Minder slachtoffers bij ons, de echte vuurwerk liefhebbers ?

Dit jaar ook weer een paar duidelijke momenten gehad waarbij ik ook aan de veiligheid van toeschouwers (en mezelf) dacht tijdens het afsteken.

Situatie 1) Overbuurman komt na 0:00 met dochter van een jaar of 12 buiten om een paar vuurpijlen af te steken. Voor het buurmeisje was het de eerste keer en de buurman heeft ook niet echt ervaring leek het. Dus ik wacht even met de cakes en laat ze lekker hun gang gaan. Bij de eerste pijl zetten ze de lanceerpijp onder een boom, dus waarschuw ik ze maar even. Leverde een dank je wel en een paar leuke vuurpijl momenten op.

Situatie 2) Vriendinnetje van mijn dochtertje komt na 0:00 langs met ouders en broertje om gelukkig nieuwjaar te wensen en blijven even kijken. Na 10 minuten lopen ze weer weg, maar zien ze me met een waaiercake naar buiten komen. Bleven ze staan in in de schotrichting. Hoewel het 999 van de 1000 keer waarschijnlijk gewoon goed zou gaan, heb ik ze toch gewaarschuwd om weer even bij de rest te gaan staan. Pas daarna de cake afgeschoten.

Situatie 3) Paar gasten bij een buurman in de straat hadden duidelijk teveel op en hadden een paar nitraatmatten. De eerste ging helemaal fout (schietlont aangestoken). Maar even uitgelegd welk lont ze moesten aansteken.

Verder drink ik geen druppel alcohol als ik vuurwerk ga afsteken.

Een echte freak houd rekening met de veiligheid en vernield geen dingen, daardoor komt het vuurwerk alleen maar slecht in het nieuws. Meer heb ik er eigenlijk niet over te zeggen. Heb dit jaar ook geen ongelukken gehad of verwondingen opgelopen, op wat brandwondjes na dan... Wel een jongen op straat geraakt zien worden door een enkelshots mortiertje omdat een onbekend persoon het grappig vond om op iemand te schieten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jupilerfreak, wat is er gebeurd omdat je bril stuk is, stuk beton van een nitraat of zo? Die stukken vlogen hier namelijk wel door de buurt heen was gewoon link. Mijn kinderen en ik zelf hadden een bril op maar zag toch nog vrij veel mensen en kinderen zonder bril lopen. En het is me inderdaad ook opgevallen dat er een boel onbenullen zijn die totaal geen gevoel bij het vuurwerk hebben. Tegenover ons huis stonden een 5 volwassenen met 3 kinderen vuurwerk af te steken. Maar die mensen hadden even niet de moeite genomen om de vuurpijlen vanuit een buis of flessen te schieten maar losjes in de grond te zetten..... nou ja losjes! twee keer bleef zo'n in de grnd handen terwijl ze er zelf 2 meter vanaf stonden " sukkels" .

Dus inderdaad ik ben er van overtuigd dat de freak wel degelijk weet waar hij mee bezig is en ook de gevaren en de mogelijke gevaren beter weet in te schatten.

Ja zou een nitraat geweest kunnen zijn. Ik weet niet wat er werd neergegooid, het was op 20 meter bij mij vandaan.

Mijn ervaring is dan ook dat ik merk dat de liefhebbers veiligheidsmaatregelen nemen, maar dat het vooral van die minkukels zijn die met lomp gedrag het één en ander verzieken.

Dit jaar ook een paar dingen meegemaakt die gelukkig goed zijn afgelopen door goed op te letten.

1. Iemand die in een straat achter ons loopt kwam aanzetten met een Cobra 6, waarvan hij niet wist wat het deed. Dat hebben we hem maar even uitgelegd, maar hij geloofde het niet helemaal. Totdat hij hem toch maar op een veilige plek had afgestoken. Hij heeft ons bedankt en gaf aan dat het maar goed was dat hij ons had gesproken, want hij had hem eigenlijk voor de deur willen afsteken.
2. Tijdens het stoken gooide iemand een nitraatje op een verkeerde manier weg. Gelukkig weet je als freak dat 'Kijk uit!!!' ook echt betekent dat je moet rennen.
3. Buren die nooit vuurwerk afsteken hadden ook een potje. We hebben slechts een paar kale bomen in de straat staan en zij zetten hem er recht onder. Helaas niet gezien dat ze hem aanstaken, maar toen hij aanstond wel iedereen gewaarschuwd dat enige afstand handig kon zijn. Dit bleek ook terecht, 3 bombettes kwamen onze kant op.
4. Buren die lege potten op een vuurtje gooien, maar even gewaarschuwd dat ze dat niet meer moeten doen i.v.m. eventueel achtergebleven kruit.

zo had ik ook 1 momentje dat de buurman vuurwerk afstak op de stoep ongeveer 3 meter van de voor deur waar maat van mij, ik ,zijn vrouw en kids stonden. Ik had helaas te laat door dat het een multishot cake was. Maar hij steekt hem dus aan en ik zie zo dat potje dansen dus was er niet echt gerust op, ook om dat de deur openstond en in dat halletje van die deur stond al mijn vuurwerk. Nou het potje was afgelope en ik zo tegen de buurman, ik heb 1 tip: zet hem voortaan vast en iets verder van de huizen af. Krijg je als domme vraag hoe zet je hem vast dan? Ik zo nou gewoon simpel met 2 zwaren stenen ofzo. Toen liep ik naar het potje en zag ik dat er gewoon eeen uitklapbare voet onder zat zecht hij o had ik niet eens gezien had hem nog niet eens bekeken.......... echt wat voor mensen wonen er in nederland

nou gelukkig zijn er bij mij nog geen gevaarlijke ongelukken voorgekomen .
het enige wat ik heb gehad is verbrand plastic op mijn hand omdat ik vroeger vuurwerk in het vuur gooide .
maar als je gewoon goed om gaat met vuurwerk en om je eigen veiligheid denkt kan er weinig gebeuren .
nee jongens er zijn me gelukkig nog geen ernstige dingen gebeurt .
en dat wil ik graag zo houden voor de rest van mijn hele leven :)

Beste Torrr,

Ook ik denk dat de meeste op dit forum wel weten hoe ze met vuurwerk om moeten gaan en tuurlijk,er kan altijd wel wat gebeuren.
Bij ons verliep het oud en nieuw zonder problemen gelukkig,alleen heb ik wel
iemand vriendelijk verzocht om zijn Cobra 6 ergens anders af te steken en niet pal voor mijn deur.
Er waren op dat moment veel kinderen in de straat die het niet eens in de gaten hadden en niet eens weten wat het is!
Het is gelukkig goed gekomen.
Wat mij wel opviel was,dat er vele jonge kinderen met enorme plastic tassen, rugtassen die open stonden vol met vuurwerk over straat liepen overdags:shocked:
Dit had ik eigenlijk nog niet eerder gezien!

Mvg Mart

Ik zorg ervoor dat de kids hun kleding op brandveiligheid aanpassen, dus geen trainingsbroeken, waar ze anders niet uit te slaan zijn, maar spijkerbroeken en jassen die ook tegen een stootje kunnen (zonder capuchon uiteraard). Daarnaast had iedereen (jong en oud) die bij mij stond te kijken of mee stond te stoken een vuurwerkbril op.

Ik zet al mijn potten en fonteinen vast, geklemd tussen stenen of in stevige bananendozen. Ontsteek mijn pijlen vanuit een stevig pijlen rek en ik gebruik pyrotorches.

Sowieso drink ik geen druppel op oudejaarsavond. Pas als alle vuurwerk veilig is afgestoken neem ik mijn eerste biertje of borrel. Drinken kan immers het hele jaar door......

Het is meer dat meesten hier er verstand van hebben, maar ook geen gevaarlijke dingen ermee doen zoals:
- bommen maken.
- vuurwerk verkeerd afsteken.
Als het je hobby is om met vuurwerk bezig te houden, dan weet je ook de gevolgen ervan als der wat kapot gaat.

Maar nog steeds schuilt het gevaar in een klein hoekje, het is altijd de vraag als het goed gaat of niet.
Het blijft eenmaal vuurwerk, veilig of niet je weet nooit.:)

Ik was helaas wel "slachtoffer" tijdens oud en nieuw, maar gelukkig niet van vuurwerk...
Ik ging doos van een 100.000 klapper open snijden, hierbij snee ik helaas in mijn duim en dat was een dikke jaap:bonk:
We hadden een beetje tijdsduk want we wilden de mat voor het gemeentehuis afsteken, dit is al jaren een traditie! Maar de politie had ons al gewaarschuwd dat dit niet mocht. Dus met een beetje haast snel de mat afgestoken, want de politie lag op de loer. Maarja met haast gaat het altijd fout:frusty:

Ik ben nou 18 en draag ook zoiezo een vuurwerkbril, je moet er toch niet aandenken dat er iets fout zal gaan en je je hele leven niks meer kunt zien.

De cake's zet ik vast in een vuurwerkgrip, en anders tussen 4stenen, de pijlen schiet ik alleen vanuit een buis.

Waar ik me wel mateloos aan irriteer zijn de zogenaamde ''stoere'' jongens, ben ze tegengekomen in de leeftijdscategorie 16- tot pak hem beed 22 jaar. Ze komen dan heel interressant aanlopen en steken dan een cobra af, maar zo dichtbij dat jij weer weg moet lopen omdat die anders gewoon simpelweg te dichtbij afgaat. En voordat je ook maar iets kunt zeggen zijn ze hem alweer gesmeerd. Ook de busstations, prullenbakken, containers wat er allemaal opgeblazen is.. jammer, er zijn hier in Nederland nou jammer genoeg mensen die denken dat er 1 dag in het jaar alles moet kunnen.

Maarja ik dwaal een beetje af hahaha

Zo te horen zijn wij als freaks erg verstandig met vuurwerk. Ik zit al jaren op dit forum en ik heb ook erg veel geleerd. Hierdoor merk ik dat ik steeds beter weet waar ik mee bezig ben.

Je weet maar nooit wat er kan gebeuren want iemand anders kan jou ook verwonden. Omvallende potten.... ect.
Wat ik wel merk is dat wij als freaks eigenlijk er alles aan doen om alles zo veilig mogelijk af te steken. Vastzetten, bril op, goede stookplaats.... ect.

Toch is het een jaar geleden fout gegaan met een maatje van me. Geen echte freak maar van een beetje stoken hield hij wel van. Hij moet nu door het leven met 3 vingers minder en een beschadeging aan zijn oog. Dit alles was gekomen doordat hij elke keer opnieuw BSC ging aansteken. Meerdere malen gewaarschuwd en toch niet luisteren.

Dat jaar heb ik op de 31e dus mijn halve oud en nieuw in het ziekhuis doorgebracht. Niet wat ik nog een keer wil meemaken.

Het doet me goed om te horen dat er erg veel freaks zijn die voorzichtig stoken en anderen ook waarschuwen. Hopen dat er elk jaart steeds minder gewonden gaan vallen.
Bij deze wil ik eigenlijk ook iedereen bedanken die tips op dit forum hebben gezet!!

Ik heb gelukkig nog nooit verwondingen van vuurwerk gekregen en ik wil dit graag zo houden.

IK denk ook dat wij freaks veel voorzichtiger zijn! We weten wat het vuurwerk doet en kennen naast het plezier ook zeker de gevaren. Bij mij in de straat gaat vaak wat mis verderop. Daar vallen regelmatig nederlandse cakes om die richting het publiek schieten. Dit komt simpelweg omddat die cakes veel te ligt zijn om zo op straat de lucht in te knallen zonder vast te zetten. Leeks houden geen rekening mee en hebben vaak al lekker een borreltje op met een groep vrienden. Het vuurwerk is voor hun bijzaak en het kan ze niet zo veel schelen.
Voor ons is vuurwerk meer de hoofdzaak en proberen een zo mooi mogelijke shwo neer te zetten die van te voren meestal uitgekiemt is. Hierdoor wordt er met veel meer dingen rekening gehouden en gaat er veel minder vaak wat mis.
Bij mij is er nog nooit wat mis gegaan in iedergeval. In iedergeval niet met gevolgen. Simpelweg door de tijd die ik er van te voren insteek.
Zo bleef er vorig jaar tijdens het lanceren van de shells 1 op de grond liggen die explodeerde. Gelukkig stond het publiek op zon 150 meter afstand en was dit in een weiland. Ook stonden wij zelf op voldoende afstand zodat er niks gebeurde. Zo zie je maar er kan altijd iets mis gaan wat je niet in de hand hebt.

Je moet ervoor zorgen dat je met dit soort scenarios rekening houdt en daardoor zoveel mogelijke gevaren bestrijd!

Dat is het verschil tussen de freaks en de rest van Nederland.

Hier ook nooit mis gegaan. Tja pijltjes of klein spul wat niet afging. En vooral Develish Pijltjes van Broekoff die op de grond klapte. Maar Voldoende afstand doet een hoop :) En Geen Drank.

Ik lees altijd dat mensen vinden dat je niet met drank op vuurwerk kunt afsteken. Hier gaat dat toch altijd nog prima :) Ligt gewoon aan jezelf. Ben zelf ook super voorzichtig met vuurwerk, dus gaat altijd goed...

