Moeilijk om positief te blijven over deze hobby

Waarom een tegen voorstel, daarmee geef je ze alleen maar gelijk. Ze hebben geen gelijk, het klopt niet wat ze zeggen dus een tegenvoorstel slaat nergens op.
Normaal ben ik wel van de uitgestoken hand en samen 'polderen' naar een oplossing, maar in deze ben ik het wel met jou eens; niks tegenvoorstel, want ze komen met totale nonsens op de proppen.

Ze hebben jaren geleden de afsteektijden al ingeperkt en dit jaar pakken ze de rotjes, pijlen en singleshots ook nog af. We weten allemaal dat dit druppels op de gloeiende plaat zijn, omdat het gros van de ellende simpelweg niet door consumentenvuurwerk veroorzaakt wordt.
Maar de handhaving van de huidige regels faalt aan alle kanten, waardoor alle genoemde problemen maar blijven bestaan. Het verder inperken van consumentenvuurwerk gaat daar nul komma niks aan bijdragen, dat zagen we in het verleden ook al... dat blijken ze maar niet te willen beseffen.

Een tegenvoorstel is prima, maar dan wel een constructieve. Niet per se water bij de wijn, maar met verbeteringen komen. Inzetten op meer/betere handhaving, voorlichting, veiligheid, etc.

Geen dekking van de zorgverzekeing bij letsel met illegaal vuurwerk afsteken

Er is nu al een enorm hoog liegpercentage op de SEH (waar vervolgens doodleuk beleid op wordt gemaakt.

Wat denk je dat er gebeurt, als je dit doorvoert?

(Terwijl ik het in beginsel met je eens ben)

Zo ontzettend eens met leo303 hierboven. Elke keer blijkt maar weer dat je bij een uitgestoken hand ook meteen je arm kwijt bent. Nooit krijg je er iets voor terug, het is alleen maar inleveren voor iets wat daarvoor al bestond. Dat zijn geen eerlijke spelletjes en dit heeft niets meer met polderen te maken. Het wordt zo hard tegen hard en dat hebben ze zelf veroorzaakt. Het is zo triest dat de discussie nooit op feitelijke gronden wordt gevoerd maar dat er maar wat graag wordt gesjoemeld met cijfers voor eigen belang. Zo komen we nooit ergens.

Er is nu al een enorm hoog liegpercentage op de SEH (waar vervolgens doodleuk beleid op wordt gemaakt.

Wat denk je dat er gebeurt, als je dit doorvoert?

(Terwijl ik het in beginsel met je eens ben)
Tuurlijk doen ze dat daar, anders krijgen ze de centen niet.

Mijn tegenvoorstel, met pijn in het hart:

- Minimum leeftijd voor de aanschaf van vuurwerk naar 21 jaar (i.v.m. de rellende jongeren)
- Afsteektijden terugbrengen naar 20:00 - 01:00 (ivm de diertjes)
- Vuurwerkbril verplicht stellen (handhaving is onmogelijk, maar dat is bij een verbod ook)
- Geen dekking van de zorgverzekeing bij letsel met illegaal vuurwerk afsteken
- Definitief wijzigen van RACT zoals gepland oper 1 december; f3, knal en pijlen eruit.

Dan zijn er in mijn ogen 0 argumenten over voor een totaalverbod, en kunnen de liefhebbers los gaan.
Ohja, dan wil ik ook he-le-maal niets meet horen de komende jaren. Deal?

Dit klinkt echt alsof je voor het bpn werkt, deze strategie is bewezen niet effectief.

Je geeft een vinger en ze hakken je hand af.

Zero tolerance toepassen met die lui dus!

Lijkt mij een prima besluit Avalanche! Het probleem is idd dat dit gedonder elk jaar weer de kop op steekt en ze er telkens weer iets vanaf knabbelen.

Maak nou eens 1x goed en duurzaam beleid waar we wat jaren mee vooruit kunnen. Anders blijven we elk jaar weer zitten met deze discussie. Dan weet iedereen waar hij aan toe is en zijn we een x klaar met dat oeverloze gezeik. Totdat GL aan de macht komt natuurlijk, maar dat willen ze helemaal niet. Dan moeten ze leveren ipv aan de zijlijn te schreeuwen, gaat niet gebeuren (gelukkig)

Mijn tegenvoorstel, met pijn in het hart:

- Minimum leeftijd voor de aanschaf van vuurwerk naar 21 jaar (i.v.m. de rellende jongeren)
- Afsteektijden terugbrengen naar 20:00 - 01:00 (ivm de diertjes)
- Vuurwerkbril verplicht stellen (handhaving is onmogelijk, maar dat is bij een verbod ook)
- Geen dekking van de zorgverzekeing bij letsel met illegaal vuurwerk afsteken
- Definitief wijzigen van RACT zoals gepland oper 1 december; f3, knal en pijlen eruit.

Dan zijn er in mijn ogen 0 argumenten over voor een totaalverbod, en kunnen de liefhebbers los gaan.
Ohja, dan wil ik ook he-le-maal niets meet horen de komende jaren. Deal?

