Minder slachtoffers bij ons, de echte vuurwerk liefhebbers ?

Torrr

VWC lid
Dit is geen media bericht maar een bericht van mij persoonlijk omdat ik mij iets afvraag en daar heb ik jullie hulp bij nodig en eventueel bij een positief resultaat zou dit een fantastisch positief media bericht kunnen worden, mits het door krant of iets dergelijks geplaatst gaat worden.

Mijn punt is dat ik na elke jaarwisseling de vele berichten lees die de naam van vuurwerk niet ten goede komen, veel berichten gaan dan ook over letsel en vernielingen, nu ga ik hier niet vragen of leden hier iets met vuurwerk vernielen want daar krijg ik toch geen eerlijk antwoordt op en het zou dan ook geen realistisch antwoordt zijn. Wel wat mij opvalt is dat ik van mening ben en merk dat er onder ons ( de freaks ) nooit of nauwelijks incidenten ( ongevallen ) met vuurwerk gebeuren, is dit omdat wij het hele jaar met vuurwerk bezig zijn en weten wat de gevaren zijn en er dus voorzichtiger mee omgaan dan de buurman op de hoek, is het zo omdat het onze hobby is en er zo heel anders mee omgaan en het product met "liefde" behandelen of is het iets anders ?
Graag hoor ik jullie meningen en is het misschien mogelijk om met een eventuele conclusie van dit topic iets positiefs naar de media te sturen.

Alvast bedankt voor jullie medewerking :wink:

Laatst bewerkt:
Naja tijdens het schieten wel uit me slof geschoten omdat een paar idioten een lwainepijl op een prullenbak plakte asos

Ik stook zeker 15 uur, verspreid tussen 10 en ~ 3. Wat brandwonden en piepende trommelvliezen zijn vaak common, niks ernstigs in ieder geval. Even afkloppen*

Tja meestal zijn het tog jonge gastjes die iets op willen blazen. En dronken gasten die gevaarlijk met (il)legaal vuurwerk doen. Het omvallen van een cake kan altijd gebeuren door de druk.

Yep, scheelt denk ik zeker dat de meesten hier weten waar ze mee bezig zijn. De meesten zullen niet of weinig drinken voor het stoken, potten goed vastzetten, weten welke effecten ze kunnen verwachten en dus hoeveel afstand tot huizen, bomen en publiek nodig is. Bij de minder fanatieke afstekers kan een ongeluk in een klein hoekje zitten (smalle straten, alcohol, omvallend vuurwerk, etc.).

Wij freaks zijn gewoon extra voorzichtig, doen niks doms en letten beter op denk ik. Ik heb gelukkig nog nooit iets ernstigs gehad, alleen wat kleine brandwondjes. Wij freaks hebben veel ervaring met vuurwerk en weten goed er mee om te gaan. :bye: En de meeste onder ons hebben een vuurwerkbril op.

kleine brandwondjes omdat het lont aanstond terwijl ik het nie door had :p
en heel vaak piepjes in me oren. maar niks ernstig omdat ik er normaal mee omga omdat k anders volgend jaar niet meer kan stoken :wink:

Wat voor een publiek je hebt,speelt erg mee. Bij me ouders,allemaal rustige mensen. Sommige met kinderen,of kleinkinderen. Dat is stukken veiliger,dan pubers,die toch vaak,wel wat op hebben. En ook vaak,dan met zware knallers,lopen te strooien. De ouders letten op hun kinderen,hoef ik dat,mooi niet te doen! Natuurlijk zeg ik wel,als het moet:hou afstand! Mijn vader en ik,kwamen er achter,dat de cakes,meer naar voren moesten. Paar bombettes,raakte de daken. Dat probleem opgelost. En een pauze zo tussendoor,is ook niet verkeerd. Beetje bijtanken,met een oliebol,en een glaasje fris. En dan verder,met de volgende stook sessie. Kon bijna niet meer,op me benen staan,dus die pauze,deed me erg goed,:) Maar ik denk wel,dat ervaring,met het product. Voor een groot deel,de veiligheid bepaald. Weten wat je kunt verwachten,en daar op in spelen.

Heel toevallig zat ik vanmorgen met dezelfde gedachte Arjan.

Maar ik ben er van overtuigd dat het komt omdat het onze hobby is en dus weten wat een product doet en vooral wat de gevaren eventueel kunnen zijn.
Cakes vast zetten, niet onder een boom, voldoende afstant enz.

De meeste van ons weten zoals jij zegt veel meer van vuurwerk af en ook van de gevaren, dus wij letten wel degelijk meer op! Ik heb echt te veel voorbeelden in vergelijking 'vuurwerkfreak - normale consument' dit jaar gezien waarbij je kon zien dat de vuurwerkfreak echt meer veiligheid creërde en de consument soms levensgevaarlijke situaties maakte.

ik weet ook wel redelijk wat van vuurwerk en ben ook freak, maar afgelopen jaar wel een pot om gedonderd. Had ik beter vast moeten zetten.
Verder nog nooit ongelukken gehad, alleen dit jaar had het niet veel gescheeld.
De Hydra F had snellont op buitenkant zitten en ontplofte ongeveer gelijk.
Gelukkig had ik het al aan voelen komen omdat ik het niet vertrouwde en met fakkel met gestrekte arm aangezet. Maar toch, als je dit niet ziet dan gebeuren er echt ongelukken.
verder wel goed om ook de kant van het verhaal te horen dat het vaak goedgaat.
greetzz

Je moet ook bedenken dat veel ongelukken van iemand anders zijn vuurwerk is. Bijvoorbeeld wij werden op oudjaarsdag beschoten met single shots gelukkig werd niemand geraakt maar het scheelde niks.

Bij mij kun je elk jaar wel wat kleine blaartjes op de handen terugvinden vooral door wasaglont wat altijd erg aggressief brandt. De piepende oren hou ik altijd een paar dagen, maar dat hoort er nou eenmaal bij.

Hier in de buurt gaat niet zoveel mis, ik zorg ervoor dat er zandzakken, brandblussers etc aanwezig zijn op het schietveld, en iedereen mag deze gebruiken. Niemand maakt hier ook misbruik van gelukkig. Mensen kunnen altijd bij me komen voor welk lont dan ook of een advies.

er vielen bij ons toch wel wat potten om.
toch beetje eigen schult want tegenwoordig is zo op straat zetten niet slim meer.
hierdoor een tube tegen mijn keel aangekregen dacht op het moment dat het erg was maar t viel allemaal gelukkig mee;)

Een paar sukkels hebben hier verderop iets opgeblazen met vuurwerk. Navraag levert op dat het om korpsballen ging. Ik heb het verkeerd gezien dus. Van die stoere studentenjongens die straks een vette baan op het ministerie van VROM hebben en dan vinden dat vuurwerk verboden moet worden, omdat er toch alleen maar mee gesloopt wordt...

Verder een wegschietende single shot op mijn been gehad, dat voelde niet lekker. En een klein brandwondje op de hand door het spuiten van viscolont van een pot.
Gezien dat er een stok van een pijl bijna op mensen hun hoofd landde, windrichting stond gisteren erg ongunstig.

Enkele potjes zijn omgevallen. Uit het Wolff Dynasty Red Box onder andere. Minipotjes die tails/comets lanceren. Ongelooflijk dat dit door de keuring heen komt.

Verder bijna mijn oog verloren. Nu is slechts mijn bril kapot, maar mijn oog heb ik nog. Ik ben hier wel van geschrokken.

Laatst bewerkt:
Ik en de rest van ons gezin zijn altijd erg allert.
Helaas zijn mijn kennissen iets minder voorzichtig: ze gooien rotjes op de plek waar net iemand anders een cake wil gaan afsteken, of houden een romeinse kaars in de hand en richten 'per ongeluk' op een auto die net voorbij rijdt...:bonk:
Ik heb iedereen een vuurwerkbril gegeven, steek mijn vuurwerk altijd af met aansteeklonten en zet cakes altijd goed vast.
Ondanks dat ik zo voorzichtig was, heb ik tot 2 keer toe een stuk (brandend) karton tegen mijn vuurwerkbril gekregen, die heeft zich voor mij genoeg bewezen!

Jupilerfreak, wat is er gebeurd omdat je bril stuk is, stuk beton van een nitraat of zo? Die stukken vlogen hier namelijk wel door de buurt heen was gewoon link. Mijn kinderen en ik zelf hadden een bril op maar zag toch nog vrij veel mensen en kinderen zonder bril lopen. En het is me inderdaad ook opgevallen dat er een boel onbenullen zijn die totaal geen gevoel bij het vuurwerk hebben. Tegenover ons huis stonden een 5 volwassenen met 3 kinderen vuurwerk af te steken. Maar die mensen hadden even niet de moeite genomen om de vuurpijlen vanuit een buis of flessen te schieten maar losjes in de grond te zetten..... nou ja losjes! twee keer bleef zo'n in de grnd handen terwijl ze er zelf 2 meter vanaf stonden " sukkels" .

Dus inderdaad ik ben er van overtuigd dat de freak wel degelijk weet waar hij mee bezig is en ook de gevaren en de mogelijke gevaren beter weet in te schatten.

De echte liefhebbers/Freaks weten waar ze mee bezig zijn en houden rekening met de gevaren,omstanders,en mogelijke redenen waardoor iets niet mogelijk is.
Ook zijn echte liefhebbers gemotiveerder om alles goed te laten gaan om niet nog meer negativiteit te krijgen over vuurwerk.

En natuurlijk kun je niet alles altijd vlekkeloos laten verlopen,Zo heb ik nog een flinke brandwond door het ontsteken van een skyscreamer waarbij het lontje wat te entausiast brande en ik de duim er tegen hield:p

gr

we hebben het dit jaar extra veilig gedaan iedereen aan de vuurwerkbril.
dus gebeurde er bijna niet alleen dat een cake ze laatste shot nog even door de straat liet schieten :P

verder snap nog steeds niet wrm je niet gewoon gratis vuurwerk brillen bij je vuurwerk krijgt of dat je ze gratis ergens kunt halen.
niet dat als je een shot uit een cake tegen je bril krijgt die heel blijft maar het ergste ketst wel af.
hoevaak zie je nu schade aan ogen die voorkomen had kunnen worden ?

gr

ja ik ben er zeker van overtuigd dat wij freaks er wel degelijk meer van weten.
in de nacht van oud jaar naar nieuw jaar heb ik nog te horen gekregen dat onze buurman gewond is geraakt bij illegaal vuurwerk, zoals ik van mijn vader gehoord had stak hij het aan en ging vrijwel direct af.
hij is er af gekomen met een wond aan zijn been en een piep in zun oren.
waarschijnlijk een snel lont geweest...

Back
Bovenaan