Iedereen heeft wel wat meegemaakt , mijn ergste ooit was dat er een beetje flash op een lontje van een 2 grammer zat. Waardoor de knaller bijna gelijk na het aansteken afging. Ik had alleen de onderkant vast waardoor het reuze meeviel. Alleen een kleine bloeduitstorting. Geen brandwonden gelukkig.

Maar je schrikt je kapot.

Btw , wat is drank en vuurwerk. Als ik 5 pilsjes drink is er niks aan de hand. Dan heb ik over de 3-4 uur snachts stoken een lekkere roes, en bier is gewoon onwijs lekker. Maar om nou een fles whiskey te drinken en dan te gaan stoken, dat is weer een ander verhaal. Gewoon met mate drinken en zonder mate stoken haha.

Om 00:00 uur stook ik altijd bij kennissen en daar zijn best veel kleine kinderen. Stuk of 15.
En ook veel volwassenen.
Omdat ik niet wil dat er iets met iemand gebeurd hebben we nu afgesproken. Alle kinderen een bril op en ze mogen op een bepaalde plek staan met hun kindervuurwerk. En niet wegmogen zonder toestemming. Omdat kleine kinderen niet weten dat het gevaarlijl is om tijdens bijv. een schietende cake langs te lopen. Ze zien de gevaren er niet van im.
Ik heb zelf om 00:00 uur ook een bril op, maar vanaf dit jaar ook zeker overdag. Omdat ik toch al vaker een engeltje boven mijn hoofd heb gehad toen een stukje karton of gips vlak langs mijn hoofd vloog.
Dus daar is alles goed geregeld.

Maar overdag heb je vaker de (stoere) jongens die denken dat ze leuk zijn.
Kom we gaan babypijltjes op auto's schieten.
Of ze steken een Cobra 6 of dergelijke af als er net een vrouw kwam zeggen dat hun hond bang is, en vroeg willen jullie niet hele harde knallers afsteken. Dat kleinere spul is wel goed.
Dan vind ik die vrouw nog netjes dat ze ze niet wegstuurt of de politie belt maar hun steken een Cobra af stanl voor dank.

Ook blazen ze hier gewoon een kastje op voor de stroom en tv ontvangst in een wijk.
Moet niet gekker worden.
En dan zeg je er wat van krijg je nog een grote mond ook.

Voor de rest nooit ongevallen gebeurd. Kleine blaardjes door een vinger op een lontje maar voorderest niks ernstigs gelukkig. (afkloppen)

het woord freak word vaak niet juist gebruikt(naar mijn mening)een freak is iemand die niet alleen zich netjes aan afsteekregels houdt(bril,goede aansteker/lont)maar ook iemand die zich verdiept in vuurwerk alles wil weten over vuurwerk die bv een training over doorlonten volgt(filmpje staat op ytube)etc.die wat weet over vielig opslag ivm vuurwerk wat overblijft na oud en nieuw.mensen die zich in positieve zin ook nog bezig houden met vuurwerk in januari maart juni etc(shows bezoeken info verzamelen over vuurwerk etc).dat zijn wat mij betreft freaks en bij hun gaat het vaak wel goed en veilig

precies ze verstaan onder een vuurwerkfreak ook vaak een asociaal persoon die de boel sloopt en expres met vuurwerk gooit kleine kinderen, oudere mensen en dieren. maar dat is het niet, het is iemand die vuurwerk als hobby heeft en veel verstand van vuurwerk heeft en dus ook van de gevaren en de gevolgen ervan. en dus daarom gebeurt er minder bij freaks.

het woord freak word vaak niet juist gebruikt(naar mijn mening)een freak is iemand die niet alleen zich netjes aan afsteekregels houdt(bril,goede aansteker/lont)maar ook iemand die zich verdiept in vuurwerk alles wil weten over vuurwerk die bv een training over doorlonten volgt(filmpje staat op ytube)etc.die wat weet over vielig opslag ivm vuurwerk wat overblijft na oud en nieuw.mensen die zich in positieve zin ook nog bezig houden met vuurwerk in januari maart juni etc(shows bezoeken info verzamelen over vuurwerk etc).dat zijn wat mij betreft freaks en bij hun gaat het vaak wel goed en veilig

Ik noem mijzelf dan ook liever vuurwerkliefhebber dan freak!
Het woord 'freak' vind ik te snel neigen naar het negatieve.

Back
Bovenaan