Minister in gesprek met vuurwerkbranche over vervuiling knetterballen

Iets met de term: ''micro-management''

Het is een goed initiatief, maar begin bovenin de piramide bij dingen die er echt om doen omtrent vuurwerk.

Kan ik wel in komen dat ze daar een probleem van maakt . Want wees eerlijk plastic vergaat gewoon niet . gebruik karton en het probleem is opgelost . Als je er een compleet gesloten huls van maakt gaat de kwaliteit er misschien wel op voor uit .

Breng dan de night howler maar op de markt daar zitten papieren huilers in.
Ben benieuwd hoe ze dan die gilblokjes gaan maken want dat is ook een en al plastic.

Breng dan de night howler maar op de markt daar zitten papieren huilers in.
Ben benieuwd hoe ze dan die gilblokjes gaan maken want dat is ook een en al plastic.
Zat alternatieven, maar plastic is lekker goedkoop. En dat willen we met zijn allen graag.

goed initiatief,

wees eerlijk het slaat nergens op dat en zo'n grote plastic omhulsel moet zitten. het is onnodig en zonder dat balletje knalt het net zo goed met de knetterballen bijv.
we kunnen met onze vingers blijven wijzen naar een ander dat die meer impact heeft maar elke steentje heeft zijn bijdrage. en het is ook niet zo dat er ''weinig'' plastic wordt gebruikt in vuurwerk.

ik lees plastic flessen hierboven,
we betalen statiegeld op die flessen van 25 cent zodat je gemotiveerd wordt om het weer in te leveren.
(in Duitsland wordt er ook statiegeld betaald bij kleine flessen, misschien is dat ook wat voor hier)

Helemaal eens.
En noem me raar, maar ik haal thuis altijd al de plastic om huizing eraf en gooi die weg voordat ik die knetter ballen afsteek. scheelt me oprapen.

Ik denk dat ze de behuizing van knetterballen net zo goed van een papierachtig materiaal kunnen persen. Net als de vuurpijldoppen.

Bij de buren kwam onlangs een filmpje langs van knetterballen in een papieren bolletje. Mager effect, maar of dat aan het papier lag, weet ik niet.

Bij de buren kwam onlangs een filmpje langs van knetterballen in een papieren bolletje. Mager effect, maar of dat aan het papier lag, weet ik niet.
Ligt er denk aan hoe het geproduceerd is. De oude knetterballen met losse sterren, daar had het balletje een functie, ook in de spreiding van de sterren. Maar met de voorgeperste pellets van tegenwoordig is het alleen maar show. Alleen als de huls te stevig is krijg je een kleiner effect, omdat de crackling er niet uit kan

Ze moeten gewoon voor die knetterballen kartonnen hemi's gebruiken :cool:

Dit gezeur klinkt mij trouwens als een springplank naar een cat. 1 verbod. Als er geen plastic meer in zit dan "zorgt cat. 1 voor overlast en is het slecht voor het milieu"

Ze moeten gewoon voor die knetterballen kartonnen hemi's gebruiken :cool:

Dit gezeur klinkt mij trouwens als een springplank naar een cat. 1 verbod. Als er geen plastic meer in zit dan "zorgt cat. 1 voor overlast en is het slecht voor het milieu"

De vuurwerkvrouwen zijn ook aan het proberen cat 1 weer te laten verbieden.
Met hun cat 1 pakketje van B.. webshop sloegen ze ook een enorme flater omdat je zogezegd geen trektouwtjes mag versturen via de post:bonk:

Ergens wel logisch want je komt het in Maart nog overal op straat tegen. Plastic mag van mij wel ingeperkt worden.

Doe mij in ruil voor dat plastic maar aluminium stijgmotors alá Zink :D

De vuurwerkvrouwen zijn ook aan het proberen cat 1 weer te laten verbieden.
Met hun cat 1 pakketje van B.. webshop sloegen ze ook een enorme flater omdat je zogezegd geen trektouwtjes mag versturen via de post:bonk:

serieus? trektouwtjes mag niet met de post? Hahaha ik ken paintball en airsoft webwinkels in NL die gewoon rookgranaten met de post versturen :bonk:

(sorry voor mijn gedrag allereerst): zijn jullie nou daadwerkelijk zo fucking blind of...
nu knetterballen discussie (plastic) volgende: vuurpijlen (houten stokken/houtkap) daarna cakes/blokjes/blokken (papier en karton = bomenkap)
wake the fuck up en geef extreem links/groenlinks geen milimeter meer!
genoeg is genoeg!

(sorry voor mijn gedrag allereerst): zijn jullie nou daadwerkelijk zo fucking blind of...
nu knetterballen discussie (plastic) volgende: vuurpijlen (houten stokken/houtkap) daarna cakes/blokjes/blokken (papier en karton = bomenkap)
wake the fuck up en geef extreem links/groenlinks geen milimeter meer!
genoeg is genoeg!

Ze willen er, als puntje bij paaltje komt, in de politiek vrijwel allemaal vanaf, sjon. Dit is geen extreem links feestje meer.

Het is ook gewoon uberhaupt sneu dat je maar 8 uur in een jaar mag afsteken ( in ieder ander EU land gewoon elke dag kopen en elke dag afsteken, op Duitsland na ) en dat ze zelfs je daarin nog elk jaar weer in willen beperken. Is toch gestoord te noemen? Je wordt haast gedwongen om naar het buitenland te gaan. Gelukkig ga ik nog naar Fallas, maar als daar ook steeds meer Nederlanders heen gaan ( wat nu echt in grote opmars is ) gaat het dalijk daar ook steeds minder worden. Omdat wij hier zo verstikt worden krijg je een mentaliteit van grensoverschrijdend gedrag en in landen waar je gewoon mag stoken zijn ze dat helemaal niet gewend. Vandaar dat Pallau wordt 'ontruimd' iedere keer en de rest van de hele stad zie je niemand aangehouden worden of vuurwerk afgepakt worden.

serieus? trektouwtjes mag niet met de post? Hahaha ik ken paintball en airsoft webwinkels in NL die gewoon rookgranaten met de post versturen :bonk:
Het mag eigenlijk niet, maar er zijn zat winkels die het doen. Zowel cat 1,als inderdaad airsoft spul.

