• BELANGRIJK!

Het in bezit hebben en afsteken van buitenlands vuurwerk is verboden in Nederland en is dus op eigen risico!

Vuurwerkcrew.nl heeft besloten om g��n zwaar knalvuurwerk (zoals de Cobra 6) op het forum te plaatsen.
    Buitenlands knalvuurwerk met een totale inhoud tot 2 gram bus- of flashkruit mag besproken worden.

Deze keuze hebben wij gemaakt op basis van meningen van leden, diverse partijen (winkeliers / importeurs / branche-verenigingen) en de maatschappij die zich steeds sterker afkeert tegen vuurwerk in het algemeen vanwege het misbruik van zwaar knalvuurwerk.
    Uiteindelijk levert het veel negativiteit op voor het imago van vuurwerk, de media staat er vol mee!

Is (zwaar) knalvuurwerk gevaarlijk? Nee, bij gebruik volgens de gebruiksaanwijzing niet.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor vernielingen? Nee, vernielingen worden veroorzaakt door idioot gebruik van het vuurwerk.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor overlast? Volgens de maatschappij zeker en de media dikt dit daarom graag aan!

Stook verstandig en zorg dat je geen overlast veroorzaakt met het afsteken van vuurwerk, zo behouden we met elkaar die mooie vuurwerktraditie in Nederland!

Nieuwe regels m.b.t. buitenlands knalvuurwerk Discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even een reactie van mij persoonlijk op je reactie, "Dus jij vind het gewoon dat zeer zwaar vuurwerk wat onze traditie op het spel zet en wat enorm veel schade aan de maatschappij incl. mensen toebrengt het dus goedkeurt?".

Snap niet wat je hiermee bedoelt. Het discussiëren erover is een werkelijk verschil met het daadwerkelijk (onverantwoord) afsteken van zwaarder illegaal materiaal.

Ik wens je veel succes op het andere platform, en wees wel een kerel dat mocht het misgaan dat je ook de schuld op je neemt.

Grote praat! Maar met zo'n houding zul je zien dat er mensen niet meer of in mindere mate dit forum bezoeken. Dat siert je niet, zo'n nonchalante houding.

Weet wel dat dat de overheid mee kijkt op de forums en dat de forums niet door reclames etc., zich niet laat misleiden maar dat VWC zich naar de maatstaven van het nieuwe beleid wat in Nederland momenteel inkomt zich hierop zal richten.

Waarom meet je aan de maatstaven van de overheid? Is het wettelijk verboden om over illegaal vuurwerk te discussiëren? Volgens mij niet.

Tevens is het zo dat vuurwerkcrew ook met andere forums en diverse instanties waaronder overheid en importeurs achter de schermen druk bezig zijn om het beleid rond vuurwerk weer naar een rustig niveau kunnen brengen waar iedereen weer van vuurwerk kan genieten. Vandaar dat Vuurwerkcrew de regels in samenspraak met de crew heeft aangepast, puur om te voorkomen dat Vuurwerkcrew wordt gesloten vanwege het feit dat Vuurwerkcrew illegaal vuurwerk promoot.

Precies, de regels aangepast in samenspraak met de crew. Al doen jullie geloven dat het anders is ;)
Deze keuze hebben wij gemaakt op basis van meningen van leden, diverse partijen (winkeliers / importeurs / branche-verenigingen) en de maatschappij die zich steeds sterker afkeert tegen vuurwerk in het algemeen vanwege het misbruik van zwaar knalvuurwerk.

En wat betreft promoten van illegaal vuurwerk? Waar gebeurt dat dan? Daar kun je toch op modereren? Ik vind het maar slappe löllen gezeik hoor. Oeverloos gelöl in de ruimte.

Wij zijn een platform voor het Nederlands vuurwerk en wij willen blijven bestaan om juist jullie de leden de info te kunnen verschaffen over het Nederlands Vuurwerk.

Vandaar dat wij hebben besloten de illegale sectoren te sluiten en de discussies daar te beëindigen.

Nederlands vuurwerk? Als je de illegale sectoren dan wilt sluiten moet je ook de >2gram Belgische knallers hier gaan verbieden. Koekoek! Wel blijven opletten hé, de overheid leest mee!

De negatieve berichten in de media dan ook maar niet meer plaatsen hier. 'Man blaast met zeer zwaar vuurwerk prullenbak op' Je zoekt op google en er komen gelijk links voorbij waardoor je ook hier naar toe wordt gestuurd. Het slopen en niet goed omgaan met groter caliber vuurwerk is tich niet tegen te gaan.

