Monument voor vuurwerkslachtoffer Boerakker

als er voor iedere idioot zo'n monument kwam, staat nederland al snel vol
het was de fout van de jongen zelf tuurlijk mogen mensen aan hem terug denken maar ik ben het er niet mee eens dat er een monument komt voor een domme fout die hij zelf bewust maaktte.

als er voor iedere idioot zo'n monument kwam, staat nederland al snel vol
het was de fout van de jongen zelf tuurlijk mogen mensen aan hem terug denken maar ik ben het er niet mee eens dat er een monument komt voor een domme fout die hij zelf bewust maaktte.

Om iemand die dood is (zonder dat deze jongen geestelijke beperkingen had) ''idioot'' te noemen vind ik meer dan respectloos!:angry:

Dit monument kan natuurlijk ook preventief werken, als de plaatstelijke (basis)scholen dit oppakken en in december eens met de klassen langs dit monument lopen zal dit meer indruk maken dan welke sire campagne ook.....

Ik snap wat je bedoeld, maar hij heeft wel gelijk. Als je een ''bom'' maakt ben je wel degelijk een idioot op dat moment.

Maar dan ga je echt te ver naar mijn idee. Tuurlijk hij is gek dat die dat heeft gedaan en mocht hij nog hebben geleefd dan had ik hem ook voor idioot uitgemaakt. Maar deze jongen is dood en ik vind dat je dan zulke uitspraken niet meer kan doen.

Maar dan ga je echt te ver naar mijn idee. Tuurlijk hij is gek dat die dat heeft gedaan en mocht hij nog hebben geleefd dan had ik hem ook voor idioot uitgemaakt. Maar deze jongen is dood en ik vind dat je dan zulke uitspraken niet meer kan doen.

Daar zullen onze meningen in verschillen. Natuurlijk is het erg en dat gun je niemand, maar als je dood gaat door zelf te experimenteren met dingen wat geen speelgoed is, maar zelfs dodelijk vind ik dat ik dat wel kan zeggen. Ik bedoel het dan ook natuurlijk anders.

Jongens, jongens dit wordt een discussie zonder einde.
Het is al triest dat hierover een discussie nodig is, het is dan een fout van een jongen om een vuurwerkbom te maken en daardoor om het leven is gekomen.

Dit ongeluk is een regelrechte ramp voor zijn ouders, familieleden en vrienden die dit verlies moeten verwerken, en als dit verwerkt kan worden door middel van een gedenkplaat of monumentje vindt ik dat hun goed recht.
En ik denk dat als de gemeente de kosten niet opzich neemt dat zijn vrienden dat wel zullen doen.

Laten we de wens van de vrienden en familie respecteren.

Jongens, jongens dit wordt een discussie zonder einde.
Het is al triest dat hierover een discussie nodig is, het is dan een fout van een jongen om een vuurwerkbom te maken en daardoor om het leven is gekomen.

Dit ongeluk is een regelrechte ramp voor zijn ouders, familieleden en vrienden die dit verlies moeten verwerken, en als dit verwerkt kan worden door middel van een gedenkplaat of monumentje vindt ik dat hun goed recht.
En ik denk dat als de gemeente de kosten niet opzich neemt dat zijn vrienden dat wel zullen doen.

Laten we de wens van de vrienden en familie respecteren.

Mooi verwoord Ylke, ik had het niet beter kunnen verwoorden!

Heb het altijd al een raar idee gevonden dat iemand na zijn of haar dood ineens meer respect verdient dan wanneer deze persoon nog geleefd had. Dus wanneer deze persoon nog geleefd had mocht je 'm voor idioot en alles in deze richting uitmaken omdat ie met vuurwerk heeft gestunt. Maar omdat ie, aan z'n eigen gestunt notabene, is overleden mag dit ineens niet meer en moet je respect voor deze jongen hebben? Sorry, maar dat kan ik dus niet. Ik vind dus ook niet dat deze persoon een standbeeld, monument, gedenksteen, of iets dergelijks verdient. En al helemaal niet van gemeentegeld.

Te gek voor woorden dus dat de Burgemeester van deze plaats hiermee akkoord is gegaan en dus een monument laat plaatsen voor deze stuntende jongeman.

BOERAKKER - Er komt een gedenksteen voor de 17-jarige jongen die tijdens oud en nieuw om het leven kwam bij een vuurwerkincident in Boerakker.

Kees-Jan Dusseljee raakte zwaargewond toen een zelfgemaakte vuurwerkbom vlak bij zijn hoofd ontplofte. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis waar hij later overleed. Het idee voor de gedenksteen ontstond vrijdagavond tijdens een speciale bijeenkomst in Boerakker waar zo'n veertig vrienden en kennissen aanwezig waren. De gedenksteen wordt betaald door de gemeente Marum.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=97531

De familie heeft daar zeker recht op, het is tenslotte niet iets wat je zomaar vergeet of verwerkt. Ik bedoel er alleen mee te zeggen; een monument is prima, zolang het maar niet van de belasting betaler afkomt. En als de gemeente dit betaald komt het ook van de belasting betaler. Wat Brainiac zei ben ik het ook mee eens. Alle mensen die dus een domme fout hebben gemaakt (stunts van Jackass of dingen in spellen na doen) en daarbij overlijden verdienen dus een monument? Uiteraard niet, dan had nu Nederland én andere landen helemaal vol gestaan met monumenten.

Zoals iemand al eerder zei: misschien leren kinderen dit als ze het monument zien!

WTF?! Gaat hier nou iemand geëerd worden die omgekomen is door z'n eigen stupiditeit?! 't Moet niet gekker worden zeg...

Kennen we niet meer het nut van een grafsteen, oftewel; gedenkteken?

Heb het altijd al een raar idee gevonden dat iemand na zijn of haar dood ineens meer respect verdient dan wanneer deze persoon nog geleefd had. Dus wanneer deze persoon nog geleefd had mocht je 'm voor idioot en alles in deze richting uitmaken omdat ie met vuurwerk heeft gestunt. Maar omdat ie, aan z'n eigen gestunt notabene, is overleden mag dit ineens niet meer en moet je respect voor deze jongen hebben? Sorry, maar dat kan ik dus niet. Ik vind dus ook niet dat deze persoon een standbeeld, monument, gedenksteen, of iets dergelijks verdient. En al helemaal niet van gemeentegeld.

Te gek voor woorden dus dat de Burgemeester van deze plaats hiermee akkoord is gegaan en dus een monument laat plaatsen voor deze stuntende jongeman.

Nee hij verdient niet meer respect. Maar ik denk wel even aan de nabestaanden want om nu iemand voor idioot uit te maken schiet niemand wat mee op.:bonk:

Een monument plaatsen is echt nog niet 1 2 3 gedaan. Hiervoor moet de gemeente officieel goedkeuring voor geven (licht natuurlijk aan de locatie).

Ik heb zelf een beetje gemengde gevoelens over dit voorstel van monument voor de jongen. Ik gun het de familie en vrienden zeker als herdenking voor hun zoon/vriend. Maar aan de andere kant, het is wel een beetje eigen schuld van de jongen. Dat is hard om te zeggen natuurlijk maar zelf vuurwerk maken en gebruiken is natuurlijk erg risicovol en dat weet iedereen met een beetje gezond boeren verstand.

Straks heeft ieder die sterft een grafsteen en een monument? Lijkt me nou ook niet echt nodig. Er sterven veel mensen onverwacht op manieren die niet moeten gebeuren.

Bij ons in het dorp heb je ook 1 monumentje van een jongen die door een losgeslagen gek in de binnenstad omver is gereden van zijn fiets. Dit was een ongeluk waar de jongen helemaal niks aan kon doen. Net als slachtoffers van zinloos geweld, ook daar konden die mensen niks aan doen. Maar deze jongen had zijn overlijden kunnen voorkomen door zijn verstand te gebruiken...

Aan de andere kant kan het monument natuurlijk ook een waarschuwing zijn voor ieder die ook van plan is te rotzooien met vuurwerk.

Al met al lijkt het me wat hoog gegrepen om voor deze jongen een monument te plaatsen. Een juiste uitvaart met herdenksteen/urn lijkt mij voor hem, net als bij vele anderen, voldoende.

Groeten

Een monument als signaal voor potentiële bommenbouwertjes lijkt me op zich geen probleem, al ben ik bang dat deze niet niet snel de juiste doelgroep bereikt.

Ik vraag me hierbij overigens af of iemand, die door eigen onnodige stommiteit het leven heeft gelaten, op die manier herinnerd wil worden. Dit ene oneindig stomme incident vertegenwoordigd immers slechts een fractie van zijn leven en wie hij was. Met zo'n monument zal hij altijd "die idioot die met een vuurwerkbom speelde" blijven in de herinnering van velen.

Cameo

No offense naar de nabestaanden toe, maar vind het niet bepaald gedenkwaardig om een monument te plaatsen. Als de gemeente dit bekostigd dan zal dit wel uit het potje geld komen dat jaarlijks sowieso opgemaakt moet worden.

No offense naar de nabestaanden toe, maar vind het niet bepaald gedenkwaardig om een monument te plaatsen. Als de gemeente dit bekostigd dan zal dit wel uit het potje geld komen dat jaarlijks sowieso opgemaakt moet worden.

Om dit soort monumenten steekt de gemeente geen cent. De nabestaanden bekostigen dit soort monumenten. Wel moet de gemeente vergunning verlenen. Als het op gemeentelijke gronden geplaatst moet worden kan dit nog wel eens lastig worden.

Back
Bovenaan