Zoiets liefhebbers?
Beste John,
Mijn naam is JanFireman

en met enige verbazing heb ik de column met bovenstaande titel gelezen in de Telegraaf. Het verhaal vond ik heel eenzijdig belicht er stonden dingen in welke als normaal gezien worden terwijl ze absoluut niet normaal zijn!
Aangezien eronder stond reacties of tips ben ik toch even in de pen geklommen.
De uitspraak "Maar het komt vaker voor dat een meerderheid moet boeten voor het wangedrag van een kleinere groep." triggerde mij enorm. Om een uitspraak als deze weg te zetten als iets volkomen normaals gaat alle perken te buiten.
Dat is namelijk absoluut niet normaal en wat mij betreft volstrekt onacceptabel. Dat het gebeurt is een feit, kijk maar naar de lokale vuurwerkverboden en de voetbalwedstrijden zonder supporters, maar laten we nu niet gaan doen of dat de normaalste zaak van de wereld is en dat we dat dan allemaal maar moeten laten gebeuren.
Als we op deze toer gaan, waar gaat dit dan eindigen? De betutteling viert hoogtij als we toch zo bezig gaan weet ik er nog wel een paar;
- Motoren verboden omdat er zoveel motorrijders te hard rijden.
- Trampolines omdat er zoveel ongelukken mee gebeuren.
- Honden omdat er zoveel mensen door gebeten worden (los van de overlast van de poep, HET HELE JAAR).
- Alcohol omdat er vanwege overmatig gebruik door een kleine groep zoveel ellende door veroorzaakt wordt.
- Verbied messen, gemiddeld 250 mensen per jaar raken gewond door een steekincident.
Het is een feit dat een deel van de bevolking gewoon niet in staat is om aan een samenleving deel te nemen en de daarbij behorende normen en waarden te hanteren. Dat is een alsmaar groeiend probleem en als dat niet opgelost wordt kun je tot in den treure van alles gaan verbieden maar dat groepje krijgt dan alle ruimte om weer iets anders voor de normale welwillende, en niet te vergeten de staatskas riant spekkende, burger te verzieken.
Er is al veel verboden afgelopen qua vuurwerk en er is fors geïnvesteerd om het veiliger te maken. Het verbieden van veel kindervuurwerk heeft er enkel toe geleid dat de huisvaders nu in België staan met hun kinderen en er i.p.v. rotjes wat zwaardere knallers mee maar huis gaan. Of nog erger: kinderen komen in aanraking met cobra's, shells en andere 'explosieven'. Want dat zijn het bij verkeerd gebruik en wanneer het in kinderhanden terechtkomt. Treffend en recent voorbeeld is de 14-jarige jongen die overleed. Ouders zijn notabene zelf met hun minderjarige kroost naar Tsjechië geweest om dit op te halen. Hoe zou een vuurwerkverbod dit voorkomen hebben?
Een betere oplossing m.i. is om kindervuurwerk als grondbloem met knal en rotjes weer te legaliseren en de illegale markt nog intenser aan te pakken. Er wordt enkel gedacht aan verbieden, verbieden. En alternatieven voor kinderen worden niet gegeven. Het is een behoorlijk op zichzelf gerichte maatschappij geworden. Hartstikke mooi dat je aangeeft dat je schitterende vuurwerkshows bezoekt in Miami, Kaapstad, Rio en London maar voor heel veel mensen is dit in de zomer al niet haalbaar (laat staan met oud en nieuw). Daarnaast zijn deze shows van een heel ander kaliber en in Nederland zijn we zeker niet bereid om deze bedragen neer te gaan leggen. Zeker niet gezien de huidige bezuinigingen.
Moet er dan helemaal niks gebeuren? Dat zeker wel. Maak Europese afspraken en zorg voor een goed gereguleerd vuurwerkbeleid. Zorg dat de omliggende landen hetzelfde verkopen en af mogen steken als in Nederland. Zo loont het niet meer om de grens over te gaan en heb je veel meer zicht op wat er op de markt komt. Daarnaast op Europees niveau afspraken maken m.b.t. zware categorieën vuurwerk en plak al dit zware vuurwerk onder de wapenwet. Keihard straffen en beter reguleren gaat beter werken dan een verbod.
Als er een verbod komt gaat er gebeuren wat we de afgelopen jaren gezien hebben. Dan gaan vele (onwetende) mensen de grens over en komen met hele andere spullen thuis.
Binnen de gemeente Kampen wordt er veel carbid geschoten. Dit heeft in het verleden voor veel overlast bezorgd. Er werd overal geschoten in een groot gedeelte van december wat voor enorm veel overlast zorgde. Er werd overal openbaar vuur gemaakt wat voor gevaarlijke situaties zorgde en er moest dus telkens ingegrepen worden met alle gevolgen van dien. Sinds de afgelopen jaren wordt veel gedoogd en gereguleerd. Dit betekend dat er goede en duidelijke afspraken zijn gemaakt en het op bepaalde plekken allemaal gefaciliteerd wordt vanuit de gemeente. Denk aan afgezette pleinen, containers waar vuur gemaakt mag worden etc. Sindsdien loopt het al jaren op rolletjes en blijven grote incidenten uit. Zo kan het toch ook, rekening houdend met elkaar zonder dat we alles maar moeten verbieden.
Kortom, iedereen is het er mee eens dat vernieling en geweld moet stoppen maar een verbod is daar geen oplossing van. De illegale handel zal welig groeien en mensen die vuurwerkfan zijn zullen andere wegen gaan bewandelen om deze traditie toch voort te zetten.
Wij hebben 4 kinderen in de leeftijd van 12 – 3 en steken rondom oudjaarsdag altijd heel wat vuurwerk af. Dit doen we op een feestelijke manier met alle veiligheidsvoorschriften welke je maar kunt bedenken samen met de buurt. Deze traditie verbind mensen en het is een jaarlijkse uitlaatklep.
Laten we deze dingen asjeblieft laten bestaan en laat ons niet de dupe worden van een stelletje relschoppers die zich niet kunnen gedragen in de samenleving.
Trouwens, de term "Alle professionals zijn het erover eens en pleiten eensgezind voor een landelijk verbod op het afsteken én verkopen van vuurwerk." Is echt uit de lucht gegrepen. Ik ken veel van deze professionals en die staan er heel anders in. Die zien wel de ECHTE problemen in Nederland en zijn helemaal niet voor verbieden, omdat dat niks oplost!
Hopelijk genoeg stof om een rectificatie of een vernieuwde column te schrijven.
Hartelijke groet,