Moties 2e Kamer: verbod op single shots en zware vuurpijlen

Voodoo

VWC lid
Voor wie het gemist heeft vandaag:

Er zijn twee moties aangenomen in de tweede kamer vandaag (over vuurwerk).
Van Dam (CDA) - verbod single shots en zware vuurpijlen
Bisschop (SGP) - Het verder aan banden leggen van de verkoop van vuurpijlen en zwaar (knal)vuurwerk

Beide moties zijn aangenomen met 96 van 150 stemmen; voor stemden:
SP
pvda
Groen links
pvdD
Denk
van kooten-arissen
50plus
D66
SGP
CDA
Christenunie
Van Haga

Voor de volledigheid, het kabinet kan een motie gewoon naast zich neerleggen zonder veel problemen maar 3 van de 4 huidige regeringspartijen hebben dus ook voor gestemd dus de steun is er...

N.B. er staat geen termijn bij aangegeven bij deze moties, andere moties om het e.e.a. per volgend jaar al te verbieden zijn gelukkig wel verworpen.

nu maar hopen dat er niet doorgepakt wordt

https://www.tweedekamer.nl/debat_en...gaderingen/details?date=26-11-2019#2019A05154

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat de regering alleen zwaar knalvuurwerk in de categorie F3 aan wil pakken;
overwegende dat een analyse van VeiligheidNL leert dat vuurpijlen,

ondanks genomen maatregelen, nog steeds veel letsel, juist ook bij omstanders, hebben veroorzaakt, en dat ook ander zwaar (knal)vuurwerk in de categorie F2 voor problemen blijft zorgen;

verzoekt de regering, op basis van de genoemde analyses aan te sturen op het verder aan banden leggen van de verkoop van vuurpijlen en zwaar (knal)vuurwerk en wijziging van regelgeving zo snel mogelijk door te voeren,

en gaat over tot de orde van de dag.
Bisschop Van der Staaij Wassenberg

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat single-shotvuurwerk en zware vuurpijlen, ook als het gaat om de categorie F2, makkelijk misbruikt kunnen worden, waardoor er veel dreiging voor omstanders en hulpverleners ontstaat;

overwegende dat de vuurwerkbranche aangeeft dat single shots vooral in Nederland en in mindere mate in omliggende landen te koop worden aangeboden, maar ook dat er voor zware vuurpijlen inmiddels voldoende veilige alternatieven beschikbaar zijn;

verzoekt de regering, de regelgeving zodanig aan te passen dat single-shotvuurwerk en zware vuurpijlen verboden worden voor consumenten,

en gaat over tot de orde van de dag.

Van Dam
Den Boer
Dik-Faber
Kuiken
Wassenberg
Kröger
Krol

Zware onzin dit.

Zwaar knalvuurwerk bestaat niet in Nederland, duidelijk dat die beunhazen niks weten over Vuurwerk.

En ook bedankt vuurwerkbranche... Volgend jaar door alle importeurs ook nog even nieuwe 'zware' vuurpijlen op de markt brengen om nog even flink te cashen? Zoals nu met de F3 singleshots? Ik overweeg mijn budget voor NL consumentenvuurwerk volgend jaar te halveren. Dan houd ik de helft over om anders te besteden.

75gr zijn zware pijlen toch? :rolleyes:
40gr is net aan genoeg om een acceptabel boeket te krijgen. Helaas zal de linkse brigade (hierboven met naam en toenaam) het daar wel niet mee eens zijn.

En gaat over tot de orde van de dag.

Ik heb vandaag gewoon gejankt. Zo erg vind ik deze uitslag. Ze zijn onze traditie aan het vermoorden omdat ze er geen enkel verstand van hebben, op de VVD, PVV EN FVD na. Het is vechten met de kraan open. Ik geef het nog max 3 jaar en vooral omdat ook de linkse partijen met zetels winnen. En de mensen die zeggen ach dat verbod komt er niet hebben gewoon poep in hun ogen! Het kabinet zit met 3 partijen die voor stemde! gisteren heb ik toch echt mijn diepte punt bereikt.

Dit heb ik al zien aankomen! Geen schok voor mij! Ben benieuwd welke termijn ze het gaan verbieden en ben benieuwd hoe de branche erop gaat reageren!

Je kon het inderdaad verwachten...

Misschien heb ik het gemist maar wat is nou echt een geldige de reden voor het verbieden van de nu toegestane F3 artikelen?

Wat bedoelt men met zwaar knalvuurwerk in F2? Dit is er immers niet.

Vuurpijlen gevaarlijk? Kan ik me iets bij voorstellen maar bij juist gebruik valt dit echt wel mee.
Ze hebben het er over dat er veilige alternatieven beschikbaar zijn... Wat is dat dan? De F3 singleshot is het enige wat ik kan bedenken, waarom dan verbieden?

Wat wordt er bedoeld met zware vuurpijlen? In Nederland zijn immers alleen F2 vuurpijlen beschikbaar die ook nog eens beperkt zijn in NEM tot 40 gram... Een lichtere vorm van F2 dus.

Men geeft aan dat single shots voornamelijk in Nederland worden aangeboden. Kan ik me iets bij voorstellen maar hoe zou dat nou komen?
Dat is het enige artikel wat nog een beetje knalt. Als je knallers in F2 beperkt tot slechts 2 gram (buskruit) dan kan je dat natuurlijk verwachten.. In onze buurlanden doen ze het wat dat betreft beter met de knallers in F2.

Idd dit zat er al aan te komen.

Verbod op F3 artikelen kwam hier even ‘onverwachts’ tussendoor en had niks te maken met een vergulde middenweg om een verbod op pijlen en knalvuurwerk af te wenden.

Jammer maar helaas! De F3 single shots hadden juist de vervanger vd te verbieden ‘gevaarlijke’ vuurpijlen moeten worden.

Ik denk dat het niet zo zeer de onwetendheid van de politiek is... volgens mij weten ze wel dat dit eigenlijk helemaal geen zoden aan de dijk gaat zetten.

Máár, de publieke opinie binnen de doelgroep van de linkse partijen is natuurlijk 100% anti vuurwerk. Deze mensen hebben er vaak juist geen verstand van. Ieder verbod met wat aannemelijk taal, zoals: ''zwaar knalvuurwerk'', ontvangen zij met open armen. En tadaaa, weer tevreden kiezers. Ik ben er meer en meer achtergekomen dat dit vaak de realiteit is.

Media --> Maken sensatie berichten (bijv. doden door e-sigaret) terwijl deze niet echt kloppen (kwam door de THC oplossingen vanaf zwarte markt) --> dit vormt de publieke opinie (zeker 100 mensen hebben mij aangesproken; aan dat vapen zijn mensen doodgegaan he?! Terwijl ik aan het vapen was) --> Politiek reageert op deze publieke opinie, die niet eens correct hoeft te zijn. Om zo zieltjes te winnen. Door en door triest...

Je kon het inderdaad verwachten...

Misschien heb ik het gemist maar wat is nou echt een geldige de reden voor het verbieden van de nu toegestane F3 artikelen?

Wat bedoelt men met zwaar knalvuurwerk in F2? Dit is er immers niet.

Vuurpijlen gevaarlijk? Kan ik me iets bij voorstellen maar bij juist gebruik valt dit echt wel mee.
Ze hebben het er over dat er veilige alternatieven beschikbaar zijn... Wat is dat dan? De F3 singleshot is het enige wat ik kan bedenken, waarom dan verbieden?

Wat wordt er bedoeld met zware vuurpijlen? In Nederland zijn immers alleen F2 vuurpijlen beschikbaar die ook nog eens beperkt zijn in NEM tot 40 gram... Een lichtere vorm van F2 dus.

Men geeft aan dat single shots voornamelijk in Nederland worden aangeboden. Kan ik me iets bij voorstellen maar hoe zou dat nou komen?
Dat is het enige artikel wat nog een beetje knalt. Als je knallers in F2 beperkt tot slechts 2 gram (buskruit) dan kan je dat natuurlijk verwachten.. In onze buurlanden doen ze het wat dat betreft beter met de knallers in F2.

Ik denk dat ze doelen op de knal single shots waar de jeugd helaas niet mee om kan gaan. Zit toch bijna 2gram flash in.

Er komt een tijd dat ik mijn vuurwerk nog alleen in Duitsland bestel. Maar daar zijn ze ook al bezig klimaat/milieu betutteling.

Back
Bovenaan