Dat iets verboden is, eil niet zeggen dat het niet gedaan wordt. En dan het gedaan wordt, wil jij zeggen dat het legaal is.

Het is ook gewoon uberhaupt sneu dat je maar 8 uur in een jaar mag afsteken ( in ieder ander EU land gewoon elke dag kopen en elke dag afsteken, op Duitsland na ) en dat ze zelfs je daarin nog elk jaar weer in willen beperken. Is toch gestoord te noemen? Je wordt haast gedwongen om naar het buitenland te gaan. Gelukkig ga ik nog naar Fallas, maar als daar ook steeds meer Nederlanders heen gaan ( wat nu echt in grote opmars is ) gaat het dalijk daar ook steeds minder worden. Omdat wij hier zo verstikt worden krijg je een mentaliteit van grensoverschrijdend gedrag en in landen waar je gewoon mag stoken zijn ze dat helemaal niet gewend. Vandaar dat Pallau wordt 'ontruimd' iedere keer en de rest van de hele stad zie je niemand aangehouden worden of vuurwerk afgepakt worden.

Ik zou me iets meer verdiepen in de EU voordat je domme dingen gaat roepen. Duitsland is vergelijkbaar met Nederland kwa verkoop. Belgie mag de verkoop onder voorwaarden wel, maar afsteken is vaak vergunningplichtig. In het VK is de verkoop ook gelijkend aan Nederland en afsteken het jar door ook not done.

Zuid en oost europa is een ander verhaal. Maar van oost europa durf ik nog wel hardop te vragen of het allemaal wel zo legaal is, als wij denken (zowel wat er te koop is, als het vrije afsteken)

In Ierland mag je alleen sterretjes afsteken. Daar hebben ze ook dikke freakacties voor. Wel lekker overzichtelijk voor de verkoop.

Het mag eigenlijk niet, maar er zijn zat winkels die het doen. Zowel cat 1,als inderdaad airsoft spul.

Dat iets verboden is, eil niet zeggen dat het niet gedaan wordt. En dan het gedaan wordt, wil jij zeggen dat het legaal is.

Ik zou me iets meer verdiepen in de EU voordat je domme dingen gaat roepen. Duitsland is vergelijkbaar met Nederland kwa verkoop. Belgie mag de verkoop onder voorwaarden wel, maar afsteken is vaak vergunningplichtig. In het VK is de verkoop ook gelijkend aan Nederland en afsteken het jar door ook not done.

Zuid en oost europa is een ander verhaal. Maar van oost europa durf ik nog wel hardop te vragen of het allemaal wel zo legaal is, als wij denken (zowel wat er te koop is, als het vrije afsteken)

Iets meer verdiepen in de EU voor ik domme dingen ga roepen? Klinkt lekker gezellig. Volgens mij ben ik 1 van de weinige ( actieve leden op het forum ) die wel degelijk van de Europese wetgeving op de hoogte is van meerdere landen. Belgie is trouwens wat complexer dan dat jij zegt. Ook gelden er in Walonië wat andere regels dan in vele streken in Vlaanderen en worden de regels wat minder gehandhaafd van ook zowel de verkoop en opslag, maar dat is een ander verhaal.

Dat de verkoop en het afsteken het hele jaar mag, betekend niet dat het maatschappelijk ten alle tijden geaccepteerd is en ook niet ten alle tijden wordt getolereerd door de politie.

Op wat uitzonderingen van een paar landen na is vuurwerk kopen en afsteken ( zo goed als ) het hele jaar toegestaan in ieder EU land, tot F3. Nederland, Duitsland en Belgie hebben wat uitzonderingen waar Nederland de kop op steekt. Betekend dus niet dat je in Spanje en Frankrijk etc ten alle tijden er op los kan knallen. En in Belgie ook niet, daar hanteren ze een GAS boete. Dat is een algemene gemeentelijke boete voor kleinere overlast delicten. Dus als je in Belgie midden in een stad gaat afsteken dan heb je grote kans op een bovengenoemde boete. Buiten dat zijn daar de regels ook aan het veranderen, daar er in Belgie ook een milieu hetze is tegenwoordig.

Nog even als aanvulling, Duitsland is totaal niet vergelijkbaar met Nederland qua verkoop. De opslag daar is totaal verschillend en vele malen soepeler, ook het aantal vuurwerk wat gekocht mag worden. Producten met gevarenklasse 1.4G mogen daar zelfs in supermarkten verkocht en opgeslagen worden en producten met gevsrenklasse 1.3G in de speciaalzaken. In Nederland moeten 1.3G producten eerst gekooid worden. Daar mogen producten zelfs door winkels bezorgd worden aan huis, tot hoeveel KG je maar wilt. De bunkers zijn daar ook onder minder strenge omstandigheden dan hier.

Maar je mag me wel wat lesgeven ( via PB ), ik sta open voor nog meer kennis aangezien m'n hobby voor mij ook kennis is. En jij je er in verdiept hebt.

De toon is inderdaad niet zo gezellig @kamikaze

Alles bij elkaar is de discussie best inhoudelijk en leerzaam vooral dat laatste stuk van masterbsc. Goed stuk, weer wat wijzer. Thnx

Back
Bovenaan