Even mezelf rectificeren, want ik wordt verkeerd begrepen. Ik denk dat dit voorstel niet moet worden gedaan, want alles wat je weggeeft komt nooit meer terug. Wel zou ik hiervoor tekenen als we daarmee de zekerheid kopen dat het zo blijft de komende jaren. Helaas is die garantie er niet.

Niks veranderen en gewoon verkopen. 1 avondje per jaar siervuurwerk is het probleem niet. Nu poot stijf houden en klaar! Strengere aanpak illegaal vuurwerk en afsteken buiten toegestane tijd. Zo ingewikkeld is het niet wat mij betreft.

Ik heb een wat onorthodoxe oplossing, misschien niet ideaal maar werkt wel. Vuurwerk afsteken per regio en dan verspreidt over drie dagen, net zoals met de schoolvakanties. Op de 30e mag het noorden van het land afsteken van 18u t/m 02.00u, dan midden Nederland op de 31e en tot slot op de 1e het zuiden van het land. Dan verdeel je het in 3 delen en daarmee ontlast je de zorg significant. Beter dit dan een totaalverbod. Niet? :)

Verwacht dit oud en nieuw grote chaos door de coronawetgeving. Hoop dat dit niet op de branche afgeschvoen gaat worden.

Ik heb een wat onorthodoxe oplossing, misschien niet ideaal maar werkt wel. Vuurwerk afsteken per regio en dan verspreidt over drie dagen, net zoals met de schoolvakanties. Op de 30e mag het noorden van het land afsteken van 18u t/m 02.00u, dan midden Nederland op de 31e en tot slot op de 1e het zuiden van het land. Dan verdeel je het in 3 delen en daarmee ontlast je de zorg significant. Beter dit dan een totaalverbod. Niet? :)

Strak plan, elke dag 100 km rijden en weer lekker verder stoken :handsup:

Mensen, al jullie voorgestelde maatregelen zullen niets uithalen zolang er van dat tuig is dat met zwaar vuurwerk rondloopt en dat misbruikt om voor de voeten van mensen en hulpverleners te gooien.

Dat soort tuig voelt zich sterk met zo'n stuk vuurwerk in de handen omdat de pakkans vrijwel nihil is.
Wanneer je dit probleem oplost (als het al op te lossen valt), neem je een groot deel van de klachten weg.

Mee eens! En als dat tuig geen vuurwerk heeft dan worden er wel molotovs cocktails gegooid met flessen alcohol dat wel verkocht mag worden of stenen, fietsen, hekken, vuilnisbakken. Dat tuig vindt altijd wel een ander product om daarmee te rellen.

het nieuwe jaar vieren op 30 december?
gewoon iedereen een bril op en alleen cakes

Bij ons in de omgeving wordt al flink geknald en dit is geen vuurwerk meer te noemen. Tot ver in de wijde omtrek zijn de dreunen te horen, waarschijnlijk afkomstig van de zogenaamde populaire Cobras. Inderdaad "stoere" jeugd, gokje, die in een park de bende afsteken. Moeilijk te pakken en handhaven door politie door alle vlucht routes in het park.

Ben bang dat de omloop van illegaal spul alleen maar gaat toenemen als er een algeheel verbod komt, al is het een tijdelijk verbod. Ik hoop het niet, maar ik verwacht een hoop vandalisme door (illegaal) vuurwerk en de verwondingen die er zijn zullen ernstiger zijn door de bommen die nu in omloop zijn. Misschien opent dit de ogen van politici dat de ellende niet komt van het mooie legale siervuurwerk (uiteraard zullen er wel wát ongelukjes zijn, maar er gebeuren ook dagelijks heel wat ongelukken met e-bikes en speedpedelecs).

Bij ons in de omgeving wordt al flink geknald en dit is geen vuurwerk meer te noemen. Tot ver in de wijde omtrek zijn de dreunen te horen, waarschijnlijk afkomstig van de zogenaamde populaire Cobras. Inderdaad "stoere" jeugd, gokje, die in een park de bende afsteken. Moeilijk te pakken en handhaven door politie door alle vlucht routes in het park.

Ben bang dat de omloop van illegaal spul alleen maar gaat toenemen als er een algeheel verbod komt, al is het een tijdelijk verbod. Ik hoop het niet, maar ik verwacht een hoop vandalisme door (illegaal) vuurwerk en de verwondingen die er zijn zullen ernstiger zijn door de bommen die nu in omloop zijn. Misschien opent dit de ogen van politici dat de ellende niet komt van het mooie legale siervuurwerk (uiteraard zullen er wel wát ongelukjes zijn, maar er gebeuren ook dagelijks heel wat ongelukken met e-bikes en speedpedelecs).

E-bikes zijn idd ook een goed voorbeeld waarmee ook veel ongelukken gebeuren met als gevolg dat mensen naar de spoed eisende hulp moeten, lees maar eens.. https://nos.nl/artikel/2305477-meer-zware-ongelukken-door-elektrische-fietsen.html

Back
Bovenaan