Waarom dan ook niet zoals ik al eerder aan gaf de topics gewoon laten bestaan puur alleen met info en een film van een lid na goedkeuring.
Dat ging toch ook goed??
B.v shark 3 topic. Keurige info met een aantal films die ingezonden werden door members naar 1 van de mods.

Ik vind het zeker een goede ontwikkeling dat Vuurwerkcrew - al dan niet indirect - betrokken is bij het behouden van de vuurwerktraditie in Nederland. Maar...

Wij zijn een platform voor het Nederlands vuurwerk en wij willen blijven bestaan om juist jullie de leden de info te kunnen verschaffen over het Nederlands Vuurwerk.

Vandaar dat wij hebben besloten de illegale sectoren te sluiten en de discussies daar te beëindigen.
Wat betreft het expliciet bespreken van alleen in Nederland goedgekeurd vuurwerk kunnen wat mij betreft drie richtlijnen worden gehanteerd:

1. Alleen de voorschriften uit de Regeling Nadere Aanwijzing Consumenten en Theatervuurwerk (RACT) hanteren en alleen in Nederland goedgekeurd consumentenvuurwerk bespreken.

-Dat betekent het subforum "Knallers <2 gram" eruit en alleen een subforum met "Buskruitknallers <2,5 gram";
- Het subforum "Vuurpijlen tot en met 75 gram" eruit en alleen een subforum met "Vuurpijlen tot en met 40 gram"
- Het subforum over fonteinen tot 100 gram invoeren (250 grams fonteinen van bijvoorbeeld Pyroshop zijn namelijk net zo illegaal in Nederland als een kilofontijn van Jorge of Bugano/Zink)
- Het subforum "Vuurwerkwinkels buitenland" verwijderen, want dit zet indirect aan tot het aanschaffen van illegaal vuurwerk in het buitenland.
- De subforums "Wetgeving Land x" verwijderen, want hiermee kan een consument voor zichzelf een afweging maken waar hij/zij het beste (illegaal) vuurwerk kan aanschaffen.
- Het subforum "Websites buitenland" verwijderen, want dit kan aanzetten tot de indirecte aanschaf van in Nederland verboden vuurwerk.

OF

2. De richtlijnen laten voor wat ze zijn.

Uit eerdere posts maak ik op dat per 2017 het beleid in Nederland zou kunnen worden verruimd; een lid zei dat de afwegingen zijn gemaakt op basis van het nieuwe vuurwerkbeleid. Wellicht is er wat gaande bij overheidsinstanties wat ik niet weet; iemand die daar meer van weet?

3. De richtlijnen verruimen en al het Eurpopese CE-goedgekeurde consumentenvuurwerk bespreken.

- Dat betekent de oude subforums "Knallers <5 gram" heroverwegen
- Een apart sub forum voor "Buskruitknallers tot en met 10 gram" aanmaken
- Vuurpijlen tussen de 75 gram en 200 gram (en tot en met 10 / 20 gram flash) bespreekbaar maken
- Cakes en fonteinen tot en met 1000 gram bespreekbaar maken
- Mijnen tot en met 250 gram bespreekbaar maken
- Al het andere kleinvuurwerk naar categorie 3 uitersten bespreekbaar maken.

Laatst bewerkt:
Wilde dit topic met rust laten, maar gezien de reacties van sommige leden kan ik het niet laten om ook mijn mening te geven. De keuze van VWC is teleurstellend maar begrijpelijk. We kunnen elkaar in dit topic, wat zowaar een slagveld aan het worden is, beschuldigen, negatief beïnvloeden etc maar wat schieten we ermee op? Leg je bij de keuze van VWC neer.
Zelf ben ik ook fan van het zwaardere geschut (alles boven de 2 gram tot aan heel zwaar), mits er normaal mee omgegaan wordt. Dit hoef ik onze mede freaks niet uit te leggen, maar de media, linkse partijen en het tokkie volk wat alles ermee opblaast wel. Door deze partijen die het vuurwerk in een kwaad daglicht stellen is VWC waarschijnlijk tot hun besluit gekomen. Daarnaast is voor de normale mens een grondknaller zoals een c6 een handgranaat die meer overlast doet veroorzaken dan dat het de liefde voor het vuurwerk opbrengt. Nederland het land van de regels, het is niet anders.
Het zal het forum compleet maken als alle eerder besproken "gevaarlijk en zwaar" vuurwerk met daarbij horende informatie als gesloten topic worden toegepast. Geen discussie mogelijk en toch alle informatie die men nodig heeft.

Conclusie: Kom naar vuurwerkcrew voor nederlands legaal vuurwerk, en ga naar vuurwerk-fanaten voor proffesioneel vuurwerk.

Wat een ophef zeg....maar niemand die het idee heeft dat dit misschien kan bijdragen aan het voortzetten van de vuurwerktraditie?

Als er niet over gesproken kan worden,word het ook minder zichtbaar en komen minder mensen op het idee om het zware spul te gaan halen waarmee de overlast veroorzaakt word.

Als dat de echte vuurwerk fanaten zijn dan ben ik blij dat ik niet tot de echte fanaten behoor. Als ik met prof vuurwerk bezig wil zijn dan help ik wel meebouwen aan een show waarbij dat mogelijk is. Er zijn meer wegen waarbij je op een legale manier wel bezig mag zijn met je hobby.
Ik vind het jammer dat je impliciet zegt dat de mensen die hier bezig zijn geen echte fanaten zijn terwijl de crewleden en een hoop andere leden zich best wel inzetten om de boel draaiende te houden en te zorgen dat hun hobby niet over een paar jaar over is.
greetzz

Denk je werkelijk dat de overheid zich ook maar iets aantrekt van het feit dat men hier geen zwaar vuurwerk meer bespreekt? Dat men dat meeneemt in het hele gebeuren romdom het in de toekomst nog toestaan van vuurwerk aan particulieren? De nieuwe CE-regelgeving zou beter zijn en voor meer eenheid zorgen. maar nu men de Nederlandse mening hierover niet in het buitenland door kan voeren, gaan er steeds meer stemmen op om het maar in zijn geheel te verbieden. Uiteraard wordt hierbij de publieke opinie middels bekende propeganda kanalen dermate beinvloed dat het slechts een kwestie van tijd is voordat het verbod er daadwerkelijk komt. Nederland wil en gaat gewoon niet meedoen met de regelgeving die rondom het hele CE gebeuren is afgesproken. Dat zou namelijk inhouden dat de bommen en handgranaten van weleer ineens goedgekeurd legaal vuurwerk is.

Wellicht had ik in plaats van de algemene term vuurwerk-fanaten beter de term liefhebbers van vuurwerk, inclusief het wat zwaardere werk kunnen gebruiken.

Wat een ophef zeg....maar niemand die het idee heeft dat dit misschien kan bijdragen aan het voortzetten van de vuurwerktraditie?

Als er niet over gesproken kan worden,word het ook minder zichtbaar en komen minder mensen op het idee om het zware spul te gaan halen waarmee de overlast veroorzaakt word.

Een goedgekeurd saluteblok veroorzaakt zeker net zoveel overlast, wellicht dat het qua vernielingen wat minder is maar dat zou sowieso not done moeten zijn.

De hoeveelheid (legaal!) sier vuurwerk die de gemiddelde freak (tig keer de 25kg norm, foei foei!!!) de lucht in jaagt zorgt ook voor overlast.

Ik denk dat we allemaal wel weten dat de overlast veroorzaakt word door vroegtijdig afsteken,en vernieling.

Vroegtijdig afsteken gebeurd ook met legaal spul dat over is gebleven van de jaarwisseling of wat elders het gehele jaar door te koop is ...

Vernieling 100% mee eens ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Denk je werkelijk dat de overheid zich ook maar iets aantrekt van het feit dat men hier geen zwaar vuurwerk meer bespreekt? Dat men dat meeneemt in het hele gebeuren romdom het in de toekomst nog toestaan van vuurwerk aan particulieren?
zeer mee eens

Nederland wil en gaat gewoon niet meedoen met de regelgeving die rondom het hele CE gebeuren is afgesproken. Dat zou namelijk inhouden dat de bommen en handgranaten van weleer ineens goedgekeurd legaal vuurwerk is.
Inderdaad, en dat is ook aanleiding tot het idee dat wetgeving ontzettend arbitrair is. Voor keurige Nederlandse begrippen, voor zij die zich helemaal onderwerpen aan de staat, is België een barbaars land. Daar worden namelijk goederen verkocht die zwaar illegaal horen te zijn. We vinden datgene wat de Belgen prima vinden zelfs zo walgelijk dat we iedereen die het toch doet hier zwaar straffen en geen enkele kans gunnen, want dat verdienen ze! In België kunnen ze gewoon hun gang gaan. :O Hoe durven ze, die Belgen? Misschien een keer binnenvallen met het leger om ze mores te leren?

Als wetgeving niet arbitrair zou de wetgeving van landen die we allemaal beschouwen als beschaafd, niet zo veel verschillen. Dat bewijst dat wetgeving inderdaad wel arbitrair is. Ik vind dan ook dat menig persoon best wat meer respect mag hebben voor de mensen in andere landen als er wordt gesproken over een boze vuurwerkhandelaar die levensgevaarlijk vuurwerk verkoopt, bijvoorbeeld. Door zulke praat uit te slaan beledig je namelijk de inwoners van alle landen waar dat spul wel is toegestaan en dat vind ik niet echt netjes! Je zou maar een Pool zijn en al die Nederlandse propaganda (kunnen) lezen waarin je land feitelijk als barbaars wordt weggezet. Hoe voel je je dan?

erg blij dat ik de oude tijden nog mee heb mogen maken, dat je buurman je juist aan stond te moedigen om nog een shell de lucht in te jagen. maar tijden veranderen, en dan kun je als freak vastgeroest zitten in in je isolement van illegaal vuurwerk, of je kan je horizon gaan verbreden. inderdaad, door bijvoorbeeld mee te gaan helpen op shows, of door naar valencia te gaan.

maar als je alleen maar tegen gaat werken, vernietig je helemaal het kleine strohalmpje wat er nog is. want vergeet niet, vuurwerk is voor heel, heel veel nederlanders gedane zaak en niet meer van deze tijd.

persoonlijk vind ik dat het jammer dat het nodig is, maar ik kan het besluit volledig steunen. laten we elkaar ook eens niet voor nepfreaks uitmaken, en vertrek ook daadwerkelijk als je er mee dreigt. maar help even mee doorpakken om niet de hele traditie kapot te laten vallen.

De negatieve berichten in de media dan ook maar niet meer plaatsen hier. 'Man blaast met zeer zwaar vuurwerk prullenbak op' Je zoekt op google en er komen gelijk links voorbij waardoor je ook hier naar toe wordt gestuurd. Het slopen en niet goed omgaan met groter caliber vuurwerk is tich niet tegen te gaan.

Waarom dan ook niet zoals ik al eerder aan gaf de topics gewoon laten bestaan puur alleen met info en een film van een lid na goedkeuring.
Dat ging toch ook goed??
B.v shark 3 topic. Keurige info met een aantal films die ingezonden werden door members naar 1 van de mods.

Ja van mij mogen die negatieve berichten verdwijnen. Ben een realist het is ook het enigste wat ik minder vind de rest is allemaal leuk

Ik heb hier onlangs wat gelezen over een vergadering in 2016 over wat er wel en niet besproken mag worden op VWC. Ik kan het even niet meer terug vinden dus plaats ik mijn vraag hier maar. Is deze vergadering al geweest en zo ja, wat is er uit gekomen?

Ik heb hier onlangs wat gelezen over een vergadering in 2016 over wat er wel en niet besproken mag worden op VWC. Ik kan het even niet meer terug vinden dus plaats ik mijn vraag hier maar. Is deze vergadering al geweest en zo ja, wat is er uit gekomen?

Die vergadering was vandaag en wat daaruit is gekomen, zal de komende tijd bekend worden gemaakt, ga nu nog niet in details treden. :wink:

Kan er al iets meer gezegd worden wat er nu allemaal gaat veranderen of dat t alles hetzelfde blijft. Ben eigenlijk en wel meerdere denk ik heel benieuwd wat eruit is gekomen in de Januari vergadering. Voordat er weer films geplaatst worden die frustraties opleveren enz enz enz enz.

We moeten dit nog definitief maken in de regels en daarna opschonen, want er zal wel wat gewijzigd gaan worden. Alles concreet benoemen doen we nog niet, dat volgt, maar het zal met name gaan om (het afsteken van) shells wat zal gaan verdwijnen. Ook qua indeling van het forum bekijken we nog e.e.a., daarover later ook meer.

We moeten dit nog definitief maken in de regels en daarna opschonen, want er zal wel wat gewijzigd gaan worden. Alles concreet benoemen doen we nog niet, dat volgt, maar het zal met name gaan om (het afsteken van) shells wat zal gaan verdwijnen. Ook qua indeling van het forum bekijken we nog e.e.a., daarover later ook meer.

Kan ik mijn prachtige filmpjes niet meer plaatsen.
Jammer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan