
In mijn ogen de beste en verstandigste oplossing.
Veiligheid voor alles.

Daarmee wordt nooit de diepgang bereikt die zou onstaan als alles vrij te bespreken viel. Volgens mij kan er dan nog beter helemaal niks over worden geschreven zodat mensen voor informatie gewoon naar een andere site gaan waar je er wel over mag praten. Dan vinden ze tenminste gelijk de beste informatie en, niet geheel onbelangrijk, is er de mogelijkheid om vragen te stellen.

Het worden gewoon gesloten infotopics. Knalvuurwerk boven de 2 gram komt trouwens helemaal niet meer terug. Ook niet als sticky topic oid.

Nog wel even iets anders, nog een keer dan maar voor de duidelijkheid. Wij hebben gekozen om al het buitenlands CONSUMENTEN vuurwerk gewoon te laten staan. Niet alleen het belgische vuurwerk dus. Dit omdat er genoeg mensen dit vuurwerk halen en afsteken maar voornamelijk ook omdat dit europees (CE) goedgekeurd vuurwerk is voor consumenten. We zijn tenslotte een vuurwerkforum voor consumentenvuurwerk.

Verder hebben we er trouwens voor gekozen om het professioneel vuurwerk tot 50 mm te laten staan omdat er vrijwel bijna geen onderscheid meer is met het consumentenvuurwerk van tegenwoordig. Kijk eens naar een cruel traction, zena triumph, brutal box, de spinning tail to multicolor, de garden of eden, de fanstyle cakes van katan en dan zijn er nog genoeg andere boxen die ik voor het gemak maar even vergeet...maar stuk voor stuk mooie boxen die niet onder doen voor professionele boxen.

Jammer trouwens dat ik reacties lees dat importeurs ons de les voorschrijven en zeggen wat we wel en wat we niet moeten doen op het forum. Dit is nooit aan de orde. Jullie zouden beter moeten weten onderhand....

En voor de groep die hier iedereen bedankt en het niet eens is met deze nieuwe regels.....er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn van de door ons opgestelde regels. Het is niet anders. Laat het even bezinken en mocht het zo zijn dat je je er na verloop van tijd nog steeds niet in kan vinden......dan zijn er wellicht andere fora voor je...

Grotendeels mee eens, ware het niet dat knalvuurwerk tot en met 5 gram flash ook flashknallers uit categorie 3 kunnen zijn. Dat betekent dus dat het buitenlands consumentenvuurwerk is (bijvoorbeeld in Frankrijk, Tsjechië of Polen). Buskruitknallers tot en met 6 gram (categorie 2) zijn bijvoorbeeld in Duitsland legaal en tot en met 10 gram in landen die categorie 3 buskruitknallers in hebben gevoerd.

-Vuurwerk is vuurwerk, in welke vorm of kaliber dan ook. Veiligheid en het voorkomen van overlast heb je zelf in de hand.

Laatst bewerkt:
Kunnen wij niet terug gaan naar de periode waarin wel de verschillende artikelen te zien waren en er enkel ter informatie te zien waren en er geen discussie mogelijk is. Zo was het enkele jaren terug het geval.

Ik snap t ook allemaal niet wat t probleem is. Voorheen waren er enkele topics waar niemnand iets toe kon voegen. Je kon een link van je youtube filmpje sturen naar 1 van de mods en na goedkeuring werden ze geplaatst. Dat beviel me prima. Begin onderhand moe te worden van alle regeltjes tegenwoordig. (En nee hier bedoel ik niet alleen t forum mee).

Wij hebben het topic gesloten, omdat we dat met alle topics omtrent regels van een subforum doen. :wink:

Daarnaast hebben wij geen discussie topic geopend, omdat het geen discussie is. De één vindt dat het moet blijven, de ander maakt het niet uit en weer een ander vindt het prima dat het weg is. Wij hebben na lang beraad (een jaarlijks terugkomend onderwerp) zo besloten en de beste redenatie daarvoor wordt ook vermeld in de topics van de regels:

Het is geen persoonlijke afkeer naar dit vuurwerk zoals hierboven gesteld wordt.
Waar wij wel afkeer tegen hebben, en volgens ons ook alle leden, is het misbruik van het zwaardere knalvuurwerk, datgene waarmee overlast wordt veroorzaakt in welke vorm dan ook.

Helaas kunnen wij niet iedereen tevreden stellen en wij weten dat er een groep leden is dat er graag over praat. Op VWC is dat dus helaas niet meer mogelijk sinds 1 augustus.

meningen van leden??? er is nooit om een mening gevraagd hier! geef maar gewoon toe dat de zeurende importeurtjes in NL en BE dit hebben opgedrukt!

Het worden gewoon gesloten infotopics. Knalvuurwerk boven de 2 gram komt trouwens helemaal niet meer terug. Ook niet als sticky topic oid.

Nog wel even iets anders, nog een keer dan maar voor de duidelijkheid. Wij hebben gekozen om al het buitenlands CONSUMENTEN vuurwerk gewoon te laten staan. Niet alleen het belgische vuurwerk dus. Dit omdat er genoeg mensen dit vuurwerk halen en afsteken maar voornamelijk ook omdat dit europees (CE) goedgekeurd vuurwerk is voor consumenten. We zijn tenslotte een vuurwerkforum voor consumentenvuurwerk.

Verder hebben we er trouwens voor gekozen om het professioneel vuurwerk tot 50 mm te laten staan omdat er vrijwel bijna geen onderscheid meer is met het consumentenvuurwerk van tegenwoordig. Kijk eens naar een cruel traction, zena triumph, brutal box, de spinning tail to multicolor, de garden of eden, de fanstyle cakes van katan en dan zijn er nog genoeg andere boxen die ik voor het gemak maar even vergeet...maar stuk voor stuk mooie boxen die niet onder doen voor professionele boxen.

Jammer trouwens dat ik reacties lees dat importeurs ons de les voorschrijven en zeggen wat we wel en wat we niet moeten doen op het forum. Dit is nooit aan de orde. Jullie zouden beter moeten weten onderhand....

En voor de groep die hier iedereen bedankt en het niet eens is met deze nieuwe regels.....er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn van de door ons opgestelde regels. Het is niet anders. Laat het even bezinken en mocht het zo zijn dat je je er na verloop van tijd nog steeds niet in kan vinden......dan zijn er wellicht andere fora voor je...

''Verder hebben we er trouwens voor gekozen om het professioneel vuurwerk tot 50 mm te laten staan omdat er vrijwel bijna geen onderscheid meer is met het consumentenvuurwerk van tegenwoordig. Kijk eens naar een cruel traction, zena triumph, brutal box, de spinning tail to multicolor, de garden of eden, de fanstyle cakes van katan en dan zijn er nog genoeg andere boxen die ik voor het gemak maar even vergeet...maar stuk voor stuk mooie boxen die niet onder doen voor professionele boxen.''

je zit hier toch gewoon duidelijk reclame te maken of niet dan? en dan nog ontkennen. helaas, wederom een saai reclame forum erbij..

''Verder hebben we er trouwens voor gekozen om het professioneel vuurwerk tot 50 mm te laten staan omdat er vrijwel bijna geen onderscheid meer is met het consumentenvuurwerk van tegenwoordig. Kijk eens naar een cruel traction, zena triumph, brutal box, de spinning tail to multicolor, de garden of eden, de fanstyle cakes van katan en dan zijn er nog genoeg andere boxen die ik voor het gemak maar even vergeet...maar stuk voor stuk mooie boxen die niet onder doen voor professionele boxen.''

je zit hier toch gewoon duidelijk reclame te maken of niet dan? en dan nog ontkennen. helaas, wederom een saai reclame forum erbij..

Teveel reclame inderdaad hier! Ik moet zeggen dat ik de afgelopen jaren al minder actief was hier, maar sinds de komst van een nieuw forum oo het net, waar echte vuurwerk-fanaten komen en waar alles besproken mag worden, ben ik hier helemaal niet meer te vinden ...

Men probeert alles goed te praten, maar op een paar uitzonderingen na komt verhoudingsgewijs nog geen 90% van het vuurwerk in de buurt van het professionele vuurwerk.

Het is jammer dat men hier zwicht voor de mening (het geld) van de importeurs. Dat zijn namelijk dezelfde importeurs die jarenlang geen poot hebben uitgestoken toen de media een negatief offensief opende tegen het vuurwerk.

Ik vind het schijnheilig, zeker wanneer je gaat kijken naar het feit dat veel van de admins/moderators hier vroeger (en veelal nog steeds) veel met het professionele vuurwerk deden.

Dit is een typisch geval van "Waar ligt de grens?".
Op een vuurwerkforum als Vuurwerkcrew ben ik van mening dat al het in de Europese Unie verkrijgbare (CE-gekeurde) consumentenvuurwerk bespreekbaar moet zijn. Juist in het kader van (de juiste) voorlichting.
Eerder in deze draad staan berichten over "CE-goedgekeurd vuurwerk". Strikt genomen is al het huidige knalvuurwerk uit België tot 4 juli 2017 (weliswaar < of = 2 gram) NIET CE-gekeurd. Strijkers met flashkruit zullen bijvoorbeeld nooit CE-gekeurd worden omdat de EU-voorschriften voorschrijven dat er geen flashkruit in een strijker mag zitten.

De tot 2 gram grens voor al het knalvuurwerk (bus- of flashkruit-gevuld) vind ik overtrokken om de volgende redenen:
- Buskruitknallers uit categorie 2 mogen tot en met 6 gram bevatten of een strijkkop (EU consumenten 16 jaar of, indien een lidstaat heeft bepaald, ouder)
- Buskruitknallers uit categorie 3 mogen tot en met 10 gram bevatten of een strijkkop (EU consumenten 18 jaar of, indien een lidstaat heeft bepaald, ouder).
- Flashkruitknallers "flash bangers" uit categorie 2 mogen tot en met 0,5/1 gram bevatten en geen strijkkop (EU consumenten 16 jaar of, indien een lidstaat heeft bepaald, ouder)
- Flashkruitknallers uit categorie 3 mogen tot en met 5 / 10 gram bevatten en geen strijkkop (EU consumenten 18 jaar of, indien een lidstaat heeft bepaald, ouder).

Wat betreft de < = 2" grens:
Verder mogen mijnen uit categorie 3 tot en met 250 gram bevatten en een kaliber van <75mm (3") hebben zoals bijvoorbeeld de Xplode MNY 2 die binnen categorie 3 valt. Een cake met < = 75mm mijnen is dus in sommige EU lidstaten CE-goedgekeurd (dus door de EU Notified Bodys en overheidsinstanties) consumentenvuurwerk voor consumenten van 18 jaar of ouder.
Vuurpijlen uit categorie 3 mogen tussen de 75 en maximaal 200 gram bevatten. Ook als er meer dan 2 gram flash (maximaal 10 / 20 gram ) of buskruit (10 < = 50 gram) in een knalcompartiment zit en deze minder dan 75 gram weegt, valt een vuurpijl in categorie 3.
Strikt genomen zijn zelfs vuurpijlen tot en met 75 gram (categorie 2) illegaal in Nederland. Dus dan zou dat subforum ook moeten verdwijnen, wil men op deze manier redeneren.

Beter zou zijn als de EU uitersten voor categorie 1,2 én 3 vuurwerk (en daarbinnen alle soorten vuurwerktypen) worden getoond en besproken mogen worden en artikelen die binnen categorie 4 vuurwerk (professioneel vuurwerk op EU niveau bepaald) vallen niet meer op dit forum te behandelen. Hiermee maak je m.i. een duidelijk onderscheid tussen consumentenvuurwerk en professioneel vuurwerk op EU-niveau.

De regels zoals deze nu zijn vind ik een beetje een dubbele moraal bevatten; de EU is immers groter dan Nederland, Duitsland en België. De consument heeft behoefte aan een duidelijke uitleg en discussie omtrent alle soorten consumentenvuurwerk binnen de EU. Daarmee bedoel ik het CE-goedgekeurde aanbod vanaf 2017. Shellkitjes en flashstrijkers vallen daar bijvoorbeeld niet onder, dus naar mijn inziens terecht dat deze verwijderd zijn van Vuurwerkcrew, alleen 1,5 jaar te vroeg.

Laatst bewerkt:

gast,

Dan ga je toch ff lekker weg, overigens als je iemand citeert en dan vervolgens daar een conclusie aan verbind dit niet correspondeert met het citaat dan ben je alleen maar onrust aan het stoken. Er worden namelijk gewoon voorbeelden genoemd van vuurwerk van verschillende importeurs. Als voorbeeld. Er wordt niet gezegd dat ZENA de bom is, of dat men juist alleen WOLFF wil hebben.
Met alle respect: De reactie die je nu geeft kan gemist worden als kiespijn.
greetzz

Teveel reclame inderdaad hier! Ik moet zeggen dat ik de afgelopen jaren al minder actief was hier, maar sinds de komst van een nieuw forum oo het net, waar echte vuurwerk-fanaten komen en waar alles besproken mag worden, ben ik hier helemaal niet meer te vinden ...
Men probeert alles goed te praten, maar op een paar uitzonderingen na komt verhoudingsgewijs nog geen 90% van het vuurwerk in de buurt van het professionele vuurwerk.

Het is jammer dat men hier zwicht voor de mening (het geld) van de importeurs. Dat zijn namelijk dezelfde importeurs die jarenlang geen poot hebben uitgestoken toen de media een negatief offensief opende tegen het vuurwerk.

Ik vind het schijnheilig, zeker wanneer je gaat kijken naar het feit dat veel van de admins/moderators hier vroeger (en veelal nog steeds) veel met het professionele vuurwerk deden.

Even een reactie van mij persoonlijk op je reactie, "Dus jij vind het gewoon dat zeer zwaar vuurwerk wat onze traditie op het spel zet en wat enorm veel schade aan de maatschappij incl. mensen toebrengt het dus goedkeurt?".

Ik wens je veel succes op het andere platform, en wees wel een kerel dat mocht het misgaan dat je ook de schuld op je neemt.

Weet wel dat dat de overheid mee kijkt op de forums en dat de forums niet door reclames etc., zich niet laat misleiden maar dat VWC zich naar de maatstaven van het nieuwe beleid wat in Nederland momenteel inkomt zich hierop zal richten.

Tevens is het zo dat vuurwerkcrew ook met andere forums en diverse instanties waaronder overheid en importeurs achter de schermen druk bezig zijn om het beleid rond vuurwerk weer naar een rustig niveau kunnen brengen waar iedereen weer van vuurwerk kan genieten. Vandaar dat Vuurwerkcrew de regels in samenspraak met de crew heeft aangepast, puur om te voorkomen dat Vuurwerkcrew wordt gesloten vanwege het feit dat Vuurwerkcrew illegaal vuurwerk promoot.

Wij zijn een platform voor het Nederlands vuurwerk en wij willen blijven bestaan om juist jullie de leden de info te kunnen verschaffen over het Nederlands Vuurwerk.

Vandaar dat wij hebben besloten de illegale sectoren te sluiten en de discussies daar te beëindigen.

Als dat de echte vuurwerk fanaten zijn dan ben ik blij dat ik niet tot de echte fanaten behoor. Als ik met prof vuurwerk bezig wil zijn dan help ik wel meebouwen aan een show waarbij dat mogelijk is. Er zijn meer wegen waarbij je op een legale manier wel bezig mag zijn met je hobby.
Ik vind het jammer dat je impliciet zegt dat de mensen die hier bezig zijn geen echte fanaten zijn terwijl de crewleden en een hoop andere leden zich best wel inzetten om de boel draaiende te houden en te zorgen dat hun hobby niet over een paar jaar over is.
greetzz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan