nee, jongens.. ik weet ook wel dat er kosten worden gemaakt. Maar toch, je houdt er zeker nog wel de helft over na alle kosten te hebben afgetrokken. Ik wil hier verder niks mee zeggen, als ik de kans had deed ik dit ook hoor, maar heb niet die mogelijkheid wat zij ons wel kunnen bieden. Verder niks dan lof hoor!
Stel dat ze 200 dvd's verkopen, en van de 15 euro de helft overhouden (wat ik betwijfel). Dus 15 euro met aftrek van 3 a 4 postzegels, dvd hoesjes, labels, bedrukking van dvd's, dvd's zelf, bubbelplastic enveloppen, et cetera.
Dan heb je je daar een lange tijd voor oud en nieuw op moeten voorbereiden, op de dag zelf met meerdere camera's bezig zijn met opnames wat een behoorlijke wig in je zo korte stooktijd is, vervolgens ben je een uur of 100 (zal me niets verbazen als het nog meer is) bezig met monteren.
Dan al die 200 DVD's branden, hoesjes verzorgen, dvd's bedrukken met een print, adres uitprinten en op de bubbelplastic envelop plakken, en dan naar de post brengen. Zeg maar gerust dat je gemiddeld een kwartier per dvd kwijt bent, minstens, en dat is alleen nog maar de distributie. Dus 200 x een kwartier per dvd is 50 uur.
En dan heb je nog een hoop bijkomende dingen, zoals communicatie om bijvoorbeeld productnamen te achterhalen, overleg, previewen... en verder nog voorbereidingen voor opnames van oud en nieuw. Laten we daar 20 uur voor noteren.
Dus dan heb je minstens 170 uur werk aan die DVD (en daar overdrijf ik echt niet mee, er zit veel meer werk in dan je denkt), gedeeld door die 7,50 die ze volgens jou per dvd overhouden (waarvan ik denk dat het minder is).
200 dvd's x 7,50 euro : 170 uur =
8,82 euro per uur. En dat is waarschijnlijk nog lager, aangezien er makkelijk meer tijd in monteren zit, het nog maar de vraag is of ze ook daadwerkelijk de helft van de vraagprijs overhouden, en het de vraag is of ze aan 200 verkochte dvd's komen (de meeste mensen die er eentje wilden zullen hem nu al wel hebben besteld).
Verder kost de apparatuur ook niet niets! Beetje fatsoenlijke SD kaartjes kosten al gauw 30 euro per stuk en het is slim om er per camera meerdere van te hebben. Camera's zijn al helemaal duur. Verder heb je nog de site Vuurwerkmuseum die ze hebben, die kost ook geld. Als je alles bij elkaar optelt dan houden ze er ECHT weinig aan over. Als je geld wilt zien, dan kun je beter een bijbaantje in de supermarkt nemen. Dat verdient nog meer ook.
Nick zegt ook zelf dat het een non-profit project is, en dat geloof ik maar al te graag.
P.S. Ik val niemand aan met deze post trouwens. Ik vind het zelf alleen even nodig om uit te drukken dat er in een dergelijk project heel erg veel werk zit, en dat 15 euro voor deze driedubbel (?) dvd een erg schappelijke prijs is.